Skrevet av Emne: Stagnering i bryst\benkpress!  (Lest 4888 ganger)

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Stagnering i bryst\benkpress!
« #30 : 27. august 2006, 12:20 »
For en idiotisk utalelse. Du kan ikke bare hevde slike ting uten videre. Benkpress er en perfekt masse øvelse etter min mening. Hadde greid meg fint med bare den alene for å bygge masse. Jeg tror du har glemt en liten viktig ting at ALLE er forskjellige og reagerer forskjellig. Så om ikke benkpress fungerer for deg så skal jeg love deg den fungerer for MEG!

Hevder ikke ting uten vidre. Les mitt svar ovenfor dette. Så kan du uttale deg på nytt om du vil

Wink


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: Stagnering i bryst\benkpress!
« #31 : 27. august 2006, 13:53 »
Åjaaa, nå er jeg så overbevist etter å ha lest den fantastiske undersøkelsen at nå tror jeg bare bytter ut benkpressen (som har vært en trofast bygge øvelse i mange år) med dips m vekter isteden, og venter på utrolige resultater! Dette fordi en eller annen forfatter et eller annet sted i verden som neppe har rørt en vekt i sitt liv hevder at dette skal være best! Flotters!

Give me a breake. Folk burde konsentrere seg mer om hva de gjør i gymmet fremfor å ta ting på ordet fra teite artikler og undersøkelser som "vet best". Du blir ikke noe større av å være book smart, du blir større av å være street smart. Jeg søker heller råd hos en kroppsbygger som har 10 års erfaring bak seg bare i gymmet fremfor en spinkel personlig trener som aldri har rørt en vekt i hele sitt liv! Bare for å sette ting i perspektiv.

Hvis du går over til en øvelse du VET ikke funker særlig bra for deg, men som du har lest i en eller annen artikkel/studie skal være best, synes jeg utrolig synd på deg som ikke har god nok tro på deg selv.


Sitat
There is no secret routine, there is no magical number of reps and sets. What there is, is confidence, belief, hard work on a consistant basis, and a desire to succeed.
- Steve Justa
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Stagnering i bryst\benkpress!
« #32 : 27. august 2006, 14:24 »
Åjaaa, nå er jeg så overbevist etter å ha lest den fantastiske undersøkelsen at nå tror jeg bare bytter ut benkpressen (som har vært en trofast bygge øvelse i mange år) med dips m vekter isteden, og venter på utrolige resultater! Dette fordi en eller annen forfatter et eller annet sted i verden som neppe har rørt en vekt i sitt liv hevder at dette skal være best! Flotters!

Give me a breake. Folk burde konsentrere seg mer om hva de gjør i gymmet fremfor å ta ting på ordet fra teite artikler og undersøkelser som "vet best". Du blir ikke noe større av å være book smart, du blir større av å være street smart. Jeg søker heller råd hos en kroppsbygger som har 10 års erfaring bak seg bare i gymmet fremfor en spinkel personlig trener som aldri har rørt en vekt i hele sitt liv! Bare for å sette ting i perspektiv.

Hvis du går over til en øvelse du VET ikke funker særlig bra for deg, men som du har lest i en eller annen artikkel/studie skal være best, synes jeg utrolig synd på deg som ikke har god nok tro på deg selv.



Er det her det beste du har å komme opp med?
Da synes jeg virkelig synd på deg..




Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Nickname

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 511
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 511

  • Relativt anonym
SV: Stagnering i bryst\benkpress!
« #33 : 27. august 2006, 14:59 »
Jeg stoler mer på flere grundige undersøkelser enn på en bygger med 10 års erfaring. Det er fordi denne byggeren ikke har prøvd andre ting i ett like stort tidsrom for så å sammenligne. På samme måte som jeg stoler mer på en ferskt utdannet lege enn en som har 10 års erfaring som pasient på sykehuset.
Back From the Dead...

... or something like that.

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: Stagnering i bryst\benkpress!
« #34 : 27. august 2006, 15:58 »
Er det her det beste du har å komme opp med?
Da synes jeg virkelig synd på deg..




Hah, du kan kverulere så mye du vil for min del. Wink

Jeg akter i allefall ikke å gi meg på dette punktet. Selverfaring er den beste erfaringen et menneske kan få. Om du stoler på undersøkelser fremfor ditt eget instinkt, så for all del gjør det, men det gjør ikke jeg og det kommer jeg aldri til å gjøre heller. Jeg sluttet med å bli bitchet rundt av artikler som sa hva jeg skulle gjøre for lenge siden og det er jeg rimelig takknemlig for. Smiley


Jeg stoler mer på flere grundige undersøkelser enn på en bygger med 10 års erfaring. Det er fordi denne byggeren ikke har prøvd andre ting i ett like stort tidsrom for så å sammenligne. På samme måte som jeg stoler mer på en ferskt utdannet lege enn en som har 10 års erfaring som pasient på sykehuset.

Hvordan i all verden kan du vite det? Tro meg, en bygger med 10 års erfaring har ikke sittet på rumpen og gjort det samme gang etter gang. Han har eksperimentert alt fra sett til reps til intensitet til vekter osv helt til han har funnet den perfekte rutinen for ham selv.

Og den med legen og pasienten er helt urelevant.............
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Johs Steinbraut

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

  • FWWM
SV: Stagnering i bryst\benkpress!
« #35 : 27. august 2006, 18:16 »


Hva skjer ved dette "sticking pointet"? vell, stresset fra vekten alternere mellom brystet, skulder og triseps ettersom kroppen er i en ugunstig mekanisk posisjon.
 EMG studier har vist at skulder og triseps spasmer skjer under "sticking point" ettersom kroppen strever med både å løfte og støtte vekten i denne ugunstige biomekaniseke posisjonen (1). Kort sagt så flyttes belastningen fra brystet.

Erfarne løftere som bruker tunge vekter overkommer dette "sticking" punktet med å generere muskel kraft ved starten av løftet for så å "eksplodere" opp vekten gjennom "sticking" pungtet (3). Med et utgangspungt som bygger, har det vist seg at "eksplosive" løft har vært kontra produktive for muskel hyperthrophy ettersom musklene ikke er konstant under belkastning (4)

EMG analyser av bryst øvelser (5)
   
    * nedoverhellende hantel press - 93%
    * skrå hantelpress press - 91%
    * nedoverhellende benk press - 89%
    * Flat hantel press - 87%
    * Flat benk press - 85%

I boken beyond brawn mener forfatteren at dip med vekter er overlegen benkpress som øvelse for bryst (Boken annbefales sterkt) noe som jeg må si meg meget godt enig i. På 70 talet kaldte datidens byggere dip for overkroppens "squat" (Knebøy) og det er jo ikke uten grunn..

Sånn når det er sagt så er benkpress en basøvelse og den har definitift sin plass i et velkonstruert treningsprogram, men jeg ville bare poengtere at for masse/volum så er ikke benkpress den "beste" øvelsen som så mange skal ha det til.


Vi er nok ikke så uenige når det kommer til stykket - dataene fra Bompa et al viser liten forskjell mellem PRESS øvelsene hva gjelder fiberaktivering. På den annen side er det andre forsøk som har gitt flat benk bedre score enn her (det ser ut til at EMG-målinger, ikke uventet, gir litt forskjellige resultat fra forsøk til forsøk, se Kraemer et al, 2004).

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!