Skrevet av Emne: Spørsmål angående Bulking og skift av treningsprogram  (Lest 1740 ganger)

Utlogget Bar0nen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 513
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 513

  • LOL
Har noen spørsmål angående topic.
Begynner først med treningsprogram.
Har nå trent i snart ett år med RYP, føler at jeg ikke har så altfor stor fremgang, det kan ha noe med mitt ønske om å fjerne magefettet å gjøre, dermed også litt for lite kcal til å bygge muskler.
Det jeg da lurer på er: Bør jeg skifte treningsprogram? Er RYP bra for nybegynnere i førsten, men ikke senere? Vurderer nemlig bulk, er RYP no gunstig på bulk?
Hvis jeg burde skifte, hvilken bør jeg da prøve?

Og litt angående bulk:
Har nå "deffet" om man kan kalle det det i en periode. Har ikke nådd ønsket resultat enda, og er litt usikker på om jeg kommer til å nå det før ferien. Har litt magefett, men det er vel egentlig det eneste. Lovehandles kan man vel kalle det. ^^
Så, til spørsmålet om bulk. Bør jeg bulke? Ønsker å få litt mer masse, syns det er litt lite det jeg har. Om jeg bulker, vil jeg da legge på meg mye fett? Eller vil ikke dette merkes no særlig iogmed at jeg har litt magefett fra før.

Mitt mål en gang i framtiden er å nå 80 kilo deffet, men sånt tar nok evig med tid. Veier nå 75 kg btw, og er 180ca høy.
Fettprosent har jeg ingen anelse om fordi jeg ikke har fettmåler. Vurderer å kjøpe det, men vet ikke helt hvor mye bruk for det jeg har.

På forhånd takk for svar  2thumbsup

Utlogget Steven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

RYP funker fett på bulk - din manglende fremgang er nok forårsaket mer av kaloriunderskudd enn programmet. Kostholdsanbefalingene i RYP-heftet er forøvrig veldig bra, og kan anbefales å følges også når du følger andre program.

Ønsker du imidlertid å prøve noe nytt, kan DC eller 5x5 anbefales som meget bra byggeprogram - eller så kan du jo prøve styrkeløftprogram Wink.
Min treningslogg!  ~  Min bildeprofil!

"You're a beast in the gym; don't be such a pussy in the kitchen."

Utlogget oyvindskog

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 288
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 288

Hvis du går hit:
http://www.higher-faster-sports.com/bodybuilding.html
og leser "Shit or Get Off The Pot" artiklene tror jeg du vil få svar på mange av spørsmålene dine, særlig i del 3. Det er en av de bedre veiledningene for å bulke uten å bli superfeit jeg har lest. Du vil også finne en formel for måling av kroppsfett ved hjelp av målebånd. Dette er jo ikke 100% nøyaktig men bra nok til at man kan se hvilken vei ting går.

Utlogget dunny

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 189

Steven: synes ikke du bør anbefale DC på nybegynnerforumet Wink
"Do you really think that eating 3000 calories with 225 grams of protein and doing the Weider "confusion training principle" to keep your body offguard will somehow magically make your 175lbs into 250lbs of rock granite monstrosity?
....Get your act together and think this all out or quit your complaining and dreaming and take up tennis." -DC

www.myspace.com/thomasfonn

Utlogget Bar0nen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 513
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 513

  • LOL
DC er vel noe man begynner med når man har trent en 3-4 år har jeg hørt.

Utlogget Steven

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

Hehe, er kanskje litt kjapp på 'Legg til inlegg'-knappen av og til Smiley
Min treningslogg!  ~  Min bildeprofil!

"You're a beast in the gym; don't be such a pussy in the kitchen."

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
Sitat
Det jeg da lurer på er: Bør jeg skifte treningsprogram? Er RYP bra for nybegynnere i førsten, men ikke senere? Vurderer nemlig bulk, er RYP no gunstig på bulk?
Hvis jeg burde skifte, hvilken bør jeg da prøve?

RYP er godt egnet på bulk, du har en kontinuerlig progresjon noe som er viktig.
Hvis du ønsker å bytte til et annet program vil jeg anbefale 5x5-rep powerbuilding-program. Du kan også gå veien med fullkroppsprogram eller en 3-4 splitt basert på base øvelser slik som:

-Knebøy
-Markløft
-Militærpress
-Benkpress

Sitat
Så, til spørsmålet om bulk. Bør jeg bulke? Ønsker å få litt mer masse, syns det er litt lite det jeg har. Om jeg bulker, vil jeg da legge på meg mye fett? Eller vil ikke dette merkes no særlig iogmed at jeg har litt magefett fra før.

Jeg vil anbefale deg å bulke ja! Siden du er 180 høy og 75 kg og ønsker å veie 85 deffet så MÅ du bulke for å klare det målet.
Hvis du ikke ønsker å legge på deg så veldig mye fett, (noe er nesten uungålig) så kan du ligge på ca 300 til 500 kcal over det daglige behovet ditt.

Sitat
Fettprosent har jeg ingen anelse om fordi jeg ikke har fettmåler. Vurderer å kjøpe det, men vet ikke helt hvor mye bruk for det jeg har.
Fettklipe kan være greit å ha, jeg har en selv og syns det er motiverende å følge med på utviklingen. Dette er jo da spesielt under deff.

Angående kostholdet ditt kan du få noe tips:
gode proteinkilder er
kesam
egg
cottage chease
kylling
biff
gris
fisk
tunfisk
melk

gode karbohydrat kilder er
poteter
ris
havregryn
melk
bananer og annen frukt

gode fettkilder er linføolje og fiskeolje

Frokost bør bestå av mye protein, mye karbohydrat og noe fett slik at du har energi utover dagen

Feks er havregryn med melk (tilsatt whey proteinpulver) + nøtter, rosiner banan. en veldig god start på dagen.
Husk å ta Omega 3 samt linføolje også på morgenen.

som mellomåltid kan du spise en kesam med funlight +banan eller annen frukt eller cottage chease med syltetøy+ banan
eller annen frukt evt en MRP shake/ whey protein+ frukt om du har det virkelig travelt og vil ha noe lettvindt å få ned.

som lunsj er det fint om du har laget ferdig noe mat dagen før som du tar med deg. Feks kylling og ris

Grovbrød med makrell i tomat eller egg+ melk virker også brad som mellomåltid.

Middag spiser du bare det du får servert hjemme. Om det inneholder lite proteiner tar du bare en servering whey protein vedsiden av.

kvelds cottage chease eller kesam virker fint her. prøv å dra ned karbohydratene ved siste måltidet..


Spør om det er noe du lurer på !

Mvh

Aktiv_af


Utlogget Eivind1990

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 788
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 788

Veldig gode svar fra aktiv_af  Cheesy

Prøv å legge opp et nytt program rundt basis-øvelsene, og bulk!
Det vil funke fett Wink
KB: 110kg x 6
BP: 90kg x 3
ML: 140kg x 5
Loggbok

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!