Lord Vader skal forsøke å bli Darth 12.august tror jeg det var. Tenkte å ringe og høre om jeg kunne få time litt tidligere. Må inn på Aleris igjen, da, og ligge over ei natt der de skal sjekke hvor mye jeg våkner i løpet av natta med maske på.
Jeg har forresten begynt å sove uten pute nå. Leste av han som slet skikkelig med overvekten og som skulle slankeopereres at han likte å sove med mange puter under hodet. Det skjønner jeg ikke helt. Uten puter overhodet må jo luftveiene være bedre? Jeg liker meg nå når jeg har tatt bort puten. Kan ikke vente på å sove uten pute, sove lengre enn nå OG bruke maska. Haha! Jeg skal bli en maskin!
Jeg har i dag vært inne til en årlig sjekk av hvordan maskinen har fungert det siste året (alt lagres på minnebrikken). Den hadde justert for begynnende pustestopp javnt og trutt slik den har gjort tidligere, så lidelsen er som før. Antall reelle pustestopp (til tross for bruk av maskinen) var nede i et snitt per natt på 0,4 - en halvering fra et års tid siden. Årsaken til forbedringen ble tilskrevet at jeg var blitt mer vant til å bruke den typen "maske" jeg har (jeg bruker "nesemaske").
Jeg nevnte også at jeg ikke lenger snorket noe videre de nettene jeg ikke brukte maskinen. Med den typen maske jeg bruker, så blåser det stiv kuling ut av kjeften dersom den åpner seg under søvnen. Dette skjer så godt som aldri lenger, og var i følge hun jeg var hos årsaken til at jeg i praksis har sluttet å snorke også. Kroppen blir antagelig underbevisst vant til at kjeften ikke skal være åpen når en sover. Den erfaringen var vistnok veldig vanlig, men erfaringen var også at dersom en utelot å bruke maskinen over litt lengre tid så økte snorkingen javnt og trutt opp mot det opprinnelige igjen... Dersom snorking skulle være hovedproblemet da hehe

Hovedkonklusjonen for sjekken var uansett at maskinen jobbet like intenst som tidligere, så det var ingen forbedring mht de pustestopp jeg ville hatt uten å bruke den. Siden det er rimelig normalt å ha noen pustestopp i timen uten at det kvalifiserer til bruk av cpap, så gjør maskinen at jeg nå har langt færre pustestopp enn det ellers friske personer har. Effekten er derfor rimelig imponerende synes nå jeg.

Jeg forhørte meg også mht operasjon. Det kunne jeg selvfølgelig få, men hun sa at svært mange av de som tok ganeplastikk uansett måtte gå tilbake til cpap'en - og særlig de med såpass alvorlig søvnapne som meg. Dessuten er det jo, etter sigende, en utrolig smertefull affære...
Jeg slo nok en gang tanken fra meg!
Jepp, det var dagens rapport!