Skrevet av Emne: Dopingtesting på treningssentre. Link og uttdrag av vedtak  (Lest 54656 ganger)

janne

  • Gjest
http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=234&subid=0

Her er direkte sitat av Markedsrådets vedtak (takk Hege!)

Sitat

MR-sak 26/00: FO - Norges Treningssenterforbund
 
Saken gjelder spørsmål om Norges Treningssenterforbunds vilkår i standardkontrakt må anses urimelig og i strid med markedsføringsloven § 9a.


 
Vedtak av 20.12.00

V e d t a k :
1. Med hjemmel i markedsføringsloven § 12, jf. § 9a forbyr Markedsrådet Norges Treningssenterforbund v/styrets formann å ha følgende vilkår i sin standard treningskontrakt som forbundet anbefaler sine medlemmer:

"Undertegnede plikter å la seg dopingteste på oppfordring fra Norges Idrettsforbunds dopinggruppe."
eller vilkår med tilsvarende meningsinnhold hvor treningssenteret forbeholder seg rett til å dopingteste samtlige medlemmer.

2. Med hjemmel i markedsføringsloven § 12, jf. § 9a forbyr Markedsrådet Norges Treningssenterforbund v/styrets formann å ha følgende vilkår i sin standard treningskontrakt som forbundet anbefaler sine medlemmer:

"Ved positiv test vil medlemme t bli utestengt fra studioet i 24 måneder. Å nekte å la seg dopingteste får samme konsekvens som positiv test."
eller vilkår med tilsvarende meningsinnhold.

3. Med hjemmel i markedsføringsloven § 16, jf. § 12 fastsetter Markedsrådet at Norges Treningssenterforbund ved styrets leder skal betale kr 100.000,- i tvangsgebyr dersom forbundet ikke innen 4 uker fra avsigelsen av vedtaket har endret punkt 10 i standardkontrakten, jf. punkt 1 ovenfor.


Utlogget Bob The Builder

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

  • Training is pain for pleasure
Bob have spoken.

Utlogget Bob The Builder

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

  • Training is pain for pleasure
Blir artig ä se hvor mange som kommer til ä forsvinne. hehe
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=131100

Merk linjen med web-adressen, og klikk på det lille symbolet med jordklode på Wink

Skal huske det til neste gang. Smiley Skreiv bare et "hurtigsvar"
Bob have spoken.

Utlogget fernet

Hadde vært fint om alle som engasjerer seg i dette leser hele vedtaket til personvernnemda og ikke kun forholder seg til det VG skriver.

Det treningssenteret det gjelder, Skullerud Sport Senter har fått konsesjon, nettop fordi de baserer seg på frivillighet. Dette vil i de aller, aller, aller fleste tilfeller gjelde alle andre treningssentre som søker om konsesjon også.

Kan ikke forestille meg at nemda vil gi konsesjon til noen som vil påtvinge medlemme sine, på et vanlige treningssentre for den vanlige mosjonist, å signere kontrakter med en slike ufrivillig karakter som VG's artikkel antyder.

Den vanlige mosjonist som trener på treningstudioer landet rundt trenger ikke å frykte dopingkontroller. Kun dersom de frivillig har signert på at dette er greit. Noe som klart og ettertrykkelig skal komme frem i en egenærklæring el.

-fernet

Utlogget hanshagerup

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

  • Coming soon.....MEEEEEEEE!!
Jeg evner ikke å komme på et eneste gyldig rettferdig argument for dopintester av amatører på treningssentre.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Jeg evner ikke å komme på et eneste gyldig rettferdig argument for dopintester av amatører på treningssentre.


Positivt, dopfritt miljø! Så kan de som ønsker å bruke steroider være på sitt eget gym.

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Positivt, dopfritt miljø! Så kan de som ønsker å bruke steroider være på sitt eget gym.

Det er vel strengt tatt ikke et godt argument i og med at mange sentre har meget godt miljø til tross for at enkelte doper seg.
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Positivt, dopfritt miljø! Så kan de som ønsker å bruke steroider være på sitt eget gym.

Hvorfor blir miljøet dåligere selv om noen doper seg? De blir ikke bøller som river ned gymmet av den grunn.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Jeg kjenner selvfølgelig jeg greier å bli provosert over Mr. Trening sin generalisering og fordomsfulle innbilning om at et miljø av både rene og dopede folk er et negativt miljø...

Heller vil jeg trene i et positivt og rått, fordomsfritt miljø, enn på et apartheidgym...

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
lol Wink

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Jeg kjenner selvfølgelig jeg greier å bli provosert over Mr. Trening sin generalisering og fordomsfulle innbilning om at et miljø av både rene og dopede folk er et negativt miljø...

Heller vil jeg trene i et positivt og rått, fordomsfritt miljø, enn på et apartheidgym...

Enig med deg.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Siden det ikke er forbudt å bruke AAS i Norge, hvorfor skal da noen som ikke være tilsluttet NIF bli testet?  Hva er matnyttig med det? bortsett fra å sløse penger på dopingtester?
Non Plus Ultra

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Siden det ikke er forbudt å bruke AAS i Norge, hvorfor skal da noen som ikke være tilsluttet NIF bli testet?  Hva er matnyttig med det? bortsett fra å sløse penger på dopingtester?
Nettopp!! Heller FLERE tester i idretten! Har jeg forresten sagt lenge.

Jeg tror likevel Norsk idrett er blant de reneste sånn dopingmessig sett, i verden. Smiley

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Nettopp!! Heller FLERE tester i idretten! Har jeg forresten sagt lenge.

Jeg tror likevel Norsk idrett er blant de reneste sånn dopingmessig sett, i verden. Smiley

Ja, bruk midlene på de som er underlagt NIF, for det er DE som ikke har lov å bruke dopingpreparater.  Trur Norsk idrett er bra rein, men det har nok sine svin på skogen innen alle idretter. Når bjørn dæhlie og co var på topp så gikk alle på astmamedisin. Fiffig:) Wink
Non Plus Ultra

Utlogget Fafnir

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 139

Altså efedrin?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!