Skrevet av Emne: Fasiten  (Lest 2861565 ganger)

Utlogget Johannes Doperen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

  • GET BIG - HAVREGRYN!
Sv: Fasiten
« #15945 : 23. desember 2012, 01:16 »
Slike avhandlinger rundt noe så elementært som knebøy er på grensen til autistisk.
I don't care if I die young, as long as the coffin is big!

Utlogget Aktivutdøver

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 128

Sv: Fasiten
« #15946 : 23. desember 2012, 01:21 »
Slike avhandlinger rundt noe så elementært som knebøy er på grensen til autistisk.

Gjør du egentlig noe annet enn å komme med negativiteter!! Dessuten mistenker jeg deg for å være britisk! Han het døperen og ikke doperen, men det kan avsløre at du skriver fra engelsk tastatur!
Jeg er aktiv utdøver! Jeg velger heller å kalle meg aktiv utdøver enn å vise hvem jeg er! Grunnen til det er at mange åvervåker aktive utdøvere! Det er alikevel viktig for meg å presisere at jeg er aktiv utdøver!

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 977
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 977

Sv: Fasiten
« #15947 : 23. desember 2012, 02:02 »
Gjør du egentlig noe annet enn å komme med negativiteter!! Dessuten mistenker jeg deg for å være britisk! Han het døperen og ikke doperen, men det kan avsløre at du skriver fra engelsk tastatur!
Du er fan meg helt konge!

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 755
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 755

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #15948 : 23. desember 2012, 03:05 »
Einar, du løfter jo low bar og godt foroverlent i bøy. Har også løftet sånn i mange år  og føler jeg tjener en del kg på det. Men har skuldertrøbbel nå og low bar gjør ikke saken bedre. I tillegg har jeg fått vondt i hånda min (tror ikke det er fra bøy, men det gjør vondt under bøy). Vurderer å gå over til high bar. Kommer vel an på løftestil, men hvor mye taper man generelt på high vs low bar? Hvor mye taper du?
Low bar med tunge vekter er ikke for alle, nei. Det er ubehagelige greier som kan gi mange skader. Jeg har kjent på de fleste tror jeg, men har mine triks for å overkomme dem. Når du løfter lowbar, har du albuene rett tilbake eller rett under stangen? Har du tommel-løst grep eller har du vanlig grep (slik som ved godkjent benkpress)?

Hvis jeg, uten trening på highbar, nå plutselig skal begynne med dette igjen så kanskje jeg taper ca. 20 kg. Jeg har imidlertid hatt økter for et par år siden der jeg i en highbarøkt har følt at jeg hadde kunne gjort 300 kg i highbar. Og hvis den følelsen stemte så hadde jeg nok ikke dag kunnet gjøre mere med lowbar.

Min historie med knebøy er litt spesiell. Hvordan jeg trente knebøy fra 1994/1995 til 1998 er jeg ikke helt sikker på, men etter mine kneskader og bevisstgjøring av teknikk som da måtte skje da jeg begynte på KK-67 i mai 1998 ; da perfeksjonerte jeg "knær over hæl", mitt viktigste prinsipp i knebøy, og ble sagt å være en tro kopi av Ed Coan stilmessig. Jeg hadde nok stangen da på samme plass som jeg har nå, altså en lowbar-variant.

I 2003 eller 2004 så la jeg om til highbar fordi "vettø, vettø... se Asbjørn Randen...", Olaf Dahl rapporterte om denne "pene" teknikkens popularitet og høyeste anbefalinger fra Dietmar også mtp. utnyttelse av utstyret. Teknikken ble nesten som en åpenbaring for meg. Det å ha stangen høyt føltes svært naturlig ut for meg. Eneste negative var at jeg krummet øvre del av ryggen, men det brydde meg ikke stort at skjedde. Jeg brukte krummingen som endel av teknikken. Framgangen ble veldig bra på denne tiden. Det var en blanding mellom skifte av teknikk og bruk av mengdetreningsprogrammet til Dietmar. Mengdetreningsprogrammet som ligger ute på styrkeloft.no er det beste treningsprogrammet jeg har trent, dvs. det som har gitt beste resultater for meg, for knebøy. Jeg trente det flere ganger på rad og økte hver gang. I oktober 2005 gjorde jeg 3x250 kg i bøy med highbar. Dette var med vekter og stang som jeg første gang gjorde 300 kg i bøy. Det skulle senere vise seg at stang var litt lettere enn 20 kg (og myk) og alle vekter var litt lettere enn det som sto på, så det var i praksis ikke like tungt som det vi trodde ; men framgangen var uansett veldig bra.

