Skrevet av Emne: Sticky: For tett bryst/dårlig holdning?  (Lest 39095 ganger)

Utlogget Tommy Drama

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 369
  • Honnør: 527
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 369

Sticky: For tett bryst/dårlig holdning?
« : 12. juli 2006, 12:23 »
Overdreven brysttrening, for mye tid foran datamaskinen eller idretter hvor man bruker nesten utelukkende musklene på fremsiden av kroppen resulterer over tid i at mange får forkortede brystmuskler og resulterende dårlig holdning.

Ut over det estetiske aspektet, skuldre som henger forover og en knekk i nakken for å kompensere, er det flere uheldige helsemessige resultater av en slik tilstand.

Man kan se på et friskt skulderledd som en golfball som hviler på tee'en (eller hva det nå heter på norsk). Denne balansen er perfekt når musklene på fremsiden og baksiden av kroppen er like sterke og fleksible. Om man får en dominant muskelgruppe, som i dette tilfellet bryst, vil denne balansen forstyrres og leddet vil ligge og vippe som om det er på vei ut av ledd, noe som også lett kan skje i dette tilfellet.

Ved en grov ubalanse vil kroppen reagere ved å "stenge av" kraftutputten i gitt muskulatur, såkalt inhibisjon. Mange tenker ikke på skader og leddhelse før uhellet er ute, men på slett ikke så lang sikt kan dette medføre reven rotatorcuff, skulder ut av ledd og månedsvis uten trening. På enda kortere sikt kan det bety stagnasjon i løft som benk og knebøy. Prøv selv å rund skuldrene forover og ha kink i nakken neste gang du skal makse i bøy.

For å se effekten av denne holdningen i praksis, gjør følgende:
Overdriv den dårlige holdningen, trekk skuldrene forover og gjør brystmuskelen så kort som mulig. Bøy ryggen, og trekk hodet bakover.

Nå, prøv å vend armen ut i en ekstern rotering. Med det mener jeg at du skal holde albuen inntil kroppen, mens du vender underarmen utover. Det er ingen måte du kan oppnå full ekstensjon i denne posisjonen, ikke vær overrasket om du ikke kommer lenger enn 45 grader.

Nå, rett opp holdningen helt. Overdriv gjerne litt. Se hvor langt ut du får underarmen nå.

En annen test du kan gjøre er å stå rett opp og ned. Slapp av i armene, stå i nøytral posisjon. Se på håndflatene dine.

Om håndflatene dine peker inn mot sidene dine og tomlene henger forover er du i riktig posisjon. Om håndflatene dine henger foran kroppen og peker bakover har du en ubalanse.

Ubalansen ligger i for tette interne rotatorer. Dette er musklene som vender armene inn mot kroppen, bryst og lats. Og uten å kjenne deg spesielt godt, vil jeg vedde 200 spenn på at programmet ditt ser slik ut: MANDAG: BRYST, TRICEPS.

Dette er det du gjør for å korrigere problemet:

1) Brysttøying.
Still deg i en døråpning med armene som i utgangsposisjonen til Pec-Dec. Ikke svai i ryggen, press deg forover.

Gjør det samme med en arm av gangen, se til motsatt side. Dette bør du gjøre et par-tre ganger om dagen.

2) Gjør trekkøvelser.
Du bør ha minst like mange trekkøvelser som dytteøvelser i programmet ditt. Disse bør ligge i samme plan. Det vil si at om du har 12 sett med benk i programmet ditt, gjør 12 sett med roing. Nedtrekk er ingen erstatning for roing, og kan faktisk gjøre problemet værre ved å ytterligere styrke de interne rotatorene uten å styrke antagonistmuskulaturen.

