Skrevet av Emne: Trenings og Kostholds program  (Lest 802 ganger)

Utlogget Shoot

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Trenings og Kostholds program
« : 23. september 2006, 00:13 »
Hei alle sammen. Første gang tilbake på forumet nå som 17 åring, sist gang var jeg 13 Smiley

Har trent en del siden da, mest hjemmetrening... er ganske godt bygd for en 17 åring men har nå startet på helsestudio og vil satse litt mer.

Det jeg trenger hjelp med er et 4 og muligens et 3 dagers program jeg kan variere mellom, har søkt og fant lite som hjalp akkurat meg. Jeg er nettopp frisk fra 1 år med sykdom og 3 måndter hard kardiotrening for å bli kvitt fettet jeg fikk under sykdommen.
Har derfor gått drastisk ned i styrke, tok opptil 80kg i benk før men ikke mer enn 60-65kg nå.

Så trenger jeg litt veiledning med kosthold og, har spist som andre ungdommer de siste årene (altså ikke så veldig sunt, en god del burgere, boller og brus Embarrassed) men er i fin form allikevel, for å vokse mer derimot har jeg skjønt at jeg må forandre en del. De fleste kostholds topics her derimot innholder ting som bare tunfisk/havregryn/bananer etc. Muligheter for å gjøre det litt mer spennende?

Tenker å legge protein og kreatin til kosttilskuddene jeg tar. Har da et spørsmål angående protein. Har mye skole, så hvis jeg skal spise hver 3. time så må jeg spise ca 3 ganger på skolen. Vil en proteinshake (i såfall, hvor mange gram) være nok som f.eks 1 av de måltidene?

Så det jeg egentlig håper på er litt tips og gjerne et treningsoppsett og kostholdsoppsett for en som er på vei tilbake til trening og har tenkt å satse litt mer seriøst  Wink

Burde vel også si at jeg har hatt problemer med korsryggen siden jeg var 12 (startet med feiltrening) men har nå rettet dette delvis opp ved mange mange kiropraktor timer. Tørr fremdeles ikke ta markløft og lignende enda, og kan ikke ta for mange situps før det begynner å gjøre vondt.

Har også ekstremt stiv nakke og skuldre siden jeg startet å trene for 3 uker siden, mulig at dette bare er i startfasen? Noe spesiell trening jeg burde holde meg unna eller gjøre for å bedre dette?

Ble litt mye og usammenhengende dette, men begynner å bli sent og en stund siden jeg har posta Tongue

Håper på positive svar
Mvh Shoot

Utlogget bonaqua

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 891
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 891

SV: Trenings og Kostholds program
« #1 : 23. september 2006, 00:58 »
Hei Shoot og velkommen tilbake.

Veldig bra at du vil begynne å trene igjen
Jeg har også mye skole, og det jeg pleide å gjøre var at jeg spiste tre grove skiver med dobbelt lag kalkunpålegg tre ganger i løpet av skoledagen. Siden brød ikke er så sunt og det inneholder mye gluten (har lett for å utvikle allergier) har jeg gått over til svinekjøtt og ris. Å supplementere med en proteinshake på dagen er vel ikke en dum tanke, spesielt siden du ikke får i deg så alt for mye proteiner bare ved hjelp av skiver. En proteinshake i seg selv er vel ikke nok som et måltid, da du også må ha karbohydrater og fett. Ta et par GROVE skiver til shaken eller to-tre frukt og pass på og ha oppi en spiseskje med SUNN olje i den.
Så er det også veldig viktig at du husker og spise en god frokost, gjerne bestående av 2-3dl havregryn og ca 30 g proteiner samt multivitaminer (kalktabeletter hvis du ikke drikker melk) og gjerne et eple.

Angående kosttilskudd ville jeg ikke ha begynt på kreatin nå i startfasen. Kjøp deg heller et spann med carbohydrater som du tar sammen med proteinene etter treningen.

Det skal og sies at det er mye bedre å få i seg "skikkelig" mat i stedet for pulver utover dagen. Pulver er vel best å ta til frokost og etter trening. Jo reinere mat du spiser, jo bedre resultat.

Siden du sliter med korsryggen er det vel ikke om å gjøre at du trener med de tyngste vektene, spesielt ikke i startfasen (rett meg hvis jeg tar feil, noen?). Ellers er det bare å spise masse, og holde deg unna de verste burgerne og brusen.

Da er det vel bare å ønske deg lykke til med treningen din.

Treningsopplegg vil du finne rudt om kring på forumet, så det er bare å søke Wink

Edit: Den stive nakken og skuldre går fort over bare du tøyer den LETT ut et par ganger i løpet av dagen. Har hatt samme problemet selv, og det funker for meg Wink
Støttes av Lånekassen

Utlogget Shoot

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: Trenings og Kostholds program
« #2 : 27. september 2006, 18:34 »
Takk så mye for svar Smiley Hjalp veldig, helt fin i skuldra nå og starter med program til uka  Cool

Utlogget bonaqua

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 891
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 891

SV: Trenings og Kostholds program
« #3 : 27. september 2006, 22:42 »
Bare hyggelig  Wink

Lykke til med program og kosthold.
Støttes av Lånekassen

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!