Skrevet av Emne: Anorexia problem  (Lest 5152 ganger)

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
Anorexia problem
« : 18. september 2003, 20:42 »
Er rimlig fortvilet om dagen, fått vite at en av x-vennene mine har utviklet anorexia. Så jeg lurer på hva, hvordan man kan hjelpe. Vet det er en sykdom, og man trenger mer enn noen "fyfy" ord for at dette skal ta slutt.
Jeg kan mye om kosthold generelt, men anorexia og andre spiseforstyrelser er ikke noe jeg har lest om. så hodet mitt er rimlig blankt på dette området.

Jeg vet hva det går ut på, er ikke det. men hvordan takler man det? Hva sier man? hvor søker man hjelp? Hvordan konsekvenser kan personen få dersom dette utspiller seg over lengre tid?

Vet du noe om dette, hver så snill å svar, det er meget viktig for meg at dette tar slutt.

::martin::
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Re:Anorexia problem
« #1 : 19. september 2003, 00:39 »
Det du kan gjøre er å være en god venn, støtte, lytte og være der. Anorexia Nevrosa er meget alvorlig og krever profesjonell hjelp. Få vennen din til å kontakte lege ev. helsesøster, helsestasjon, psykososial helsetjeneste e.l. Du lurte også på hva anorexia kan føre til over tid, det værste utfallet er død. Husk dette er en sykdom, går ikke bare an å be personen om å spise, problemet er mye mer omfattende enn det, at man ikke spiser er bare den "synlige" delen av sykdommen.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:Anorexia problem
« #2 : 19. september 2003, 15:38 »
Bør kanskje ikke si dette "offentlig", men ei venninne av meg slet med spiseforstyrrelser selv. Men det hang ikke sammen med dårlig selvbilde - hun var bare... -vet ikke, men hun sa det hjalp når jeg snakte med henne, så det var akkurat det jeg gjorde - var der det et helt år for ca. 2 år siden. Som Zoria sier, så hjelper det på psyken til personen, bare det å snakke om problemet og innrømme at det er et problem, er kjempetøft, men personen vil føle seg mye bedre etterpå - be there, og går det over stokk og sten - si i fra til noen proffesjonelle...

(Kan nevne at etter det året så ringte jeg et støttesenter, og selvom hun var forbannet på meg i begynnelsen, så ble jeg med henne ut der, og hun har det mye bedre nå - selvom hun sier hun får tilbakefall av og til, så er det mye sjeldnere...)

-Noc-
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
Re:Anorexia problem
« #3 : 19. september 2003, 22:15 »
Hun har ikke noe problem med å inndrømme det, tvert i mot.

Syns det er ufattlig merkelig at ikke flere på forumet kan noe om spiseforstyrelser. Det er jo oss som trener aktivt og går mye opp og ned i vekt som er mest utsatt for dette. F.eks når vi er på deff, og ikke når de målene vi ønsker.  Syns det uansett er pussig at mennesker som oss som leser så mye om kosthold ikke har peiling på spise forstyrrelser, jeg skal hvertfall lære meg hvilke tegn man skal se etter, slik at jeg kan snu i tide om uhellet skulle være ute.
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Re:Anorexia problem
« #4 : 20. september 2003, 02:05 »
Det er nok ikke slik at de som trener aktivt er mer utsatt for spiseforstyrrelser enn andre. Selvfølgelig mange idrettsutøvere som sliter også, men du finner spiseforstyrrelser overalt. Spiseforstyrrelser handler ofte om kontrollbehov. Er ikke et enkelt svar på hvorfor noen utvikler spiseforstyrrelser, men årsaken kan i mange tilfeller være en helt annen en man skulle tro, at man spiser lite, ev. kaster opp o.l. er ofte bare den synlige delen av sykdommen. Det som er litt synd er at det stort sett bare blir snakket om spiseforstyrrelser hos jenter, men de fleste jeg kjenner/har kjent som sliter med dette har faktisk vært gutter/menn.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Ben

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 079
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 079

Re:Anorexia problem
« #5 : 20. september 2003, 03:03 »
Du sier du vil lære hvilke tegn å se etter, jeg kan fortelle litt om spiseforstyrrelsene, Bulimi og Anorexia, men kanskje ikke noe du ikke hvet fra før, but here goes nothing.

