Skrevet av Emne: Fasiten  (Lest 2958960 ganger)

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Fasiten
« #16380 : 28. juni 2013, 15:18 »
Essz! Da har jeg satt en ny rekord igjen!

I dag klokken 09.05 var jeg hos en kvinnelig lege på Aleris søvnklinikk. Jeg skulle få resultatet av søvnundersøkelsen jeg var på for noen uker siden.

Ganske umiddelbart fikk jeg presentert tallet på antall pustestopp timen. Tallet var på 100. Legen fortalte meg at de normalt hadde en skala som var som følger: "Lav, Middels, Alvorlig". Hvis denne skalaen skulle brukes på meg så ville jeg være "Alvorlig +++". Hun sa at hun ikke hadde vært lege så veldig lenge, men at mitt resultat er det verste hun hadde sett. Noen gang.

Oksygenopptaket var sykt dårlig. 88% på det beste og 60% på det verste. Dette var også rekord.

Pulsen var bra. 111 på det verste og 60 (?) på det laveste. Hvilepuls var i snitt 77-78.

Det som var litt "morsomt" var at jeg sa at denne natta, da målingene ble gjort, var litt spesiell. Jeg fikk nesten ikke sove. Svaret var bra: "Ja, tenk om du hadde fått sovet da!" med referanse til at pustestoppene ville vært verre når resultatet slik det framkom var det verste hun hadde sett.

På resultatarket skrev hun "Alvorlig ++" (istedet for tre plusser som hun sa til meg) og påpekte at jeg skulle få C-Pap UMIDDELBART! Det ville bare være snakk om dager før jeg fikk den.

Hun spurte meg om jeg brukte medikamenter for å få større muskler hvorpå jeg selvsagt svarte som sant var at det gjorde jeg ikke. Hun spurte om jeg drev med kroppsbygging, hvorpå jeg forklarte litt om hva jeg gjorde osv. Selv om hun var veldig alvorlig og seriøs og pekte på at muskelmasse og vekt var til stor delaktighet for søvnapnéen, så var det faktisk hennes ord at det jeg gjorde var livet mitt. Så hun forsto at jeg ikke umiddelbart ville ned i vekt. Jeg sa at jeg prinsippielt var i mot c-pap og at jeg prinsippielt mente jeg skulle gå ned i vekt, men jeg så på c-papen som min doping. Hun svarte at det var ikke noe doping, nei, det var livsnødvendig! :-D

Hun mente c-papen ville hjelpe meg mye. Og at når jeg i framtiden gikk ned i vekt så måtte jeg spørre om en ny undersøkelse for å sammenligne resultatene. Det syntes hun var meget interessant. Det gjør jeg også.

Jeg sa til legen at hvis jeg hadde visst at jeg hadde dødd om 5 år, så ville jeg gjort forandringer foruten det å bruke c-pap. Legen sa at hun visste ikke når jeg ville dø, men at jeg har kjørt kroppen hardt - men nå blir det altså bedre.

HVIS, og kun hvis, jeg synes denne C-papen er for ubehagelig å leve med så har jeg egentlig ikke så mye valg. Da kommer jeg til å gå ned til 119-120 kg siden klasseskillet er på -120/+120.  Og hvis styrken går til helvette ved å gjøre dette og jeg mister alt håp om gode løft så gir jeg faen og går ned enda mer, føler jeg kan fly, og satser mer på sjakk.

Inntil videre ; C-Pap, jeg venter på deg!

Takk.

Heisann!

Grensen for kategorien alvorlig søvnapne mener jeg å huske går ved 30/time, så 100 er jo stivt mange.  Shocked

Jeg var selv på søvnundersøkelse for noe år siden, og hadde samme opplevelse som deg mht å føle at jeg sov svært lite den natta. Kanskje ikke så rart når en har en masser av remedier festet på kroppen.
Puls og oksygeenmettning var på linje med det du beskriver, men antall pustestopp var "bare" 30 - de lengste på rundt trekvart minutt.

Jeg fikk også cpap, og jeg hadde absolutt ingen intensjoner om å bruke den en dag mer enn jeg måtte (tror jeg måtte bruke den i minst tre måneder før skinne eller operasjon kunne vurderes). Forbedringen med cpap'en for min del gjorde at jeg gikk fra i snitt 30 pustestopp pr time til under 1.  
Jeg tror det tok meg type 2 netter før jeg var 100% komfortabel med "elefantsnabelen", så det er slett ikke så ille som en skulle tro.
Det som definitivt ikke er ille er at en over natta føler seg mer uthvilt etter en natt med faktisk søvn - akkurat det var utrolig godt merkbart! Fra å være vant til at en knapt var i stand til å holde seg våken i bilen på vei hjem fra jobb til å være våken og opplagt fra morgen til kveld.
I tillegg til sterk økning i faren for for hjerteproblemer, så er jo nettopp mangelen på litt vedvarende dyp søvn en av de store negative sidene ved søvnapne.....en er på et vis uforklarlig sliten hele tia... Ikke rart siden kroppen faktisk vekker seg selv hver gang oksygeninnholdet i blodet synker under et visst nivå pga pustestoppene. Å våkne flere titalls ganger pr time når en "sover" kan på sett og vis umulig være sunt hverken fysiologisk eller psykisk.....

