Skrevet av Emne: Fasiten  (Lest 2959174 ganger)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #16140 : 06. mars 2013, 01:55 »
Hvorfor brukte du reimer på dagens mark (4x245 settet, så ikke resten)? For å kjøre med overhåndsgrep?
Tidligere har jeg aldri klarte å bruke reimer. Jeg har også vært sterkere uten fordi jeg har benyttet strekkrefleksen i bunn men har ikke fått samme korrekte startstilling som jeg nå klarer. Derfor klarer jeg også å bruke reimer nå ; strekkrefleksen er ikke så viktig nå.

Grunnen til at jeg i det hele tatt bruker reimer er fordi jeg ofte får problemer med grepet etter mange reps og litt av grunnen til dette er at grepet blir dårligere når stanga slår ned i gulvet. Dette kan ødelegge mange sett for meg. Grepet er jo en viktig del av markløft, men jeg sliter ikke med grepet så mye på en-reppere. Teorien min er tosidig ; jeg kan trene grepet ved å ta all oppvarming og single uten reimer, og gjerne holde litt på toppen for grepstrening, mens jeg trener styrken i alle relevante muskler foruten grepet med reimer i marken. Da kan jeg samtidig kanskje unngå at fingrene blir tykkere også slik at grepet blir enda bedre av den grunn.

Så jeg tar oppvarming og til og med den første singelen jeg gjør uten reimer. Etterpå tar jeg på reimer for å få trent øvelsen, med reps, skikkelig. Da får jeg trent grepet på singlene, der jeg skal ha godt grep, og kan få indirekte bedre grep ved å unngå at fingrene blir kraftige ved at de blir trent med reps ved å holde stangen når jeg gjør reps i mark.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Fasiten
« #16141 : 06. mars 2013, 21:47 »
Mener du at fingrene blir tjukkere av å trene grepet mye? Som følge av muskulatur eller tjukkere hud da?

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Fasiten
« #16142 : 07. mars 2013, 00:22 »
Mener du at fingrene blir tjukkere av å trene grepet mye? Som følge av muslulatur eller tjukkere hud da?
Å, jeg vet hva som kommer nå.  Tongue
Fingre har nemlig ikke muskler.  Tongue
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #16143 : 07. mars 2013, 23:37 »
Mener du at fingrene blir tjukkere av å trene grepet mye? Som følge av muskulatur eller tjukkere hud da?
Vet ikke om huden blir så mye tykkere foruten trælene, men som følge av økt muskulatur ja. Ble i tvil da Hallvard skrev det han skrev, men fingrene har muskler de også. Vokser nok ikke mye av å trene grepet, men jeg har hørt at fingrene blir tykkere av å trene grep. Høres logisk ut for meg, spesielt siden fingrene faktisk har muskler de også.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Fasiten
« #16144 : 07. mars 2013, 23:55 »

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #16145 : 08. mars 2013, 00:04 »
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Fasiten
« #16146 : 08. mars 2013, 00:15 »


Nei. Mange sener går gjerne helt ut i fingrene, men ingen muskler går lengre enn til rett over MCP-leddet,  men det er jo der fingrene starter så det vil ikke ha noen betydning overhodet.

Der jeg har fingrene mine på bildet starter jo fingrene. Alt under er "håndflaten".


Jeg vet jeg bare viser noen muskler nå, men det gjelder for alle.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #16147 : 08. mars 2013, 03:55 »
Torsdag 7.mars 2013

Knebøy - med kjetting
(1 RM = 250kg, 2 RM = 250kg, 3 RM = 245kg)
5 x 20kg
4 x 60kg
4 x 100kg
3 x 140kg
3 x 180kg
2 x 210kg
4 x 230kg @ 9 RPE
4 x 215kg @ 8.5 RPE
 Vis detaljer

Benkpress - med stopp, bredt grep
(1 RM = 202.5kg, 2 RM = 187.5kg, 3 RM = 177.5kg)
5 x 20kg
4 x 60kg
3 x 90kg
3 x 120kg
3 x 150kg
1 x 170kg
1 x 175kg @ 8 RPE
3 x 167.5kg av 4 fullførte reps @ 9.5 RPE
4 x 160kg @ 9 RPE
 Vis detaljer

Benkpress - jm-press
6 x 60kg
8 x 72.5kg @ 9 RPE   2 repetisjoner opp fra pers på denne vekten!  2.5kg opp fra pers på like mange repetisjoner!
8 x 65kg @ 8.5 RPE  1 repetisjon opp fra pers på denne vekten!

