Skrevet av Emne: for ung?  (Lest 3628 ganger)

Utlogget the bear

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

for ung?
« : 17. august 2003, 12:25 »
Hei!
Jeg er en 14 år gammel gutt, som har lyst til å begynne å løfte vekter.

Men det jeg lurer på er om det er noe farlig å begynne så tidlig?? (hvis jeg begynner så kommer jeg til å trene sammen med en som er  noen år eldre, som har løfta ei stønd og kan løfte teknikk)

Mange sier det ikke er bra... men stemmer det??
Og hvis det ikke er bra så hvorfor??

Hilsen   Vegard

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Re:for ung?
« #1 : 17. august 2003, 12:49 »
Nei, det stemmer ikke.

Begynn å løft vekter du. Kjør også på med et sunt kosthold, også får du hjelp til løfteteknikk som du sa. Men ikke gjør som meg og begynn løftekarrieren med å trene benkpress hver dag og tro du blir sterk av det. Tren hele kroppen fra dag 1 med mye søvn om natta og et godt kosthold, så skal du nok se at ting går raskere enn du tror. (se på profilsiden på blant annet hkid!!!!!)

mvh
Daniel
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Re:for ung?
« #2 : 17. august 2003, 15:18 »
De fleste seriøse gym har en aldersgrense på 16 år, noen helt ned i 15 år. Det er en helt spesiell grunn til dette, og det har med vekst og utvikkling å gjøre.

Hard vekt trening i ung alder kan stoppe veksten og gjøre ubotelige forandringer i forandringene som skal ta plass i puberteten.

Mange har nok trent mer eller mindre seriøst i 14-års alderen, men det er absoulutt ikke å annbefale. Lett trening, uten de helt store belastningene og ikke for ofte, kan nok være ok, men det er stor forskjell på 14-åringer, noen er svært vellutviklet i denne alderen, andre har ikke kommet særlig langt og har mye igjen før de blir "menn".

Anbefaler deg å prate med et seriøst trenings studio i nærheten av der du bor, la dem gjøre en vurdering i forhold til ditt behov og potensielle utvikkling. Det er muligens verdt å vente i et år eller 2 før du starter opp, men dette vill de kunne gi deg konkrete retningslinjer om. Vanskelig å gi et fasit svar uten å ha møtt deg. =)

Håper dette var et ok svar.
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Re:for ung?
« #3 : 17. august 2003, 16:32 »
Det er en kjent sak at personer som ikke er fullt utvokst i høyden kan bli "dverger" dersom de starter vekttreningen for tidlig, dette skyldes en del uheldige hormonkonflikter som gjør at rørknokklene "lukker" seg.
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:for ung?
« #4 : 03. januar 2004, 14:28 »

Det er en kjent sak at personer som ikke er fullt utvokst i høyden kan bli "dverger" dersom de starter vekttreningen for tidlig, dette skyldes en del uheldige hormonkonflikter som gjør at rørknokklene "lukker" seg.

Dette er en seiglivet myte som aldri ser ut til å dø ut.

Studier viser at barn som i tidlig alder begynner å trene vekter faktisk i gjennomsnitt blir littegranne høyere enn  de som ikke trener.

Så lenge man tar en rolig innkjøringsfase hvor teknikk og kontroll står i fokus, kan barn etterhvert godt trene tungt, men ikke så tungt at det er snakk om 1-3RM.

question everything

Utlogget Young17

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 85

  • Spis-Tren-Forbrenn=bli Stor
Re:for ung?
« #5 : 03. januar 2004, 17:12 »
Riktig veileding er alt du trenger.Helst fra noen som har drevet med å trenet folk fra 12+tidligere.
Trener du for å holde deg i form?
Ikke noe tilskudd:)
Kun vanlig kost Cheesy

Utlogget treningsnarkoman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 86

  • The only easy day was yesterday..
Re:for ung?
« #6 : 07. januar 2004, 21:17 »
Det er en kjent sak at personer som ikke er fullt utvokst i høyden kan bli "dverger" dersom de starter vekttreningen for tidlig, dette skyldes en del uheldige hormonkonflikter som gjør at rørknokklene "lukker" seg.
Dette er en seiglivet myte som aldri ser ut til å dø ut.

Studier viser at barn som i tidlig alder begynner å trene vekter faktisk i gjennomsnitt blir littegranne høyere enn  de som ikke trener.

Så lenge man tar en rolig innkjøringsfase hvor teknikk og kontroll står i fokus, kan barn etterhvert godt trene tungt, men ikke så tungt at det er snakk om 1-3RM.



Jens-mulla, unnskyld meg men slike studier som viser histen og pisten og plutselig sier noe annet neste gang har jeg absolutt ingen tro på.. Og hvorfor skulle det at men trente vekter fremme veksthormoner for høyden?

Og dessuten er det som oftest snakk om 1-3RM for "småunger", fordi det er om å ta mest, og vise seg fram, og selvfølgelig har de troa på at det må minst være under 3RM for at det skal gjøre en forskjell.. En treningskompis jeg hadde når jeg var yngre (trener fortsatt sammen så og si) maste hele tiden for å si det slik om; "Er ikke dette litt for lite da?? Hva er det du har satt opp her?? Bare 60% av min 1RM jo! Dette er jo ikke kjennbart. Tar på ett par kilo ekstra jeg"..

Men enig med deg at man bør gjøre en "innkjøringsfase" der man har teknikk, fokus, kontroll og ikke minst muskelkontakt i hjernen. Og ikke om man løfter 60kg eller 30kg i stanga.. For dette bør man søke "professjonel" hjelp.
There´s no trafficjam on the extra mile!

