Skrevet av Emne: Foreldreansvar, to eksempler:  (Lest 961 ganger)

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Foreldreansvar, to eksempler:
« : 18. august 2006, 11:05 »
Slenger ut en liten meningsytring her:

Eksempel 1:

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article290475.ece

2 stk. løkruller (den ene forøvrig myndig). Etter min mening er dette IKKE foreldrenes ansvar (Det har forøvrig heller ikke blitt hevdet her, men jeg syns jeg hører slikt ofte). At tenåringer går agurk, får jaggu tenåringene stå for selv. De vet _veldig_ godt forskjell på rett og galt, og man kan ikke forvente at foreldrene skal være barnevakt for dem hele tiden. De er jo tross alt ferdig med pottetreningen for en stund siden (selv om slikt kan få en til å tvile litt... Tongue)

Eksempel 2:

http://www.nordlys.no/article2244073.ece

"...vurderer å anmelde forholdet..."

For hva? Er det båndtvang på katter? Er det forbudt å la kattene gå utendørs fritt? (Det er det i enkelte borettslag, inkl. vårt, men generelt er det vel ikke det på offentlig sted?) Mulig jusen sier noe om å ha tilsyn med kjæledyra, men anyway...

Selvsagt trist at hun ble skadet, og man kan ikke forvente at en 3-åring skal vite at man ikke klapper fremmede dyr uten videre. Og det virker ganske umodent av den ene eieren å late som det ikke var dens katt.
Men det spørsmålet jeg stiller meg er:

-Hva pokker gjorde en 3-åring ute i gata alene?  what

Katter er vel generelt ikke det en 3-åring som tusler i / krysser gata alene har størst grunn til å frykte....  :Smiley

Her mener jeg at foreldrene har ansvaret. "Hun så ikke selv episoden". Nehei... interresant.  Huh

Ser for meg (håper i hvert fall) en ganske så rask henleggelse av denne saken, dersom den faktisk blir anmeldt...


nann-rosita

  • Gjest
SV: Foreldreansvar, to eksempler:
« #1 : 18. august 2006, 11:13 »
Eksempel 1:
Så lenge ungen er under 18 , ER en ikke myndig og fortsat foreldrenes ansvar. Selv om ungen din er OVER 18 betyr det ikke at du ikke er "ansvarlig" for hva de har lært i oppveksten. Men her kommer det nok en ny artikkel om hvor fælt karene hadde det som barn, foreldrene ikke var tilstedet og blabla.. Som alltid.
Gi den en real lærepenge som skikkelig svir. var ikke så mange kriminelle før i tiden da de ble satt på "botsen" på vann og brød....

Eksempel 2:
Hva har en treåring å gjøre ute i gata?!! Helt enjkelt spørsmål. Om ungen er ute i hagen er noe annet.

En treåring har ikke begrep om hva det vil si å klappe eller slå en katt. Og unger er som oftest MEGET brutale med dyr!!! Uten at de er klar over det..

katter i bånd? Tja, brodern har løpestreng til katta, kan ikke se at andre ikke kan ha det. Men uansett skal unger læres opp til å respektere dyr, OG IKKE RØRE ANDRE FOLKS DYR!!!


Nann

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

SV: Foreldreansvar, to eksempler:
« #2 : 18. august 2006, 11:22 »
Godt å høre et slikt svar fra deg som har barn selv, Nann.  Smiley


Utlogget Zuul

SV: Foreldreansvar, to eksempler:
« #3 : 18. august 2006, 11:50 »

Gi den en real lærepenge som skikkelig svir. var ikke så mange kriminelle før i tiden da de ble satt på "botsen" på vann og brød....

Så din løsning på problemet er å gjøre soningen så uutholdbar som mulig? For å skremme? Hva om du i stedenfor får kriminelle som ikke har noe å tape på å ta i bruk alle mulige virkemiddel for å unngå å bli tatt?

Tror du resultatet av mindre humane vilkår er bedre mennesker?

Den eneste måten å bli kvitt kriminelle slik jeg ser det er å kombinerere straff med et formål. Feks utdanning. En må vise at samfunnet ikke godtar slik oppførsel, samtidig som man gir et alternativ. Å behandle noen som avskum i en lenger periode, og så gi dem tilbake til samfunnet er bare å skape et større problem.


Det er alltid individet feil at et individ begår en slik handling, men det er ikke det samme som å si at foreldrene er uten feil. Det er få som blir født som drittsekker, som oftes blir de skapt

nann-rosita

  • Gjest
SV: Foreldreansvar, to eksempler:
« #4 : 18. august 2006, 12:06 »
Så din løsning på problemet er å gjøre soningen så uutholdbar som mulig? For å skremme? Hva om du i stedenfor får kriminelle som ikke har noe å tape på å ta i bruk alle mulige virkemiddel for å unngå å bli tatt?

