Skrevet av Emne: Hvordan bulke uten å legge på seg unødvendig mye fett?  (Lest 8014 ganger)

Utlogget Faktum

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Heisann

Lurte på hvordan man bør bulke uten å legge på seg for mye fett.

På forhånd takk  Wink Wink

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Masse ren, proteinrik mat.
Smiley

Utlogget Mariann

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 460
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 460

Høykarbo på treningsdager, og lavkarbo på hviledager?
Medlem av Foreningen for å Bevare Kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

Utlogget Faktum

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

takk for svar her, men antall protein du putter i deg skal vel være det samme som under deff, altså høyt?

fettet skal også være av det samme,stemmer dette?  Undecided

men det er vel karbohydratene som skal stå for energi overskuddet, hvordan mye skal dette da bestå av?

Wink

Utlogget Faktum

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

hallo,ingen svar? Sad

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

Tror du først og fremst burde lese grundig i artiklene om kosthold og ernæring rundt om i forumet (?). Både protein,fett og karbohydrat skal stå for kalorioverskuddet.

Proteininntaket burde være høyt, både for å bygge muskler, og for å bevare muskler (gå ned i vekt). Du skal spise sunt fett, da dette bare er bra for deg.

Kutt karbohydrater på kvelden, spis ren mat, da holder du lettere styr over matinntaket ditt, og  kaloriene flyter ikke over, som det lett kan gjøre dersom en spiser mye drittmat/junkfood osv.
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Så karbsykling er altså lurt, hvilke andre råd gir dere? Hvordan skal fordelingen av karbohydrater, fett og proteiner være prosentvis? Tenker på til bulk over 3000kcal.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Legge på seg minst mulig fett ? Legg deg på det kcalorioverskuddet som gjør nettopp det med deg, altså moderat overskudd. Fordelingen mellom karb/fett/protein er sekundær, selv om du selvsagt kan gjøre bruk av proteinets termogene effekt.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Høykarbo på treningsdager, og lavkarbo på hviledager?

Godt tips, se også denne http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=kosthold&fname=070223_periodiskfasteprotokollen

Par andre artikkler du bør lese:
http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=kosthold&fname=060927_proteinkarbfett
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=1086.0
http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=kosthold&fname=061128_kaloribalanse
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=290

takk for svar her, men antall protein du putter i deg skal vel være det samme som under deff, altså høyt?

fettet skal også være av det samme,stemmer dette?  Undecided

men det er vel karbohydratene som skal stå for energi overskuddet, hvordan mye skal dette da bestå av?

Wink

Uansett hva du velger av fettinntak bør det ikke være under ca. 0,5g per kg kroppsvekt fra sunne kilder. 1ss tran hver dag er ikke dumt. Du må nesten finne ut selv om du fungerer best på mer eller moderat med fett.

Utlogget Tessa

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 325

  • ' Wannabe..
Legg til ~500 kcal ekstra utover ditt normale kcal-inntak for hver dag. Energifordelingen (proteiner, karb, fett) bør holdes som normalt, slik at disse ekstra 500 kcal kommer fra delvis prot, karb og fett.
Du trenger rundt 1,5-2g prot/kg /dag, og kan med fordel ligge øverst i intervallet for anbefalt karbinntak: 5-8g/kg/dag. Resten kan komme fra fett.

Man kan teoretisk forvente en endring i kroppsvekt på 0,5kg pr uke med et daglig ekstra kcal-inntak på 500kcal!

Er du usikker på hva du kan spise for å få i deg 500 kcal, kan du selv komponere 1-2 måltider utfra næringsverdier du finner i matvaretabellen!


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Firmasider: Thema Nutrition og personlige sider: Thereses Net

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

Syns personlig 500 kcal over normalinntak pr. dag er for MYE. I alle fall dersom en er interessert i en langvarig vektøkning, uten å måtte deffe for mye HVER sommer. INGEN som er interessert i å holde en fornuftig form året rundt har godt av å drasse på 10-15 kg for mye offseason. (MIN MENING)

Jeg syns det aller letteste er, dersom en er sånn nogenlunde kjent med sin egen kropp og hva en trenger av matinntak, er å drite i matplan. Spis ren mat, så du holder styr på kaloriene. Ikke spis HVER tredje time av prinsipp. Finn en matmengde som gjør at du blir sulten igjen ca. hver 3. time.. Dette betyr at dersom du overspiser et måltid (evt. at du skeier ut og spiser junk), og ikke blir sulten igjen for om 6 timer, SÅ IKKE SPIS FØR OM 6 TIMER! Det er forskning som avviser påstanden om at man øker forbrenningen av å spise så ofte. Over en 24 timers periode jevner slike ting seg ut, og kalorier inn vs. kalorier ut BLIR gjeldende.

