Skrevet av Emne: Fasiten  (Lest 2957803 ganger)

Utlogget vio

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 110

Sv: Fasiten
« #14895 : 31. mars 2012, 11:11 »
Forskjellen på strikk og kjetting er at strikket ikke bare er tyngdekraft - det faktisk drar stangen nedover i tillegg - og det er verre jo mer det er spent. I praksis tilbyr kjetting lineær vektøkning gjennom presset men med strikket må man overkomme en vekt som øker med en eksponentiell faktor, altså aksellerasjonstrening.

Poenget med floorpress er at vekten hviler på albuene i bunnposisjon, slik at man kan stoppe opp og 'lade ut' spennet i brystet.
Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
http://kissabibben.blogg.no/

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Sv: Fasiten
« #14896 : 31. mars 2012, 12:29 »
Forskjellen på strikk og kjetting er at strikket ikke bare er tyngdekraft - det faktisk drar stangen nedover i tillegg - og det er verre jo mer det er spent. I praksis tilbyr kjetting lineær vektøkning gjennom presset men med strikket må man overkomme en vekt som øker med en eksponentiell faktor, altså aksellerasjonstrening.

Poenget med floorpress er at vekten hviler på albuene i bunnposisjon, slik at man kan stoppe opp og 'lade ut' spennet i brystet.

Hmm Dette burde ikke stå i en Fasit Wink
Tyngdekraften trekker også stangen nedover, og er ikke vesentlig ulik kraften fra en strikk.
Dersom en benytter en bra strikk vil kraftøkningen (oppleves som tyngdeøkning) være lineær (ikke eksponentiell som du sier) F=k*x (k=strikkens fjærkonstant og x er avstand fra strikkens nøytralpunkt)
Ved å benytte en kjetting er tyngdeøkningen F=(m/L1)x*g Hvor m=kjetingens masse, L1=kjetingens totale lengde x= lengden av kjeting som ikke hviler på bakken. (g=9,8m/s2)

Begge deler er mao lineære

PS: at det oppleves forskjelling skyldes nok først og fremst andre faktorer.


Utlogget lokey

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 635
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 635

  • Hey Crabman!
Sv: Fasiten
« #14897 : 31. mars 2012, 12:45 »
Hmm Dette burde ikke stå i en Fasit Wink
Tyngdekraften trekker også stangen nedover, og er ikke vesentlig ulik kraften fra en strikk.
Dersom en benytter en bra strikk vil kraftøkningen (oppleves som tyngdeøkning) være lineær (ikke eksponentiell som du sier) F=k*x (k=strikkens fjærkonstant og x er avstand fra strikkens nøytralpunkt)
Ved å benytte en kjetting er tyngdeøkningen F=(m/L1)x*g Hvor m=kjetingens masse, L1=kjetingens totale lengde x= hvor stor del av kjeting som ikke hviler på bakken. (g=9,8m/s2)

Begge deler er mao lineære

PS: at det oppleves forskjelling skyldes nok først og fremst andre faktorer.


Hadde likt om fysikklærern på vgs hadde gitt meg sånne oppgaver, da kanskje jeg hadde fortsatt den veien Cheesy hehe!
Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99719.new

Status:
2x160 - 150 - 200
Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=123729.msg1831570;topicseen#new

Mål:
Holde meg fri for skader, vokse godt, kose meg på trening!

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Fasiten
« #14898 : 31. mars 2012, 16:05 »
Du hadde sannsyligvis sånne oppgaver i kapittel 2:) hooks lov er pensum i fysikk 2( tidligere 3fy)

Utlogget lokey

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 635
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 635

  • Hey Crabman!
Sv: Fasiten
« #14899 : 31. mars 2012, 16:40 »
Du hadde sannsyligvis sånne oppgaver i kapittel 2:) hooks lov er pensum i fysikk 2( tidligere 3fy)
Hoppa av etter fysikk 1, selvom karakterene var gode så virka det som læreren selv hata faget, og da mista jeg lysta, hehe!
Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99719.new

Status:
2x160 - 150 - 200
Bildeprofil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=123729.msg1831570;topicseen#new

Mål:
Holde meg fri for skader, vokse godt, kose meg på trening!

