Skrevet av Emne: Barnehageplass til alle innen utgangen av 2006...  (Lest 5334 ganger)

nann-rosita

  • Gjest


Ved å sette ned barnehageprisene vil etterspørselen øke siden det blir billigere å dumpe barna i en barnehage, slik at man evt kan jobbe istedet.

Så du mener unger blir "dumpet" tilfordel for jobben til mor og far?

Er utrolig mange som gjerne kunnet tenkt seg vært hjemme med barna , men pga prisnivået her til lands så MÅ man faktisk jobbe. Slike kommentarer provoserer meg som mor og aleneforsørger noe helt jævlig...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Så du mener unger blir "dumpet" tilfordel for jobben til mor og far?

Er utrolig mange som gjerne kunnet tenkt seg vært hjemme med barna , men pga prisnivået her til lands så MÅ man faktisk jobbe. Slike kommentarer provoserer meg som mor og aleneforsørger noe helt jævlig...

Det handler nå vitterligen om hvor en velger å bo også da. Det som forbanner meg er alle de som klager over "at det er så dyrt å bo". Men det er jo klart, i Sentrum av Oslo er det selvsagt dyrt - skulle bare mangle - selv det etter min mening er billig der også sammenlignet med hva vi vil se om få år. Byen er overfyllt av folk som fint betjener et lån på 3-4 mill. og når de i tillegg har penger på bok - ja da skal prisene i Oslo kraftig opp. Urettferdig eller ikke, men da er det en del som må finne seg i å bo utenfor byen. Du får f.eks. kjøpt nyoppusset 75 kvm 3 roms på Bøler i Oslo for under 1,3 mill med husleie under 3000,- hvor fyring, varmtvann, kabeltv, trappevaske osv. er innkludert - og du har under 20 minutt på t-banen før du er midt i Oslo sentrum. Folk som kaller det dyrt bør stikke armen i jorda.

Og JA - det er faktisk svært mange som "dumper" barna sine i barnehagen. Det er særdeles mange som "ikke har tid" til sine egne barn, ikke fordi de har dårlig råd, men fordi andre ting tydeligvis er viktigere. Selvsagt ikke alle, men sørgelig mange.

Skal også legges til at er det noen som har hatt reallønnsøkning de siste 10-15 årene i dette landet så er det jammen eneforsørgere og småbarnsforeldre.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

nann-rosita

  • Gjest
Det handler nå vitterligen om hvor en velger å bo også da. Det som forbanner meg er alle de som klager over "at det er så dyrt å bo". Men det er jo klart, i Sentrum av Oslo er det selvsagt dyrt - skulle bare mangle - selv det etter min mening er billig der også sammenlignet med hva vi vil se om få år. Byen er overfyllt av folk som fint betjener et lån på 3-4 mill. og når de i tillegg har penger på bok - ja da skal prisene i Oslo kraftig opp. Urettferdig eller ikke, men da er det en del som må finne seg i å bo utenfor byen. Du får f.eks. kjøpt nyoppusset 75 kvm 3 roms på Bøler i Oslo for under 1,3 mill med husleie under 3000,- hvor fyring, varmtvann, kabeltv, trappevaske osv. er innkludert - og du har under 20 minutt på t-banen før du er midt i Oslo sentrum. Folk som kaller det dyrt bør stikke armen i jorda.

Og JA - det er faktisk svært mange som "dumper" barna sine i barnehagen. Det er særdeles mange som "ikke har tid" til sine egne barn, ikke fordi de har dårlig råd, men fordi andre ting tydeligvis er viktigere. Selvsagt ikke alle, men sørgelig mange.

Skal også legges til at er det noen som har hatt reallønnsøkning de siste 10-15 årene i dette landet så er det jammen eneforsørgere og småbarnsforeldre.

men jo lengre ut på landet du kommer , så øker også barnehageprisene!

En annen ting, man må bo der man har jobb...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
En kan fint bo en time unna der man jobber uten problem. Er f.eks. ikke noe problem å bo på Ås og jobbe i Oslo - 30 minutt på toget. Smiley

Barnehageprisene er ikke nødvendigvis høyere ute på landet nei - overhodet ikke. Her jeg bor (40 minutt fra Oslo sentrum - og bondelandet for de fleste) koster en fulltids barnehageplass under 3000,- og det samme gjør en fulltids SFO plass. Som alenemor har du også så vidt jeg vet rett til støtte. Du må huske på at "her ute" er det hele tiden plasser tilgjengelig - og det er konkurranse. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

nann-rosita

  • Gjest
å bo en time unna gjør at du får minimum halvannen time mindre å jobbe, ergo må du jobbe deltid!
Barnehager åpner 0730 , mange steder får man ikke gå før 07,45 . Barnehagen stenger 17.00 . og da kutte man MYE ned på arbeidstiden.

