Skrevet av Emne: Proteiner.... igjen  (Lest 2149 ganger)

Utlogget MK88

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 66

Proteiner.... igjen
« : 07. juli 2006, 23:04 »
Abonnerer på bladet Kondis som i sist utgave kom med denne artikkelen:

http://kondis.no/dnl/index.php?aid=52926&k=dnl%2Fdnl&mid=

Forfatter av artikkelen:

Lise Marie Johansen
Alder: 24 år

Faglig Bakgrunn: Tar mastergrad i ernæringsfysiologi ved universitetet i Oslo

Iddrettslig bakgrunn: Har spilt håndball på Nordstand i 11 år. Startet med friidrett som 17- åring og har dreve med sprint siden.




Artikkel:

Trenger norske idrettsutøvere proteintilskudd?

Et vanlig norsk kosthold dekker som oftest kroppens proteinbehov. Personer som spiser variert og får i seg både animalske og vegetabilske matvarer, trenger neppe å bekymre seg over at de får i seg for lite proteiner. Heller ikke hvis de er idrettsutøvere.

Av Lise Marie Johansen

Proteinbehovet for idrettsutøvere er noe økt avhengig av utøverens treningsbelastning og i hvilken fase i treningen utøveren er. Utøvere som trener 4-5 ganger per uke (> 45 minutter per gang, høy intensitet), har et proteinbehov tilsvarende omtrent 1,0 gram per kilo kroppsvekt per dag. Utøvere som driver med hard utholdenhetstrening og/eller trener flere økter per dag har et proteinbehov tilsvarende 50-100 % mer enn de generelle anbefalingene. Disse anbefales et proteininntak på 1,2-1,6 gram per kilo kroppsvekt per dag.

Utøvere som driver hard styrketrening anbefales ytterligere økt proteininntak, tilsvarende 1,5-1,8 gram per kilo kroppsvekt per dag. Det er gjort få studier på kvinnelige idrettsutøvere og deres proteinbehov, men litteraturen antyder at kvinner har et proteinbehov som er 10-20 % lavere enn mannlige utøvere.

Utøvere som er i energibalanse og har et kosthold hvor proteininntaket tilsvarer 12-15 E% (energiprosent), vil i de fleste tilfeller tilfredsstille behovet som er angitt over (SHdir).

Tidspunkt for proteininntak i forhold til trening har betydning, og studier de siste årene har vist at proteininntak etter trening kan ha en gunstig effekt på proteinomsetningen i musklene slik at proteinbalansen opprettes raskere. Proteininntak kan også bidra til å optimalisere glykogensyntesen, spesielt hvis karbohydratinntaket etter trening ikke er tilstrekkelig.

Det anbefales derfor å innta en liten mengde protein (ca. 0,1gram per kilo kroppsvekt) sammen med det tidligere anbefalte karbohydratinntaket (1gram karbohydrat per kilo kroppsvekt) direkte etter harde treningsøkter og konkurranser for å oppnå raskest mulig restitusjon. Protein fra meieriprodukter er vist å være gode alternativer, og den anbefalte mengden kan oppnås med et inntak på enten 1 brødskive med ost, 2-3 dl yoghurt eller 2-3 dl lettmelk, ekstra lettmelk eller skummet melk.

Væsketap

Under trening er det først og fremst viktig og tenke på væsketilførsel. Yteevnen reduseres proporsjonalt med væsketapet under trening. Er øktene lange, er det også viktig å tenke på energitilførsel underveis. Siden karbohydrater er en rask energikilde, er det lurt for eksempel å innta sportsdrikk, spise en banan e.l. under treningsøkten. Det er også lurt å spise et skikkelig måltid 2-3 timer før trening.

Så var det proteinene. De fleste vet at proteiner er byggesteinene i kroppen, og dette inkluderer også muskelvevet. Vi trenger altså proteiner til å bygge muskler, men det er dessverre ikke slik at om vi pøser på med proteiner, så vil muskelmassen vokse proporsjonalt med proteininntaket. Hadde vi spist 100 g overflødig protein om dagen, dvs. 100 g mer enn de offisielle anbefalingene, og dette proteinet hadde blitt brukt til proteinsyntese, ville muskelmassen økt med ca. 500 g om dagen.

