Skrevet av Emne: Fasiten  (Lest 2958008 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Fasiten
« #210 : 13. mai 2006, 07:01 »
Honnør til gal mann...

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #211 : 13. mai 2006, 19:51 »
Tok turen opp til Strongmanshowet til Espen og Olaf på Smart Club i Trondheim i dag. Det var ikke så veldig fint vær så de hadde vært uheldige og fått utsatt showet. Istedet for 11 - 13 - 15, så ble det 13 - 15 - 17. Tungt å holde på å dedikere en hel dag til løfting på en lørdag når det ikke er en konkurranse.

De drog lastebil på 14 tonn, gikk farmers walk med nesten 140 kg i hver hånd, hadde crusifix på 20 kg i hver hånd (to bøtter/spann med denne vekta) og bar 24 colakasser sammen. Det var mange konkurranser der publikum kunne prøve seg på de samme øvelsene. Jeg lar meg ikke lokke til å løfte noe foruten det som står på treningsprogrammet som jeg trener mandag, onsdag og fredag - men i dag slo jeg til. Har ikke rørt crusifix-øvelsen på mange år og hadde bare frokost i magen. Løftet bøttene og lot armene være helt utlåst og rett ut til siden. Ikke på skrå opp med armene, ikke bøy/knekk i albueleddet og ikke tilbakelening av overkroppen. Tror de var litt sen med å ta tiden, men fikk tiden 19,6 sekunder.

Det var noen som prøvde seg etter dette, men ingen hadde sjanser. Én derimot klarte å holde mange sekunder, men egentlig startet han ikke engang godkjent. Olaf delte derfor hans tid på to ettersom alt var så tvilsomt. Jeg var sikker på at jeg skulle vinne og få 5 kasser med cola. Det hadde jo vært hyggelig i seg selv - selv om jeg ikke drikker cola Smiley

Til slutt var det derimot en trenings-bekjent som sto i frakk blant publikum som hoppet inn og skulle prøve samme øvelsen. Dette er en tynning (ca. 80 kg) Wink Før øvelsen begynte klaget han, med rette, på at albuen hans ikke kan strekkes ut skikkelig. Hans venstre albue har nemlig vært skadet og nå grodd feil eller noe. Jeg mener at hvis kroppen ikke fungere tilfredstillende til å kunne utøve en sport eller gjennomføre en øvelse så skal man ikke få fortrinn pga. dette. Han stilte seg opp og gjorde crusifix med de samme bøttene og klarte 30 sekunder. Her var det imidlertid ikke bare venstre albue som var krokete. Høyre albue var også krokete. Dette gjør øvelsen veldig mye lettere. Forskjellen på litt bøy i albuen og det å ha strake hender er enorm. Og denne karen hadde ganske mye bøy i albuen. I motsetning til en konkurrent tidligere i showet så fikk ikke denne karen justert tiden sin selv om det var mere juks her enn på noen av de andre.

Dette synes jeg var utrolig surt. For det første hater jeg å tape, men jeg godtar tap som er "fair and square". Det jeg imidlertid liker minst er å tape pga. at regler ikke blir fulgt. Når "vinneren" blir kåret på helt feil grunnlag - da blir jeg sur. Jeg sa det til både Olaf og konferansieren at jeg syntes det var surt også. Hadde jeg benyttet samme teknikk, altså litt bøy i albuene, skulle jeg ha klart å holde den dobbelte tiden. Jeg ga opp selv, uten at dommeren trengte å avbryte meg, når jeg følte at hendene ikke sto rett ut til siden lengre. Andre bare fortsatte selv når armene begynte å dale mot bakken - og dommeren ventet til det lengste med å avbryte.

Føler nesten at jeg ble ydmyket i dette showet med tilskuere.

Hvis det er noen som arrangerer eller dømmer strongman her inne så oppfordrer jeg dere til å være strenge med reglene. Nesten alle som konkurrerer i denne sporten forsøker å jukse seg til fordeler på ett eller annet vis. Heldigvis er mange av øvelsene av typen "gjør det du må for å klare det - samme hva du gjør", men andre er preget av litt strengere regler. Og de øvelsene som er preget av strenge regler bør følges. Crusifix er vel den øvelsen som er vanligst å jukse i, og dommere bør være obs på dette. Utøverne skulle egentlig ha blitt surret fast i en stolpe slik at de ikke kunne lent seg bakover. De skulle også fått ett rør eller stramt bind festet rundt albuen så denne ikke kunne ha blitt bøyd og så skulle det ha vært en vatermålt strek på en vegg bak dem. En strek både under og over armen slik at man ser at armene er rett ut til siden. Ved den minste avvikelse fra disse strekene skulle utøveren fått stoppet tiden sin. I dagens strongmankonkurranser prøver alle å jukse på sin spesielle måte. De vet at de kan tillate seg å få en advarsel før de trenger å gjøre ting strikt. Og i stedet for å gjøre noe strikt og kanskje mislykkes så forsøker de bare å skjule jukset.

