Skrevet av Emne: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer  (Lest 6637 ganger)

Kenneths jente

  • Gjest
SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #45 : 03. september 2006, 22:07 »
synns det er bra at det setes fokus på rettksrivning å gramattik da det er velldig slitsomt å lese poster som florerer av skriveleif og slæng og der folk glemer komma og punktum som gjør at folk blir iriterte isteden for å fokusere på inholdet sån blir det dårlig stemmning av er dere enig

H


he...he....., jey! bra sagt, eller bra skrevt !!  Wink

Synes rettskrivningstråden her, er blitt en tråd i å brilljere sine kunnskaper, nei nå må dere være venner alle sammen.......



Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #46 : 03. september 2006, 22:17 »
Som noen påpekte litt tidligere, handler det ikke nødvendigvis om at man gjør alt rett og skriver feilfritt - men om at man skriver enkelt og forståelig. Mange tror at det vesentligste er å kunne rettskrivningsreglene, men språk er mye mer enn det. Det er refleksjon, logikk, fantasi, psykologi osv. Imidlertid bør man jo kunne de mest elementære skrivereglene for å kunne kommunisere på en effektiv måte. Språket fortjener at man tar seg litt tid til å skrive forståelig, og det samme gjelder vel mottakeren.

Edit: He he, du illustrerte det med rettskrivning bra der, HITman  Grin

Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #47 : 03. september 2006, 22:25 »
Dobbeltposting = dårlig kommunikasjon  Tongue  Wink

Utlogget Nickname

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 511
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 511

  • Relativt anonym
SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #48 : 03. september 2006, 22:29 »
Jeg har lagt merke til at folk bryr seg alt for mye om skrivefeil og god norsk. Er det bare jeg som driter i dette? Så lenge jeg forstår det, og ikke trenger å stoppe opp i teksten, så er det ikke noe irriterende over hodet. Hallo, det er et treningsforum!!!

Som norsklæreren min påpekte sist norsk time: "Skriver du sms språk eller dialekt trener du deg opp til å skrive dårlig norsk."

Det har iallefall ingen hensikt å skrive dialekt, sms-språk og slikt tull. For de fleste kommer det antageligvis ett tidspunkt der de må skrive en tekst på formell norsk eller ett viktig brev der det er viktig å komme igjennom . Da er det litt kjedelig at du, etter flere års trening på feilskriving åpner med (Eksempel jobbsøknad): "Hei. Jg skriver for og spørr om jeg kn få dn jobbn lizzom.........?"    
Back From the Dead...

... or something like that.

Kenneths jente

  • Gjest
SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #49 : 03. september 2006, 22:36 »
Som norsklæreren min påpekte sist norsk time: "Skriver du sms språk eller dialekt trener du deg opp til å skrive dårlig norsk."

Det har iallefall ingen hensikt å skrive dialekt, sms-språk og slikt tull. For de fleste kommer det antageligvis ett tidspunkt der de må skrive en tekst på formell norsk eller ett viktig brev der det er viktig å komme igjennom . Da er det litt kjedelig at du, etter flere års trening på feilskriving åpner med (Eksempel jobbsøknad): "Hei. Jg skriver for og spørr om jeg kn få dn jobbn lizzom.........?"   

Så sant , så sant............
he...he...., her fikk du meg til å le  Smiley

Utlogget Big Daddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #50 : 03. september 2006, 23:07 »
Som Charro skriver, handler dette om mer enn bare rettskriving. Men det krever øvelse i både å lese og å skrive for å opparbeide den språkfølelsene som er nødvendig for kunne skrive et språk godt. Det er godt mulig å skrive kauderveldsk uten å stave ett ord feil!

Her er en setning fra en norsk mann i 20-årene som studerte ved et norsk universitet. Hva var det han ønsket å formidle?

"Men i motsetning til at dette skaper et stabilt samfunn, vil det virke mot sin vilje så lenge disse elitene føler seg fremmedgjort samtidig som de føler tilknytning." :Smiley

Noen merkelige ord og vendinger jeg har sett i hjemmeoppgaver i det siste er "ukompromissløs", "forfatteriske kvalitetar" og "politisk messig". Jeg synes ikke det er grunn til å påstå at de som skriver på treningsforum skriver dårligere enn dette.

Jeg ønsker meg en bedre språkføring generelt, ikke bare her, og da må skoleverket ta fatt i problemet. Likevel synes jeg det er positivt at noen tar fatt i det her også, og oppfordrer folk til å skrive bedre og forsøke å gjøre seg forstått. Kunnskap om trening og kosthold må formidles på en presis måte for å forståes, og det krever et godt skriftspråk.
¡BASTA YA!

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #51 : 04. september 2006, 01:19 »
Charro:

Sitat
1 Hvorfor bruker du to streker i stedet for ett strek som tankestrek?

Her er det nok du som bommer småstygt. Strek er et hannkjønnsord, så det heter _en_strek. En tankestrek er lenger enn en bindestrek, og det er helt korrekt å markere den med to bindestreker.

http://www.samlaget.no/maalogminne/InstruksMM.pdf#search=%22tankestrek%20dobbel%20strek%22
Sitat
2 "Dette forumet er et strålende godt og representativt eksempel på at ..."

Er du enig i at "godt og representativt" er overflødig?

Nei. Et eksempel er ikke nødvendigvis godt (i betydningen tydelig, klarttalende, illustrerende) selv om det er representativt. De to adjektivene overflødiggjør derfor ikke hverandre.