3) Styrking av bakre deltoid og Rhomboid.
Bakre deltoid er underutviklet og svak hos de fleste. Dette gjelder også folk som trenger mye trekkøvelser. Jeg snakket en gang med en fysioterapeut som fortalte at i all den tid han hadde gått i helsestudio hadde han hittil ikke sett en eneste person som utførte trekkøvelsene riktig.
I tilfellet roing (sittende eller med stang) drar mange skuldrene fremover på slutten av løftet. Dette overfører stresset fra trapes til bryst og fremside av skuldrene. Det samme skjer i chins og nedtrekk også.
To enkle måter å ordne dette på: Hold "Donald-holdning" (overdreven svai holdning) gjennom hele løftet, med skuldrene godt tilbaketrukket (med en gang du blir bevisst på skuldrene i løftet vil du se hvor langt du faktisk pleide å dra de frem) og ta 10-15 kilo av løftet. Du vil kjenne treningsverk i bakre deltoid, en muskel du kanskje ikke har vært bevisst på før, og etter relativt kort tid vil du være tilbake på din gamle treningsvekt igjen med bedre holdning og større reell styrke.

4) tillegsøvelser for bakre deltoid og eksterne rotatorer

Disse øvelsene bør du gjøre ofte, gjerne hver gang du trener. Her er det langt viktigere å ha korrekt utførelse enn mye vekt. Ha gjerne på så lite at 80-åringer i rullestol kommer og mobber deg i begynnelsen.

a) bøyd skulderløft for baksiden av skuldrene:


b) revers pec-dec for baksiden av skuldrene


c) face pulls, sittende eller stående


d) ekstern rotering. Dette må trenes virkelig fra alle mulige vinkler for å oppnå et godt resultat. Her har du noen eksempler:

(dårlig bilde men du får idéen..)

Du er ute etter volumtrening, ikke maxtrening på disse øvelsene.

I tillegg til å forbedre din mekaniske helse og forlenge treningskarriæren din (garantert), er det også svært mulig at du overkommer et platå i styrketreningen om du følger disse øvelsene, ettersom svake muskelgrupper er en av de kraftigste bremsene for utvikling.

For videre lesing:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459846
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459716

Utlogget onakosano

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 607
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 607

  • "e d vilje, e d vei!!!"
SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #1 : 12. juli 2006, 13:26 »
den der fikk du jaggu honnør for Smiley
maks:                                    
benk: 150kg x 1 RAW              
markløft: 210 x 1 RAW           
knebøy: 160kg x 1 Bind          
Treningsveileder, NIH
Kettlebells instruktør
Kostholdsveileder

 Loggbok
 profil

Utlogget vannvakten

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 466
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 466

  • muscleraw.com
SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #2 : 12. juli 2006, 13:38 »
Honnør fra meg og. Ganske bra artikkel
<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=39072.0" target="_blank">Min treningslogg[/url]

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=43288.0" target="_blank">Min bildeprofil[/url]

Utlogget hottentott

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 15

SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #3 : 12. juli 2006, 14:05 »
Sitat
Om håndflatene dine peker inn mot sidene dine og tomlene henger forover er du i riktig posisjon. Om håndflatene dine henger foran kroppen og peker bakover har du en ubalanse

Testet denne nettopp  - Tror nok jeg bør titte litt på øvelsene du foreslår. Var rett og slett litt tungt å tvinge armene til å henge slik at håndflatene peker inn mot sidene  Undecided . Har en eller annen skulderskade som gjør at øvelser som peck-back ikke kan kjøres noe særlig, men å kutte de vekk som jeg har gjort vil kanskje bare gjøre det værre.

Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #4 : 12. juli 2006, 15:32 »
Intressant artikkel. Synd at det norske skolesystemet forsatt lever på 80-tallet. Vi lærer om jævla KRL piss istedenfor viktige ting som dette.

Jeg hadde problemer med ryggen i 9ene klasse pga en skade. Etter skaden fikk jeg dårlig holdning som førte til en forverrelse. Så begynte jeg å trene skikkelig, bevegelse i rygg og skuldre. Etter det har probleme vært helt vekke. Kiropraktoren hjalp meg et stykke på veien med å forklare dette med holdning. Veldig viktig tema som man burde lære om i 8ene klasse og ikke når det er for sent.
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Utlogget Moe

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 512
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 512

SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #5 : 12. juli 2006, 17:02 »
Noen som kunne prøvd å kort fortklart hva som ligger i Dårlig holdning? Tror bare jeg har hørt om det å f.eks. ha "dårlig holdning til idrett" jeg. Ikke fysisk dårlig holdning.
Ikke noen dyp og innviklet forklaring, men bare en kjapp og liten en Tongue

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #6 : 12. juli 2006, 17:07 »
Meget bra Tommy  2thumbsup

Har trent disse øvelse i ca. 1 års tid.
Har ikke bedret min skade. Men det har sikkert hindret at andre har dukket opp.

