Skrevet av Emne: Hvordan trene utholdne muskler  (Lest 2358 ganger)

Utlogget Slave

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 219
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 219

  • Max stress
Hvordan trene utholdne muskler
« : 08. oktober 2003, 21:41 »
Jeg lurer på hvordan jeg best kan trene opp overkropp musklene mine til å være mer utholdne. Hvor mange reps per sets, hvor mange sets, og hvor mye av max vekt bør jeg bruke? 60% 80%???

Jeg trener vekter, svømmer, jogger, og går i fjellet slik at jeg har en ganske god kondisjon, og lurer på hvordan jeg skal trene med vektene slik at overkroppen min vil bli like utholdne. Tenker da og utnytte dette ved opptakk til politiskolen, og ønsker heller ikje å bli for "stor".. altså tykke og korte muskler. + er det viktig å trene beina på gymmen, istedenfor å bare jogge? Eller bør en kombinere dette?

Jeg trener de fleste musklene, ved bruk av benk, nedtrekk, curl, flys, franskpress...osv dere forstår nok hva jeg mener

Bruker allerede kreatin som skal være godt for utholdenhet og styrken, og protein.

Så er det noen som vet hvordan jeg trener opp overkroppen til å holde ut lenger? Vil heller trene med vekter enn bare push ups...

Utlogget xerion

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 396
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 396

  • kroppen min er som chili.. STERK!
Re:Hvordan trene utholdne muskler
« #1 : 09. oktober 2003, 02:23 »
skal du trene utholdenhet er vel mange repper gode, helst mellom 12 å 15 tenker jeg går fint Smiley

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Re:Hvordan trene utholdne muskler
« #2 : 09. oktober 2003, 16:34 »
3x15-20 rep
vekt er den belastningen du klarer 15-20 ganger 3 sett.

Utlogget roninx

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Re:Hvordan trene utholdne muskler
« #3 : 04. januar 2004, 14:43 »
Tror jeg ville satset på en kombinasjon av å trene max styrke med vekter og utholdene styrke med kroppsvekt. Personlig trener jeg vekter to dager i uka hvor jeg bruker tung bel og kun 5-6 reps og ikke kjører til utmattelse. 3 dager i uka blir det kamsport+ div push ups,sit ups,spensthopp ol. funker vedig bra for meg. Kanskje en ide og kontakte politiet og spørre om et treningsprogramm. Smiley

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:Hvordan trene utholdne muskler
« #4 : 04. januar 2004, 17:23 »
Det blir litt feil å si at man bare skal trene med ca 15-20 rep. Dette gir ikke mye fremgang i styrke.
Jeg ville fulgt et vanlig styrkeprogram med vekttreningen.

Gjerne eksplosiv styrketrening, med få rep.
Og forresten, du blir ikke stor og får korte tykke muskler sånn helt uten videre.

Når du trener med vekter, tren for å øke i maks styrke. Utholdenhets treninga di får du fra svømminga,joggeturene og gåturene dine.

På opptaket til politihøyskolen så er det vel spesielle øvelser du skal gjøre, så fokuser mye på de øvelsene i treninga di.
Hvis du må bli god i pullups, så tren pullups!
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Re:Hvordan trene utholdne muskler
« #5 : 04. januar 2004, 20:55 »
Gutten spør om hvordan han skal trene utholdene styrke. Da gir vi han litt innsikt i hvordan han skal trene nettopp det. Ikke at han bør trene eksplosiv styrke. Og det blir ikke noe styrke av å trene 15-20 rep?

Da trur jeg du må lære litt generelt: Styrke deles i 2: dynamisk og statisk, Dynamisk (som det er snakk om i dette tilfelle) deles inn i max styrke, eksplosiv styrke og utholdene styrke. Med begrepet styrke kan man oppnå forskjellige ting. Er målet å øke den utholdene styrken så vil det f.eks si at man ønsker å løfte et vist ant kg flere ganger enn tidligere (15RM f.eks). Max styrke som du tenker på måler man som regel i 1RM.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:Hvordan trene utholdne muskler
« #6 : 04. januar 2004, 21:27 »
Jobber du opp max styrke så bedrer du også den utholdene styrken din. Og du får lettere og bedre resultater av å først trene opp max-styrken.
Disse to henger jo selvsagt veldig sammen da.

