Skrevet av Emne: Enhver må være sine handlinger bevisst  (Lest 18271 ganger)

Utlogget Hans Høyhet

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 66

Enhver må være sine handlinger bevisst
« : 03. mai 2006, 10:39 »
Så skjedde det altså enda en gang, det som absolutt ikke skal og ikke burde skje. En altfor ung mann ender sine dager på måte som er han så altfor lite verdig. Og så altfor altfor ung. Og igjen er det så lett å skylde på at det var AAS som tok livet av min venn – jeg er ikke så sikker, selv om det kanskje var en medvirkende årsak til at Phillip ikke lenger er her. For hans del var nok heller AAS en måte å komme tilbake fra rushelvete på, det var hans måte å oppleve fremgang i livet sitt. Kanskje ikke en for god måte å gjøre det på, men hva er egentlig verst ? AAS for å bygge seg opp, eller enda flere år på narkotika av ymse slag for å bryte seg ned ytterligere ? Phillips bane ble vel gjerne at han aldri helt klart å gi slipp på sitt gamle liv og ikke riktig forstod at miksen ikke var det beste for han.

Phillip var en person som gjennom ungdommen sin levde et liv som var en del hardere enn de fleste av oss. Han var alltid den som trakk strikken litt lenger, var alltid sistemann hjem fra fest – og var det noen som hadde prøvd ”noe”; Phillip hadde alltid prøvd det. Dessuten var han en skoleflink fyr, en person som fikk karakterene han trengte for å komme videre i livet på den måten han selv ville. Det i seg selv var kanskje ikke så bra for akkurat han, det var aldri noen intensiver for å gi opp det gamle livet. Det gikk jo så fint å mikse. Partyløve i helgene, ”nerd” på hverdagene. Skillet fra ungdomslivet til studentlivet videre til voksenlivet ble derfor noe glidende. Og som de fleste av oss vet, når ulykken aldri riktig rammer en selv eller andre nære, ja da ”skjer det jo ikke meg heller”. Og når en samtidig får akkurat den jobben en vil ha, som er godt betalt – og ellers har få problemer i hverdagen, da er det lett å maskere sitt misbruk av narkotiske stoffer. For det var det som etterhvert hadde skjedd, Phillip var blitt en narkoman.

Det er heller ikke så lett å være en god venn i slike tilfeller. Hvordan får man en person som tilsynelatene ikke har noen problemer med sitt misbruk til å innse at han alikevel har det ? Hvordan få han til å skjønne at han brant lyset kraftig i begge ender; at han befant seg på et isflak med god fart sørover ? Måten vi valgte å hjelpe han på var å prøve å få han til å se andre måter å tilbringe fritiden sin på, gi han andre interesser og ikke minst bygge opp igjen en kropp som nå var sykelig tynn og mentalt sliten. Og akkurat den biten klarte vi fint, Phillip ble intressert i vår sport og han ble raskt en del av miljøet og nettverket vi hadde rundt vår trening. Han hadde fremgang, fikk mer orden på livet sitt og narkotikamisbruket var på vei nedover. Men et nytt problem dukket jo selvsagt opp. Det hadde vel gått noen måneder før en kompis og jeg fikk spørsmålet : ”deres misbruk da ? Hvorfor holder dere på med det, når dere skal ha meg til å slutte med mitt ? Er ikke dere like mye verdt som meg ? Narkotika er kanskje farligere, men et misbruk er vel et misbruk med tilhørende avhengighetsforhold ?” Jeg tror det var første gang Phillip ga meg en skikkelig en på trynet, selv om denne var i mental forstand. For etter disse ordene ble det helt stille – og vi hadde ikke noe svar å gi han. Vi var jo selv misbrukere, med den oppfattelsen av at vårt misbruk jo var ”sunnere” enn hans. Kanskje riktig, men like fullt et misbruk.

Etter denne hendelsen ble det stille på den fronten. Phillip fortsatte å trene bra som før, han spurte mindre enn tidligere, og virket tilfreds. I følge samboeren hans var også bruken av narkotika svært liten, men hun fikk alikevel ikke ting helt til å stemme. Og det var da  lyset gikk opp for meg, Phillip hadde gjort som sine to ”redningmenn” – han hadde nå bare et annet stoff i sprøytene sine, et stoff som gjorde treningen hans enda mer fremgangsfull.

Det var ikke lett å sette han til veggs på dette. Svaret vi fikk var jo at ”dere bruker det jo !”. Og dilemmaet kom derfor for en dag : skal man gi opp sitt eget ”liv” for å hjelpe en venn, eller skal man leve sitt eget liv samtidig som man forklarer sin venn hva som er riktig; selv om det ikke måtte sammenfalle med hva en selv gjør ? Kan en anorektiker hjelpe en annen uten å hjelpe seg selv først ? Jeg har ikke noe godt svar til hvordan vi klarte å få han til å forstå, men innerst inne trodde vi at han forstod hva vi mente. For vi brukte en kveld og store deler av natten til å snakke om alt rundt dette; hvordan man gjør ting, hvorfor man gjør hva og hva man absolutt ikke skal gjøre. Om enn noe bedrøvet tok han til vett – i hvert fall trodde vi han tok til vett.

