Skrevet av Emne: Øke i benkpress uten benkpress.  (Lest 4155 ganger)

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Øke i benkpress uten benkpress.
« : 03. oktober 2006, 21:35 »
Er det mulig og øke like fort "evt fortere" i benkpress uten og ta benkpress? og heller ta manualer og de andre øvelsene du normalt tar.. hva tips har dere til de som vil øke i benkpress ang øvelser osv

Utlogget gard

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #1 : 03. oktober 2006, 21:41 »
For det første, det heter ikke "hva tips" men "hvilke tips". Eier du ikke språkøre?

Om du vil øke i benkpress, tren benkpress. Så enkelt er det. Du vil ikke bli nevneverdig sterkere i benkpress om du trener benkpress med hantler. Om du vil øke fortere bør du spise mer, trene tungt og evt. ha en tung og en lett dag med benkpress i uka - dvs. to ganger i uka.

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #2 : 03. oktober 2006, 21:47 »
sorry neste gang skal eg legga mye mer energi i norsken min..

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #3 : 03. oktober 2006, 21:49 »
Det er som alltid spesifitet, du blir god i det du driv med, skal du bli sterk i benkpress må du trene benkpress Wink
Gode støtteøvingar i tillegg for å auke 1 RM i benkpress er dips, Flies skråbenk og roing.

Gard: Ein kan skrive "kva tips" og så spranget til å gjere skrivefeil er ikkje så langt der, og å terpe på gramatikk for kvar post blir vel litt for dumt eller kva? Wink
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #4 : 03. oktober 2006, 22:02 »
Du forstod vel kva han meinte, og poenget med tråden her er vel ikkje norsk grammatikk, men korleis øke i benkpress.Eg ville ha kjørt mykje triceps øvelser, men faktum er at du må kjøre benkpress for å bli god i det.
Kva med hantelpress?
og kva er grunnen til at du ikkje kan ta benkpress? mangel på utstyr?
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #5 : 04. oktober 2006, 08:22 »
Dips, push up bred, push up smal, benk med manualer, skråbenk med manualer, nakkepress med manualer, frontpress med manualer, triceps i alle varianter, chins, nedtrekk foran og bak

I triceps varier litt mellom lett og meget tungt for å få litt fart.

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #6 : 04. oktober 2006, 08:28 »
Som de andre sier, kjør benkpress, men legg også vekt på støttemuskelaturen, tren bryst og triceps utenom, og rygg.

Ett annet tips er å ikke kjøre for tungt på hver trening, men variere repitisjoner og vekt, ellers så stagnerer du fort.

Utlogget Nils`n

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 462
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 462

SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #7 : 04. oktober 2006, 08:41 »
Det bør du.

Vill du ha et bra svar, må du stille et bra spørsmål.
Duger liksom ikke med:

eg hr likzm bejunt å trene eg blir slizzom isje sterkere ROFLMAO SPISER SM BARE FAEN jelp noen tips elår?HuhHuhHuh ktnxbai
viss du isje lige spørsmåle så OMGLOLFU2K lizzom.

nice xD
Trent høsten 2009-våren 2010. startet opp igjen våren 2011. 22år 120kg 175cm høy
Beste løft: KB 200, BP 140(18/5-2010), ML 220(20/5-2010), MP 2x100(16/4-2011)
LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=96042.msg1443388;topicseen#new

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #8 : 04. oktober 2006, 09:10 »
nice xD
Det bør du.

Vill du ha et bra svar, må du stille et bra spørsmål.
Duger liksom ikke med:

eg hr likzm bejunt å trene eg blir slizzom isje sterkere ROFLMAO SPISER SM BARE FAEN jelp noen tips elår?HuhHuhHuh ktnxbai
viss du isje lige spørsmåle så OMGLOLFU2K lizzom.

Hva er det du vill liksom ? Er det liksom noen regler om dette, liksom ?
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Tommy Drama

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 369
  • Honnør: 527
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 369

SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #9 : 04. oktober 2006, 10:12 »
Hallo mongoer!

Beklager å måtte kuppe denne tråden med litt seriøs informasjon.
Du kan øke i benkpress uten å trene benkpress. Turntreneren til en kompis av meg tok 130 kg, og all vekttrening han hadde gjort var med strake armer. Jeg har også sett bønder som har jobbet hele livet og aldri trent med vekter benke opp imot det samme. Naturlig styrke kan så klart ha noe å si, men muskelarbeidet de har gjort har nok lagt 40-50 kilo på løftet selv med uspesifisert arbeid.