Men for de som ønsker jobbe deltid er jo det geit nok.
Jeg selv har ikke barn i barnehagen , men mener fortsatt det er ALTFOR dårlig barnehagedekning i norge. Det somogså provoserer et at invandrerbarn får dekket barnehageplass de to siste barnehageårene før skolestart, mens Norske barn nesten ikke får plass. Dette skjer i Oslo spesielt.

Jeg hadde Bella i privat barnehage jeg , da hun var liten. kosta meg 3600 i mnd, men vi kunne heldigvis gå fra barnehage 07.30 og hentet henne etter jobben. Mange ganger ble hun faktisk levert hjemme av venninnen min, som var bestyrer i barnehagen . Men det var når jeg jobbet bærum , slik at jeg slapp køen.
Grei ordning. Var værre da jeg gikk på universitetet, og hadde forelesning til 20 00 om kvelden, da var kusinene mine gode å ha ( bodde sammen med hun ene da) ..

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Du kan ikke trekke frem Oslo - Oslo er et særtilfelle og det er ikke slik i resten av Norge.

Barnehager åpner til vidt forskjellige tider, og det er nå vanlig med større plasser og tidligere åpninger. Det finnes barnehager som åpner 0630 og stenger 2200. Selvsagt ikke optimalt for barnet, men det er et tilbud. Jepp - rett ved siden av der jeg bor, og jeg vet om flere i Oslo. Så det er mulig jo. En standard barnehageplass er 10 timer om dagen, noe som vil si at man har 2,5 time på å komme seg frem og tilbake - det klarer det fleste. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

nann-rosita

  • Gjest
Du kan ikke trekke frem Oslo - Oslo er et særtilfelle og det er ikke slik i resten av Norge.

Barnehager åpner til vidt forskjellige tider, og det er nå vanlig med større plasser og tidligere åpninger. Det finnes barnehager som åpner 0630 og stenger 2200. Selvsagt ikke optimalt for barnet, men det er et tilbud. Jepp - rett ved siden av der jeg bor, og jeg vet om flere i Oslo. Så det er mulig jo. En standard barnehageplass er 10 timer om dagen, noe som vil si at man har 2,5 time på å komme seg frem og tilbake - det klarer det fleste. Smiley

Synes det er ille nok med halv åtte til fem jeg.
Vet de skal bygge døgnåpen barnehage her på bislett. Får vondt av ungene jeg da. nei , takke meg til 08-16 jobb, så jeg får noe tid med ungen min ihvertfall. Blir det flere barn her i gården så er jeg glad jeg har 8-16 jobb ja.

andreassk

  • Gjest

Kristin Halvorsen har hatt en stor rolle som leder i SV og fra hun tok over i 1997 har SV økt i oppsluttning fra 6% i 97 til 12.5% i 2001 og ledet dem videre mot plass i regjering i 2005. Jeg vet ikke om dere "SV-Fober" ser på dette som en stor bragd, men det gjør nok de som klarer å annerkjenne en stor prestasjon.


Ja, Erna har ikke prestert så mye bedre Grin

At halvorsen sansynligvis har skaffet barnehageplass til alle barna i Trondheim syns jeg var en god jobb. Selv om hun brøt løftet..

Hva godt har Kristin Halvorsen gjort da DS? Jeg venter i sitrende spenning (kreativt å komme tilbake til en debatt man har "trukket" seg fra for øvrig.. Wink )

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Vet ikke om du skal gi KH æren for akkurat det....



Synes det er ille nok med halv åtte til fem jeg.
Vet de skal bygge døgnåpen barnehage her på bislett. Får vondt av ungene jeg da. nei , takke meg til 08-16 jobb, så jeg får noe tid med ungen min ihvertfall. Blir det flere barn her i gården så er jeg glad jeg har 8-16 jobb ja.


Bra for barna er det sikkert ikke, men er man nå i den situasjonen så er man der....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

andreassk

  • Gjest
Så du mener unger blir "dumpet" tilfordel for jobben til mor og far?