Denne 3x250 i bøy ble nesten min bane. Alt jeg gjorde videre ble sammenlignet med dette settet og den styrken jeg fikk da jeg plutselig stormet framover i bøy. Jeg klarte ikke stort mer enn dette 4 år senere. Og det var da jeg, etter endel mas fra Sturla Davidsen, ga lowbar en sjanse igjen og oppdaget at jeg her hadde et nytt potensiale. En av de største grunnene til at jeg ga varianten en helhjertet sjanse var at jeg visste at highbar gjorde at jeg krummet øvre del av ryggen. Og det var som regel denne krummingen som på de tyngste vektene gjorde at jeg bommet (selv om den også ble brukt med hell når jeg ikke bommet så og si). Teorien min var derfor å legge stangen under der jeg begynte å krumme ryggen, da ville vel ikke ryggen krummes? Så maset til Sturla og min egen teori ga umiddelbar effekt. Jeg følte jeg kunne lasse på vekter uten at jeg krummet ryggen slik som var mitt svakeste punkt tidligere. Nå kunne jeg bruke musklene som aldri følte de fikk nok juling ellers. Jeg kunne presse og presse og det var først hvis lårene ikke var sterk nok at jeg bommet, ikke pga. noe annet. Jeg hadde 272,5 kg i pers med highbar da jeg 3 uker etter å ha gjort 300 kg med lowbar med "jukse- stang og -vekter" gjorde 280 kg på stevne i februar 2010. Hadde jeg ikke gjort 300 kg tre uker tidligere så kunne jeg muligens ha gjort 285-290 kg på dette stevnet. I oktober 2010 tok jeg 300 kg og i oktober 2011 tok jeg 310 kg. Jeg mener at jeg var god for 312,5 kg, syk, i oktober 2012 og TROR jeg var i 320 kg form for 3-4 uker siden.

Forskjellen på highbar og lowbar er for meg, bortsett fra ryggkrummingen som jeg unngår på lowbar, at jeg er eksplosiv i highbar og seig som et helvette i lowbar. I highbar er det mye lettere å komme dypt og bruke dabben til å sprette opp. Løftet er gratis fra bunn og halvveis. Deretter begynner jobben. Hvis det stopper helt opp så knekker jeg øvre del av ryggen og knekker sammen. I lowbar må jeg virkelig ha mye vekt på for ikke å måtte kjempe for å komme dypt nok. Det er mye mindre del av løftet som blir gratis her. De første centimetrene får jeg som regel ganske gratis, men jeg er ganske langt nede når det tøffeste partiet kommer. Klarer jeg å komme halvveis, imidlertid, til der kjempingen begynner på highbar, ja da er det nesten ingen vekt som stopper meg ; om jeg ikke er så sliten når jeg kommer til dette punktet at all kraft siver ut av kroppen. Det fungerer ikke helt slik nå, men i 2010 og 2011 så pleide jeg å føle at hvis det ble så tungt at stangen stoppet helt opp ved sticking point, ja, da visste jeg at jeg hadde akkurat 20 kg igjen i tanken. Jeg følte meg udødelig og kunne presse gjennom sticking point når som helst uten problemer. Jeg ventet nesten på at stangen stoppet og visste at jeg med letthet ville kunne presse den videre. Hvorfor er jeg ikke helt sikker på, kanskje fordi jeg ikke har så mye reps og supersett lengre, men denne egenskapen med å kunne presse, presse og presse, som om man lå og tok lårpress, fikk jeg vist litt ved 300-kg løftet i oktober 2010, men mest av alt da jeg gjorde 290 kg, mitt tyngste løft i karrieren og objektivt sett et av de råeste løftene jeg har sett noengang av hvem som helst, hehe, på RM i februar 2011. Kommer aldri til å klare et lignende løft igjen tror jeg.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Johannes Doperen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

  • GET BIG - HAVREGRYN!
Sv: Fasiten
« #15949 : 23. desember 2012, 10:49 »
Trekker tilbake kommentaren om at Heiden har autistiske trekk.
I don't care if I die young, as long as the coffin is big!

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Fasiten
« #15950 : 23. desember 2012, 18:57 »
God info gille, gode spørsmål.
Topp stemning, selv her, i jula  Smiley
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 977
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 977

Sv: Fasiten
« #15951 : 23. desember 2012, 19:33 »
God info gille, gode spørsmål.
Topp stemning, selv her, i jula  Smiley
Julefreden senker seg på Tf Smiley

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Fasiten
« #15952 : 24. desember 2012, 01:10 »
I oktober 2010 tok jeg 300 kg og i oktober 2011 tok jeg 310 kg. Jeg mener at jeg var god for 312,5 kg, syk, i oktober 2012 og TROR jeg var i 320 kg form for 3-4 uker siden.



