Skrevet av Emne: Hvorfor så sinte?  (Lest 23522 ganger)

Utlogget affair

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 264
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 264

SV: Hvorfor så sinte?
« #30 : 19. august 2006, 17:58 »
Dere er generelt til alle som kanskje driver med eller tenker på tanken.

Og det finnes sterkere stoffer enn aas.

Kort sagt er det jeg sier, at det er trist at man må dope for at man ikke føler seg fornøyd med seg selv. Og at doping skaper et fucked up bilde for den yngre garden som vil drive med trening.

Synes heller ikke noe spesielt om alkohol selv, men jeg drikker ikke fordi jeg er misfornøyd med hvem jeg er.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Hvorfor så sinte?
« #31 : 19. august 2006, 18:05 »
reell og redelig??
Jeg kan inngå et kompromiss på "generell", "saklig" og med et minstemål av "perspektiv" og "respekt" for de som IKKE frivillig har underlagt seg ADN sin kontroll. Ifølge datatilsynet så vil det være et stort brudd på personvernet å avkreve dopingtest av disse...

*Bold, hvor lenge har du vært medlem av NSF?

*Siden FØR 1997, da det siste store "dopingskjelvet" inntraff??

*Er det mulig du hadde en anelse om hva som foregikk i årene FØR opprydningen i NSF (les 10-årene)?

*Er det mulig du lot det skure, uten å protestere, ved feks å melde deg ut, eller slutte med ditt engasjement i idretten?

*Hvor mange av dine venner i miljøet dopet seg da doping var "greit" i NSF?

*Hvem er du til å kaste stein?

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Hvorfor så sinte?
« #32 : 19. august 2006, 18:21 »
reell og redelig??
Jeg kan inngå et kompromiss på "generell", "saklig" og med et minstemål av "perspektiv" og "respekt" for de som IKKE frivillig har underlagt seg ADN sin kontroll. Ifølge datatilsynet så vil det være et stort brudd på personvernet å avkreve dopingtest av disse...

*Bold, hvor lenge har du vært medlem av NSF?

*Siden FØR 1997, da det siste store "dopingskjelvet" inntraff??

*Er det mulig du hadde en anelse om hva som foregikk i årene FØR opprydningen i NSF (les 10-årene)?

*Er det mulig du lot det skure, uten å protestere, ved feks å melde deg ut, eller slutte med ditt engasjement i idretten?

*Hvor mange av dine venner i miljøet dopet seg da doping var "greit" i NSF?

*Hvem er du til å kaste stein?
Her ser du det går an,et miljø som har rykte på seg om å være sterkt belastet av steroider,kan bli så rent som det er nå på ca.10-15år,er ikke det fantastisk?
Jeg synes det er det fordi jeg ser at det hjelper med møysommelig antidopingarbeide.
Men skal det hjelpe er folk nødt til å være med og ikke motarbeide som er mitt intrykk i uorganiserte miljøer.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Hvorfor så sinte?
« #33 : 19. august 2006, 18:21 »
Kjempe MOT, Bold??
Slik som ADN og du og Bull-Hansen og et par andre styrkeløftere "kjemper" mot??!!

Dere gir meg så sinnsykt med creeps, og flere med meg at jeg av og til får lyst til å gi hele styrkeløftmiljøet fingeren og melde meg ut!!
Men heldigvis er jeg i en annen klubb, og i et sunt, positivt og godt miljø... derfor forblir jeg styrkeløfter.
Hadde ikke miljøet i Møre og Romsdal vært så bra som det er, hadde innspillene og oppførselen til flere profilerte løftere og styremedlemmer i NSF vært nok for meg til å gi faen i hele suppa...

Selvforherligende, arrogante idrettssnobber.... Høres jeg sint ut nå?? er jeg da dopet?? Cheesus...