FINITO

I går kveld tok jeg en impulsivtur til Bjugn for å overraske mitt kvinnelige bekjentskap med et overraskelsesbesøk på hennes bursdag. Jeg kjørte med piggfrie vinterdekk og bakhjulsdrift på dårlige snødekte veier mens det var snøstorm og så mørkt at jeg til tider kun så noen få meter framfor meg med langlys. Det var en skikkelig krevende bursdagsgave å gi. I tillegg måtte jeg låne bort min kropp, hode og sjel og sove på en seng som føltes ut som en vannseng. Jeg trodde jeg kom til å sove godt, men jeg fikk store problemer med å sove. Droppet et måltid for å kunne legge meg i hennes tid ; endel tidligere enn jeg selv legger meg normalt. Dagen endte med at hun brukte meg og den startet også med at hun igjen brukte meg. Det er hardt å være mann.

Etter frokosten måtte jeg dra avgårde til jobb og trening. Det var mye bedre å kjøre hjemover enn motsatt. Nå var det lyst og til tider gode veier. Måtte imidlertid være forsiktig fordi plutselig kom det glatte og forferdelige veier. Og jammen meg kom det plutselig en snøstorm også. Veldig skummelt! Målet var å rekke fergen som gikk 14.30. Selvsagt kom jeg ca. 10 minutter for sent til denne, men det kom snart en ny ferge.

Det var til tider litt tvil om jeg skulle klare å nå fram til fergen fordi bensinmåleren begynte å bli lav, men da jeg kom til Rørvik fergeleie så var det ingen tvil ; 12 km kunne jeg kjøre før det ble stopp og nå skulle jeg jo langt på vei få distansen gratis ved å sitte på fergen. På den andre siden, derimot, var det plutselig 0 km igjen på tanken. JEg vet nå at det var bensinstasjoner lengre ut fra byen, men jeg tenkte jo ikke på det ; jeg skulle bare komme meg på jobb. Jeg kjørte i spenning til og mot jobb. Plutselig merket jeg at bilen oppførte seg rart og 4-5 varsellamper begynte å lyse. Så virket ikke servoen. Og jeg måtte bare trille fram til en tom parkeringsplass og sette ifra meg bilen. Dette var kun 500 meter fra jobb! HELT utrolig! Når jeg etter ca. 10 mil hadde kommet så langt tenkte jeg at jeg skulle klare å komme helt fram til jobben også. FAIL! Jeg måtte gå de resterende 500 metrene og se etter alle forbikjørende biler om det var noen av de jeg kunne haike meg med til jobb Wink

Jeg kom omsider fram og spiste lunsj rundt 16. Dagens andre måltid. Litt sent... Det skulle vært en liten fanfare her nå fordi datamaskinen, den ene av tre operative, virket ikke. Irriterende dritt. Så jeg måtte prøve å restarte og mikse og trikse for å få maskinen til å fungere slik den skal. Jeg mislyktes, men det spiller ikke så stor rolle fordi vi trodde maskina hadde sagt goodbye hello for ei uke siden og da hadde jeg, på dagen, fått kjøpt en annen datamaskin til tross for at skjermkortet i maskina vistnok var ødelagt. Jeg tok derfor fram denne og koblet til for å sjekke om skjermkortet faktisk var ødelagt.

Skjermen var svart så det var noe galt med skjermkortet, ja, trodde jeg. Fikk ikke engang sett BIOS, oppstartsekvensen til maskina. Så da hadde selger rett ; grafikk-kortet var defekt. Jeg hadde imidlertid et helt nytt kort på lager så jeg erstattet grafikkortet. Haha. Selv da kom det ikke noe bilde! Jeg la også merke til noe annet ; maskina restartet seg selv etter 5 sek. Slik holdt den på ; hvert femte sekund restartet den. Skjønner ikke noe av dette så jeg måtte prøve å ta ut alt av harddisker, minne osv. og starte for å få bort denne resettingen. Skjedde dette med det såkalt defekte kortet også? Siste mulighet ble å sette tilbake det defekte kortet for å se om maskina restartet seg da. Til min store overraskelse restartet maskina seg ikke. Enda større overraskelse var at skjermen slo seg på og jeg så et klart bilde! Haha! Grafikk-kortet var ikke ødelagt likevel!