Det er nemlig slik at proteiner også har andre oppgaver enn å brukes til syntese av vev, og den viktigste av dem er at proteiner virker som energikilde sammen med karbohydrater og fett (og alkohol). Inntar vi mer protein enn kroppen trenger til syntese av vev, vil proteinet brukes som energi. Karbonskjelettet i proteinet brukes i metabolismen (enten direkte til energi eller til syntese av glykogen/fett) mens nitrogenet skilles ut av kroppen via urin, feces (avføring) eller svette.

Behovet for proteiner er derfor veldig begrenset siden vi langt på vei kan bruke både fett og karbohydrat (også alkohol) som energikilder.

Er vi derimot i negativ energibalanse vil kroppen bruke glykogenlagrene og proteiner fra blant annet muskelvevet til energi. Det er derfor vi mister muskelmasse under sult. Selv om vi bruker proteiner fra musklene når vi ikke får tilført energi på en stund, vil det ikke dermed si at vi kan pøse på med proteiner i etterkant og håpe på at disse går rett til muskelvevet. Det er en økt syntese av muskelvev i etterkant av en treningsøkt, det vil si at vi er i en anabol fase og vi trenger tilførsel av energi. Etter trening er det derfor lurt å spise et skikkelig måltid bestående av karbohydrater, proteiner og fett.

Det er også verdt å nevne at vi snakker om høyverdige proteiner og proteiner med lavere verdi. Dette går som regel på proteinets innhold av essensielle aminosyrer (aminosyrer kroppen ikke kan syntetisere selv). Proteiner som kommer fra animalske matvarer har høyere verdi enn planteproteiner. Det er derfor viktig å se på kosten som en helhet.

Vi kan kalle karbohydrater for proteinsparende fordi hvis vi får jevnlig tilførsel av dette, for eksempel under en lang treningsøkt, vil vi ikke ”tære” på muskelproteinet men heller foretrekke karbohydratene som kilde til energi.

Proteinpulver

Det er ingen grunn til å supplere med proteinpulver.




Kva meiner so medlemmer på treningsforum om denne artikkelen?
Yeah!, lightweight baby lightweigh!!!

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Proteiner.... igjen
« #1 : 08. juli 2006, 10:54 »
Tja, hun skriver jo mye som er allment kjent, nårtid en burde spise osv. Hun spør jo i starten om:

Sitat
Trenger norske idrettsutøvere proteintilskudd?

og avslutter enkelt med :

Sitat
Det er ingen grunn til å supplere med proteinpulver.

Det er jo forsåvidt sant, men hun kunne jo godt ha sagt at det er greit å bruke som et tilskudd hvis du ikke klarer å spise alt proteinet som er nødvendig for din kroppsvekt. Proteinpulver har jo en utrolig bra aminosyreprofil så jeg ser ikke noen grunner til at en ikke skal kunne bruke dette som et tilskudd når det trengs.

Aktiv_af

Utlogget DangerMouse

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 618
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 618

  • The secret of steel - Its heavy!!!
SV: Proteiner.... igjen
« #2 : 08. juli 2006, 12:03 »
En lite tankevekker, og tror det stemmer ganske bra.
Men vil ikke gi opp mine dyrbare proteiner av den grunn... Det er fremdeles grunner til videre inntak:)
Min treningslogg - sterke saker
BILDER - Ta en titt Smiley
Maks per 5.7.2006    Mål til jul 2006
---------------------------------------------
KB:  170 kg (180kg)      200 kg
BP:  150 kg (165kg)      170 kg
ML:  170 kg  MÅL NÅDD 200 kg

Er dette mulig? Klart det er Grin

Utlogget Aunis

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

SV: Proteiner.... igjen
« #3 : 08. juli 2006, 12:11 »
Prøv å ta i fra en lean kar på 120kg proteintønna, tror nok ikke han ville vært 120kg lean lenge hvis han måtte SPISE hvert eneste gram protein!!

Min DC treningslogg
Min bilde profil
---
A good friend will come and bail you out of jail, but a true friend will be sitting next to you saying "WE screwed up!!"