Kunne ikke vært mer enig. Holdningene til mange av styrkeløfterne på forumet her er så til de grader preget av dårlig skjult misunnelse og mangel på toleranse at det neppe gjør noe positivt for rekrutteringen til idretten de prøver å fronte. Heldigvis finnes det mange unntak.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Hvorfor så sinte?
« #34 : 19. august 2006, 18:34 »
Mangler bare en poll her:

1) Sint, doper
2) Sint, ikke-doper
3) Ikke-sint, doper
4) Ikke-sint, ikke-doper

 rofl

Men fra spøk til revolver: Pang!  rofl

Det jeg egentlig mener å si er...å herregud, jeg har gjentatt det så mange ganger før at jeg ikke vet om jeg orker mer!  Azn

Men kort oppsumert altså, så savner jeg: Åpenhet, toleranse, saklighet, dybde på diskusjonene og mindre emosjoner rundt temaet, inkl. unngå unødige personangrep.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Hvorfor så sinte?
« #35 : 20. august 2006, 14:29 »
Vet ikke om jeg orker, men jeg skriver litt allikvel... Grin
Jeg er egentlig litt enig med alle sammen-synes bold,expedite og hr.thyve er altfor ekstreme i sine meninger.

Slik jeg ser det:
(tror alle er enig i dette) Dop innenfor organisert idrett ( NIF) er håpløst og selvfølgelig ikke legitimt.  Det skjer i "alle" idretter, men vi prøver å gjøre noe med det.  Som fastford skrev så er det jo tydelig at den kampen NSF har gjort siden 80 og 90 tallet har vært vellykket.  Håper de fleste er enig i dette?

Jeg mener hver og en må bestemme over sine egne liv og hvordan de fører de.  Jeg har bekjente som er narkomane, alkoholikere, tynne, feite, topptrente, sofaslitere, helsefantatikere osv osv.  Jeg har ingenting imot noen av de så lenge de er hyggelig og oppfører seg ordentlig.
Men dopbruk i ett idrettsmiljø(treningssenter) mener jeg ikke hører hjemme i det hele tatt.  Folk som er ruset/alkoholpåvirket har heller ingenting på ett treningssenter å gjøre.  Derfor tolerer ikke jeg at folk bruker steroider på mitt senter, det er nok noen som gjør det og dessverre kan jeg ikke gjøre noe med disse om de ikke er organisert i NIF på en eller annen måte.
Ett treningssenter/klubblokale mener jeg skal ha fokus på sunnhet og treningsglede, ikke olme blikk og dealing av dop.  (og ja, jeg har hatt bolere som har "klikka" hos meg...)
Jeg ser ikke ned på de som bruker dop, men jeg vil ikke at disse skal påvirke unge til å begynne med det samme som de.
Så får hr.thyve og expedite ha sin mening om at alle skal få gjøre hva de vil hvor som helst uten at noenting får konsekvenser holdning for meg.

Vil heller ikke sammenligne steroider med sjokolade og alkohol og røyk som enkelte her gjør, det blir dumt.  Da må vi ta med brus, mettet fett, bilbruk, burgermat osv. også....
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Hvorfor så sinte?
« #36 : 20. august 2006, 15:15 »
Det er jo akkurat det som er poenget aktiviteten.. Wink At man må ta med sjokolade, alkoho, tobakk, mettet fett, brus, bilbruk, burgermat.. og andre ting som skader kroppen vår... Jeg har slåss med _mange_ alkoholpåvirkede i jobbsammenheng.. og jeg ser ukentlig de skadevirkningene alkoholen medfører, både sosialt og økonomisk. Slik jeg ser det skal uteliv være sosialt og koselig, ikke preget av "olme blikk" og vold.. Poenget er bare at så lenge noen ikke direkte innvaderer MIN sfære og/eller skader de rundt meg.. så har jeg liten om noen rett til å fortelle dem hvordan de skal leve livet sitt. Det at folk velger å bli overvektige.. det at folk velger å røyke... det at folk velger å drikke hver uke.. det at folk velger å bruke anabole stereoider.. det er valg disse tar... Og så lenge dette ikke affekterer meg nevneverdig, ser jeg ingen grunn til at jeg skal sette meg til konge over disse og bestemme hva de skal gjøre med sitt liv.. Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Hvorfor så sinte?
« #37 : 20. august 2006, 15:42 »
Hva med ringvirkningene av dopbruk da?  Hva med den ferske 16åringen som vil bli like stor som kompisen på 17 som har drevet med dop ei stund? Hva med miljøet rundt de som trener som blir påvirket av dette?  Er alt dette såre greit for deg?
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Hvorfor så sinte?
« #38 : 20. august 2006, 15:46 »
Hva med alle ringvirkningene av alkoholisme da..? hva med den litt usikre 16-åringen som ikke helt vet hva han vil, ikke har mange venner og blir dratt med på fylla hver eneste helg...? Er dette såre greit for deg..?