Er utrolig mange som gjerne kunnet tenkt seg vært hjemme med barna , men pga prisnivået her til lands så MÅ man faktisk jobbe. Slike kommentarer provoserer meg som mor og aleneforsørger noe helt jævlig...

Tror du det er så mye bedre i andre land? Norge er 4. billigst i Europa når det gjelder pris i forhold til lønn..

nann-rosita

  • Gjest
Tror du det er så mye bedre i andre land? Norge er 4. billigst i Europa når det gjelder pris i forhold til lønn..

kan sikkert være både dyrere og værre andre steder. men mener barn ikke blir DUMPET til fordel for jobb, de er vel heller i barnehagen FORDI folk MÅ jobbe..

Utlogget Sjefskjerring

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 569
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 569

kan sikkert være både dyrere og værre andre steder. men mener barn ikke blir DUMPET til fordel for jobb, de er vel heller i barnehagen FORDI folk MÅ jobbe..

Tja, det finnes faktisk slike foreldre som meg som synes alle barn burde gå i barnehage (eller annen form for fellesskap med andre voksne og barn, enn "kun" hjemme med mor/far). 

nann-rosita

  • Gjest
Tja, det finnes faktisk slike foreldre som meg som synes alle barn burde gå i barnehage (eller annen form for fellesskap med andre voksne og barn, enn "kun" hjemme med mor/far).
jo, skal ikke nekte for det. De fleste barn trenger være sammen med andre unger. Betyr ikke at jeg er motstander av barnehager, synes bare den "dumpe" var ille sagt jeg..

Utlogget Generalen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 470
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 470

Så du mener unger blir "dumpet" tilfordel for jobben til mor og far?

Er utrolig mange som gjerne kunnet tenkt seg vært hjemme med barna , men pga prisnivået her til lands så MÅ man faktisk jobbe. Slike kommentarer provoserer meg som mor og aleneforsørger noe helt jævlig...

Hvis du hadde lest og tenkt litt bedre over det jeg skrev så hadde du kanskje ikke trengt å skrive dette, istedetfor å henge deg opp i i ordet dumpe.

 Når prisene blir satt ned øker etterspørselen etter  barnehageplasser. Når etterspørselen øker så ønsker folk som ikke har hatt barnehageplass til barnene sine plutselig en barnehageplass de ikke har hatt behov for før. Hvor har disse barnene vært om dagene før dette tidspunkt? Enkelte har vært hos dagmamma, men sannsynligvis har de fleste vært hjemme med en av foreldrene sine. Når de så velger å søke barnehageplass til barna selv om de har muligheten til å ha de hjemme pga "at det ikke er lønnsomt nok" vil jeg si at de dumper barna. De har muligheten til å være hjemme med barna men velger dette bort. Det er denne nedprioriteringen det er snakk om.

Jeg veldig klar over at det mange som er i din situasjon! All ære til dere som ønsker å være mer med deres barn men desverre ikke har muligheten. Men her var det snakk om de som har dette valget men velger å jobbe istedet.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Jeg har svært få skrivefeil, og de som er der er bare slurv pga. rask skriving. Det at ikke du kan lese en fint oppsatt tekst med gode setninger og variert språk ser ikke jeg på som mitt problem... Jeg høster 5ere og 6ere i sidemål med denne såkalte: "uforståelige lesingen"

Nei, du skriver på ingen måte gode setninger. Selv om du har relativt få (dog absolutt noen) skrivefeil, sliter du (på grunn av horribel syntaks) veldig med å uttrykke deg. Eksemplene jeg siterte i forrige innlegg illustrerte dette ganske greit.

Over til saken:
De fleste skjønner nok at SV må spille på lag med resten av samarbeidsregjeringen, og at de heller ikke kan banke gjennom proposisjoner uten å ha et stortingsflertall med seg. Det bør imidlertid Kristin Halvorsen også vite idet hun kommer med bastante løfter under valgkampen. Den norske parlamentarismen og den politiske maktfordelingen gjør ikke et løfte om full barnehagedekning mindre forpliktende.

At etterspørselen øker når en vare eller tjeneste plutselig blir langt billigere er også noe be statsråd _burde_ være fullstendig klar over og ta høyde for. Når Kristin Halvorsen ikke later til å skjønne dette, er det all mulig grunn til å så tvil om hennes kompetanse. Skjønt, de fleste har vel aldri mistenkt henne for å være kvalifisert til noen ministerpost - kanskje aller minst i finansdepartementet...


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!