Skrevet av Emne: vektbelte?!  (Lest 2792 ganger)

Utlogget hobbit

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 302
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 302

vektbelte?!
« : 08. april 2006, 16:56 »
hei, eg har hatt en del problemer med ryggen. noe som fører til en del opphold fra all trening. og eg lurer på hvilke øvelser eg bør bruke vektbelte på?!
no bruker eg det stortsett bare på markløft,knebøy og en slags sittende roing øvelse, men hjelper det meg og bruke det på flere øvelser ? slik at eg ikke skader ryggen igjen! ?

hobbit Wink
tren hardt!
 går du i motbakke, går du oppover!
  tren hardere!
   søv, spis og TREN.
    kardio til det svir i lungene Cheesy

Utlogget superduper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 538
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 538

  • mja
SV: vektbelte?!
« #1 : 08. april 2006, 17:00 »
Benk, hantelpress, skulderpress, militærpress og lignende øvelser. Det er bedre å bruke det på en øvelse for mye enn en for lite!! Du kan forsåvidt bruke det på alt, men det er jo høyst unødvendig...

Håper det går bra med ryggen din!  Grin

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: vektbelte?!
« #2 : 08. april 2006, 17:02 »
Du blir vel neppe bedre i ryggen av å bruke belte. Finn heller ut ka som er årsaken til at du har problemer i ryggen. Tren med riktig teknikk og tren masse stabiliserande musklatur både i rygg og mage.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
SV: vektbelte?!
« #3 : 08. april 2006, 17:05 »
det som er poenget med et belte er å få et buktrykk for å avlaste rygg(disker i mellom de ulike segmentene i hovedsakelg lend rygg og brystrygg).
Dette kan også gjøres ved å trene djup magemuskulatur, de fleste styrkelftere er sterke i de store mage-og ryggmusklene, men djup stabiliserende mage/rygg muskler er de aller fleste svake i.Det som er det beste er å trene påå disse musklene slik at du bruker de aktivt i opprettelse av buktrykket.Mage øvelser på en "gym ball" og alle typer press på en slik ball er meget gunstig for opprettholdelse av både holdning og buktrykk.I tillegg må du aktivt kople inn disse musklene i både markløft og knebøy, og kanskje viktigst av alt, unngå spenn i benkpress.Press heller korsryggen ned i benken slik at ryggen har kontakt med benken som du ligger på under hele løftet.

Så når du skal trene forsøk på å trekke inn magen og unngå stor svai i lend ryggen.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget hobbit

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 302
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 302

SV: vektbelte?!
« #4 : 08. april 2006, 17:36 »
takker for svarene Smiley
eg vil tørre å påstå at eg har god teknik. blush
syns selv eg er ganske sterk i rygg og mage, sterkere enn dei eg trene med! og vi har trent ca like lenger og er liker stor og like gammel.
har vært hos legen mange ganger, og han har ikke peiling på ka det er.
men det som skjer med ryggen er: etter en god rygg økt kjenner eg ingen ting, men så en eller to dager etter på, klarer eg ikke å stå,sitte el gå.. det er helt forferdelig ondt.. men så går det over igjen etter noen dager( dvs 4-7 dager )
det eg tror det er, er at eg har trent for tungt, spesielt på markløft, trente ganske tung mark før, og no kan eg nesten ikke trene med 60 kg en gang, sist eg trente mark, trente eg med 60 kg, og merket ikke noe i ryggen, før noen dager, så klarte eg ikke å bevege meg nesten  Help

har lag meg nytt trenings prog som er veldig lett med mange reps, og skal begynne å bruke belte på mange flere øvelser..
takk takk Smiley

hobbit Smiley
tren hardt!
 går du i motbakke, går du oppover!
  tren hardere!
   søv, spis og TREN.
    kardio til det svir i lungene Cheesy