Utlogget sleep

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Re:for ung?
« #7 : 13. januar 2004, 01:08 »
ja jeg mener du er for ung, kroppen din er ikke utvokst ordentlig før du minst er 16 så jeg mener du heller burde bruke kroppen og trene med den, ta push ups situps osv. da vil du ikke overbelaste muskler som ikke er fullt utvokst, og du slipper problemer med de siden

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:for ung?
« #8 : 13. januar 2004, 16:17 »
Musklene mine kommer aldri til å bli fullt utvokst... i mine øyne hvertfall Wink
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:for ung?
« #9 : 13. januar 2004, 22:46 »

Det er en kjent sak at personer som ikke er fullt utvokst i høyden kan bli "dverger" dersom de starter vekttreningen for tidlig, dette skyldes en del uheldige hormonkonflikter som gjør at rørknokklene "lukker" seg.
Dette er en seiglivet myte som aldri ser ut til å dø ut.

Studier viser at barn som i tidlig alder begynner å trene vekter faktisk i gjennomsnitt blir littegranne høyere enn  de som ikke trener.

Så lenge man tar en rolig innkjøringsfase hvor teknikk og kontroll står i fokus, kan barn etterhvert godt trene tungt, men ikke så tungt at det er snakk om 1-3RM.



Jens-mulla, unnskyld meg men slike studier som viser histen og pisten og plutselig sier noe annet neste gang har jeg absolutt ingen tro på.. Og hvorfor skulle det at men trente vekter fremme veksthormoner for høyden?

Og dessuten er det som oftest snakk om 1-3RM for "småunger", fordi det er om å ta mest, og vise seg fram, og selvfølgelig har de troa på at det må minst være under 3RM for at det skal gjøre en forskjell.. En treningskompis jeg hadde når jeg var yngre (trener fortsatt sammen så og si) maste hele tiden for å si det slik om; "Er ikke dette litt for lite da?? Hva er det du har satt opp her?? Bare 60% av min 1RM jo! Dette er jo ikke kjennbart. Tar på ett par kilo ekstra jeg"..

Men enig med deg at man bør gjøre en "innkjøringsfase" der man har teknikk, fokus, kontroll og ikke minst muskelkontakt i hjernen. Og ikke om man løfter 60kg eller 30kg i stanga.. For dette bør man søke "professjonel" hjelp.
[/size]

Studiene sier ikke "histen og pisten". Det er gjort flere studier, og de er samstemte. Vektrening hemmer ikke veksten.

Barn blir ved normal lek påført belastninger som er mangedobbelte i forhold til vektrening. Det å nekte barn/ ungdom å trene vekter pga belastninger på ledd osv blir litt tåpelig. Dersom "vektrening stopper veksten" myten var sann, ville de mest aktive barna bli de korteste...

Man overlater selvfølgelig ikke tre 10 åringer alene til å trene markløft, benkpress osv. Voksne må være med å passe på, som ved all annen organisert trening.
question everything

Utlogget treningsnarkoman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 86

  • The only easy day was yesterday..
Re:for ung?
« #10 : 15. januar 2004, 15:58 »
Jens-mulla, vanskelig for å lese?
Jeg sa at hvorfor skulle vekttrening FREMME veksthormoner for høyden? (fikk du det bedre med deg nå?)
There´s no trafficjam on the extra mile!

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
Re:for ung?
« #11 : 18. januar 2004, 16:51 »
Så aggressiv da, treningsnarkoman!
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:for ung?
« #12 : 18. januar 2004, 22:47 »
Jens-mulla, vanskelig for å lese?
Jeg sa at hvorfor skulle vekttrening FREMME veksthormoner for høyden? (fikk du det bedre med deg nå?)

Vekttrening generelt gir jo økt veksthormon. De underliggende grunnene til dette har jeg ikke detaljert kunnskap om, det er ikke vesentlig for det jeg driver med.
Om det er dette som resulterer i økt høyde vet jeg ikke. Det er uansett gjennomsnittet de går utifra i studiene, og det er ikke snakk om mange centimeterne.
Flere av disse studiene er russiske, og er referert til i diverse bøker som omhandler vekttrening og barn. Ellers finnes det muligens noen på Pubmed, de kan du jo søke på.

Ellers, dropp den aggressive holdningen. Dersom du er interessert, let frem studiene og les selv. Da får du kanskje noe fakta om emnet, istedenfor myter og feilinformasjon.
question everything

Utlogget treningsnarkoman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 86

  • The only easy day was yesterday..
Re:for ung?
« #13 : 19. januar 2004, 15:12 »
Beklager hvis du følte at jeg  ble litt agressiv der.
Men er mye feillære og myter som er ute å går. Forskning/rapporter er også ikke alltid til å stole på 100%, da de ofte er misvisende i forhold til hverandre, og at de bytter mening i hytt og pine.

Mvh,
Treningsnarkoman Wink
There´s no trafficjam on the extra mile!

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: for ung?
« #14 : 14. april 2004, 11:24 »
Hei!
Jeg er en 14 år gammel gutt, som har lyst til å begynne å løfte vekter.

Men det jeg lurer på er om det er noe farlig å begynne så tidlig?? (hvis jeg begynner så kommer jeg til å trene sammen med en som er  noen år eldre, som har løfta ei stønd og kan løfte teknikk)

Mange sier det ikke er bra... men stemmer det??
Og hvis det ikke er bra så hvorfor??

Hilsen   Vegard
Wink begynte når jeg var 14 jeg og holdt koken i 14år nå, så kjør på, men vær nøye med teknikk. Drikke 2thumbsup
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!