Skrevet av Emne: Dopingtesting på treningssentre. Link og uttdrag av vedtak  (Lest 54657 ganger)

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Jeg for min del ville normalt ikke vurdert et studio der jeg risikerte å bli testet-)
Men om jeg ikke brukte eller vurderer å bruke så skjønner jeg ikke at det skulle være problematisk å undertegne.
Ville bare vært morsomt å være i knallform og samtidig bevist at man er rein:-)

Utlogget DTP

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 229
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 229

Gammel tråd men vill komme med min mening. Smiley
Jeg trener på ett Gym i Arendal som har vært endel i fokus pga de nektet å inngå i den anti doping avtalen.
Helt ok syntes jeg. Miljøet blant de som trener der er helt suverent, fra små guttevalper til pensjonister i alle aldre og de litt mer grove gutta. Men alle smiler til alle og er kjempe hyggelige. Så de tiltakene som mange gym i Arendal og grimstad utførte ved å fjerene de tyngste manualene og div for at de strerke gutta ikke har nok kilo å trene med er jo ganske håpløst etter min mening. Har å vært innom Spenst og trimit og visst det er noen som er litt unormalt store der eller lager litt lyder når de løfter tungt så blir man ugle sett med en gang.. Og det er ikke noe hyggelig..
La de som vill ha det lille ekstra få lov til det og de som er mer fornuftige være det . Smiley Det er opp til hvert enkelt menneske hva de vill gjøre med kroppen sin.
Pain is Temporary, Pride is Forever

Utlogget kjomork

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

Noen som har en update å komme med i denne saken?
Etter litt kjapp lesning kan det jo virke som datatilsynet har gitt tillatelse for testing på bakgrunn av misstanke... Og den kontrakten som tidligere ble ansett som ulovlig er da i dag lovlig.

Er dette prøvd rettslig?

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Noen som har en update å komme med i denne saken?
Etter litt kjapp lesning kan det jo virke som datatilsynet har gitt tillatelse for testing på bakgrunn av misstanke... Og den kontrakten som tidligere ble ansett som ulovlig er da i dag lovlig.

Er dette prøvd rettslig?

Noen som vet mer om dette?

Det er jo juridisk problematisk at noe som ikke er illegalt å gjøre blir et treningssenters anliggende...?

Det er faktisk, akkurat det samme som om de krevde tobakksbrukerene ut.. Hvordan er dette nå i praksis??

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Noen som vet mer om dette?

Det er jo juridisk problematisk at noe som ikke er illegalt å gjøre blir et treningssenters anliggende...?

Det er faktisk, akkurat det samme som om de krevde tobakksbrukerene ut.. Hvordan er dette nå i praksis??

Hvorfor er det et problem for deg om du har sluttet å selge og å bruke?

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Hvorfor er det et problem for deg om du har sluttet å selge og å bruke?

Kjapp på avtrekkeren gutten?? Ikke sjokkert mht at du er styrkeløfter..

At jeg stiller spørsmåltegn med dette indikerer hverken bruk, eller (og iallefall ikke) salg på noe nivå.. Har faktisk enda ikke møtt en eneste dophandler som er dum nok til å gjøre det på et gym uansett..

Jeg stiller bare spørsmålstegn med den juridiske biten av dette, har vært ganske mye at og frem med dette, og det er enda store uklare områder omkring lovverket på dette feltet.

eks; det sies at "ved misstanke"... Hva er en indikator på at noen bruker? Hvordan dokumenteres misstanken? Og hvem er i stand til å etablere misstanke mot noen om noe sånt?

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget Big-guns-notrly

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Folk som er huge og baserer programmene sine på flyes, cablecross og underarmscurl med spotter og straps =D

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Kjapp på avtrekkeren gutten?? Ikke sjokkert mht at du er styrkeløfter..

At jeg stiller spørsmåltegn med dette indikerer hverken bruk, eller (og iallefall ikke) salg på noe nivå.. Har faktisk enda ikke møtt en eneste dophandler som er dum nok til å gjøre det på et gym uansett..

Jeg stiller bare spørsmålstegn med den juridiske biten av dette, har vært ganske mye at og frem med dette, og det er enda store uklare områder omkring lovverket på dette feltet.

eks; det sies at "ved misstanke"... Hva er en indikator på at noen bruker? Hvordan dokumenteres misstanken? Og hvem er i stand til å etablere misstanke mot noen om noe sånt?

Det jeg mener er jo at det ikke akkurat er kjempeinteressant for folk flest hva en (tidligere, du skal få den) selger mener om et antidopingtiltak Tongue Det forstår du vel?

Du vet vel like godt som meg at det foregår en del salg på kommersielle treningssentre rundt om.. da er ikke dette lengre bare et tiltak mot bruk men også mot distrbusjon.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Folk som er huge og baserer programmene sine på flyes, cablecross og underarmscurl med spotter og straps =D

Liker svaret Cheesy

Det jeg mener er jo at det ikke akkurat er kjempeinteressant for folk flest hva en (tidligere, du skal få den) selger mener om et antidopingtiltak Tongue Det forstår du vel?

Du vet vel like godt som meg at det foregår en del salg på kommersielle treningssentre rundt om.. da er ikke dette lengre bare et tiltak mot bruk men også mot distrbusjon.