Min (eller rettere sagt konas) erfaring er at jeg snorket mer når jeg veide mye, og nesten ikke noe når jeg gikk ned en del. Min lege sa forsåvidt at det at jeg veide relativt mye (125kg) neppe hadde noen betydning for selve søvnapneen siden jeg var nokså slank, men at det muligens kunne gjøre at en snorket mer (en må jo ikke nødvendigvis snorke for å ha søvnapne...når en snorker så puster en jo tross alt). I dag veier jeg 10 kilo mindre, og snorker lite de nettene jeg blåser i å bruke snabelen, men pustestoppene er der fortsatt, så da får en nå bare fortsette å koble seg til ved leggetid.

Alternativet er vel "snorkeskinne" eller operasjon. Snorkeskinnen har langt fra så god effekt som cpap, og operasjon er det vistnok litt hipp som happ om gir det ønskede resultatet (kjenner mange som knapt har hatt noen effekt av operasjon). Cpap'en gir uansett så godt som 100% positiv effekt, så for min del har jeg bare innfunnet meg med det er slik mine netter skal være Smiley  

Alt blir en vane, og for de fleste går tilvenningen raskt!

Dette går så bra! Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Fasiten
« #16381 : 28. juni 2013, 17:10 »
Jeg skjønner ikke hvorfor å løfte 320 i knebøy på 150+ kilo skal være noe bedre enn å løfte 280 på 120- kilo. Styrkeløft er delt inn i vektklasser, prestasjoner måles ikke i absolutt vekt.

EPIC FAIL!!!1
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Fasiten
« #16382 : 28. juni 2013, 17:34 »
Okay, hvis det hadde vært 325 så hadde jeg skjønt det.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Fasiten
« #16383 : 28. juni 2013, 19:04 »
Jeg spurte om kondisjonstrening ville ha noe å si, men det ville det ikke.

Når det kommer til dét å gå ned i vekt så er dette SISTE utvei. Det er ikke noe jeg vil gjøre. Først skal C-papen forsøkes og kan jeg leve med den så lever jeg med den til jeg er fornøyd nok til å gå ned i vekt.

Hvis det å gå ned til -120 innebærer "kanskje når du ikke 300-200-300 igjen" så legger jeg selvsagt opp. Jeg løfter ikke fordi jeg liker å slite. Jeg løfter for å løfte mer. Og mer.

Ingen bryr seg om jeg løfter 320 eller 280, men livet mitt handler om å løfte 360 så det spiller ingen rolle. Så lenge jeg ikke dør av å prøve så gir jeg meg ikke pga. motgang.

Vi får se hva C-papen klarer nå. Jeg skal kjøpe meg en slik oksygenmetningsmåler så kan jeg se hvordan dette apparatet påvirker alt. Min teori helt fra starten av har vært at C-papen vil kunne fungere som doping på meg. Jeg kan begynne treningen med glede i stedet for å føle at jeg burde gått hjem og sovet. Jeg vil restituere bedre og dette med hormonelle prosesser også bedres. Alt vil nesten bli det samme som om jeg hadde gått ned i vekt.

Ja du kan si at livet ditt handler om å løfte 360 kg. Hvis du tenker godt etter så er vel ikke det det viktigste lenger.
Uansett vil du ikke nå det målet hvis du skal fortsette å sove så dårlig som du nå gjør. Kroppen trenger hvile, mye hvile for å nå det målet.
Alt som betydde noe for meg var å løfte 300 kg i markløft. 300 kg da er man supermann. Da kan ingen mannen i gata komme å si at jeg løfter mere enn det du gjør.
Så skjer det ting som kan sette kjepper i hjula, enkelte ganger er det vel mere tømmerstokker.
Som den konkurransemannen man er/har blitt er det tungt å svelge et evt. nederlag som dette virker til å være. Derfor er det like viktig å kanskje tenke litt alternativt å flytte fokus til noe annet. Som det f.eks. å beholde den styrken man har i første omgang og heller ta det man kan få i tillegg som et +..?
Dette har jeg gjort og det å løfte 300 kg betyr ikke så veldig mye lenger, selv om tanken om å løfte mest mulig er litt morro er det flere ting som betyr mere og derfor blir satset på i stedet.
Jeg vet at det kan være tungt å innse dette og vil ta det som et nederlag, men jeg vet også av erfaring at jeg gjorde det som var i min makt og selv om at noe ble gjort feil i etterpåklokskapens navn gjorde jeg det jeg kunne for å nå målet. Det holdt ikke helt inn, men min samvittighet er god og jeg angrer ikke på noe.
Jeg er ganske sikker på at 300-200-300 sprenges i filler etter at en evt. vekt er blitt stabilisert på 115-120 kg. Forresten har du jo løftet 315 kg i mark før mener jeg å huske.
240 kg kjørte du svært lette reps på i mark i 2002 på Flex Gym. Hvor tung var du da?
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Gudderlutten

