Skrevet av Emne: Maarud bacongull  (Lest 24653 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Maarud bacongull
« #45 : 01. april 2009, 08:18 »
Kollagene proteiner inneholder essensielle aminosyrer på lik linje med kjøtt og annet vev.

Ikke i så store mengder at de spiller noen rolle. Kun et par små prosenter, som er meningsløse å regne. Kollagenprotein har null biologisk verdi.

Proteinet gelatin er det viktigste kollagenet proteinet, og dette inneholder 9 av 10 essensielle aminosyrer.

Ni av ti essensielle aminosyrer? Hos voksne mennesker er det bare åtte som er essensielle. Det burde vel du vite som er "PT"?

Dette finnes både i beinvevet, brusk, sener, ligamenter og hud. Så hvoran kan du mene at kollagent protein ikke deltar i anabole prosesser? Jeg vil si at det gjør det i høyeste grad.

Jeg - og jeg antar de fleste andre her på forumet - er interessert av å bygge muskler, ikke hud.

Dessuten; om en aminosyre ikke er essensiell, så er den likevel ikke "overflødig". Ikke-essensielle aminosyrer er jo også viktig å tilføre kroppen slik at den slipper å produsere disse selv - noe som sparer den for en energikrevende prosess.

Glycin, prolin og hydroxyprolin er ikke noe vi trenger i store mengder. Hvis du vil prioritere å få i deg disse aminosyrene før de essensielle som kroppen har bruk for i proteinsyntesen, så det er det opp til deg.


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Maarud bacongull
« #46 : 01. april 2009, 08:46 »
Ikke i så store mengder at de spiller noen rolle. Kun et par små prosenter, som er meningsløse å regne. Kollagenprotein har null biologisk verdi.
Jeg reagerte bare på utsagnet ditt om kollagene proteiner: "Det tas opp i kroppen, men inneholder ikke noe av de essensielle aminosyrene som kroppen bruker for anabolisme". Dette medfører kort og godt ikke riktighet. Kollagene proteiner er av høy biologisk verdi nettopp fordi kroppen består av mye kollagen. Disse har igjen aminosyrer som kan brukes til muskelbygging.
Sitat
Ni av ti essensielle aminosyrer? Hos voksne mennesker er det bare åtte som er essensielle. Det burde vel du vite som er "PT"?
Jeg er klar over at arginin og histidin kun regnes som essensielle for barn.
Sitat
Jeg - og jeg antar de fleste andre her på forumet - er interessert av å bygge muskler, ikke hud.
Jeg antar at de fleste her på forumet også ønsker seg byggesteiner til ting vi klarer oss dårlig uten, slik som knokler, sener og annet bindevev. For en som trener hardt og belastende er oppygging/reparasjon av disse vev like viktig som muskelvevet - og det er her kollagen kommer inn i bildet. Hva er poenget med store lår hvis knea ikke fungerer?
Sitat
Glycin, prolin og hydroxyprolin er ikke noe vi trenger i store mengder. Hvis du vil prioritere å få i deg disse aminosyrene før de essensielle som kroppen har bruk for i proteinsyntesen, så det er det opp til deg.
Jeg prioriterer begge deler. Historisk sett har kollagen (gelatin) blitt brukt i mange terapeutiske sammenhenger. Å koke kraftbein burde fått sin rennessanse.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Maarud bacongull
« #47 : 01. april 2009, 09:13 »
Jeg reagerte bare på utsagnet ditt om kollagene proteiner: "Det tas opp i kroppen, men inneholder ikke noe av de essensielle aminosyrene som kroppen bruker for anabolisme". Dette medfører kort og godt ikke riktighet. Kollagene proteiner er av høy biologisk verdi nettopp fordi kroppen består av mye kollagen. Disse har igjen aminosyrer som kan brukes til muskelbygging.

"Kollagene proteiner er av høy biologisk verdi"?

Gelatin har null biologisk verdi (PDCAAS).

Jeg antar at de fleste her på forumet også ønsker seg byggesteiner til ting vi klarer oss dårlig uten, slik som knokler, sener og annet bindevev. For en som trener hardt og belastende er oppygging/reparasjon av disse vev like viktig som muskelvevet - og det er her kollagen kommer inn i bildet. Hva er poenget med store lår hvis knea ikke fungerer?

Som sagt; hvis du vil prioritere å få i deg disse aminosyrene i store mengder gjennom å spise bacongull og koke kraftbein, før de essensielle som kroppen ikke kan danne selv og har bruk for i proteinsyntesen så det er det opp til deg.

Jeg prioriterer begge deler. Historisk sett har kollagen (gelatin) blitt brukt i mange terapeutiske sammenhenger. Å koke kraftbein burde fått sin rennessanse.

Historisk sett har lobotomi også blitt brukt i mange terapeutiske sammenhenger, kanskje det og burde fått sin renessanse?


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Maarud bacongull
« #48 : 01. april 2009, 16:52 »
"Kollagene proteiner er av høy biologisk verdi"?