Sitat
"Iallefall" er feil. Det må være enten "i alle fall" eller "iallfall".

 "Iallefall" er godkjent, jamfør Kjell Ivar Vannebo fra norsk språkråd.

Sitat
4 "_tilnærmet_ feilfritt"

De to understrekene har vel strengt tatt ikke noe å gjøre i en flytende, normal tekst. Jeg har lagt merke til at det er mange som bruker dem slik, og jeg syns rent intuitivt at det er en god måte å understreke noe på, men ifølge rettskrivningsreglene er det vel ikke korrekt.

Feil. Det er ikke i strid med rettskrivningsreglene å bruke understreker. Det frarådes riktignok i løpende tekster, og i et tekstbehandlingsprogram vil jeg da også bruke kursiv. Likevel er det slett ikke feil å bruke understreker, og jeg må innrømme at jeg heller ikke vet hvordan man skriver i kursiv her på forumet.

Sitat
5 "Folk som faktisk har dysleksi/skrivevansker er også unnskyldt."

Komma etter relativsetning ...

Ja, det har du faktisk helt rett i!  Wink





 

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #52 : 04. september 2006, 01:41 »
vi har kussjiv-funksjon viss du svare me den andre svaregreia å ikke svarer me hurrtisvar
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #53 : 04. september 2006, 03:04 »
Charro:

Her er det nok du som bommer småstygt. Strek er et hannkjønnsord, så det heter _en_strek. En tankestrek er lenger enn en bindestrek, og det er helt korrekt å markere den med to bindestreker.

http://www.samlaget.no/maalogminne/InstruksMM.pdf#search=%22tankestrek%20dobbel%20strek%22
Nei. Et eksempel er ikke nødvendigvis godt (i betydningen tydelig, klarttalende, illustrerende) selv om det er representativt. De to adjektivene overflødiggjør derfor ikke hverandre.


 "Iallefall" er godkjent, jamfør Kjell Ivar Vannebo fra norsk språkråd.

Feil. Det er ikke i strid med rettskrivningsreglene å bruke understreker. Det frarådes riktignok i løpende tekster, og i et tekstbehandlingsprogram vil jeg da også bruke kursiv. Likevel er det slett ikke feil å bruke understreker, og jeg må innrømme at jeg heller ikke vet hvordan man skriver i kursiv her på forumet.

Ja, det har du faktisk helt rett i!  Wink





 

Takk for opplysningene angående punkt 1. Jeg har ikke sett dette dokumentet, noe jeg muligens burde ha gjort.

Under punkt 2 mente jeg ikke å holde "godt" og "representativt" opp mot hverandre, men "strålende" og "godt og representativt". Dog ser det ut til at du bruker "strålende" som forsterkende til "godt og representativt", og da kan det muligens forsvares.

"Iallefall" står det ikke i min ordbok; det må i tilfelle være godkjent i senere tid.

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #54 : 04. september 2006, 14:11 »
En ting jeg har irritert meg over er når finnmarkinger skriver f.eks "Æ jør det" istedenfor "Æ gjør det" som om det er en dialekt bøying av verbet.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #55 : 04. september 2006, 15:55 »
He he he he. Jeg måtte bare. Men jeg beklager meg ikke.  Grin

Lydord....?

Enige med dere, mange her er et fint alternativ til _ _ Påltergeist ungdommer har for dårlige norskunnskaper, å dette vises. Greit nok, dere finner vel 5, 6 eller 7 feil i denne setningen, men jeg klarer å gjøre meg forstått. Hvem er det sin feil? Skolen! For dårlige lærere- de må oppmuntre elevene til å jobbe, ikke bare mase..

Hvilket fylke ligger fredrikstad i? Kopierer inn i første post i tråden jeg har startet, så blir ting litt onklig Smiley

En av de vanligste feilene til tenåringer pr dags dato?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Nickname

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 511
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 511

  • Relativt anonym
SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #56 : 04. september 2006, 17:09 »
Rettskriving burde ikke være en byrde, men en positiv utfordring Wink Tror noen ungdommer tror skrivefeil er kult. Ungdom: Skrivefeil er ut!
Back From the Dead...

... or something like that.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #57 : 04. september 2006, 18:55 »
En ting jeg har irritert meg over er når finnmarkinger skriver f.eks "Æ jør det" istedenfor "Æ gjør det" som om det er en dialekt bøying av verbet.

Trodde jeg var en av de FÅ finnmarkinger her inne.
Men jeg ser jo enkelte fra troms, som til tross for gjentatte beskjeder om at dialekt ikke er tillatt, skriver dialekt alikevel.
Jeg synes det er slitsomt å lese dialekt, og ender opp med å hoppe over innleggene.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #58 : 04. september 2006, 21:11 »
Trodde jeg var en av de FÅ finnmarkinger her inne.
Men jeg ser jo enkelte fra troms, som til tross for gjentatte beskjeder om at dialekt ikke er tillatt, skriver dialekt alikevel.
Jeg synes det er slitsomt å lese dialekt, og ender opp med å hoppe over innleggene.
Jaha,e d nå gali å skriv dialækt å no da,mæn ska dåkk sutter så må dåkk bære jerra d.. Wink
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Gjentatte skrivefeil fra forumets medlemmer
« #59 : 04. september 2006, 21:37 »
Er det nå vi har eksamen?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!