Satte sammen og lot maskina komme til windows... som da blafret som bare juling. Fy flate.. grafikk-kortet VAR ødelagt ja. Ingen tvil. Nå var klokken rukket å bli omtrent 19.00 imidlertid og jeg var over en time inn i min projekterte trening! Alt hadde gått på tverke! Og når sånt skjer blir jeg bare mer og mer irritert og forbannet.

Vel, vel... treningen startet og treningen gikk. Brukte ikke www.trainingblog.com noe til å sjekke perser, men bestemte meg for 4x230 kg i kjettingbøyen. Dette klarte jeg i et ganske godt sett. Tungt som fy, men det gikk. Fant ut etterpå at dette var bare 7.5 kg under pers satt for akkurat en måned siden. Formen var jo absolutt ikke bra med et måltid mindre dagen før og lenge siden måltid to i dag med masse problemer som forfulgte meg hele veien. Så jeg sa meg brukbart for fornøyd med 4x230. Ser også på video at dagens bøy var bedre enn den gangs. Tror jammen meg at jeg kanksje kunne klart pers om jeg hadde sjekket treningsbloggen og dermed lagt påtil 240 kg! Ville måtte skjerpe meg ekstremt da, men det kunne absolutt ha vært mulig å klare det.

Neste øvelse var benkpress. Gikk opp til en singel på 175 hvor jeg følte jeg kunne gjort 3 reps til. Veldig usikkert estimat må jeg innrømme, men, så gikk jeg ned til 167,5 kg. Skulle tross alt kunne gjøre 5 reps på en litt dårlig dag, men likevel stoppe på 4. Begynte settet og det føltes okei ut. Ble et bra sett, teknisk og hyggelig, men bommet på fjerde rep. Bommet! Formen var absolutt ikke den beste, nei. Klarte imidlertid å surre meg igjennom før jeg avsluttet med JM-presses. Måtte spise en svær kaloririk proteinsjokolade fra Proteinfabrikken og drikke mye vann for å komme meg igjennom økta.

...men så var det denne bilen da. Nå skulle jeg hjem og klokken var 21.30 og jeg hadde ikke spist middag! Og først måtte jeg få fikset den nye pcen som var blitt fikset av en som jobber som vaktmester på bygget. Det jeg måtte gjøre var å fikse at internett ville virke. Jeg trengte driver til nettverksinngangen. Lastet ned 32-bits versjon av hovedkortdriveren til en USB-minnepenn med en annen PC og fikk ikke startet fila på den nye pcen. Måtte prøve å laste ned igjen og gjøre alt om igjen et par ganger før jeg fikk det til å virke, men da virket heller ikke nettverksinngangen. MYYYE problemer. Fant til slutt ut at jeg har 64-bits versjonen av Win 7 så det er mulig at det vil funke når jeg laster ned andre drivere. Det får jeg prøve i morgen.