Det gikk få uker før vi skjønte at Phillip nok en gang hadde funnet trøst i sitt gamle liv. Han kjære fortalte oss hvordan han nok en gang hadde snudd om, og vi så han nesten aldri på trening lenger. Og det var da vi bestemte oss for at vi måtte ta tak her – og det skikkelig også. Men vinteren hadde dessverre allerede meldt sin ankomst, og vinteren skulle ikke bli mild dette året. Det var derfor med stor sorg at vi fikk beskjeden om at Phillip var lagt inn på sykehus rett før påske. To tomme øyne i en altfor sulten kropp kjempet ikke lenger så hardt. På en måte virket han tilfreds, fornøyd, og ikke redd. Jeg tror han selv skjønte at han var på vei til et sted der også han kunne få fred, et sted der misbruk ikke fantes, der krav ikke ble stilt og hvor smerte ikke var et ord som ble brukt. Det siste han sa før vi forlot han den kvelden var ”Takk for at dere prøvde, det betydde mer enn dere selv vet. Ta vare på dere selv dere to også, jeg ønsker ikke besøk på mange år enda.” Phillip visste noe vi ikke gjorde.

Phillip døde 2 dager senere, bare 34 år gammel. Vi lyser fred over hans minne, og  våre tanker går først og fremst til de to som sitter igjen etter Phillip. På mange måter føler vi oss skyldige i hva som skjedde, for vi kunne kanskje ha hjulpet enda mer i form av at vi også kanskje kunne prøvd. Hadde vi villet hjelpe oss selv kunne vi kanskje ha hjulpet Phillip mer ?

Jeg er vel i ferd med å bli forumets tristeste mann, men alt jeg ønsker å si er i grunn, hjelp deg selv til å hjelpe andre. Du er alltid et forbilde for noen, og ditt valg vil kunne påvirke hva andre gjøre. Selv om du ikke selv innser at noen kanskje ser opp til nettopp deg, kan det fort vært slik alikevel. Enhver har ansvar for sine handlinger, ikke bare ovenfor seg selv, men også ovenfor de rundt seg. Men dette er ikke et innlegg for å si at AAS dreper, men at våre valg har konsekvenser. Man må ta seg bedre av en liten fugleunge enn en hundevalp – forutsetningene er ikke like. Men de trenger begge en porsjon omsorg.

Begravelsen var et kapittel i seg selv, og det var vel i grunn Johnny Cash som beskrev det hele best :


I hurt myself today
to see if I still feel
I focus on the pain
the only thing that's real
the needle tears a hole
the old familiar sting
try to kill it all away
but I remember everything
what have I become?
my sweetest friend
everyone I know
goes away in the end
and you could have it all
my empire of dirt

I will let you down
I will make you hurt

I wear this crown of thorns
upon my liar's chair
full of broken thoughts
I cannot repair
beneath the stains of time
the feelings disappear
you are someone else
I am still right here

what have I become?
my sweetest friend
everyone I know
goes away in the end
and you could have it all
my empire of dirt

I will let you down
I will make you hurt

if I could start again
a million miles away
I would keep myself
I would find a way



Vi sees en gang Phillip.

Riposarsi nella pace il mio amico. Lei può dormire adesso. Nessune più inquietudini, e lei può mangiare tutto lei vuole. Del giorno faremo la carne, e tuttavia è in grado di spingere in avanti ancora per raggiungere i nostri scopi comuni. Lei è morto tentare, ma le budelle avute e si vanta. Dunque una volta ancora il mio amico, il mio riposo nella pace - non è più lí qualunque confini rompere, ogni porta è stato aperta. Sarà degli anni, ma sarò lí vederla del giorno.
I'm a bodybuilder and I'm OK, I sleep all night and I train all day.... Knebøy




Man vet aldri når en får bruk for et jernrør

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #1 : 03. mai 2006, 11:59 »
Cry

Bow
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #2 : 03. mai 2006, 12:08 »
Hans Høyhet gjør det igjen....  Bow

Utlogget LilleLinda

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 339
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 339

SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #3 : 03. mai 2006, 12:14 »
 Cry

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #4 : 03. mai 2006, 13:04 »
Veldig bra skrevet, Hans Høyhet. Honnør gitt.

Utrolig leit hva som skjedde med kameraten din.

RIP.
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #5 : 18. mai 2006, 16:25 »
Bra skrevet, leit med din venn..

Alle har et ansvar ovenfor seg selv og de valg en tar i livet sitt.
Om en bruker stoff eller doper seg så hjelper det svært lite hvor mange  som prøver å hjelpe deg til å slutte med dritten du holder på med.

tilsyvende og sist så er valget ditt og ditt alene for hva du gjør med deg selv. Derfor bør vi alle og enhver være bevist på hva det er vi holder på med..