Gelatin har null biologisk verdi (PDCAAS).
Biologisk verdi sier noe om sammensetningen og mengden av de aminosyrene man anser som essensielle. Her er jeg klar over at gelatin per definisjon ikke scorer høyt, noe f. eks. myse eller eggehvite gjør - men det er under enhver omstendighet feil å si at den har null verdi. Den inneholder tross alt essensielle aminosyrer.
Hvor nyttig kollagene proteiner er kan likevel diskuteres. Selv om de inneholder forholdsvis lite essensielle aminosyrer, er den rik på aminosyrer som kroppen likevel har stor nytte av, og som den ofte ikke produserer optimale mengder av. Jeg er ikke enig med deg at glycin og prolin er noe vi trenger i små mengder, spesielt viktige anses disse for stressede personer (herunder også trening), samt de som lider av sykdom i brusk eller bindevev. Videre har de en rekke essensielle funksjoner i kroppen, noe som kan få konsekvenser dersom kroppen selv ikke er i stand til å produsere nok av det (f. eks. ved graviditet) Gelatin består også av 10% glutamin, som er musklenes viktigste aminosyre.
Ved siden av dette har det dessuten betydning om gelatinet er hydrolysert (gir bedre utnyttelse) og om det er naturlig (kokt/trukket) eller industrielt framstilt. Noen tolererer ikke sistnevnte like godt.
Vanlig definisjon av BV tar dessuten høyde for aminosyrenes nytteverdi etter at de er absorbert fra tarmen. Da skal man ikke glemme at proteiner som myse og eggehvite samtidig er proteiner som det knyttes mye intoleranse mot. Gelatin er på sin side et protein som fremmer fordøyelsen og øker toleransen for andre proteiner. Dermed vil inkluderingen av kollagene proteiner i kostholdet gi en svært god nettoeffekt for samtlige av kroppens vev ved oppbygging og reparasjon.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Maarud bacongull
« #49 : 01. april 2009, 17:51 »
Biologisk verdi sier noe om sammensetningen og mengden av de aminosyrene man anser som essensielle. Her er jeg klar over at gelatin per definisjon ikke scorer høyt, noe f. eks. myse eller eggehvite gjør - men det er under enhver omstendighet feil å si at den har null verdi. Den inneholder tross alt essensielle aminosyrer.

I følge PDCAAS-skalaen har det null biologisk verdi. Hvis du mener at det er feil så får du ringe til FNs organisasjon for ernæring og landbruk og Verdens helseorganisasjon å si til dem hva du synes, siden de mener at PDCAAS-skalaen er den beste måten å måle proteinkvalitet. Kanskje de bryr seg. Kanskje ikke.

Hvor nyttig kollagene proteiner er kan likevel diskuteres. Selv om de inneholder forholdsvis lite essensielle aminosyrer, er den rik på aminosyrer som kroppen likevel har stor nytte av, og som den ofte ikke produserer optimale mengder av. Jeg er ikke enig med deg at glycin og prolin er noe vi trenger i små mengder,

Ved et noenlunde vettugt og proteinrikt kosthold vil man allerede få i seg store mengder av disse aminosyrene.

spesielt viktige anses disse for stressede personer (herunder også trening),

Hvem er det som anser disse spesielt viktige?

samt de som lider av sykdom i brusk eller bindevev.

Hva som ev. gjelder for syke mennesker er uinteressant. Dette er et forum for trening, ikke behandling av sykdommer. Har trådstarter eller noen annen her i tråden gitt uttrykk for noe annet?

Videre har de en rekke essensielle funksjoner i kroppen, noe som kan få konsekvenser dersom kroppen selv ikke er i stand til å produsere nok av det (f. eks. ved graviditet)

Igjen; et forum for trening, ikke behandling av ev. næringsmangel ved graviditet.

Gelatin består også av 10% glutamin, som er musklenes viktigste aminosyre.

Når ble den utnevnt til det? Pussig at man i gjentatte studier ikke sett noen fordeler for styrke eller muskeltilvekst ved ekstra supplementering av glutamin utover et allerede balansert protein/aminosyreinntak da.

Ved siden av dette har det dessuten betydning om gelatinet er hydrolysert (gir bedre utnyttelse) og om det er naturlig (kokt/trukket) eller industrielt framstilt. Noen tolererer ikke sistnevnte like godt.
Vanlig definisjon av BV tar dessuten høyde for aminosyrenes nytteverdi etter at de er absorbert fra tarmen. Da skal man ikke glemme at proteiner som myse og eggehvite samtidig er proteiner som det knyttes mye intoleranse mot. Gelatin er på sin side et protein som fremmer fordøyelsen og øker toleransen for andre proteiner, dermed vil inkluderingen av kollagene proteiner i kostholdet gi en svært god nettoeffekt for oppbygging av kroppens samtlige vev.

Du mener at man bør inkludere mer bacongull, og billige proteintilskudd laget av hud og klover i kostholdet sitt?




Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Maarud bacongull
« #50 : 01. april 2009, 18:25 »
Hehe.