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Fasiten
« #16384 : 28. juni 2013, 19:30 »
Hantelpress i benk ble overraskende tungt. Musklene er trent i senk nå. Først fredag. Så hvile.

Takk.

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=wet3yjzcSBY

Er det ikke litt pinlig at du som eliteutøver ikke klarer å håndtere tunge manualer uten assistenter?  Tongue

Slik skal det gjøres: https://www.youtube.com/watch?v=AM5Nw_QBA9A

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Fasiten
« #16385 : 28. juni 2013, 19:50 »
Okay, hvis det hadde vært 325 så hadde jeg skjønt det.

6 røde på hver side!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Fasiten
« #16386 : 28. juni 2013, 19:50 »
Er det ikke litt pinlig at du som eliteutøver ikke klarer å håndtere tunge manualer uten assistenter?  Tongue

Slik skal det gjøres: https://www.youtube.com/watch?v=AM5Nw_QBA9A

Han håndterte de jo helt fint. Kjørte lett hammercurl med de!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Fasiten
« #16387 : 28. juni 2013, 19:54 »

Vet ikke om jeg ville ha valgt å lytte til råd fra en som heter Rest in peace.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Fasiten
« #16388 : 28. juni 2013, 20:11 »
6 røde på hver side!

Nei, det er låsene som gjør forskjellen. 6 røde pluss låser !
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Fasiten
« #16389 : 28. juni 2013, 20:25 »
Nei, det er låsene som gjør forskjellen. 6 røde pluss låser !

Låser er implisitt, ikke eksplisitt!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Fasiten
« #16390 : 28. juni 2013, 20:40 »
Låser er implisitt, ikke eksplisitt!

Ekte vare, med andre ord.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #16391 : 28. juni 2013, 21:01 »
Ja du kan si at livet ditt handler om å løfte 360 kg. Hvis du tenker godt etter så er vel ikke det det viktigste lenger.
Uansett vil du ikke nå det målet hvis du skal fortsette å sove så dårlig som du nå gjør. Kroppen trenger hvile, mye hvile for å nå det målet.
Alt som betydde noe for meg var å løfte 300 kg i markløft. 300 kg da er man supermann. Da kan ingen mannen i gata komme å si at jeg løfter mere enn det du gjør.
Så skjer det ting som kan sette kjepper i hjula, enkelte ganger er det vel mere tømmerstokker.
Som den konkurransemannen man er/har blitt er det tungt å svelge et evt. nederlag som dette virker til å være. Derfor er det like viktig å kanskje tenke litt alternativt å flytte fokus til noe annet. Som det f.eks. å beholde den styrken man har i første omgang og heller ta det man kan få i tillegg som et +..?
Dette har jeg gjort og det å løfte 300 kg betyr ikke så veldig mye lenger, selv om tanken om å løfte mest mulig er litt morro er det flere ting som betyr mere og derfor blir satset på i stedet.
Jeg vet at det kan være tungt å innse dette og vil ta det som et nederlag, men jeg vet også av erfaring at jeg gjorde det som var i min makt og selv om at noe ble gjort feil i etterpåklokskapens navn gjorde jeg det jeg kunne for å nå målet. Det holdt ikke helt inn, men min samvittighet er god og jeg angrer ikke på noe.
Nå har det seg slik at c-papen kan kanskje gjøre at jeg vil sove like godt, om ikke bedre, enn de som aldri har hatt problemer. Så det skjer altså ikke noen forandring annet enn at jeg bruker en maske på lik linje som at en som spiller golf bruker linser eller briller.

Sitat
Jeg er ganske sikker på at 300-200-300 sprenges i filler etter at en evt. vekt er blitt stabilisert på 115-120 kg. Forresten har du jo løftet 315 kg i mark før mener jeg å huske.
Har dratt 305 kg med gymvekter. I 2004 (117-125 kg) tok jeg nesten 310 kg med drakt, men bare nesten fordi jeg locket aldri ut.

