Skrevet av Emne: Fasiten  (Lest 2954645 ganger)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Fasiten
« #16785 : 13. november 2013, 10:31 »
Idiot.
(....)
Er du lombotomert?

:Smiley


For alle andre kan jeg anbefale å få noen til å først ta skikkelig frontbøy, og så med kryssgrep. Se forskjell i hvor oppreiste de er, hvor god holdningen er, og hvor rett øvre rygg er. Dere ser jo det i videoen over at det er ulemper med kryssgrep. Men han er sikkert idiot og "lombotomert" han også.

Ellers er det ikke rart at Einar trenger en overgangsperiode. Bedre å gå ned på vekta å ta det skikkelig enn absolutt skulle løfte tyngst mulig.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Fasiten
« #16786 : 13. november 2013, 11:52 »
Lombotomert, er det et synonym for "svak, bitter og dopingfri" ?  Huh

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Fasiten
« #16787 : 13. november 2013, 12:49 »

:Smiley


For alle andre kan jeg anbefale å få noen til å først ta skikkelig frontbøy, og så med kryssgrep. Se forskjell i hvor oppreiste de er, hvor god holdningen er, og hvor rett øvre rygg er. Dere ser jo det i videoen over at det er ulemper med kryssgrep. Men han er sikkert idiot og "lombotomert" han også.

Ellers er det ikke rart at Einar trenger en overgangsperiode. Bedre å gå ned på vekta å ta det skikkelig enn absolutt skulle løfte tyngst mulig.


Godt du fikk tatt meg på noe hvertfall, stavefeil Smiley

Det er kanskje mer krevende for rygg ang å få den rett om man går dypt med kryssgrep, fordi man" knekker" nok fortere sammen i bunnen siden spennet er vanskligere å holde og da får man fort en litt krumming i øvredel på tunge vekter. Da kan man fort bomme.

Men igjen kanskje litt lettere teknisk å få til i begynnelsen.

Leser du egentlig postene og hva de handler om? Einar skriver at det er vektløfter grepet som er en utfordring og kommer derfor veldig frempå. Jeg tror dette har mer med stangplassering (dvs få stangen nærmere kroppen) enn vektløfter grepet fordi det burde egentlig vært omvendt.

Så hva er det egentlig du snakker om ? bare kritisere meg fordi jeg foretrekker kryssgrep men kan bruke begge? Og derfor trener jeg ikke frontbøy ifølge deg?

Må man være en idiot, for å gi en idiot fler/mulige alternativer? ( selvsagt ikke ment til einar)

Kan du ikke heller komme med noen tips/forslag til einer slik som jeg prøver på.
'
Og ja, du er en idiot fordi du heller vil kritisere forumbrukere enn å hjelpe i dette tilfellet uten noen grunn

Og svar gjerne på hvorfor man ikke trener frontbøy, dvs front squat om man bruker kryssgrep.

Ha en fin dag mr. Co-Administrator


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Fasiten
« #16788 : 13. november 2013, 18:00 »
Vektløftere stort sett er veldig smidige (man er smidig når en klarer å kaste seg ned i rykk og vending), og de vil ikke ha problemer med det i frontbøy. Einar derimot, som ikke er vektløfter, vil som alle andre styrkeløftere ikke ha denne smidigheten, spesielt i skuldre og håndledd, i tillegg til at det bare er veldig uvandt (Einar har jo før hatt problemer/ubehag med stangen i frontbøy) noe som gjør at en rett og slett trenger en innkjøringsperiode. Å begynne å forandre på ting før han i det hele tatt har fått prøvd øvelsen, eller å makse med 250 kg i kryssgrep for å tilfredstille deg (?) ser jeg ikke hvor hensiktsmessig det er? Tilvenning er jo ekstremt viktig, spesielt i en øvelse som frontbøy.

Når du sier at Einar neppe har problemer med vektløftergrepet men stangplassering så skjønner jeg ingenting, disse to vil vel henge vanvittig mye sammen? Jeg skjønner i det hele tatt ikke hva du ønsker å komme frem til annet enn at du går utrolig aggresivt ut?

Einar har vel kontakt med en vektløfter som er langt mer kompetent på dette enn begge oss til sammen, så tipper han greier seg.

Det pratet ditt om idioter her og der skjønner jeg heller ikke.

Hvorfor det? En fotballtrener i toppklasse trenger ikke å ha vært all verdens til spiller, eller ikke engang spilt aktivt selv for å være en god trener.
Når kom regelen som sier at frontbøy med kryssgrep ikke er frontbøy? Den må ha gått meg hus forbi gitt...

Nei er du gal, dette har jeg aldri ment. Det var egentlig mest et lite humoristisk stikk.