Poenget er, som sagt, at det ikke er helt så enkelt som mange her skisserer det. Det meste vi gjør, hver eneste dag har ringvirkninger, positive som negative. Det å skille ut anabole stereoider som noe unikt og spesielt i den sammenheng blir galt.. slik jeg ser det. Alkoholmisbruk (og bruk, i norsk format) har langt større ringvirkninger enn det stereoidemisbruk (og bruk) har i Norge i dag. Likevel ser jeg få i treningssammenheng som velger å være avholds... Banketten på sist NM er jo et godt eksempel der... Er det slik at det er ubetinget positivt at eldre løftere skjenker 17-18 år gamle løftere fulle på nasjonale mesterskap..?
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Hvorfor så sinte?
« #39 : 20. august 2006, 15:49 »
Videre kan jeg komme med et litt "artig" eksempel fra stedet der min mor jobber.. Der har de en pedagog (barnehage for PU) som er så overvektig og i så dårlig form at hun ikke har mulighet til å reagere fort nok om en unge skulle falle ned fra sofaen.. Hun har ikke mulighet til å gjøre noe som krever pust.. likevel blir man hundset og uglesett om man skulle finne på å påstå at hun er uegnet for jobben grunnet vekten...

Mange uvaner/vaner har (jeg vet, jeg gjentar meg selv..) ringvirkninger for både familie, venner og de i omgangskretsen vår.. om vi vil det eller ei.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Hvorfor så sinte?
« #40 : 20. august 2006, 15:51 »
Det er jo akkurat det som er poenget aktiviteten.. Wink At man må ta med sjokolade, alkoho, tobakk, mettet fett, brus, bilbruk, burgermat.. og andre ting som skader kroppen vår... Jeg har slåss med _mange_ alkoholpåvirkede i jobbsammenheng.. og jeg ser ukentlig de skadevirkningene alkoholen medfører, både sosialt og økonomisk. Slik jeg ser det skal uteliv være sosialt og koselig, ikke preget av "olme blikk" og vold.. Poenget er bare at så lenge noen ikke direkte innvaderer MIN sfære og/eller skader de rundt meg.. så har jeg liten om noen rett til å fortelle dem hvordan de skal leve livet sitt. Det at folk velger å bli overvektige.. det at folk velger å røyke... det at folk velger å drikke hver uke.. det at folk velger å bruke anabole stereoider.. det er valg disse tar... Og så lenge dette ikke affekterer meg nevneverdig, ser jeg ingen grunn til at jeg skal sette meg til konge over disse og bestemme hva de skal gjøre med sitt liv.. Smiley

Enig i dette. Det er f. eks. ingen tvil om at dagligrøyking er mye mer potensielt helseskadelig enn regelmessige lavdoserte AAS-kurer. Potensielt helseskadelig, fordi akkurat som at ikke alle røykere pådrar seg røykerelaterte sykdommer, er det heller ikke alle AAS-brukere som pådrar seg sykdommer eller alvorlige bivirkninger relatert til sin AAS-bruk.

Likevel, akkurat som røykeloven setter begrensninger for hvor det er lov å røyke, mener jeg prinsipielt sett at helsestudioeiere må få lov til å hindre AAS-brukere i å trene på deres sentre. Prinsipielt sett, fordi i praksis er det svært vanskelig å avsløre AAS-brukere, hvis man da ikke nærmest tar dem på fersken med kanyler i garderoben (sjeldent).

Når så helsestudioeiere, av mangel på andre muligheter, i stedet reagerer med å fjerne det tyngste utstyret fra gymene for å gjøre det mindre fristende for "bolerne" å trene der, angår plutselig dette fenomenet også meg ("seriøs ikke-boler") på en svært negativ måte. Men det er da helsestudioeierne direkte, og "bolerne" kun meget indirekte, som gjør at dette får konsekvenser for meg og min trening. Så min sympati og antipati er delt på dette området.

Jeg er tilhenger av individets frihet til å velge, og så lenge AAS-bruk er lovlig utenom organiserte treningsmiljøer, så er det lovlig og et valg hver enkelt må ta for seg selv. Like fullt er det snakk om bruk/misbruk av sterke medisiner her, så jeg er samtidig tilhenger av tiltak for å redusere illegal distribusjon av disse medisinene (f. eks. gjennom skjerpet tollberedskap).