Anekdotene til side, den beste øvelsen for å bli god i benkpress er benkpress. Manualbenk er en svært god øvelse, men om du løfter med 40kgs manualene belaster du fremdeles kroppen med kun 80 kg totalt. Grunnen til at turneren i eksempelet over løftet mer til tross for at han kun benyttet seg av kroppsvekt er at i øvelser som jernkorset benytter man seg av vektstangprinsippet: den reelle belastningen på musklene er langt over kroppsvekt når man strekker armene ut til sin fulle lengde. Alle klarer å holde kroppsvekten sin i utgangsposisjonen i dips, nesten ingen klarer å holde samme vekt om de må holde armene 90 grader ut til siden.

Selv om du kan øke i benkpress uten benkpress, vil jeg si det er svært vanskelig å øke i benkpress uten pressøvelser. Dips, militærpress (skulderpress), pushups med vekt, floorpress, side presses etc styrker de aktuelle musklene. I enkelte tilfeller kan det være lurt å fokusere på disse øvelsene i stedet, ettersom man kan ha svakheter her og der. Om du har stagnert på 100 kg i benk, og kun klarer 35 kg i skulderpress kan det være lurt å fokusere på denne øvelsen en stund.

Andre muskler som kan fungere som "bremser" for utviklingen i benkpress er musklene i øvre rygg og baksiden av skuldre samt de eksterne rotatorene. Kort oppsummert bør musklene på begge sider av kroppen være like sterke, ellers vil nervesystemet sette bremsene på og hindre deg i å  a) løfte tungt   og   b) utvikle muskulaturen videre, for å hindre ytterligere ubalanse. Tren like mye roing som benk, gjerne mer om du har overfokusert på benk. Tren bakre deltoid i revers pec-dec. Tren utoverrotering i kabler. Les Charles Poliquins artikkel http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=F1D76A1FA6A47D959774AA40A5B12098.hydra?id=459454&pageNo=0#bottom.

I styrketreningsprogrammet til Dietmar Wolf, brukt av Norges Styrkeløftforbund,  brukes ulike variasjoner av benkpress med bredt, smalt og mellombredt grep, med og uten pause, med relativt høyt volum. Dette gir en spesialisering i teknikken ut ifra tankegangen at øvelse gjør mester (antageligvis mer en dette og, men det støtter opp om den svært logiske og korrekte opfatningen om at om du vil bli god på en ting så må du gjøre det mye).

I andre styrkeløftprogrammer, som Westsideprogrammet, varierer man øvelsene ut ifra premisset at så lenge man holder seg innenfor relevante øvelser, trener de riktige musklene og støtteøvelsene og holder teknikken ren ved teknikkøving en gang i uken vil variasjonen gjøre at man hele tiden tvinger kroppen til å tilpasse seg nye og tyngre øvelser. Jeg vil for øvrig ikke anbefale å diskutere dette i styrkeløftforumet, ettersom du raskt vil føle deg like populær som en islamist på FRP-treff.

Personlig er jeg ikke styrkeløfter men ser ingen grunn til at ikke begge leirer skal ha rett. Vi snakker da her ikke om Islamister og FRP. Jeg tror for øvrig at blant lekfolk (les: ikke styrkeløftere) er tendensen en overfokusering på benkpress på bekostning av de fleste andre øvelser med unntak av curl og situps, uten at de nødvendigvis er blitt så gode benkere. Tren hele kroppen, bli sterk i bøy og mark og chins og press og roing og hele pakka og du vil se at benken kommer seg uansett.

Utlogget Haugen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 159
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 159

  • "No pain No Gain"
SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #10 : 04. oktober 2006, 13:08 »
Honnør for den... Endelig en som svarer ordentlig seriøst å ikke klager på norsken.. Alle med litt oppi toppen kunne tross alt skjønne spøsmålet hans Wink

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #11 : 04. oktober 2006, 20:13 »
merkelig måte å starte eit innlegg med "hallo mongoer".
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Blomsterpotte

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 901
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 901

SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #12 : 04. oktober 2006, 20:56 »
Det bør du.

Vill du ha et bra svar, må du stille et bra spørsmål.
Duger liksom ikke med:

eg hr likzm bejunt å trene eg blir slizzom isje sterkere ROFLMAO SPISER SM BARE FAEN jelp noen tips elår?HuhHuhHuh ktnxbai
viss du isje lige spørsmåle så OMGLOLFU2K lizzom.
Skjerp deg ! Han skrev akkurat over at han skulle legge mer energi i rettskriving.

"Det finnes ingen dumme spørsmål bare dumme svar"

Utlogget treningspluggen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 213

SV: Øke i benkpress uten benkpress.
« #13 : 04. oktober 2006, 21:34 »
Serveruler, nice:)
Når en mann inviterer en pike på middag, forventer han som regel at hun er desserten.

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: Øke i benkpress uten benkpress.
« #14 : 24. januar 2007, 16:50 »
Faen så mye bra du skriver Tommy Hauge!!! Grin

Elsk og honør fra Gaffel
sterk,blid og ronkefri

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!