Mente du ikke også at du hadde bortimot 320 inne i oktober 2011 når du tok 310 da? Har ikke RTS-treningen virket på knebøyen din da?

Har du kanskje stagnert litt nå? Vil tro det hjelper å gå litt mer opp i vekt.

Utlogget Aktivutdøver

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 128

Sv: Fasiten
« #15953 : 24. desember 2012, 11:37 »
Mente du ikke også at du hadde bortimot 320 inne i oktober 2011 når du tok 310 da? Har ikke RTS-treningen virket på knebøyen din da?

Har du kanskje stagnert litt nå? Vil tro det hjelper å gå litt mer opp i vekt.

Ser man litt stort på det er jo 310 bortimot 320....så det er jo ikke noe å mene. Det er dog stooor forskjell på å ha noe og å bortimot ha noe. Det hjelper ikke å komme på butikken å ha bortimot 120 kroner hvis du har kjøpt noe til 120 kroner! Da må du isåfall ha en svært velvillig selger, hvis ikke får du ikke varen du skal kjøpe!!!!

Hvis du dog skal forklare hvor mange damer du har feid over vil jeg ikke si det er noen stor overdrivelse å si at du har feid over bortimot 320 damer hvis du bare har feid over 310!!

Angående vekta til Gilberg skal man ikke disse den! Magen hans disser ikke, da den er hard som en hardt oppumpet basketball!!! Folk har fått spiserforsyrrelser av mindre dissing!! Vi vil ikke at Gilberg skal åverspise for å løfte mer!! Vi vil at han skal være frisk i formen slik at han får trent bra og løfte mer i knebøy!!!

Aktivutdøver har talt!
Jeg er aktiv utdøver! Jeg velger heller å kalle meg aktiv utdøver enn å vise hvem jeg er! Grunnen til det er at mange åvervåker aktive utdøvere! Det er alikevel viktig for meg å presisere at jeg er aktiv utdøver!

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Fasiten
« #15954 : 24. desember 2012, 13:49 »
Maevar, hva slags klysete idol er det du har som avatar? Likier du ekle selvopptatte menn? Ikke nå galt i det, bare spør.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Fasiten
« #15955 : 24. desember 2012, 15:16 »
Maevar, hva slags klysete idol er det du har som avatar? Likier du ekle selvopptatte menn? Ikke nå galt i det, bare spør.

Det er faktisk Maevar som er avbildet Tongue

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Fasiten
« #15956 : 24. desember 2012, 15:26 »
Maevar, hva slags klysete idol er det du har som avatar? Likier du ekle selvopptatte menn? Ikke nå galt i det, bare spør.


Haha Wink det er meg på bildet. Hvem her inne er det som ikke er mer eller mindre selvopptatt? Smiley Om det er klysete eller ikke kommer vel an på øyet søm ser. Du høres litt klysete ut selv.

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Fasiten
« #15957 : 24. desember 2012, 16:14 »
Å shit, sorry  Tongue
Jeg skulle bare erte deg litt for at du var slem mot Gillemann, og nå ble det feil.
Dessuten er det ikke tragisk når det faktisk er deg selv, jeg trodde at det var den typiske tenåring-tar-Mike O'Hearn-som avatar-greia.
Og ja, ja jeg er vist en klyse selv  Embarrassed
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Fasiten
« #15958 : 24. desember 2012, 16:17 »
Dessuten, siden jeg trodde at avataren din var en modell hentet fra et nettsted sier det vel litt om hvor bra du ser ut på bildet, så det blir vel egentlig et kompliment  Cool
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Fasiten
« #15959 : 24. desember 2012, 16:23 »
Å shit, sorry  Tongue
Jeg skulle bare erte deg litt for at du var slem mot Gillemann, og nå ble det feil.
Dessuten er det ikke tragisk når det faktisk er deg selv, jeg trodde at det var den typiske tenåring-tar-Mike O'Hearn-som avatar-greia.
Og ja, ja jeg er vist en klyse selv  Embarrassed


Dessuten, siden jeg trodde at avataren din var en modell hentet fra et nettsted sier det vel litt om hvor bra du ser ut på bildet, så det blir vel egentlig et kompliment  Cool


Hehe, jeg skjønner. Smiley Tar det som et komplement da. Tongue

Gå til:  

Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!

5 proteinrike smoothies

Kosthold27.06.2021431

La deg friste av proteinrik dessert-smoothie og sjokolademilkshake.

5 mettende mellommåltider

Kosthold28.04.2021192

Sunn og kjapp mat på farten.

Kardio eller styrketrening først?

Trening27.04.2021353

Hva bør du trene først for optimal effekt?