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Fasiten
« #14901 : 01. april 2012, 00:35 »
Hmm Dette burde ikke stå i en Fasit Wink
Tyngdekraften trekker også stangen nedover, og er ikke vesentlig ulik kraften fra en strikk.
Dersom en benytter en bra strikk vil kraftøkningen (oppleves som tyngdeøkning) være lineær (ikke eksponentiell som du sier) F=k*x (k=strikkens fjærkonstant og x er avstand fra strikkens nøytralpunkt)
Ved å benytte en kjetting er tyngdeøkningen F=(m/L1)x*g Hvor m=kjetingens masse, L1=kjetingens totale lengde x= lengden av kjeting som ikke hviler på bakken. (g=9,8m/s2)

Begge deler er mao lineære

PS: at det oppleves forskjelling skyldes nok først og fremst andre faktorer.


Tenkte ikke så mye på fysikken, men hvordan det kjennes i praksis. Kjenner man noe særlig forskjell, eller er det hipp som happ hva man bruker av strikk og kjetting?

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #14902 : 01. april 2012, 01:32 »
Da har jeg fått programmet for neste uke fra Mikeyboy!

Mandag
Knebøy med belte opp til x2@9 (hvordan vil jeg ligge ann her? Jeg blir nok sterkere i uken som kommer enn uken som var og tror jeg skulle kunne klare 3x240 eller 2x250 med stopp og uten belte. Jeg har pleid å tjene ca. 20 kg på beltet noe som skulle tilsi 2x270 med stopp. Og jeg har pleid å "tape" 20 kg på stoppen. Dette betyr 2x290, men det er jo heller tvilsomt at jeg klarer. Nå skal jeg også ha én rep til gode. Jeg tipper jeg ender på 2x270 her, men hadde vært kanonkult med ny dobbeltpers og 2x282,5, men nå må jeg ikke tenke for mye. Nedturen her kan bli enorm Wink )

2ct pause bench x4@9 Ned én rep igjen. Tipper 162,5-165 kg her.

Smalbenk 3kloss x7@9 Én rep mindre enn forrige uke. Da gjorde jeg 8x120. Kan jeg få til 7x130 nå?

Tirsdag

Markløft med belte opp til x2@9
Her er jeg litt spent på om jeg klarer å bruke beltet. Har ikke brukt belte på lang tid. Håper å få til en grei dobbel på 260 her uansett belte eller ei.

Benk (touch and go) x2@9 2x175 her kanskje?

Utfall (!) x5@9 Liten formening her, spesielt om jeg skal opp og skifte fot for hver rep, noe jeg tror ettersom jeg så Mike gjøre dette på en trening. Krevende øvelse.

Torsdag
Konkurransebenk x2@9 2x170?

Knebøy med kjettinger! x4@9 Er vel uten belte dette igjen. Nå er det uten stopp så tipper 3x235-240 skulle gått uten kjettingene. Kan vel prøve på rundt 4x225-230 med kjettingene (255-260 på toppen)

Hantelbenk x7@9 Lenge siden jeg har trent med hantler. Syv reps... Kan jeg klare 60-kiloshantlene? Jeg tviler litt på det, men hadde vært artig, men også litt kjedelig siden gymmet ikke har tyngre. Må kjøpe inn tyngre om jeg skal begynne å rocke med hantler.

Fredag

Markløft med kjettinger x4@9
4x220 i uka som var. Kanskje er jeg frisk. Satser da på 4x225.

1.5 board (light touch) (?) x4@9 Regner med dette er benk. Uansett usikker på hva jeg vil klare.


Rumenske markløft x7@9
Tok 8x150 greit. Går nok opp til 7x180 kg her.

GPP-workouts er også litt annerledes.

Jeg digger dette!
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Fasiten
« #14903 : 01. april 2012, 02:17 »
1.5 board (light touch) (?) x4@9
Benk på kloss hvor du ikke avlaster noe vekt på klossen, bare touch'er. Hadde sikkert vært en idé spurt Mike hvor mange cm det er snakk om på klossen. Kan jo hende det holder med singel kloss.

Jeg digger dette!
Det er faktisk helt fantastisk. På en god dag blir det som regel en pers eller to, og på en dårlig dag har man fortsatt gjort akkurat det man skal. Grin

Utlogget Matsenator

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 152
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 152

Sv: Fasiten
« #14904 : 01. april 2012, 02:35 »
Bra løfting!

btw, Hva skjer med hjemmesia til nidarø, Einar? Smiley  Var innom for å sjekke priser osv men sia er ikke helt frisk Tongue
"Strong people are harder to kill than weak people, and more useful in general. "

Matsenator prosjekt beach 2012 PSMF edition:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=122519.msg1818498;topicseen#new

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Sv: Fasiten
« #14905 : 01. april 2012, 08:22 »
Tenkte ikke så mye på fysikken, men hvordan det kjennes i praksis. Kjenner man noe særlig forskjell, eller er det hipp som happ hva man bruker av strikk og kjetting?
Mitt svar var heller ikke på ditt spørsmål...
bare en kommentar til han som mente en strikk ga eksponentiell økning i kraft.