Utlogget DangerMouse

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 618
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 618

  • The secret of steel - Its heavy!!!
SV: Proteiner.... igjen
« #4 : 08. juli 2006, 12:17 »
My point exactly headbang headbang 2thumbsup
Min treningslogg - sterke saker
BILDER - Ta en titt Smiley
Maks per 5.7.2006    Mål til jul 2006
---------------------------------------------
KB:  170 kg (180kg)      200 kg
BP:  150 kg (165kg)      170 kg
ML:  170 kg  MÅL NÅDD 200 kg

Er dette mulig? Klart det er Grin

Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

SV: Proteiner.... igjen
« #5 : 08. juli 2006, 12:27 »
Jeg holder for tiden på å eksprimenterer med dette her. Får proteinene mine fra fisk, kjøtt og meieriprodukter. Holder meg rundt 2g av mine fettfrie kroppsvekt rundt 120-140g daglig. I vinter lå jeg på rundt 200-220g daglig. Føler fremdeles at jeg vokser fint med mindre protein. Dessuten trener jeg mye mer i disse tider enn om vinteren - samt jeg sover mindre om sommeren (pga det er så forbanna varmt). Så teknisk sett tror jeg ikke det skal være noe problem å spise nok protein daglig, spørsmålet er bare om man har råd. For å spise fisk, kjøtt og meieriprodukter er FAEN meg dyrt. Tongue
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Utlogget DangerMouse

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 618
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 618

  • The secret of steel - Its heavy!!!
SV: Proteiner.... igjen
« #6 : 08. juli 2006, 12:29 »
Alexander: Dyrt... Hell yea. Koster en formue. Hadde vi engang bodd i danmark eller sverige så hadde det ikke vært noe problem...
Men neida, her i gode moldboland skal vi betale det hvite ut av øya for en liten råtten file....
Min treningslogg - sterke saker
BILDER - Ta en titt Smiley
Maks per 5.7.2006    Mål til jul 2006
---------------------------------------------
KB:  170 kg (180kg)      200 kg
BP:  150 kg (165kg)      170 kg
ML:  170 kg  MÅL NÅDD 200 kg

Er dette mulig? Klart det er Grin

Utlogget Aunis

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

SV: Proteiner.... igjen
« #7 : 08. juli 2006, 12:40 »
Alexander: Dyrt... Hell yea. Koster en formue. Hadde vi engang bodd i danmark eller sverige så hadde det ikke vært noe problem...
Men neida, her i gode moldboland skal vi betale det hvite ut av øya for en liten råtten file....
Jeg handler ikke filet i norge lenger, fiser over til Sverige å handler til 55kr pr kg der i stedet, så bli det med litt snus og røyk til gutta, + et brett med sort guld til meg Grin

Min DC treningslogg
Min bilde profil
---
A good friend will come and bail you out of jail, but a true friend will be sitting next to you saying "WE screwed up!!"

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

SV: Proteiner.... igjen
« #8 : 08. juli 2006, 12:48 »
Jeg personlig merket stor forskjell hvis jeg spiser 200 eller 300 g protein. Føler at restutisjontiden blir kortere og jeg henter meg inn fortere. Når jeg går fra 200 til 300 så senker jeg på karben, så blir ikke noe flere kalorier. Tenkte det var noen som kom til å kommentere det, så like greit å nevne det Grin

Utlogget Nickname

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 511
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 511

  • Relativt anonym
SV: Proteiner.... igjen
« #9 : 08. juli 2006, 14:28 »
Et vanlig norsk kosthold dekker som oftest kroppens proteinbehov. Personer som spiser variert og får i seg både animalske og vegetabilske matvarer, trenger neppe å bekymre seg over at de får i seg for lite proteiner. Heller ikke hvis de er idrettsutøvere.

Mange som har problemer med å leve opp til ett slikt kosthold tho'....
Back From the Dead...

... or something like that.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Proteiner.... igjen
« #10 : 08. juli 2006, 17:02 »
Prøv å ta i fra en lean kar på 120kg proteintønna, tror nok ikke han ville vært 120kg lean lenge hvis han måtte SPISE hvert eneste gram protein!!

Forklar meg hvorfor ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Aunis

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

SV: Proteiner.... igjen
« #11 : 08. juli 2006, 17:40 »
det blir da 528gr prot pr dag hvis han spiser 2gr pr lbs, og det blir igjen noe over 2kg kyllingfilet pr dag, hvis han har veldig ensformig kost...

Så klart hadde han holdt massen hvis han klarte å spise så mye da, men det tviler jeg at min appetitt strekker til

Min DC treningslogg
Min bilde profil
---
A good friend will come and bail you out of jail, but a true friend will be sitting next to you saying "WE screwed up!!"

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Proteiner.... igjen
« #12 : 09. juli 2006, 01:30 »
Trenger man det? SELVFØLGELIG IKKE!
Trenger man maskiner (fabrikker, fly, biler og sykler)? SELVFØLGELIG IKKE!

Men det gjør alt så mye enklere.






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!