Men et eksempel:
Si du klarer å løfte en vekt på ti kilo 20 ganger.
Hvis du jobber deg opp mot å løfte en tyngre og tyngre vekt på hver trening med likt antall rep, så vil du få bedre og raskere resultater enn om du prøver å løfte samme vekt med flere antall rep for hver trening. Dette ble kanskje ikke helt klart men.
For å øke i utholdenhet må du også øke i styrke.

Så ja, jeg vil påstå at å trene med en vektbelastning som du klarer 20 rep med gir dårlige resultater.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Re:Hvordan trene utholdne muskler
« #7 : 04. januar 2004, 22:21 »
Ja selvsagt er det progresjon i treninga når man trener for utholdene dynamisk styrke også. Opplegget vil bli helt likt bare det at man holder reps antallet høyere stort sett hele veien.
Ok å kjøre litt maks trening for varasjonens skyld, men skal man bli utholdene sterk må man trene utholdene styrke, IKKE max.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:Hvordan trene utholdne muskler
« #8 : 04. januar 2004, 22:39 »
Sant det!

Men jeg vil fremdeles først trene opp max styrke for å få opp nivået på hvor tungt man kan løfte, og deretter fokusere på utholdenhets trening. Slik at man kan løfte litt tyngre vekter med masse rep.

Når det gjelder opptaket til poltitskolen så regner jeg med at chins/pullups er en av øvelsene man skal ta.

Si at man klarer ti rep med kroppsvekta. Da har du to valg. Enten kan du legge på vekter, ta litt færre rep og øke progressivt med vektene og holde seg på samme repsantall.
Eller man kan prøve å øke med en og en rep for hver trening.

Poenget mitt da er at ved å velge den første varianten så vil man fortere bli sterk, og dermed klare flere rep med kun kroppsvekt kjappere enn om man bare prøve å øke med en og en rep for hver trening.


Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Re:Hvordan trene utholdne muskler
« #9 : 04. januar 2004, 22:42 »
da er vi enige der. Orker ikke diskutere mer idag. Hadde egentlig gitt meg med det her på tr. forum. Men er kverulant idag.

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re:Hvordan trene utholdne muskler
« #10 : 05. januar 2004, 20:09 »
Gå ut og løp litt også du sammen med vekttreningen, evt. på en tredemølle. Wink
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Hvordan trene utholdne muskler
« #11 : 14. april 2004, 12:31 »
Jeg lurer på hvordan jeg best kan trene opp overkropp musklene mine til å være mer utholdne. Hvor mange reps per sets, hvor mange sets, og hvor mye av max vekt bør jeg bruke? 60% 80%???

Jeg trener vekter, svømmer, jogger, og går i fjellet slik at jeg har en ganske god kondisjon, og lurer på hvordan jeg skal trene med vektene slik at overkroppen min vil bli like utholdne. Tenker da og utnytte dette ved opptakk til politiskolen, og ønsker heller ikje å bli for "stor".. altså tykke og korte muskler. + er det viktig å trene beina på gymmen, istedenfor å bare jogge? Eller bør en kombinere dette?

Jeg trener de fleste musklene, ved bruk av benk, nedtrekk, curl, flys, franskpress...osv dere forstår nok hva jeg mener

Bruker allerede kreatin som skal være godt for utholdenhet og styrken, og protein.

Så er det noen som vet hvordan jeg trener opp overkroppen til å holde ut lenger? Vil heller trene med vekter enn bare push ups...
;)legg deg i lende rundt 12-15 reps så får du trent utholdene styrketrening
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!