Har sett en muskulær fremgang av å trene disse. Har ikke blitt veldig sterk, men bakside skuldre en mer tilstedet nå enn før  Smiley
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #7 : 13. juli 2006, 13:02 »
Noen som kunne prøvd å kort fortklart hva som ligger i Dårlig holdning? Tror bare jeg har hørt om det å f.eks. ha "dårlig holdning til idrett" jeg. Ikke fysisk dårlig holdning.
Ikke noen dyp og innviklet forklaring, men bare en kjapp og liten en

Det er snakk om kroppsspråkholdning. Hvis du ser en person som går ned krommet rygg og hode nedover, hva tenker du da?

Hvis du ser en normal person som går med rett rygg og någenlunde kassa fremover (ikke tenk overdrivelse), hva tenker du da?

La oss si at begge personene var jevn store, men hvem ville du syns så mest atletisk ut? Selvsagt ville du syns han som hadde bra kroppsholdning (rett i ryggen osv).
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Utlogget Ventura

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 636
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 636

SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #8 : 13. juli 2006, 22:20 »
edit; Skjønte litt mer nå Wink

Utlogget Tommy Drama

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 369
  • Honnør: 527
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 369

SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #9 : 14. juli 2006, 00:01 »
Takk for feedback folkens! Burde kanskje også nevne at en rehabstrikk kan kjøpes på intersport for 75-100 kroner, fest den rundt et dørhåndtak så kan du gjøre de fleste av øvelsene.

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #10 : 26. juli 2006, 00:20 »
Har de siste par ukene begynt å kjenne igjen disse problemene, da særlig i venstre skulder. Det som er så kjipt, er at jeg har store problemer med stabiliteten i beina hva angår kabelroing, så derfor sliter jeg med å trene baksiden så hardt som jeg trener forsiden... får jo til foroverbøyd sidehev, men denne tar jo ikke på langt nær like bra som brysttrening... Noen som har tips i min situasjon?

Lurer også på noe med tøyinga: Burde jeg ikke varme opp brystet før jeg tøyer? Har alltid forbundet det med skaderisiko å tøye når jeg er kald...
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #11 : 26. juli 2006, 01:22 »
Den minnet veldig om et apparat som er på senteret mitt, faktisk! Bare der sitter en.. Men for lenge siden, når jeg prøvde den, så fikk jeg en skummel vond følelse i hjerteregionen, så droppet den.. Men hadde samme følelsen etter 30 min kondisjon, og fysioterapeuten min sa da det kunne ha med tilvenning å gjøre. Er ihvertfall borte det som brukte å komme under kondisjonstrening nå, så prøver kanskje det apparatet i morgen.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Tommy Drama

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 369
  • Honnør: 527
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 369

SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #12 : 29. juli 2006, 00:49 »
Den minnet veldig om et apparat som er på senteret mitt, faktisk! Bare der sitter en.. Men for lenge siden, når jeg prøvde den, så fikk jeg en skummel vond følelse i hjerteregionen, så droppet den.. Men hadde samme følelsen etter 30 min kondisjon, og fysioterapeuten min sa da det kunne ha med tilvenning å gjøre. Er ihvertfall borte det som brukte å komme under kondisjonstrening nå, så prøver kanskje det apparatet i morgen.

Apparatet du snakker om heter chest supported rows. Om du gjør slik jeg sier over og trekker skuldrene tilbake og presser brystet frem, svai i ryggen, så vil du antageligvis ikke kjenne dette på samme måten. Om du kollapser over apparatet og vrenger overkroppen din over det vil det jo være svært ugunstig, du kan sikkert kutte litt av sirkulasjonen ut i armene etc. Alternativt kan du løfte med en og en arm, da vrir du det litt også.

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #13 : 10. september 2006, 22:38 »
Enig, så enig! Ser minst 3-5 personer hver gang jeg er på gymet som burde lest denne!
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
SV: For tett bryst/dårlig holdning?
« #14 : 10. september 2006, 22:42 »
meget bra og lett lest artikkel.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!