Sitat

240 kg kjørte du svært lette reps på i mark i 2002 på Flex Gym. Hvor tung var du da?
Tok 2x260 kg på Flex Gym da jeg trente med Sturla og Olaf . Husker ikke når dette var. Husker heller ikke hvor tung jeg var, men vet at marken ikke går ned om jeg går ned i vekt. I verste fall går den opp. Mye. Det spiller uansett ingen rolle.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Fasiten
« #16392 : 28. juni 2013, 21:50 »
Nå har det seg slik at c-papen kan kanskje gjøre at jeg vil sove like godt, om ikke bedre, enn de som aldri har hatt problemer. Så det skjer altså ikke noen forandring annet enn at jeg bruker en maske på lik linje som at en som spiller golf bruker linser eller briller.
Har dratt 305 kg med gymvekter. I 2004 (117-125 kg) tok jeg nesten 310 kg med drakt, men bare nesten fordi jeg locket aldri ut.
Tok 2x260 kg på Flex Gym da jeg trente med Sturla og Olaf . Husker ikke når dette var. Husker heller ikke hvor tung jeg var, men vet at marken ikke går ned om jeg går ned i vekt. I verste fall går den opp. Mye. Det spiller uansett ingen rolle.

Å sove med maske trenger vel ikke å være det enkleste man gjør og spesielt ikke hvis man liker å bevege seg igjennom natten.
Jeg hadde ikke klart å sove med en slik.

Jeg husker den treningen på Flex Gym. Det var på vårparten like før NM i fitness og bodybuilding. Jeg gikk på tredemølla da dere hadde gjesteopptreden der.
Det var 260 kg ja. Husker det var veldig lett. Hadde tatt en del flere repper der.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #16393 : 28. juni 2013, 22:05 »
Å sove med maske trenger vel ikke å være det enkleste man gjør og spesielt ikke hvis man liker å bevege seg igjennom natten.
Jeg hadde ikke klart å sove med en slik.
Skjønner. Jeg ligger på ryggen. Og forblir på ryggen. Hendene mine beveger seg dog, så det er farlig å ligge ved siden av meg fordi jeg slenger armen helt strak til siden :-D Jeg tror maska vil bli bra for meg, men hvis jeg ikke takler den så går jeg ned og så ser vi hva som skjer.

Sitat
Jeg husker den treningen på Flex Gym. Det var på vårparten like før NM i fitness og bodybuilding. Jeg gikk på tredemølla da dere hadde gjesteopptreden der.
Det var 260 kg ja. Husker det var veldig lett. Hadde tatt en del flere repper der.
Utrolig!

Jeg visste jo ikke om deg den gang. Jeg ble jo kjent med deg først da du kom på KK. Spesielt! Jeg husker denne økta fordi da jeg skulle ta min powernap før trening klarte jeg ikke å sove. Jeg var så enormt giret! Spent, nervøs og giret. Adrenalinet kokte. Det at jeg skulle på en helt ny plass gjorde det hele mere spennende. Jeg fulgte Olaf og Sturla og løftet enormt bra akkurat den dagen. Jeg var vant til lange pauser men de hadde ikke tid til å vente så her var det å løfte før den andre løftet, så den tredje og så hive på mer vekter. Helt klart en av mine beste markøkter noen gang dette. Og så husker du den nesten bedre enn meg. Artig!

Får jeg til maska så kan jeg klare å bygge opp et slikt adrenalinrush igjen. Tidligere så sprudlet det i blodet og jeg gledet meg til å trene. De siste 2-3 årene har jeg ikke dette skjedd. Jeg har hatt nok med å prøve å få meg våken nok til å kunne trene. Når jeg tenker over det så er jeg egentlig veldig stolt av å ha kjempet igjennom dette ; det skal litt til å trene og orke alle de enormt tunge treningene når man egentlig bare vil sove. Så krysser alle fingre og tær på at maska fungerer og jeg klarer å bruke den. Ingenting vil være bedre enn dét, da har jeg stor tro på rask framgang og så videre framgang på sikt.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Fasiten
« #16394 : 28. juni 2013, 22:17 »
Husker den økta ekstra godt. Fordi jeg var på slutten av dietten like før NM. Sulten, sliten og gretten og hadde mest lyst til å bare være med dere. Tro meg, å gå på en tredemølle er kjedelig. Veldig kjedelig.
Så ble jeg ennda mere nysjerrig på hva dere drev på med og ble nok den endelig grunnen til at jeg like etterpå dukket opp på KK. Fikk med meg BK Oslo open i 03, men der var punktum satt for min fitnesskarriere. Nei angrer ikke, men synes tiden med dere på KK i ettertid har gitt meg mere.

Uansett håper jeg det ordner seg for deg slik at kroppen din får hvilt seg nok fremover. Det skal være unødvendig å slite seg ut når det finnes 2 stykker som er avhengig av pappa`n sin.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!