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: vektbelte?!
« #5 : 08. april 2006, 17:55 »
Slike problem som du har er ganske komplekse. Derfor kan ikkje du sei at du er sterkare i rygg og mage enn andre. Det er egentlig irrelevant, fordi det er du som har ildt i ryggen og ikkje dei. Det er du som har problemer med å løfte, ikkje dei. Er egentlig svært få leger som veit ka ryggproblemer er, dei setter diagnosen isjias eller liknande og skriver ut nokke smertestillande. Hadde eg vore deg hadde eg oppsøkt ein ekspert på slike problem (Naprapat, kiropraktor, manuell terapeut o.l).
Berre for å sagt det, ved å bruke beltet så er det slik at ein ikkje trener dei stabiliserande musklane i rygg eller buk. Ved å bruke beltet for mykje vil du ganske enkelt ikkje klare å rekruttere dei stabiliserande musklane som kanskje er årsaken til problemet ditt.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: vektbelte?!
« #6 : 08. april 2006, 19:43 »
takker for svarene Smiley
eg vil tørre å påstå at eg har god teknik. blush
syns selv eg er ganske sterk i rygg og mage, sterkere enn dei eg trene med! og vi har trent ca like lenger og er liker stor og like gammel.
har vært hos legen mange ganger, og han har ikke peiling på ka det er.
men det som skjer med ryggen er: etter en god rygg økt kjenner eg ingen ting, men så en eller to dager etter på, klarer eg ikke å stå,sitte el gå.. det er helt forferdelig ondt.. men så går det over igjen etter noen dager( dvs 4-7 dager )
det eg tror det er, er at eg har trent for tungt, spesielt på markløft, trente ganske tung mark før, og no kan eg nesten ikke trene med 60 kg en gang, sist eg trente mark, trente eg med 60 kg, og merket ikke noe i ryggen, før noen dager, så klarte eg ikke å bevege meg nesten  Help

har lag meg nytt trenings prog som er veldig lett med mange reps, og skal begynne å bruke belte på mange flere øvelser..
takk takk Smiley

hobbit Smiley
Her var det mye å ta tak i...Men jeg skal prøve å gi svar.
Jeg er styrkeløfter og sliter med ryggen,eller slet med ryggen.
Fikk smerter i korsrygg og nedover den ene foten ved tung markløft,dette har plaget meg mye.Da jeg ikke kan kjøre tungt..Smertene varer fra 1-max 2 dager.
Doktoren min sier jeg har for dårlig støttemusklatur i bekken og bekkenbunn.
Ble henvist til en fysioterapeut,fikk en masse øvelser til trening av støttemuskler,har trent det en stund nå,men ble ikke bedre.Ikke før jeg dro til en Naprapat...
Der ble diagnosen en helt annen,HELE bekkenparti var en hel muskelknute!!Han løste opp dette og etter en beh.kjente jeg ingenting ved tung markløft.Har nå hatt 2 beh.for ryggsmerter og jeg tror og håper det blir med det.Så nå har han vist meg tøyeøvelser for Gluteus maximus(RÆVA),der ligger feilen,jeg er for stiv.Det er strålinger derfra som lager mine smerter i korsrygg.Tenk så enkelt dette var når man kom til kvalifisert hjelp. Gull
Jeg vil av allt anb.deg en "flink" Naprapat.

P.S.Jeg trener sjelden med vektbelte pga.trening av stabiliserende muskler skjer samtidig  med vanlig trening da...
Nordisk mester i håndbak 2014.


andreassk

  • Gjest
SV: vektbelte?!
« #7 : 08. april 2006, 19:47 »
Hvordan funker denne uttøyinga?

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: vektbelte?!
« #8 : 08. april 2006, 19:49 »
Hvordan funker denne uttøyinga?
Vanskelig å vise her..
Dette er noe man må vise Deal
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget hobbit

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 302
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 302

SV: vektbelte?!
« #9 : 09. april 2006, 12:35 »
Sitat
Her var det mye å ta tak i...Men jeg skal prøve å gi svar.
Jeg er styrkeløfter og sliter med ryggen,eller slet med ryggen.
Fikk smerter i korsrygg og nedover den ene foten ved tung markløft,dette har plaget meg mye.Da jeg ikke kan kjøre tungt..Smertene varer fra 1-max 2 dager.
Doktoren min sier jeg har for dårlig støttemusklatur i bekken og bekkenbunn.
Ble henvist til en fysioterapeut,fikk en masse øvelser til trening av støttemuskler,har trent det en stund nå,men ble ikke bedre.Ikke før jeg dro til en Naprapat...
Der ble diagnosen en helt annen,HELE bekkenparti var en hel muskelknute!!Han løste opp dette og etter en beh.kjente jeg ingenting ved tung markløft.Har nå hatt 2 beh.for ryggsmerter og jeg tror og håper det blir med det.Så nå har han vist meg tøyeøvelser for Gluteus maximus(RÆVA),der ligger feilen,jeg er for stiv.Det er strålinger derfra som lager mine smerter i korsrygg.Tenk så enkelt dette var når man kom til kvalifisert hjelp.
Jeg vil av allt anb.deg en "flink" Naprapat.

P.S.Jeg trener sjelden med vektbelte pga.trening av stabiliserende muskler skjer samtidig  med vanlig trening da...


takker.. skal begynne å tøye mye mer og viss eg merker noe i ryggen igjen så tar eg turen til en naprapat Smiley

hobbit:)
tren hardt!
 går du i motbakke, går du oppover!
  tren hardere!
   søv, spis og TREN.
    kardio til det svir i lungene Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!