La helvettet stå i fred og etter å ha spurt hver eneste medlem på studioet, og spurt mine facebookvenner, om hjelp til å bli kjørt til bensinstasjonen for å hente bensin til min bil så måtte jeg spørre vaktmesteren om han kunne kjøre meg. Han får ikke lov til å forlate bygget, men vi fikk min ansatt Lars til å passe på mot at jeg kjørte han hjem etter jobb. Og slik ble det. Vi kjørte til bensinstasjonen hvor jeg med 200 kr i depositum fikk låne en kanne og slange som jeg fylte opp med ca. 5 liter bensin. Så fikk jeg fylt opp bilen og den var klar til å kjøre. Jeg dro til jobb og hentet min ansatt og vi dro tilbake til bensinstasjonen for å etterfylle bilen og levere kannen og slangen som jeg hadde brukt. Her skjedde et nytt irriterende problem! Jeg klarte ikke å sette inn visakortet i bensinautomaten. Det kom ikke helt inn! Jeg prøvde og prøvde og ble til slutt så sint at jeg rett og slett bare fikk det inn! Da kom han som jobbet på bensinstasjonen ut og sa til meg: "Hvis du prøver å få til denne automaten blir du prøvende i hele dag.. Å? du har fått inn kortet? Da er du de første på tre dager!". Jeg var altså den første på tre dager som hadde fått inn visakortet i betalingsterminalen der! Utrolig. SÅ fylte jeg bensin og skulle til å kjøre da den ansatte ved bensinstasjonen desperat banket på viduet mitt ; jeg måtte komme inn og betale fordi han hadde ikke klart å motta betalingen fra bensinpumpe-betalingsterminalen likevel! Usj... strek i regningen igjen! Og min stakkars mor som ventet på at jeg skulle komme hjem og hente min middag. Ja, middag. Klokken var jo snart 22.30. Og jeg hadde ikke spist midddag!! Og først måtte jeg kjøre hjem min kollega.

Klarte å kjøre han hjem fort og svippet fort tilbake for å hente middagen til mor. Og etter dette har det meste gått veien foruten at jeg har sovnet et par ganger mens jeg har skrevet denne avhandlingen. Det blir snart natt for meg og da skal jeg sove godt. For i morgen er en ny treningdag og da skal jeg prestere BEDRE enn i dag!

Takk! 

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=FvjQ1_SPnCE
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Fasiten
« #16148 : 08. mars 2013, 18:04 »
Ja Gilbergs link får det til å virke som om fingrene har muskler. Men det står faktisk ikke at fingermusklene sitter i fingra. Jeg tror at jeg og Maevar har rett.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Fasiten
« #16149 : 08. mars 2013, 19:31 »
senesterke fingre med andre ord.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Fasiten
« #16150 : 09. mars 2013, 00:40 »
Vet ikke om huden blir så mye tykkere foruten trælene, men som følge av økt muskulatur ja. Ble i tvil da Hallvard skrev det han skrev, men fingrene har muskler de også. Vokser nok ikke mye av å trene grepet, men jeg har hørt at fingrene blir tykkere av å trene grep. Høres logisk ut for meg, spesielt siden fingrene faktisk har muskler de også.

Morfaren min hadde ekstremt tykke fingre selv om han var normalt bygd forøvrig. Som Maevar er inne på så sitter ikke fingermusklene ute i fingrene men vevet rundt knoklene kan nok bli tykkere likevel, og da uten bruk av veksthormoner e.l.
Morfaren min var da også en ekte arbeidskar som holdt på med bæring av hundrekilos sekker og tømrerarbeide mellom to verdenskriger. Ser ikke bort ifra at ekstremt mye trening med tunge vekter kan produsere noe av det samme.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Fasiten
« #16151 : 09. mars 2013, 01:02 »
De lange musklene til hendene ligger i underarmen, og så finnes de noen kortere muskler i hendene

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Fasiten
« #16152 : 09. mars 2013, 02:49 »

Morfaren min var da også en ekte arbeidskar som holdt på med bæring av hundrekilos sekker og tømrerarbeide mellom to verdenskriger.


Det jeg lurer på, er om arbeidet/treningen morfaren din holdt på med, altså den typen trening tømrere/bønder, osv utfører, gjør at en blir sterkere enn vekttrening på gym.

Hadde vært en interresant debatt.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Fasiten
« #16153 : 09. mars 2013, 03:33 »
Det jeg lurer på, er om arbeidet/treningen morfaren din holdt på med, altså den typen trening tømrere/bønder, osv utfører, gjør at en blir sterkere enn vekttrening på gym.

Hadde vært en interresant debatt.

Grin

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Sv: Fasiten
« #16154 : 09. mars 2013, 11:03 »
Det jeg lurer på, er om arbeidet/treningen morfaren din holdt på med, altså den typen trening tømrere/bønder, osv utfører, gjør at en blir sterkere enn vekttrening på gym.

Hadde vært en interresant debatt.
Jeg må kjøpe popcorn!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!