Skrevet av Emne: Hva er speedmarsj ?  (Lest 5016 ganger)

Utlogget slappen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Hva er speedmarsj ?
« : 16. august 2006, 18:12 »
Har lest på forsvarets nettsider angående inntakskrav på diverse kurs. Et emne som blir gjentatt er speedmarsj. Er det noen som vet hva dette er? Hvilke oppakkning man bærer, og ellers om hva som kan være nyttig å vite dersom man ønsker å forberede seg på speedmarsj ?
-takk

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Hva er speedmarsj ?
« #1 : 16. august 2006, 18:49 »
Aldri hørt uttrykket før, men det kan jo enten være 3000 meter, 15 km eller 30 km. De to siste gjøres vanligvis med 11 kg i sekken med AG.

Når det gjelder forberedning til lange marsjer, så lønner det seg å plastre gnagsårplaster på forhånd der du vet du kommer til å få gnagsår. Får du lov til å ta med musikk, så ville jeg også gjort det. Pass også på at du ikke bruker for store sokker som krøller seg. Husk å ta med enkeltmannspakken i tilfellet du skulle få skikkelig problemer med føttene.

Utlogget slappen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

SV: Hva er speedmarsj ?
« #2 : 16. august 2006, 22:45 »
Takk!
Det er nok 15 km, glemte å si det. Det jeg også lurte på er om det bare er å gå så fort man makter, eller om det er en slags halvløping eller noe. Jeg vet at tidskravet på 15km er 90 min...

Utlogget Idolet

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

SV: Hva er speedmarsj ?
« #3 : 16. august 2006, 22:50 »
Speedmarsj er rask forflytning med pakning over en viss distanse, med et kjent eller ukjent tidskrav. Speedmarsj kan variere fra å gå så fort man kan, til løping, ofte blir en kombinasjon nødvendig for å rekke tidskravet. Så hvor fort en speedmarsj utføres vil variere utifra tidskravet og vekten på oppakningen.

Utlogget slappen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

SV: Hva er speedmarsj ?
« #4 : 17. august 2006, 17:00 »
 thank you !  Wink

Utlogget PapaKilo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

SV: Hva er speedmarsj ?
« #5 : 17. august 2006, 17:08 »
Hvis AG'en skal festes bak på sekken er det lurt å passe på at den ikke begynner å dunke deg i bakhodet når du begynner å løpe. Ellers så er ett godt triks å f.eks løpe i alle nedoverbakker.  Er ikke så vanskelig å klare kravet hvis man bare jogger litt av og til. Lurt å lytte til råd fra befal ++ som gjerne har gjort dette mange ganger og mange ganger gjøres dette troppsvis fulgt av ett befal som vet ca hvilket tempo man bør holde for å klare det.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Hva er speedmarsj ?
« #6 : 17. august 2006, 19:53 »
Er dette snakk om FSK-opptak e.l. er det en fordel å løpe store deler av de 30km det er snakk om, man kan spare krefter i oppoverbakker, men på flater og i nedoverbakker er det bare å sette fart..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget slappen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

SV: Hva er speedmarsj ?
« #7 : 17. august 2006, 21:02 »
Det er snakk om Kystjeger eller Fallskjermjeger for min del. Har ikke helt bestemt meg hvilket kurs jeg skal velge. Noen innspill, positive/negative ting å si om de forskjellige tjenester ?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!