Anorexia:
Rammer oftest jenter i puberteten, men alle kan få det, gutter også, men det er da mer skjeldent.
De som lider av Anorexia er livredde for fedme, og kalorier.
De kan være undervektige som bare det men lever i konstant frykt for å legge på seg og badevekten er deres beste venn/fiende.
De har vanskelig for å konsentrere seg, noe som blant annet kan skyldes at de har vanskelig med å slappe av på grunn av fedme angsten som lusker i bakhodet, men også grunnet tretthet av underærnering.
De måler seg ofte fra topp til tå i speilet og har et forstyrret syn av sin egen kroppsform og størrelse. De har en oppfatning at det de driver med er alvorlig og farlig, men de benekter det for seg selv, når alt kommer til alt er deres selvfølelse hovedsakelig styrt av vekt og utseende. (Dette er noe vi bodybuildere/fitness folk skal ha i bakhodet, ingen ber om å få en spiseforstyrrelse, det kan skje alle, og en oppbyggende forhengelighet kan drive hvem som helst til å utvikle en spiseforstyrrelse under det rette/svake øyeblikk, heldigvis er vi opptatt av hele tiden å vite hva som er sunt for kroppen, også er vi jo så redd for å miste muskler)
En Anorexia rammet trener ofte overdrevent mye kondisjons trening, spesielt løping/jogging. Det er ikke uvanlig at de trener seg til utmattelse flere gang for dag, de føler en ro bre over seg når de svetter som verst, løping/jogging er også bevist av forskerne som en sinnsroende aktivitet, (et slags stoff som blir utskilt i hjernen) noe som også kan være grunnen til at de løper mye. Liker ikke å være filosofisk, men du kan si de løper fra seg selv, fra sitt sinn. Noe som igjen kan være en ekstra ubevist grunn til at de klarer å løpe mange ganger for dag.
De føler ofte at de må ut og mosjonere rett etter endt måltid.
De kan ofte imponerende mye om hvor mye kalorier alle mulige forskjellige mat produkter inneholder.
De har satt seg et ”sykelig” lavt mål for hva de vil veie, er de virkelig alvorlig syke setter de seg ett enda lavere mål når de har nått det først satte idealmålet.
Siden de skammer seg over sinn egen kropp er det ikke uvanlig at de ikke klarer å kjøre linjen fullt ut når deg gjelder seksuallivet, vanligvis avstår de helt fra et seksualliv, og tenker at de skal heller konsentrere seg om å nå idealvekten de har satt seg, så kan seksuallivet vente til de har nått målet, og alt vil bli bedre da. (Ikke uvant slik mange hobbybyggere faktisk også tenker)
De velger å gå inn for å ikke få seg kjæreste, de vet at en kjæreste medfører nærhet, de vil ikke slippe noen så nært inn på seg, det kan bli ett hinder for dem, kanskje føles som et mas, en ekstra belastning de ikke trenger, så det beste er å la være å skaffe seg kjæreste.
Anorexia fører til hormonforstyrrelse, jentene mister blant annet mensen.
Hårtap er vanlig, håret blir også gjerne tørt, dette grunner underærnering, mangel på vitaminer og mineraler går synlig ut over mye, men jeg ser ikke hensikt i ramse opp hver eneste lille ting, slik som f.eks. vite prikker på neglene også videre…siden alle vet at underærnering gir mangler.
De lærer seg alle mulige ”triks” som hjelper i dem i kampen mot vekten, avføringstabletter blir mye brukt, vanndrivende tabletter, slankemidler, mye badstu, og for å ikke glemme provosert oppkast.
Du kan si de har satt seg opp ett slags kosthold for hva de skal spise, og sykdommen gjør de ekstremt disiplinerte for å nå sine mål. Mange tar ikke spiseforstyrede på alvor (til å begynne med i alle fall), f.eks. familie, og nærmest tvinger den sykelige til å spise…ja f.eks. en hamburger…dette gjør vondt verre, den spiseforstyrrede får dårlig samvittighet og nærmest en indre panikk. Sykdommen tar ofte ett steg videre i slike tilfeller…hamburgeren de spiste ”plager” de mens de måler seg selv i speilet og de ”straffer” seg selv med å sette nye ”vanskeligere” mål, de tar slankekuren til ett nytt nivå.
Anorexikere spiser små måltid, men bruker ofte lang tid på å bli ferdigspist, det er ofte ikke uvanlig at de faktisk liker å lage mat, og kan være dyktige til det som sådan, så fremst maten er til andre vell å merke.
De blir avsosiale, gir avkall på vennene, hvis vennene påpeker at vedkommende er blitt alt for tynn (kanskje som hensikt for å hjelpe) sliter dette ofte på psyken, de velger å dra alle mulige konklusjoner ut av sammenheng. Vedkommende tror kanskje at vennene er redd for at han/hun skal klare å bli ”finere” enn dem, eller at de kanskje var ironisk og egentlig mente at hun er ”lubben”, osv, tvangstankene er det verste anorexikerne ofte sliter med.
Som sagt, de gir avkall på vennene, de drar lite ut på festligheter, kanskje for de vet hvor mye kalorier en øl inneholder, kanskje rett og slett for at tiden ikke er inne riktig enda for å vise seg ute, eller kanskje fordi de er nedstemte og har lite fest humør, eller lite energi på grunn av sykdommen, grunnene kan være mange, og kompliserte, slik som sykdomstilstanden selv.
Men vanligvis er det en mix av alt jeg nevnte, og mer til.
Selv om de har ett ”forvridd” bilde av sitt eget utseende har de en normal oppfatning av andres utseende.
Siden de spiser så lite er fordøyelsen veldig treg, og det er ikke uvanlig at de blir plaget med forstoppelse.
De fleste som lider av anorexia vet mer om sin egen tilstand enn en gjennomsnittlig alminnelig lege, grunner er at de som sagt ofte vet at de sliter, og har ofte lest mye om sykdommen gjennom internet, tidsskrifter eller bøker, for selv prøve å sette ting i perspektiv eller ta kontroll over situasjonen de befinner seg i, men som også sagt, de velger vanligvis å ikke tenke at de er syke. Noen har ikke noe problem for å innse for seg selv at de er ”litt” syk, men de fortsetter å fortelle seg selv at de har kontroll og kan slutte når de vil. (likt alkoholisme)
Kombinasjon av konstant psykisk plage, underærnering og mosjon medfører slapphet/tretthet og mye hodepine.
På grunn av manglende fett på kroppen fryser de av ingenting, det skal lite til for at hendene og føttene blir iskalde. (av nyskjerrighet fra min side, til dere her som har vært ”ultra ripped”, fryser dere lett da?)
Siden de fleste utvikler Anorexia i puberteten går dette også ut over veksten, i mange tilfeller kan høydeveksten rett og slett stanses helt opp.
Nå har jeg skrevet så mye at jeg har nærmest mistet oversikt over hva jeg har vært innom, så håper du/dere kan bære med meg hvis jeg skulle gjenta noe.
Noen anorexikere går inn i depresjon, noen dypere enn andre, men over lengre tid kan envær depresjon få alvorlige følger, og burde derfor tas alvorlig.
Jeg er ikke kjent med hvor stort vekttapet må være før en blir tvangsinnlagt, men dette skulle være mulig å finne ut, kan jo prøve å søke på nettet.
Det tar vanligvis flere år å behandle en anorexiker, noen mener at ”demonene” aldri helt slipper taket.
Anorexikere er mestere i å holde sykdommen sin skjult, de kan faktisk gå alkoholikere en høy gang på det området.
Ofte når det motar hjelp prater anorexikeren behandlerne etter kjeften og later som de er på bedringens vei, spesielt hvis de er innlagt, de brukes diverse triks for å få omverden til å tro at de spiser normalt og lignende. Er de under oppsyn og vekttestes, kan de finne på å drikke så mye vann de klarer før en eventuell vekttest, slik at de får vekten til å vise mer enn de egentlig selv vet de veier. De har flere triks for å lure vekten, men husker ikke nå i skrivende stund.