Forstår tanken, helt klart Smiley Men, jeg forstår enda ikke hvordan en rent juridisk kan pålegge noe sånt på medlemmene av et senter. I all hovedsak pga at AAS ikke er illegalt til eget bruk i dag. Om de er ute etter distributørene, så vil evt politiet gjøre sitt. At ADN skal løpe rundt etter folk utenfor NIF er for meg helt uforståelig.

Ser den med prevantiv effekt, og at det sender et signal, men allikevel når det kommer ned til selve testingen, så er det problematisk å teste noen for noe som ikke er illegalt, og følgende hive dem ut om de nekter.

Ser bare ikke hvordan noe som ikke er illegalt kan kreves redegjort for av noen som helst andre en politimyndigheten

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Liker svaret Cheesy

Forstår tanken, helt klart Smiley Men, jeg forstår enda ikke hvordan en rent juridisk kan pålegge noe sånt på medlemmene av et senter. I all hovedsak pga at AAS ikke er illegalt til eget bruk i dag. Om de er ute etter distributørene, så vil evt politiet gjøre sitt. At ADN skal løpe rundt etter folk utenfor NIF er for meg helt uforståelig.

Ser den med prevantiv effekt, og at det sender et signal, men allikevel når det kommer ned til selve testingen, så er det problematisk å teste noen for noe som ikke er illegalt, og følgende hive dem ut om de nekter.

Ser bare ikke hvordan noe som ikke er illegalt kan kreves redegjort for av noen som helst andre en politimyndigheten

Tror du at folk flest har så mye imot å bli testet for å renske opp i miljøet der de trener da? Da snakker jeg såklart om de som har rent mel i posene.

For min del virker det som en lav pris å betale. Jeg trener selv ikke på et slikt senter lengre, men hadde ikke hatt noe imot å bli testet når jeg trente der - om det betydde at vi kunne få ryddet opp litt.

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Tror du at folk flest har så mye imot å bli testet for å renske opp i miljøet der de trener da? Da snakker jeg såklart om de som har rent mel i posene.

For min del virker det som en lav pris å betale. Jeg trener selv ikke på et slikt senter lengre, men hadde ikke hatt noe imot å bli testet når jeg trente der - om det betydde at vi kunne få ryddet opp litt.

da må vel myndighetene først gjøre bol ulovlig å bruke før treningsenterene kan gjøre dette ?

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
da må vel myndighetene først gjøre bol ulovlig å bruke før treningsenterene kan gjøre dette ?

Nei nå er det nå en gang slik at det er blitt lovlig å ha det med i kontrakten før man melder seg inn at medlemmer MÅ tegne antidopingkontrakt.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Tror du at folk flest har så mye imot å bli testet for å renske opp i miljøet der de trener da? Da snakker jeg såklart om de som har rent mel i posene.

For min del virker det som en lav pris å betale. Jeg trener selv ikke på et slikt senter lengre, men hadde ikke hatt noe imot å bli testet når jeg trente der - om det betydde at vi kunne få ryddet opp litt.

Vel, iallefall med min erfaring forstår jeg ikke hvilket "miljø" det snakkes om. De aller aller fleste som bruker slikt er utdanndede mennesker, med jobb, familie, og alt på det rene, bare at de gjør det for kosmetiske årsaker. Om disse på så måte skaper et "negativt" miljø, stiller jeg meg i utganspunktet tvilende til.

Jeg har faktisk, til tross for min historie, ikke opplevd distribusjon eller overdrevet prat, og iallefall ikke rekruttering på et eneste treningsstudio jeg har vært på. (og jeg har trent ganske mange steder)

Nei nå er det nå en gang slik at det er blitt lovlig å ha det med i kontrakten før man melder seg inn at medlemmer MÅ tegne antidopingkontrakt.

Men hva med eksisterende medlemmer? Går de under samme lovhjemmel?

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Nei nå er det nå en gang slik at det er blitt lovlig å ha det med i kontrakten før man melder seg inn at medlemmer MÅ tegne antidopingkontrakt.

ja, men man kan vel nekte uten noen konsekvenser? Da er jo ikke kontrakten verd en dritt...

og evt frivillig?

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Vel, iallefall med min erfaring forstår jeg ikke hvilket "miljø" det snakkes om. De aller aller fleste som bruker slikt er utdanndede mennesker, med jobb, familie, og alt på det rene, bare at de gjør det for kosmetiske årsaker. Om disse på så måte skaper et "negativt" miljø, stiller jeg meg i utganspunktet tvilende til.

Jeg har faktisk, til tross for min historie, ikke opplevd distribusjon eller overdrevet prat, og iallefall ikke rekruttering på et eneste treningsstudio jeg har vært på. (og jeg har trent ganske mange steder)

Men hva med eksisterende medlemmer? Går de under samme lovhjemmel?

Vel mitt inntrykk er det motsatte. Gutta som trøkket på senteret jeg trente på både solgte steroider der og brukte narkotika ellers. Såklart ikke alle, men det utviklet seg ganske raskt en ukultur gjennom et par nøkkelpersoner.

Usikker på hvordan det er med eksisterende medlemmer, men går i grunn ut i fra at de også må tegne kontrakt. Det har vært en enorm strøm av dopere til feks en vektløfterklubb i Åsane i Bergen etter denne lovendringen.

ja, men man kan vel nekte uten noen konsekvenser? Da er jo ikke kontrakten verd en dritt...

og evt frivillig?

Ikke nå lengre. Det er det endringen går ut på, det er ikke lengre frivillig. Kan såklart nekte å bli medlem da men... Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!