Nei, regler må følges. Og de må følges strengt - men riktig. Blir de ikke fulgt er det surt for de som blir lidende av dette. Nå var dette bare ett show, men det er likevel prinsippielt viktig for meg at ting skjer riktig for seg. Jeg trener for å bli stor og sterk og vil ikke at mine prestasjoner skal overskygges av regelbrytende prestasjoner slik at jeg nesten framstår som svak. Hadde dette skjedd i en konkurranse hadde jeg nok boikottet konkurransen umiddelbart etter denne øvelsen.

Ho ho ho - godt å få det ut! Grin Nå blir det snart Mama Rosa og biff. Og snart er det trening igjen. Styrkeløft! Håper bare det ikke kommer en journalist på klubben som ser at jeg løfter 220 kg i knebøy og ikke synes det er mye vekter fordi Hanne Haugland også løftet 220 kg i knebøy. Da klinker jeg han umiddelbart Grin
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Fasiten
« #213 : 13. mai 2006, 20:14 »
Terje Wold, en bokstaveligtalt stor sjakkspiller. Einar vet hvem jeg mener?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Fasiten
« #214 : 13. mai 2006, 20:17 »
Terje Wold, en bokstaveligtalt stor sjakkspiller. Einar vet hvem jeg mener?
Bodybuilder Terje?hvis det er han,han kjenner jeg også..
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Fasiten
« #215 : 13. mai 2006, 20:32 »
Tenkte kanskje det var han som var bigarms? Var i millitæret med han for 15 år sida... woot
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Fasiten
« #216 : 13. mai 2006, 23:23 »

Arthur skulle imponere noen nye på KK-67 idag med å ta markløft med 35 kilo. Han var tydelig inspirert av tidligere Fræna-folk. Han bar stanga ifra power-racken og hadde en veldig spesiell bæremåte som viste at han faktisk har blitt inspirert av andre her på forumet. Denne andre personen er Jan B. Diddl. Han har drevet mye med yoga og det Arthur gjorde med denne stangen med 35 kg på minnet om en yoga-øvelse. Han hadde stanga BAK seg og holdt den med ett veldig rart grep. Uten å slippe stangen ned forsøkte han å få den til å komme foran seg. Husker ikke om det lyktes, men forsøket var iallefall yoga-komisk.


Jeg ser ikke helt for meg hva han forsøkte å gjøre, men dette høres ut som jukse-yoga.

Sitat
Det må folk som leser denne loggen prøve. Ta en viss vekt i knebøy. Sett deg. Og ha en stopp i bunnen av løftet som varer i 5 sekunder. Deretter reis deg så fort som mulig opp. Det er mye, mye tyngre enn vanlig løfting. Prøv det.

Jeg husker ikke om jeg har prøvd den varianten, men jeg har prøvd en variant hvor man på hver rep bruker 6 sekunder på å gå ned, og så 6 sekunder på å komme opp igjen. Det var også ganske "ydmykende" på en måte...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

Sv: Fasiten
« #217 : 14. mai 2006, 00:01 »













Kristian gikk i svime på trening idag. Han er skikkelig forelsket. Og det ble ikke bedre når jeg satte på en cd som het "90's". Det var en cd med "greatest hits from the nineties" - altså kjente sanger fra 90-tallet. Blant annet kom sangen: "Cause everytime we touch - I get this feeling - and everytime we kiss I swear I could die... Can't you hear my heart beat fast - I want this to last - need you by my side... " og jeg tok meg den friheten å danse close med han. Kinn mot kinn. Desverre er ikke jeg den personen han helst vil danse slik med, så dansen varte bare noen sekunder.




På tide med litt myke innslag på KK nå for å balansere machofaktoren Smiley.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Fasiten
« #218 : 14. mai 2006, 11:07 »
På tide med litt myke innslag på KK nå for å balansere machofaktoren Smiley.
Er dere/vi macho? Huh
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

Sv: Fasiten
« #219 : 14. mai 2006, 12:41 »
 what

silentk

  • Gjest
Sv: Fasiten
« #220 : 14. mai 2006, 12:44 »

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Fasiten
« #221 : 14. mai 2006, 12:45 »
Nordisk mester i håndbak 2014.


silentk

  • Gjest
Sv: Fasiten
« #222 : 14. mai 2006, 12:48 »
Hvis du er uenig, så må du gjerne argumentere Wink

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Fasiten
« #223 : 14. mai 2006, 12:50 »
Hvis du er uenig, så må du gjerne argumentere Wink
Jeg er visst bare en kranglefant,så det er vel best jeg står over!? Wink
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Gordita

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 135
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 135

Sv: Fasiten
« #224 : 14. mai 2006, 13:01 »
Hvis du er uenig, så må du gjerne argumentere Wink

Jeg er uenig! Dere er jo bare noen sterke pusegutter jo!  Erter *løpe sin vei før hun får bank*
Maksløft: 60 (benk) 2*90 (bøy) 110 (mark)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!