Skrevet av Emne: Fasiten  (Lest 2954650 ganger)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #16770 : 11. november 2013, 00:08 »
fordi du bruker vektløfte grep. Den er tålig tynn. 
Hva er ditt poeng?
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Fasiten
« #16771 : 11. november 2013, 00:09 »
Hva er ditt poeng?

man mister ikke 100kg på vektløfter grep og uten belte.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #16772 : 11. november 2013, 12:03 »
man mister ikke 100kg på vektløfter grep og uten belte.
100 kg er det helt sikkert mange som mister, men jeg må høyere for å miste vekta. Og det er nettopp dét som er problemet. Man må være myk og fleksibel i flere ledd for å holde en tung vekt med vektløftergrep og belte hjelper meg også betraktelig. Har du prøvd vektløftergrep selv? Og nettopp derfor så er det begrenset hvilken vekt jeg klarer. Jeg har nå gjort 155 kg med vektløftergrep og uten belte. Jeg tror jeg skulle klart å slitt opp 170 kg men det ville vært stygt og veldig vondt.

Til sammenligning så gjør jeg 5x172,5 kg i samme øvelse uten belte på slutten av en lang, hard økt som startet med markløft her i mars 2013: http://www.youtube.com/watch?v=aMObLrdzzoo. Det ser stygt ut og det er ikke vanskelig å se at det mangler en god del fleksibilitet her. Med remediet jeg bruker her så kommer også stangen lengre ut fra kroppen enn når den ligger bak framre skuldre så selv om det gjør det vanskeligere å holde kroppen rett og rette ut på toppen av løftet så slipper man å tenke på at stangen kan falle ned eller man skader armene fordi man holder igjen vekta med ren styrke. Muskelgruppen denne øvelsen var tyngst for, slik som utført på videoen, var magemusklene.

Med et belte blir mye av dette eliminert. Her er jeg fra 2008 med 2x200 kg: http://www.youtube.com/watch?v=vW4ae-ZpV6w. Her blir det brukt reimer som forlenger for å kunne holde stanga på plass.

Jeg har ingen behov for å skryte på meg vekter og jeg har definitivt blitt en god del sterkere siden 2008. I frontbøy er fleksibilitet nøkkelen. Er man stiv er man sjanseløs. Og ja, da taper man fort enormt mange kilo.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Fasiten
« #16773 : 11. november 2013, 23:23 »
100 kg er det helt sikkert mange som mister, men jeg må høyere for å miste vekta. Og det er nettopp dét som er problemet. Man må være myk og fleksibel i flere ledd for å holde en tung vekt med vektløftergrep og belte hjelper meg også betraktelig. Har du prøvd vektløftergrep selv? Og nettopp derfor så er det begrenset hvilken vekt jeg klarer. Jeg har nå gjort 155 kg med vektløftergrep og uten belte. Jeg tror jeg skulle klart å slitt opp 170 kg men det ville vært stygt og veldig vondt.

Til sammenligning så gjør jeg 5x172,5 kg i samme øvelse uten belte på slutten av en lang, hard økt som startet med markløft her i mars 2013: http://www.youtube.com/watch?v=aMObLrdzzoo. Det ser stygt ut og det er ikke vanskelig å se at det mangler en god del fleksibilitet her. Med remediet jeg bruker her så kommer også stangen lengre ut fra kroppen enn når den ligger bak framre skuldre så selv om det gjør det vanskeligere å holde kroppen rett og rette ut på toppen av løftet så slipper man å tenke på at stangen kan falle ned eller man skader armene fordi man holder igjen vekta med ren styrke. Muskelgruppen denne øvelsen var tyngst for, slik som utført på videoen, var magemusklene.

Med et belte blir mye av dette eliminert. Her er jeg fra 2008 med 2x200 kg: http://www.youtube.com/watch?v=vW4ae-ZpV6w. Her blir det brukt reimer som forlenger for å kunne holde stanga på plass.