Til slutt, og dette kommer fra hjertet (samt fra den samlede dokumentasjon på området) - se på det som et valg mellom asken og ilden:
Hvis jeg kunne velge mellom følgende to scenarioer:
A) Alle norske menn var feite, inaktive folk som spiste junk og røykte 20 sig om dagen (mange norske menn er slik)
B) Alle norske menn var slanke, muskuløse, aktive folk som spiste sunt og satte 500mg testo i uka

Så ville jeg fra et samfunnsproduktivt perspektivt helt klart valgt aternativ B)!

Helt til slutt: Nå er heldigvis ikke samfunnet og menneskene i det så svart-hvitt, enten-eller som dette. Lenge leve forskjellene og mangfoldet, og respekten for hverandres valg!  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
SV: Hvorfor så sinte?
« #41 : 20. august 2006, 15:55 »
I prinsippet er jeg for toleranse for alt. Fri flyt av alkohol, narkotika, dop og alt. Tror likevel ikke jeg kunne vært politiker og med god samvittighet innført dette. Dette fordi jeg mener at hvis det skal være fri flyt av alt så bør ikke de som benytter seg av dette få hjelp fra samfunnet når det går galt. Og da hadde det blitt ett helvette på jord.

Når det gjelder alkohol, narkotika og slikt - hvis man bruker dette får man kun negative virkninger. Og dette går kun direkte på seg selv. Man ødelegger seg selv. Hvis helsa blir ødelagt eller man dør så går det indirekte utover familie og venner - men ingen andre.

Her kommer det essensielle mtp. dop. Anabole steroider og andre prestasjonsfremmede midler som i idretten står på dopinglistene og i organsiert idrett er forbudt. Disse stoffene har også sine negative virkninger på den fysiske helsen, men de er også prestasjonsfremmede. Hadde de ikke vært prestasjonsfremmede så hadde de kunne stått i samme bolk som den andre dritten, men det at disse stoffene er prestasjonsfremmede stiller de i en annen posisjon.

Anabole steroider er legemidler. Idretten har forbudt disse stoffene. De er ulovlige å selge og oppbevare i større kvanta. Disse faktorene gjør at samfunnet som helhet mener at disse stoffene er en uting.

Idrett er en konkurranseform. Utøverne av idretter er derfor konkurransemennesker. Noen konkurrerer kun mot seg selv, men de fleste konkurrerer mer eller mindre direkte også mot andre. Egentlig er hele livet konkurransepreget. Når man går skole så er det om å få best mulig karakterer. Én konkurrerer kanskje ikke direkte og bevisst mot den som sitter ved siden av seg i klasserommet - men likevel så gjør man innerst inne dette. Hvis man ikke danker ut mange av de indirekte konkurrentene så får man ikke den utdanningen man vil ha videre. Og når tiden kommer for å søke jobb så er man også i konkurransesituasjon.

Hvis man trener på ett treningsstudio så er man også i en slags konkurransesituasjon. En vil bli stor og sterk. Hvorfor vil man bli stor og sterk? Hva er den absolutte innerste grunnen? Det er fordi man vil imponere. Hadde man vært helt alene på denne jordkloden så hadde man ikke løftet vekter. Helt innerst inne så gjør alle dette fordi de enten vil ha fin kropp for å dra damer (konkurransesituasjon her også), se bra ut når man er eldre (se bedre ut enn normalen på den alderen), løfte tyngre enn kompisen, kompisen til kompisen eller pappaen sin. Okei - noen trener kun for å holde seg i god nok form til å kunne fortsette å leve - men alle som trener virkelig seriøst tenker ikke slik. De vil være best. Få sier det så direkte, men de vil iallefall bli så god som mulig og håpe at det rekker lengst mulig. Dette gjelder like mye om man er med i en idrett eller ikke.

Idrettens styre og stell ønsker at idretten skal bli størst mulig og få flest mulig tilhengere og seere. På slik måte er idrett underholdning. Målet med enhver idrett er å vise hvor bra mennesket kan prestere med kroppen sin i ulike bevegelsesmønstre. Idretten ønsker selvsagt at de som presterer best innen denne idretten skal ønske å delta i den nevnte idretten. Dette ønsker publikum også. Hvis dette ikke er tilfelle - eller det ikke skjer - så vil ikke idretten få den status den bør ha og vi mister ett viktig kulturelt bidrag.