Det bør forøvrig ikke være forskjell på fysikkens forklaring på et fenomen, og det som skjer i praksis.

Hvis jeg skal forsøke meg på en hypotese på ulikhetene vil det være:
1-en strikk er med og styrer bevegelsesbanen i større grad en en kjetting
2- massen blir større med kjetting, når en en har en større masse i fart, vil det kreve en større kraft for å stoppe bevegelsen (F=m*a). Ergo vil en vekt som løftes med samme tyngde i hendene ha en tendens til å stanse litt raskere om en benytter strikk, enn når det er masse (tyngdekraft) som gir den nedoverrettede kraften. Dette gjør nok at en strikk føles litt mer "unaturlig".

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #14906 : 01. april 2012, 11:44 »
Bra løfting!

btw, Hva skjer med hjemmesia til nidarø, Einar? Smiley  Var innom for å sjekke priser osv men sia er ikke helt frisk Tongue
Takk.

Hvilken browser bruker du? Vet det er noe feil med siden hvis man bruker Safari. Hos meg som bruker Firefox er alt tipp-topp. Jeg er i ferd med å lage nye sider, men er kun på idé-stadiet foreløpig. Kanskje en mulighet for litt innspill her også ; hva vil folket se på en hjemmeside for et treningssenter og hva tror dere at de ansatte ønsker av finesser? (har spurt mine ansatte, men av og til så vet man ikke selv hva man vil ha heller)
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget vio

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 110

Sv: Fasiten
« #14907 : 01. april 2012, 12:13 »
Hmm Dette burde ikke stå i en Fasit Wink
Tyngdekraften trekker også stangen nedover, og er ikke vesentlig ulik kraften fra en strikk.
Dersom en benytter en bra strikk vil kraftøkningen (oppleves som tyngdeøkning) være lineær (ikke eksponentiell som du sier) F=k*x (k=strikkens fjærkonstant og x er avstand fra strikkens nøytralpunkt)
Ved å benytte en kjetting er tyngdeøkningen F=(m/L1)x*g Hvor m=kjetingens masse, L1=kjetingens totale lengde x= lengden av kjeting som ikke hviler på bakken. (g=9,8m/s2)

Begge deler er mao lineære

PS: at det oppleves forskjelling skyldes nok først og fremst andre faktorer.



Premisset ditt som er helt galt her er at strikket tilbyr en lineær vektøkning gjennom løftet (jamfør din briljante logikk: Dersom man bruker et lineært strikk er begge deler lineære). Det gjør det ikke, ergo er alt du sier tøv. I bunnposisjon gir strikket 0kg ekstra. I topposisjon omtrent 40-45kg avhengig av armlengde og grepsbredde. Midt i løftet omtrent 10kg. Nær sagt all motstanden i et strikk slår inn på de siste 5cm når man når yttergrensen for hvor langt strikket lar seg strekke.

Jeg er villig til å gjøre et eksperiment på Nidarø hvor vi fester strikket til benkpressen og lar stangen hvile på en badevekt i bunnposisjon, for deretter å registrere inkrementer i den målte vekten etterhvert som vi høyner stangens posisjon mot lockout med like tykke planker. Dersom differansen mellom inkrementene avviker er det fastslått at økningen gjennom løftet ikke er lineær og du må legge ut en videobeklagelse her på treningsforum for din arroganse. Deal?
Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
http://kissabibben.blogg.no/

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #14908 : 01. april 2012, 13:24 »
Jeg er villig til å, istenfor misbruke en badevekt, kjøpe inn en kranvekt og henge i taket over powerracken på Selsbakk. Dette har jeg tenkt på. Da kan man måle eksakt kilomotstand på alle strikker til alle personer i alle mulige posisjoner i alle øvelser. TAKK.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget S.Sandness

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 925
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 925

Sv: Fasiten
« #14909 : 01. april 2012, 13:32 »
Jeg er villig til å, istenfor misbruke en badevekt, kjøpe inn en kranvekt og henge i taket over powerracken på Selsbakk. Dette har jeg tenkt på. Da kan man måle eksakt kilomotstand på alle strikker til alle personer i alle mulige posisjoner i alle øvelser. TAKK.

Hva med noen flere strikker oppe på Selsbakk, Einar ? Wink Det hadde vært noe....
Reconstruction in progress Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!