Bulimi kan være veldig likt Anorexia, forskjellen er at en med Bulimi spiser mye mat på kort tid, ofte alt for mye og de er snarspiste, nærmest hiver maten i seg, men de får dårlig samvittighet etterpå og skammer seg, og tar da å prøver å bli kvitt maten de har spist ved å f.eks. stikke fingeren i halsen.
I motsetning til Anorexia ser en vanligvis ikke på en person med Bulimi at hun er rammet, en med Bulimi kan ha normal kroppsform, lubben, eller faktisk feit.
Konsekvenser av bulimi kan ha mange fellestrekk som ved Anorexia, men de fleste får i tillegg svake tenner som lett får hull, magesyren i oppkastet sliter nemlig kraftig på tannemaljen. Mange av dem er klar over dette og pusser derfor tennerne etter oppkast, så fast dobesøk etter måltid og hyppig tannbørsting kan være tegn på Bulimi.
I visse tilfeller kan en ha en blanding av Anorexia og Bulimi…det har ett eget navn som jeg ikke kommer på i farta.
Men ofte starter Bulimi med Anorexia, det jeg mener er at etter kanskje 1 år med Anorexia så gir du etter for sulten.

Oj, aldri skrevet en så lang post før, men til slutt må jeg ta med at spisseforstyrelse kan være dødelig!
Hvis en anorexiker ikke får hjelp er sjansen veldig stor for at han/hun blir kronisk syk, og det kan føre til død av underærneringen, men ikke uvanlig er det ”trettheten” av dette slitsomme livet som i stedet fører til selvmord.

Nitram: Du befinner deg i Akershus sant? Går ut ifra at denne x-vennen din også er der, da kan du/dere kontakte:

IKS Oslo/Akerhus

Postadresse:   Boks 8877 Youngstorget
0028 Oslo
Besøksadresse:   Dronningens gate 25
Telefon:   22 42 22 22
Faks:   22 42 07 95

IKS= Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser
www.iks.no

Dette er som sagt for kvinner, du sier x-vennen ikke x-venninne, men de kan sikkert hjelpe og finne ut hvordan du kan få søkt hjelp til x-vennen din.

Dette er for både gutter og jenter, men ligger i Bergen, men skal visstnok være landsdekkende:
Anorexia/Bulimia Foreningen
Postboks 36
5001 Bergen
Telefon 55 32 62 60
Telefax 55 32 57 01

Men nå skal jeg ta kveld her, håper du fikk noen svar.

Beklager at det ble veldig tett me skrift mange plasser, men det er så vanskelig å redigere på det i dette lille "innlegg vinduet", man får ikke oversikt.

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
Re:Anorexia problem
« #6 : 21. september 2003, 12:10 »
Supert innlegg Ben, fikk veldig mye ut av det (Skal kontakte IKS, mandag, og høre om hva som kan gjøres evnt om det finnes noen personer i nærmiljøet her jeg bor som kan kontaktes).

::martin::
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!