Jeg har ingen behov for å skryte på meg vekter og jeg har definitivt blitt en god del sterkere siden 2008. I frontbøy er fleksibilitet nøkkelen. Er man stiv er man sjanseløs. Og ja, da taper man fort enormt mange kilo.

Hele teknikken din i frontbøy funker ikke så da blir det selvsagt veldig krevende for ryggen når du tipper fremover under løftet.  Du burde/ kan prøve å stå smalere samt få stangen innforbi skuldrene om det lar seg gjøres. Da vil tyngdepunktet komme nærmere kroppen og ned der man presser. Lettere å holde spennet i ryggen også. Albuene burde peke så høyt som mulig idet man setter seg

Har prøvd litt med vekløfter grep, men jeg foretrekker kryssgrep når det er dette jeg begynte med. Med kryssgrep har jeg 185kg http://www.youtube.com/watch?v=cOiA2UTUaLo

Problemene kommer selvsagt når når ting blir tungt og man mister spennet

Se litt på hvordan dimitry klokov gjør frontbøy:)

Skal man lære knebøy ser man gjerne på styrkeløftere, men skal man lære frontbøy så ser man på vektløfterne Smiley

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #16774 : 12. november 2013, 01:19 »
Sitat
Skal man lære knebøy ser man gjerne på styrkeløftere, men skal man lære frontbøy så ser man på vektløfterne Smiley
Vet hvordan man skal gjøre det, men problemet er altså å klare det. Å ha albuene høyt og holde de der er krevende og er ikke noe man lærer på ei uke med en kropp som min med min treningsbakgrunn. Det er derfor jeg sier at med det rette remediet, f.eks. reimer eller front squat harness, så vil jeg kunne gjøre rundt 250 kg i frontbøy. Ikke i disse dager, riktignok, fordi jeg ikke er i form ; men når jeg er i form så vil en slik vekt gå med belte og remedie som gjør at litt foroverbøying av ryggen kan neglisjeres selv om vekta da ikke er rett over hofta som den burde vært i en skikkelig frontbøy.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Fasiten
« #16775 : 12. november 2013, 15:03 »
Det er litt spesielt å kritisere for frontbøyteknikk om man selv bruker "kryssgrep" dvs ikke gjør frontbøy.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Fasiten
« #16776 : 12. november 2013, 16:04 »
Vet hvordan man skal gjøre det, men problemet er altså å klare det. Å ha albuene høyt og holde de der er krevende og er ikke noe man lærer på ei uke med en kropp som min med min treningsbakgrunn. Det er derfor jeg sier at med det rette remediet, f.eks. reimer eller front squat harness, så vil jeg kunne gjøre rundt 250 kg i frontbøy. Ikke i disse dager, riktignok, fordi jeg ikke er i form ; men når jeg er i form så vil en slik vekt gå med belte og remedie som gjør at litt foroverbøying av ryggen kan neglisjeres selv om vekta da ikke er rett over hofta som den burde vært i en skikkelig frontbøy.

Ser ut som du må bøye deg en del bakover på toppen for å holde balansen. Det er en del vektløftere i øverste vektklasse som veier rundt 180 kilo med stor mage så det burde gå an med din kropp også hvis du er myk nok, noe jeg definitivt ikke er.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Fasiten
« #16777 : 12. november 2013, 17:02 »
Det er litt spesielt å kritisere for frontbøyteknikk om man selv bruker "kryssgrep" dvs ikke gjør frontbøy.

Hvorfor det? En fotballtrener i toppklasse trenger ikke å ha vært all verdens til spiller, eller ikke engang spilt aktivt selv for å være en god trener.
Når kom regelen som sier at frontbøy med kryssgrep ikke er frontbøy? Den må ha gått meg hus forbi gitt...
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Fasiten
« #16778 : 12. november 2013, 21:24 »
Hvorfor er bev. het i hofteleddsbøyere en begrensning i frontbøy?