Vel, jeg syns at vektløftere har "eierskap" til frontbøy, og du ser ikke så mange kryssgrepsfrontbøy ute å går hos vektløftere. Det tar også bort mye av poenget med øvelsen, og er i tillegg ikke bra (se video over) på sikt.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Fasiten
« #16789 : 13. november 2013, 19:15 »
Hvis man kommer langt fram i frontbøy så blir det enda mer krevende å være smidig nok til å klare å få til rykk. Vektløfting er kanskje mer krevende i forhold til kroppsbygning og smidighet enn det styrkeløft er, der man kan finne flere forskjellige stiler i utførelsen.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Fasiten
« #16790 : 13. november 2013, 22:14 »
Vektløftere stort sett er veldig smidige (man er smidig når en klarer å kaste seg ned i rykk og vending), og de vil ikke ha problemer med det i frontbøy. Einar derimot, som ikke er vektløfter, vil som alle andre styrkeløftere ikke ha denne smidigheten, spesielt i skuldre og håndledd, i tillegg til at det bare er veldig uvandt (Einar har jo før hatt problemer/ubehag med stangen i frontbøy) noe som gjør at en rett og slett trenger en innkjøringsperiode. Å begynne å forandre på ting før han i det hele tatt har fått prøvd øvelsen, eller å makse med 250 kg i kryssgrep for å tilfredstille deg (?) ser jeg ikke hvor hensiktsmessig det er? Tilvenning er jo ekstremt viktig, spesielt i en øvelse som frontbøy.

Når du sier at Einar neppe har problemer med vektløftergrepet men stangplassering så skjønner jeg ingenting, disse to vil vel henge vanvittig mye sammen? Jeg skjønner i det hele tatt ikke hva du ønsker å komme frem til annet enn at du går utrolig aggresivt ut?

Einar har vel kontakt med en vektløfter som er langt mer kompetent på dette enn begge oss til sammen, så tipper han greier seg.

Det pratet ditt om idioter her og der skjønner jeg heller ikke.

Nei er du gal, dette har jeg aldri ment. Det var egentlig mest et lite humoristisk stikk.

Vel, jeg syns at vektløftere har "eierskap" til frontbøy, og du ser ikke så mange kryssgrepsfrontbøy ute å går hos vektløftere. Det tar også bort mye av poenget med øvelsen, og er i tillegg ikke bra (se video over) på sikt.

Om du ikke forstår at hvor stangen ligger i frontbøy spiller en stor rolle på hvor mye man klarer å klarer å løfte så burde du prøve selv og se. Evt prøv med en manual. Hold armen halvveis ute og så helt strekt. Du finner fort ut hvor kraften er størst.

Ligger stangen langt fremme på skuldrene så vil vinklingen på ryggen mest sannsynlig bli større og man må ha en større kraft for å gjøre løftet.

Ryggen blir det svakeste ledd og man klarer ikke å utførere løftet, noe man kunne ha klart om stangen lå nærmere kroppen. Da trengs det ikke like stor kraft.

Dette er enkelt fysikk hvor den generelle betegnelsen for kraft = F. (summen av)F=ma. Kraft/force oppgis i newton. Også kalt moment

Jeg kan gjerne regne ut forskjellen for deg om man tar utgangspunkt i ryggen er vertikalt vs rygg 20grader.

Men gidder ikke å diskutere. Men motbevis mg gjerne Smiley

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Fasiten
« #16791 : 13. november 2013, 23:24 »
Tusen takk for leksjonen! Begynner å bli litt lenge siden jeg var førsteårs student på NTNU og regnet på enkle momentligninger. Nå som jeg er nesten ferdig er jeg mest opptatt av å finne krefter og momenter på hele skip og oljeplattformer, og dimensjonere de for å tåle storm og havdyp, men er sikker på at du kan lære meg en ting eller to. F.eks at newton også er kalt moment. Har hele veien lært at newton er masse ganger aksellerasjon (kraft) som du helt riktig sier, mens moment er kraft ganger arm - men her har nok professorene mine tatt feil.