Her kommer vi til det jeg mener er sakens kjerne. Alle konkurrerer mot alle, men ettersom anabole steroider pga. samfunnets lover om besittelse og salg, idrettens forbud mot bruk o.l. så er samfunnet av den oppfatning at doping er juks. Steroider er ikke allment akseptert blant folk og det blir av alle, foruten brukerne, sett på som juks.

Hvis man jobber for å oppnå noe som samfunnet generelt ser på som en stor prestasjon så prøver man å oppnå dette mye pga. statusen man da får i samfunnet. Det er mange måter man kan få belønningen sin på. Det er ris og ros eller komplimenter, de peneste damene (som regel får man ikke de beste damene heldigvis Wink ), mediaomtale eller sponsorpenger. Én får ofte mere jo bedre og alt er relativt. Det er ikke nok f.eks. å være stor og sterk. Én må være større og sterkere enn de andre. Og ettersom samfunnet ser på dop som juks så går samfunnet ut ifra at "konkurrentene" gjør ting på redelig vis. En som doper gjør ikke ting på redelig vis. Han gir seg selv mye bedre betingelser til å oppnå det samfunnet vil se og ha - men som samfunnet tror blir gjort under samme omstedigheter som de rene konkurrentene.

Hvis samfunnet ser en stor og sterk mann - ja, da går de ut fra at denne store og sterke mannen er en stor og sterk ren mann. Og hvis denne store og sterke mannen er større og sterkere enn de som driver organisert idrett - ja, da er det fortsatt den store og sterke mannen som er best og som fortjener mest ros, mest mediaomtale eller mest penger. Doperen tar disse godene FRA de som følger samfunnets uskrevne spilleregler. Hadde det stått skrevet i panna på alle som doper at de hadde dopet - da hadde det vært veldig få dopere igjen. Ikke fordi fanatiske antidopere hadde drept dem pga. misunnelse. Nei. Ikke fordi de hadde blitt trakassert. Hvorfor da? Jo - fordi samfunnet generelt hadde ikke latt seg imponere i like stor grad som de gjør når de er uvitende om dopbruken. Og når det ikke hadde vært så mange igjen og imponere - da hadde bruken blitt mindre av seg selv. Det er ikke noen stas og slite rævva av seg for noe som ikke imponerer noen. Dopere lever på en livsløgn.

Vi som er i mot doping reagerer på dette. Det blir dumt å kalle det misunnelse, fordi da skulle vi følte misunnelse når gode, rene utøvere får den heder og belønning som de fortjener. Slike følelser har vi imidlertid ikke. Vi setter pris på dem og unner dem all den suksess de måtte få. Vi rakker ikke ned på dem om vi føler at de kommer lettere til det fordi de trener bedre eller har bedre genetisk potensiale. Hvorfor skal vi da bli beskyldt for å misunne dopere noe når det eneste vi reagerer på er at de har kommet dit de har kommet pga. noe samfunnet generelt ser på som juks?

Mvh,
Galleberg



Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Hvorfor så sinte?
« #42 : 20. august 2006, 16:05 »
Dette er i ferd med å bli den mest konstruktive dopingdisksujonen på forumet til d.d. Mange bra synspunkter her! Håper bare ikke det kommer noen altfor sinte folk og sporer den av. Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Hvorfor så sinte?
« #43 : 20. august 2006, 18:02 »
Det er jo akkurat det som er poenget aktiviteten.. Wink At man må ta med sjokolade, alkoho, tobakk, mettet fett, brus, bilbruk, burgermat.. og andre ting som skader kroppen vår... Jeg har slåss med _mange_ alkoholpåvirkede i jobbsammenheng.. og jeg ser ukentlig de skadevirkningene alkoholen medfører, både sosialt og økonomisk. Slik jeg ser det skal uteliv være sosialt og koselig, ikke preget av "olme blikk" og vold.. Poenget er bare at så lenge noen ikke direkte innvaderer MIN sfære og/eller skader de rundt meg.. så har jeg liten om noen rett til å fortelle dem hvordan de skal leve livet sitt. Det at folk velger å bli overvektige.. det at folk velger å røyke... det at folk velger å drikke hver uke.. det at folk velger å bruke anabole stereoider.. det er valg disse tar... Og så lenge dette ikke affekterer meg nevneverdig, ser jeg ingen grunn til at jeg skal sette meg til konge over disse og bestemme hva de skal gjøre med sitt liv.. Smiley

Vil begynne med honnør til de fire siste her for å gjøre dette interessant. Mange av dere har enkeltpoenger jeg er enig i, mens thyve er den eneste jeg er omtrent 100% enig med. Innlegget over her er som om jeg skulle skrevet det selv.