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Fasiten
« #16779 : 12. november 2013, 22:44 »
Det er litt spesielt å kritisere for frontbøyteknikk om man selv bruker "kryssgrep" dvs ikke gjør frontbøy.

Du definerer tydeligvis alt som å kritisere. Idiot.
Hvordan man utfører øvelsen iht til få opp albuene, holde ryggen rett osv er veldig likt uansett grep.

Jeg kjører fint begge varianter, men jeg fortrekker kryssgrep når jeg ikke har noen forutsettninger om å støte i en beinøkt

Det er ikke grepet som definerer om det frontbøy, samme som det er ikke stangplasseringen i knebøy som bestemmer om det er knebøy eller ikke. Man kan fint kalle det forskjellige varianter av knebøy, men når er alt kommer til alt er det fortsatt knebøy

Er du lombotomert?

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Fasiten
« #16780 : 12. november 2013, 22:48 »
Vet hvordan man skal gjøre det, men problemet er altså å klare det. Å ha albuene høyt og holde de der er krevende og er ikke noe man lærer på ei uke med en kropp som min med min treningsbakgrunn. Det er derfor jeg sier at med det rette remediet, f.eks. reimer eller front squat harness, så vil jeg kunne gjøre rundt 250 kg i frontbøy. Ikke i disse dager, riktignok, fordi jeg ikke er i form ; men når jeg er i form så vil en slik vekt gå med belte og remedie som gjør at litt foroverbøying av ryggen kan neglisjeres selv om vekta da ikke er rett over hofta som den burde vært i en skikkelig frontbøy.

Jeg ville hvertfall for en gang skyld prøved med litt forandring på hvordan du gjør frontbøy:)

Det kan jo ikke bli verre for ryggen og albuene uansett:) Enten liker du det ikke og går tilbake til hvordan du altid har gjort det, eller så kanskje det funker for deg!

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Fasiten
« #16781 : 12. november 2013, 23:04 »
Litt basic info men mannen har en del gode poeng om grep i frontbøy Smiley mistenker at han vet hva han snakker om også. snakker også om bakdeler med kryssgrepet.

http://www.youtube.com/watch?v=CVTkbggmxR0

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Fasiten
« #16782 : 12. november 2013, 23:08 »
Litt basic info men mannen har en del gode poeng om grep i frontbøy Smiley mistenker at han vet hva han snakker om også. snakker også om bakdeler med kryssgrepet.

http://www.youtube.com/watch?v=CVTkbggmxR0

Sett den:) Men det er ingen her som diskuterer hva slags grep einar skal bruke:)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Fasiten
« #16783 : 13. november 2013, 00:05 »
Sett den:) Men det er ingen her som diskuterer hva slags grep einar skal bruke:)

Du diskuterte hvor mye man mister på vektløftergrep og uten belte. Det avhenger av faktorer som kroppsbygning og smidighet.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Fasiten
« #16784 : 13. november 2013, 01:12 »
Du diskuterte hvor mye man mister på vektløftergrep og uten belte. Det avhenger av faktorer som kroppsbygning og smidighet.



Jeg tror fortsatt ikke man mister nærme 100 kg på grepet uansett hvor stiv og jævlig man er i kroppen. Da tror jeg heller det viser mer hvor svakhetene sitter og man er rett å slett ikke sterk nok all over.

Finnes fler vektløftere hvor kroppsbyggningen er imot de og smidigheten ikke er på topp, men fortsatt ingen problem med tunge vekter. Jeg ville gjettet at dette er fordi styrken all over er såpass god at de ikke har store svakheter og klarer løftet. Disse bruker heller sjeldent belte

Man er fortsatt ikke sterkere enn det svakeste ledd, som i dette tilfellet ser ut som ryggen

Men for all del, correct me if i have wrong. Vil gjerne se 250 frontbøy uansett grep og belte Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!