Skrevet av Emne: smerte i ryggen ved innpust  (Lest 32914 ganger)

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

smerte i ryggen ved innpust
« : 28. september 2006, 13:40 »
Har den siste tiden trent relativt lett på rygg kontra det jeg harr gjort tidligere. Men jeg mistenker at noe kan ha skjedd likevel, men er ikke sikker på om det direkte kan relateres til trening.

Saken er altså den at på et mindre område, ca. 2-3cm*5cm eller noe slikt, så gjør det vondt når jeg puster dypt inn. Det merker jeg særlig hvis jeg f.eks sitter med krumma rygg, retter jeg ryggen merkes det mindre, av og til ikke i det hele tatt. Smerten holder seg i et relativt avgrenset område. Kan kanskje virke som om noe blir klemt eller presset på i ryggen...


Noen som kan ha ideèr om hva dette kan være?

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: smerte i ryggen ved innpust
« #1 : 28. september 2006, 13:47 »
Hatt samme sist dag og jeg tror det kan være en lett strekk i indre ryggmuskelatur et eller annet sted siden jeg fikk det etter ryggtrening mandag.
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

SV: smerte i ryggen ved innpust
« #2 : 28. september 2006, 14:06 »
Virker igrunn sannsynlig. Mener å huske at jeg har opplevd slikt tidligere ved ryggtrening. Mulig at jeg med å gå ned på vektene og fokusert mer på kontakt og teknikk har "truffet" muskelen bedre...

Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
SV: smerte i ryggen ved innpust
« #3 : 28. september 2006, 14:17 »
Kanskje det er en muskelknute. Jeg får bort mine ved å tøye rett etter trening. Ellers blir de sittende lenge, og gjør vondt når jeg puster.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: smerte i ryggen ved innpust
« #4 : 28. september 2006, 17:26 »
Kan være litt forskjellig. Regner med at det er i brystryggen du kjenner smertene?Er det muskulært, så ville du nok kjent mest smerter når du trente og brukte musklene skikkelig. Men mest sannsynlig er det en såkalt "kink" du har fått. Går ikke bestandig så lett bort av seg selv.
Dette er en fin plage å behandle for fysioterapeut, manuellterapeut, kiropraktor eller naprapat. Det er bare å velge å vrake.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

SV: smerte i ryggen ved innpust
« #5 : 28. september 2006, 23:45 »
Hva mener du med brystryggen? Tenker jeg tvinger dama eller fysioterapeutstudent veninna hennes til å klemme litt på ryggen gitt.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: smerte i ryggen ved innpust
« #6 : 29. september 2006, 10:51 »


I det området som det står "bröstkotor".
Altså midterste del av ryggen.
Ryggen bør som regel mobiliseres og manipuleres ved slike "kinker", ikke bare "trykkes" på.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

SV: smerte i ryggen ved innpust
« #7 : 02. oktober 2006, 11:50 »
Stemmer. Høres riktig ut det du sier. Men lurer fælt på hva det er. Vurderer å kutte ut ryggøvelser et par uker og se hvordan det går.

Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
SV: smerte i ryggen ved innpust
« #8 : 02. oktober 2006, 23:42 »
Gå heller til kiropraktor å bli knekt litt på, så blir du god in no time. Er sikkert bare noe som har satt seg fast, for da pleier det alltid å føles ekkelt ut når man puster inn..

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: smerte i ryggen ved innpust
« #9 : 03. oktober 2006, 11:57 »
Gå nå heller og få knekt opp skiten:P
Som oftest lett å behandle.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget skog

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

SV: smerte i ryggen ved innpust
« #10 : 13. oktober 2006, 14:24 »
høres veldig likt ut som meg . har å hatt problemer med når jeg trekker pusten inn at det kjenes ut som om noe ligger i klem på en måtte. eller er ømt . kjener det spesilet vis jeg treker pusten å vrir meg forsiktig til venstre .

jeg har hatt det lenge nå begyner bli skikkelig lei av det . jeg kjener ikke noen når jeg trener eller etterpå, da er det helt fint men med en gang jeg begyner å bli kal igjen kommer det.

jeg har vet hos lege å tatt rønkenbilder der var det ingenting å se så kan sente meg til fysoteraput eller å det hetter å der har jeg vert 7 ganger nå eller noe å knekt opp å herja men syns ikke det hjelper noe Tongue eneste jeg merker er at heile lærlingløna mi går te h....  Angry


noen ander jeg kan gå til som har peiling på sånne plager ?



Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
SV: smerte i ryggen ved innpust
« #11 : 13. oktober 2006, 21:30 »
Ikke pust å vri deg til venstre!  Grin
Neida. Det er kjipt å gå til masse behandlinger uten at det hjelper.. Men om det er muskelknute du har kan du prøve å massere deg sjøl litt der du kjenner det sitter. Ellers kan du jo prøve kiropraktor. Jeg syns de er flinkere på knekking enn fysioer er.. FIkk høre av en at fysioterapeuter ikke går utdannelse for å lære seg knekking, det lærer de seg sjøl. Derfor går jeg til kiro for knekking.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: smerte i ryggen ved innpust
« #12 : 16. oktober 2006, 10:22 »
Nåja. Fysioteraputer lærer "knekking" på grunnutdanningen, spesielt i brystryggregionen. Det er ikke vanlig at fysioer "knekker" særlig mye i nakke eller nederst i ryggen, om de ikke har tatt spesialkurs eller liknende. Ingen fornuftige fysioer begynner å knekke om de ikke har lært det noe sted, og anser det forsvarlig.

Imidlertid er det mange fysioer som er spesialister i Manuell Terapi. Dette er en spesialitet som fysioterapeuter kan ta på Universitet i Bergen (dersom de kommer inn, -svært strenge opptakskrav), og som går mye på dette med manipulasjon/knekking. Disse fysioene er spesialisert og svært gode på nettopp "knekking", og kan trygt anbefales til dette formålet.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
SV: smerte i ryggen ved innpust
« #13 : 18. oktober 2006, 15:39 »
Dette var det en fysioterapeut som fortalte meg sjøl. Han hadde så klart lært det, for ellers ville han ikke ha gjort det. Men han lærte det ikke på skola. Kan hende at de har begynt å legge det inn i undervisninga nå da? Ikke veit jeg.
Min erfaring er i alle fall at knekking funker best for meg hos kiropraktor, mens ellers går jeg til fysio.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: smerte i ryggen ved innpust
« #14 : 19. oktober 2006, 14:13 »
Tror de fleste skal lære det på skolen, i hvertfall nå de siste ti årene. Man kaller det stort sett for mobilisering, og ikke direkte for manipulering. Men "knekker", det gjør det.
Men en kiropraktor er nok flinkere til å "knekke" overalt enn det en vanlig fysioterapeut er, pga at det er det de hovedsaklig driver med hver eneste dag og på omtrent hver eneste pasient. Du forventer å bli knekt opp når du går til kiropraktor, og stort sett blir du det også.
Imidlertid driver manuellterapeuter (fysioterapeuter som er spesialister i manuelle terapi) også veldig mye med oppknekking, og de er derfor veldig flinke til å knekke opp på sin måte (som forøvrig i praksis ligner på kiropraktorene, men de har en litt annen teori i bunnen).
"If it ain't broke, don't fix it!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!