Prøv å gå litt mindre agressivt ut å faktisk les det jeg sier. Jeg sier at grep og plassering av stang kan være to sider av samme sak. Mestrer man ikke frontbøygrepet kan det være vanskelig å plassere stangen rett sted. Dette kommer seg med trening. For vi som har fulgt med i fasiten kan det også være en faktor å bare være vandt med å ha stangen nært halsen, og at det kan være noe å jobbe på. Det er ikke så mye mer man kan få gjort annet enn å øve på øvelsen, spesielt en øvelse som er så krevende for fleksibiliteten i tillegg til generelt ubehag.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Terje Johansen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 061
  • Honnør: 235
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 061

  • Førr en kjekkas!
Sv: Fasiten
« #16792 : 14. november 2013, 00:09 »
moment betegnes i netwonMETER  Book
Mål: 250-200-300

Min logg

Resultatservice

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Fasiten
« #16793 : 14. november 2013, 00:20 »
Tusen takk for leksjonen! Begynner å bli litt lenge siden jeg var førsteårs student på NTNU og regnet på enkle momentligninger. Nå som jeg er nesten ferdig er jeg mest opptatt av å finne krefter og momenter på hele skip og oljeplattformer, og dimensjonere de for å tåle storm og havdyp, men er sikker på at du kan lære meg en ting eller to. F.eks at newton også er kalt moment. Har hele veien lært at newton er masse ganger aksellerasjon (kraft) som du helt riktig sier, mens moment er kraft ganger arm - men her har nok professorene mine tatt feil.

Prøv å gå litt mindre agressivt ut å faktisk les det jeg sier. Jeg sier at grep og plassering av stang kan være to sider av samme sak. Mestrer man ikke frontbøygrepet kan det være vanskelig å plassere stangen rett sted. Dette kommer seg med trening. For vi som har fulgt med i fasiten kan det også være en faktor å bare være vandt med å ha stangen nært halsen, og at det kan være noe å jobbe på. Det er ikke så mye mer man kan få gjort annet enn å øve på øvelsen, spesielt en øvelse som er så krevende for fleksibiliteten i tillegg til generelt ubehag.

U welcome:)

Var mer for å definere at de har samme enhet bare newton for arbeid er kraft x strekning,  og newton for moment er kraft x arm. Newtonmeter. etc etc etc



Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Fasiten
« #16794 : 14. november 2013, 00:25 »
moment betegnes i netwonMETER  Book

Så du mener at det er kun i moment det betegnes som newtonmeter, og ikke i arbeid? Tongue

Vil man evt ha det i energi så kan man regne det ut i joule.

Men må gjerne ha med strekningen som betegnes i meter om man ikke har noe annet som kan brukes. Tid kan brukes i noen tilfeller om man har V og V0 så man får m/s og så kan vi gange dette med 3.6 så får vi km/h osv osv osv. eller konstant akselerasjon som er m/s^2. Meter er nesten overalt i fysikk:P

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Fasiten
« #16795 : 14. november 2013, 01:21 »
Nå som jeg er nesten ferdig er jeg mest opptatt av å finne krefter og momenter på hele skip
Hvorfor har du ikke sagt det før! Da kunne jeg jo bare sendt deg en melding her hver jævla gang jeg satt fast i skips stabilitetsfaget i fjor, lærern var iallefall ikke mye til hjelp. Tror de har en jobb ledig til deg på høgskolen i Vestfold om du noen gang planlegger å konvertere over til læreryrket Tongue
Det var vel 40% stryk samt 40+% som fikk "E" i faget til våren (både nautikere og maskinister) Shocked
Er heldigvis ferdig med dritten nå Smiley
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Fasiten
« #16796 : 14. november 2013, 10:02 »
Kråpsbygning = Kraft x Bigarms.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Terje Johansen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 061
  • Honnør: 235
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 061

  • Førr en kjekkas!
Sv: Fasiten
« #16797 : 14. november 2013, 12:23 »
arbeid betegnes vel i effekt og KW om æ ikkje tar feil? Leeeeenge siden æ har hatt matematikk på Uni, og ennu noen år tilbake at æ hadde fysikk på Vgs Smiley
Mål: 250-200-300

Min logg

Resultatservice

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Fasiten
« #16798 : 14. november 2013, 12:39 »
arbeid betegnes vel i effekt og KW om æ ikkje tar feil? Leeeeenge siden æ har hatt matematikk på Uni, og ennu noen år tilbake at æ hadde fysikk på Vgs Smiley

Effekt er arbeid per tid. Kjent pensum fra videregående og kanskje til og med ungdomsskolen. Evnen til å huske alt det der i detalj er en annen sak. Emil er god i frontbøy og Einar trøbler med vektløfting. Sånn, nå er vi tilbake til den opprinnelige diskusjonen.
 
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Fasiten
« #16799 : 14. november 2013, 14:23 »
arbeid betegnes vel i effekt og KW om æ ikkje tar feil? Leeeeenge siden æ har hatt matematikk på Uni, og ennu noen år tilbake at æ hadde fysikk på Vgs Smiley

Skal man ha energimengden for et arbeid så er det i Joule. 1 J er det samme som å skyve  med kraft på 1 Newton pr meter

effekt er Watt. 1 W kan skyve en ting med en kraft på 1 newton m/s

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!