Enig med Cake her. Du har som vanlig gode poenger MB, men glycin er ingen essensiell aminosyre for normale friske. Så vidt jeg husker er det en semiessensiell aminosyre, som alle, ved et greit kosthold fint kan koble sammen selv av. Det blir jo litt feil å koble inn eksempler som gravide?
Det blir litt som å anbefale lave doser d-vitamin til en som er ung, frisk og som trener fordi høyt inntak av d-vitamin kan være skadelig for en med hyperkalsemi..
Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Maarud bacongull
« #51 : 01. april 2009, 21:30 »
I følge PDCAAS-skalaen har det null biologisk verdi. Hvis du mener at det er feil så får du ringe til FNs organisasjon for ernæring og landbruk og Verdens helseorganisasjon å si til dem hva du synes, siden de mener at PDCAAS-skalaen er den beste måten å måle proteinkvalitet. Kanskje de bryr seg. Kanskje ikke.
Jeg mener ikke å ri på min høye hest og hevde at internasjonale ernæringsautoriteter tar feil eller at jeg kan mer enn dem. Det er langt fra tilfelle. Det er bare noen ganger jeg stusser over at de ikke tar hensyn til ting jeg mener er av avgjørende betydning. PDCAAS-skalaen har jeg ikke noe å utsette på for det den formidler. Poenget er bare at skalaen tar utgangspunkt i frie aminosyrer som allerede er prefekt spaltet i tarmen, og som er klare for bruk i blodbanen. I hvilken grad man er i stand til å fordøye de belyste proteinene, sier en slik skala ingenting om, derfor er den også lite verdt i praksis for de som er ute etter optimale proteinkilder. Skulle jeg levd hovedsakelig på melke- og eggeproteiner hadde ikke kroppen min hatt det særlig bra. Gelatin derimot funker mye bedre.
Sitat
Ved et noenlunde vettugt og proteinrikt kosthold vil man allerede få i seg store mengder av disse aminosyrene.
Det er jo et definisjonsspørsmål vi sikkert ikke blir enige om Smiley
Sitat
Hvem er det som anser disse spesielt viktige?
Gamle travere som Karin Hvoslef, Jan Kwasniewski, Dag Viljen Polezynski anbefaler dette sterkt. Det samme skal ha blitt gjort av leger fram til 1800-tallet, da gelatin ble brukt mot spedbarnsdiaré, magekatarr, cølikai og andre fordøyelsesproblemer.
Tilbake til 1200-tallet skal det dessuten ha blitt anbefalt mot dårlig immunforsvar. Historien bak bruk av dette er i alle fall mangfoldig (tar for mye tid å lete opp alt nå), og er langt ifra noe nytt fenomen. Problemet er at tradisjonell kraft av kjøtt og bein er på vei ut av det norske kjøkken.
Sitat
Hva som ev. gjelder for syke mennesker er uinteressant. Dette er et forum for trening, ikke behandling av sykdommer. Har trådstarter eller noen annen her i tråden gitt uttrykk for noe annet?
Sitat
Igjen; et forum for trening, ikke behandling av ev. næringsmangel ved graviditet.
Greit nok, jeg hadde ikke trengt å blande inn sykdom. Men jeg nevnte først og fremst stress, derunder også trening. Gelatin er et av kroppens viktigste proteiner, så på mange måter sier det seg selv at dette er nyttig. Når det er snakk om sykdom er dessuten forebygging og behandling to sider av samme sak. Det er heller ikke få plager blandt det norske folk knyttet til muskel og skjelett. Poenget er at mangelen viser seg å kunne bli prekær ved så vanlige ting som trening og gravidiet.

Sitat
Når ble den utnevnt til det? Pussig at man i gjentatte studier ikke sett noen fordeler for styrke eller muskeltilvekst ved ekstra supplementering av glutamin utover et allerede balansert protein/aminosyreinntak da.
Jeg mente bare å trekke fram glutamin som en viktig aminosyre for de som er opptatt av trening, som det altså er brukbare mengder av i gelatin. Å ta isolater av glutamin eller andre aminosyrer forøvrig er noe helt annet. Man vet jo at de er synergister, hvilket betyr at balanse er stikkordet.
Sitat
Du mener at man bør inkludere mer bacongull, og billige proteintilskudd laget av hud og klover i kostholdet sitt?
Hehe, ikke helt Smiley  Men jeg mener faktisk at ekte baconsvor i snackshyllene ikke er det værste. Det finnes en type i sortimentet til Norgesgruppen (svensk?) som kun inneholder rent fleskesvor tilsatt en antioksidant. Maaruds fleskesvor er fritert i vegetabilsk olje såvidt jeg vet, men hvis dette er en stabil olje som ikke danner transfettsyrer, og det er brukt lav temperatur, så utgjør heller ikke denne noen trussel for helsen. Potetskruer kommer i alle fall lengre ned på min liste.
Når jeg taler varmt om kollagene proteiner så er dette først og fremst ved langvarig trekk (helst ikke koking) mellom 12-24 timer optimalt sett. Bruker selv mye oksehaler, ettersom det er mye bindevev her. Forøvrig er jeg for å spise hele dyret, så ja, hud og innmat forøvrig hører også med. Hvem liker vel ikke svoren på ribba? Den gjør da godt også, og er langt fra ubetydelig ernæringsmessig etter mitt syn.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!