Tror du resultatet av mindre humane vilkår er bedre mennesker?

Den eneste måten å bli kvitt kriminelle slik jeg ser det er å kombinerere straff med et formål. Feks utdanning. En må vise at samfunnet ikke godtar slik oppførsel, samtidig som man gir et alternativ. Å behandle noen som avskum i en lenger periode, og så gi dem tilbake til samfunnet er bare å skape et større problem.


Det er alltid individet feil at et individ begår en slik handling, men det er ikke det samme som å si at foreldrene er uten feil. Det er få som blir født som drittsekker, som oftes blir de skapt


Det er greit å skylde på foreldre og barndommen. Så slipper vi streng straf og blabla.. Alltid standard i norske rettsaler.. Stakkaren hadde en trasig barndom ergo ble han voldelig, narkoman blabla..

Tror heller mangel på barneoppdragelse, tilsyn, folk er for kjappe med lommeboka si, fremfor å gi barna en trygg oppvekst.. "Neh.. han er femten ... klart han kan feste med vennene sine"..
mange "kriminelle ungdommer" kommer faktisk fra bra hjem, med involverende foreldre etc.. Men de klaga også på "dårlig barndom".. "dårlige forhold i hjemmet"

Sorry men det holder ikke å skylde på barndommen. man må få såpass omløp i hodet at en ikke gjør ting som er galt.

Jeg burde faktisk vært superkriminell jeg. Både voldtektsmann, drapskvinne, konemishandler, voldsdømt torpedo etc om faktisk BARNDOM hadde vært grunnen til at folk er kriminelle. jeg er vokst opp med mor som ikke var tilstedet pga sykehusopphold, stadige innleggelser osv. En alkoholisert far, som bare satt og drakk og fylla og hora rundt med alle kvinnfolk som gadd. De var IKKE tilstedet, JEG var.. For mor, bror og far... Jeg begynte jobbe som 13-14 åring for at huset ikke skulle tvangsselges, for pappa drakk opp alle panga han tjente , eller lekte storkar og slengte penger rundt om kring på fjas, sydenturer og tull...


ja , jeg mener fengsel i Norge er et opphold på luksushotell !
De bruker jaggu meg MER pr fange i dette landet , enn de bruker pr skoleelev, og pr betalende beboer på eldresenter.. ..
Vis meg den skoleeleven som har egenfår dekket tak over hodet etc..
Få eldresenter/sykehjem har enerom. De må selv ha tv, eller radio. De får ikke lov å ha mobiltelefon...

Jeg mener : Strengere straffer, Bootcamp for kriminelle ungdommer .
Ingen data, tv , telefon, egne klær el lignende i Norske fengsel. Ja til flere pr celle.

ja, strenge uttalelser, men har sett meg lei  på fjas og unnskyldninger fra kriminelle..


Nann

Utlogget Marianne

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 683
  • Honnør: 112
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 683

SV: Foreldreansvar, to eksempler:
« #5 : 18. august 2006, 12:29 »
Har jobbet i fengsel jeg.. Østeuropeiske  fanger får såpass dagpenger ( alle fanger får sef. like mye penger ) for å sitte inne at de har penger til overs til å sende hjem til familien i hjemlandet!!
rart de velger å smugle hit? Går det bra får de masse penger, blir de tatt får de penger... en vinn-vinn situasjon for mange!!

Angående barneoppdragelse; mange steder i landet er det ikke noe problem for barn å være ute i gaten som 3-åringer. spørs hvor man bor det!!

M.
Personlig trener & kostholdsveileder ved Family Sports Club , Fredrikstad

Og stolt eier av "Butikken for deg som trener":
ej-shop.no
Gasp, Better Bodies, Danlab nutrition, Nutrisport, All American, EFX, Best Body Nutrition

Blogg: Mariannekroghbjerke.blogspot.com

nann-rosita

  • Gjest
SV: Foreldreansvar, to eksempler:
« #6 : 18. august 2006, 12:36 »

Angående barneoppdragelse; mange steder i landet er det ikke noe problem for barn å være ute i gaten som 3-åringer. spørs hvor man bor det!!

M.


tja, kan være der jeg kommer fra Wink Der er det jo bare tre biler, og ingen av veiene er laget for å kjøre fortere enn 30 km/t ...
Men da er det jo mye annet å passe ungene for da.. Foreksempel MINKEN!!

Utlogget Zuul

SV: Foreldreansvar, to eksempler:
« #7 : 18. august 2006, 12:37 »
Det skal du ha Nann-Rosita: Du har løsningen på alt. Jeg bøyer meg i støvet

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!