Ofte starte ting av en årsak men fortsetter som en "vane" og før en vet ordet er mann avhengig.. narkotika blir en fysisk avhengig av mens AS blir "enkelte" psykisk avhengige av.

Mange av de jeg møter som bruker AS sliter med dårlig selvtilit og de burde heller gått i seriøs samtale terapi for å få orden på hodet og selvtiliten sin fremfor å dope seg. Underveis som de går i terapi kunne de jo trent rent og blitt overasket over resultatene de ville fått.



Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #6 : 18. mai 2006, 17:12 »
Et meget velskrevet innlegg,som for meg var veldig trist å lese Cry
Det er jo veldig synd at slikt skal skje,men det er også en tankevekker til oss alle andre,at vi må være mere på vakt,og at evt.missbrukere kanskje "våkner" opp slik at dette kan unngås.
Dette stykket viser baksiden av medaljen av rusmissbruk.Det hjelper ikke å ha gode kamerater når man selv ikke er 100% innstillt på å klare dette.(ikke ment som kritikk)
Phillip så desverre ikke forskjellen mellom bruk og missbruk,der det virker for meg at det er en knivegg man balaserer på.

Til slutt honnør for ditt innlegg. Bow
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget onakosano

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 607
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 607

  • "e d vilje, e d vei!!!"
SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #7 : 18. mai 2006, 17:35 »
ikke bra... kondolerer, ikke for å glorifisere aas her, men tror faktisk ikke "bolet" hadde så mye med hans død å gjøre hvis han allerede var avhengig av andre inj. midler.

du er utrolig flink til å skrive hans høyhet Smiley trist å lese dette da...
maks:                                    
benk: 150kg x 1 RAW              
markløft: 210 x 1 RAW           
knebøy: 160kg x 1 Bind          
Treningsveileder, NIH
Kettlebells instruktør
Kostholdsveileder

 Loggbok
 profil

Utlogget Maui

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #8 : 20. mai 2006, 04:09 »
Triste greier Cry

Er selv bare 21 og til nå mistet 4 nære venner til narkotika(Heroin) Cry


Utlogget Nickname

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 511
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 511

  • Relativt anonym
SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #9 : 20. mai 2006, 21:25 »
Denne ga meg frysninger...  Fryktelig trist!  Ikke mye som nesten får meg på gråten bare av å lese.           Honnør
Back From the Dead...

... or something like that.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #10 : 24. mai 2006, 16:22 »
Utrolig velskrevet og flott inlegg. Honnør Hans Høyhet Bow

Utrolig trist story, men desverre vanligere en folk flest aner.

Har selv mistet bekjennte til Narko:(

Og de som mener det ikke er aas`sin skyld; det er jeg for så vidt enig i, MEN folk som kombinerer nark og aas får tilsynelatende det værste fra 2 verdener.Sad

Tenk f.eks på den totale hjertebelastningen dersom du bruker et opkvikkende nark (eks amfetamin) sammens med bol, som forhøyer blodtrykket. Ute på farlige veier da, og det er ikke BARE narkoen sin skyød om det smeller da...

L

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget Wacko

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 762
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 762

SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #11 : 24. mai 2006, 22:46 »
Kondolerer.



Jeg synes dere gjorde det dere kunne, men desverre var det ikke nok.
Og om det noensinne ville vært mulig å gi han "nok" hjelp er jo også uvist.

Så veldig trist å høre, men honnør for måten du bryr deg om vennen din på.

Hans Høyett er i hvertfall et eksempel på en skikkelig venn.

Utlogget Marianne

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 683
  • Honnør: 112
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 683

SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #12 : 05. juni 2006, 22:39 »
R.I.P Rhillip!
Kondolerer så mye, Hans Høyhet!

Flott at du deler slike historier med oss.. Grinte som en baby da jeg leste innlegget..  Cry 

Håper det kan bidra til at folk tenker seg om noen ganger, at de faktisk er ansvarlig for sine egne handlinger..
" det er ikke tøft å være dø"

Marianne
Personlig trener & kostholdsveileder ved Family Sports Club , Fredrikstad

Og stolt eier av "Butikken for deg som trener":
ej-shop.no
Gasp, Better Bodies, Danlab nutrition, Nutrisport, All American, EFX, Best Body Nutrition

Blogg: Mariannekroghbjerke.blogspot.com

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #13 : 29. juni 2006, 11:49 »
Kondolerer !
Utrolig bra innlegg, men utrolig trist. En tankevekker for oss alle ja...

Sitter med tårer i øynene.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

SV: Enhver må være sine handlinger bevisst
« #14 : 29. juni 2006, 14:11 »
Så denne først nå. Utrolig godt skrevet, dette burde alle som trener, eller har tenkt å begynne å trene, lese! Forøvrig også dem som ikke er involvert i trening! Kanskje noe for avisene? Honnør gitt!
Generelt råd: Når man er nedfor og trist, er det viktig å se fremover! Det er selvsagt lov å sørge og å være lei seg, men ha i bakhodet at livet må gå videre. H.H: Du fremstår som en meget god venn! Phillip var heldig som hadde deg! Lykke til videre.  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!