Sørg for å få i deg hovedparten av kaloriene, ETTER trening. Dette gjelder spesielt karbs, men også kaloriene i seg selv. Prøv deg fram med matinntak om kvelden, og ikke vær redd for å spise godt før du legger deg. Du legger IKKE mer på deg. Dessuten for byggingen sin del, kan det nok være en fordel å forskyve noen av dagens tidligere kalorier, til før sengetid (1 time før?), med tanke på at en gjerne sover 6-8 timer og gjerne har bruk for mye energi. Som sagt er det kalorier inn vs. kalorier ut over en 24 timers periode som er det viktigste, og derfor er det, etter min mening, bare positivt å legge inn litt ekstra kalorier til turen til drømmeland.

Få i deg nok proteiner (2g kroppsvekt er et minimu for meg) og ikke stress for mye med treningen din. Sistnevnte har i alle fall hjulpet godt for meg, da jeg merker bedre framgang i perioder hvor jeg ikke stresser mye og er bekymret for om en gjør alt rett, og heller slapper av, nyter en pils en gang i blant, og sover godt!

Dette var det jeg kom på i første omgang, legger til om jeg kommer på noe mer som har hjulpet meg.
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Mange takk for svar folkens Smiley, honnør blir gitt.

Tenkte på å starte med 3500kcal, siden jeg har prøvd dette før og det har fungert. Skal også legge inn en kardioøkt i uka itilegg til gymtimene på skolen.

Ikke treningsdag, fordeling: 25% proteiner/35%fett/40% karbohydrater.

Treningsdag (dette gjelder også gymtime og kardioøkta): 25%proteiner/25%fett/50%karbohydrater.

Hva tror dere om denne planen. Ligger fler kvalitetspoeng å lurer  Wink Wink

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

Det er jo bare å prøve seg fram! Bare husk at på treningsdagen kan det være lurt å ha mesteparten av karben rundt treningstider, dvs kanskje ett karbmåltid før trening, samt hovedparten etter trening. På treningsfri ville jeg bare gjort slik at jeg tok karben hovedsaklig om morran, og generelt rundt de tidene hvor du bruker mest energi.

Men det er mange måter å gjøre ting på. Personlig så har jeg merket at jeg kan kjøre ganske høyt på karb i forhold til fett uten at det gir meg noen negativ innvirkning. Det er ofte litt kjedelig, men det gjelder å finne ut hva som fungerer best for en selv, og heller bare ha noen retningslinjer å gå ut i fra.

Hvor mye veier du?
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Mange takk for svar Halvor. Veier 76.5kg, er 185cm høy. Er forøvrig 18 år gammel, alder har vel noel å si for forbrenningen. Kjenner meg igjen i det du sier Haalvor og ser du kan en del om kosthold, men hvorfor bør man ta de fleste karbohydratene etter trening? De 70-80g raske karbohydratene etter trening er jo en selvfølge, men bortsett fra det skal man ikke ha energi før trening da? Godt mulig jeg tar feil, har hatt det mange ganger før, bare ett lite innspill Wink

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

Det letteste syns jeg er å ikke nødvendigvis legge seg på et fast antall kcal, men heller øke utover vedlikeholdsmengden du er på nå. (dersom du ikke går opp i vekt for tiden). Legge til et par spiseskjeer med olje i et par av måltidene kan være en grei start. Dersom man sliter med å gå OPP i vekt kan en kostholdsplan være greit, men det skal ikke være noe problem for de aller fleste av oss.

Du skal ha karbohydrater FØR trening og. Men når man kommer opp i kaloriene etter hvert blir det tilslutt en hel del karbohydrater i løpet av en dag. Karb til frokost er for meg en selvfølge, men slettes ikke for alle. Dersom du har lest loggen til noen av de som driver på med lavkarbdietter/karbsykling vil du se at de spiser karb til frokost (iallefall på ikketreningsdager) og før og etter trening på treningsdager. Karb er livsviktig for meg før trening, for å få den energien i kroppen jeg trenger. Nøkkelen i innlegget mitt var at man ta de fleste karbohydratene etter trening. Utover dette må en bare finne ut hvor mye en trenger, og dersom du er som meg og trenger karb før trening, så ta karb før trening. Dette er vel bevist positivt mtp på proteinsyntesen etter trening og..

Et godt råd dersom du virkelig ikke vil legge på deg for mye fett, er å bruke god tid på å gå opp i vekt. En matplan hvor du slavisk skal innta 3500 kcal hver dag, uavhengig av energiforbruk vil kunne medføre at du spiser mer enn du trenger. Viktig å huske at hver dag er ikke lik. Det er derfor jeg gjør som jeg gjør, jeg teller ikke kalorier, men sørger for å spise måltider som gjør at jeg blir sulten igjen hver 3. time, og som sagt tidligere, dersom man ikke er sulten, ikke spis. Unntaket får være viss man er syk, da matlysten er så dårlig, at jeg pleier å bli bedre dersom jeg spiser doble porsjoner >Cheesy

Jeg har og selv veldig lyst å prøve karbsykling fra høsten av, må bare ta meg tiden til å sette opp et skikkelig opplegg.
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!