Likevel, akkurat som røykeloven setter begrensninger for hvor det er lov å røyke, mener jeg prinsipielt sett at helsestudioeiere må få lov til å hindre AAS-brukere i å trene på deres sentre. Prinsipielt sett, fordi i praksis er det svært vanskelig å avsløre AAS-brukere, hvis man da ikke nærmest tar dem på fersken med kanyler i garderoben (sjeldent).

Dette er det éne punktet hvor jeg er uenig med deg. Sammenlikningen med røykeloven blir feil fordi bruk av aas ikke påvirker resten av oss som trener på et studio på samme måte som røyking gjør. Du rammes ikke direkte av passiv bruk av aas, og opplever heller ingen andre negative fysiske virkninger. At vi ikke ønsker det er én ting, og der er jeg enig, men det betyr ikke at jeg føler det ville være prinsipielt riktig å nekte det.

Når det gjelder alkohol, narkotika og slikt - hvis man bruker dette får man kun negative virkninger. Og dette går kun direkte på seg selv. Man ødelegger seg selv. Hvis helsa blir ødelagt eller man dør så går det indirekte utover familie og venner - men ingen andre.

Her er jeg uenig. De negative virkningene som følger etter misbruk av alkohol og narkotika påvirker andre mennesker i større grad enn de tilsvarende av aas. Thyve har allerede nevnt at grøftefulle individer på byen ikke alltid bare er til bry for seg selv. Passiv røyking er et annet eksempel som direkte går ut over mennesker rundt deg. Dette skjer ikke i samme grad med steroider.

Idrett er en konkurranseform. Utøverne av idretter er derfor konkurransemennesker. Noen konkurrerer kun mot seg selv, men de fleste konkurrerer mer eller mindre direkte også mot andre. Egentlig er hele livet konkurransepreget. Når man går skole så er det om å få best mulig karakterer. Én konkurrerer kanskje ikke direkte og bevisst mot den som sitter ved siden av seg i klasserommet - men likevel så gjør man innerst inne dette. Hvis man ikke danker ut mange av de indirekte konkurrentene så får man ikke den utdanningen man vil ha videre. Og når tiden kommer for å søke jobb så er man også i konkurransesituasjon.

Jeg ser hvor du vil, men er ikke enig med deg. Jeg kunne gjerne selv sett at det var sånn, men jeg føler som jeg har sagt før ikke at jeg har noen rett til å bestemme at andre ikke skal få bruke aas, selv om jeg selv ikke er villig til å ta risken. Man konkurrerer som du sier på mange områder i livet, og det er ofte slik at den som ofrer mest også oppnår mest. I sammenheng med skole har man f.eks mulighet til å ofre en del av sitt sosiale liv for å oppnå bedre karakterer. Jeg skulle gjerne sett at jeg unngikk dette offeret, og likevel oppnådde de aller beste karakterene. Dette blir en litt søkt parallell, men med litt godvilje skjønner du hvor jeg vil.

Til slutt vil jeg kommentere litt rundt det at samfunnet som du snakker om også vil at idrettsutøverne hele tiden skal forbedre seg. Mange nevner også de aller råeste/umenneskelige prestasjonene som de mest underholdende å se på. Et eksempel som jeg har nevnt før er fra tour de france da Floyd Landis gjorde en rimelig usannsynlig bra etappe for senere å bli tatt i doping. Mange her på forumet trakk frem nettopp den prestasjonen som det mest underholdende i hele arrangementet, men fordømmer delvis etterpå når de får vite at doping var en del av grunnlaget...tror du det hadde vært mulig uten? Det er noe i det at vi ønsker å se utroligst mulige prestasjoner, mens vi samtidig lever i illusjonen om at det er mulig uten medisinsk hjelp!

Verden vil bedras... Wink

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Hvorfor så sinte?
« #44 : 20. august 2006, 18:34 »
Sitat
De gjentatte personangrepene fra Global Moderator Expedite hver gang jeg uttaler meg om (mot) doping lar jeg ligge siden argumentene mangler.
:Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!