Skrevet av Emne: Hasj  (Lest 260289 ganger)

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: Hasj
« #75 : 19. desember 2006, 12:52 »
Ofte-ikke-hver-gang-er det slik at man blir lei rusen og vil prøve noe heftigere. Vi var mange som startet med dette i 13-14 årsalderen, nå har jeg mistet 5 venner i overdoser og selvmord. Alle startet med hasj, og utviklet seg videre.

Var det miljøet? Var det hasjen? Var det personlighetene? Jeg vil tippe at det er noe galt med miljøet når en starter med dette i 13-14 års alderen. Eller satt dere en januardag og spisste peppekaker og drakk saft og så fikk dere ideen om å prøve stoff og så begynte ballen og rulle.

Innlegget ditt er latterlig, og jeg gjetter på at du tar deg en joint i ny og ne.......

Her gjør du en klassisk feil. Bare fordi noen legger frem fakta for noe betyr ikke at en selv har prøvd eller bruker.


Utlogget TryneTerje

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

  • Medlem av: Ungdom Mot Biceps (BFPO)
Sv: Hasj
« #76 : 19. desember 2006, 14:29 »
Det noteres av undertegnede at denne debatten har et høyt innhold av tabloid-tankegang. Med dette mener jeg utsagn som:

"To kamerater har røyka - de er borte"
ikke ulikt VG-overskrifter som:

"Lille Jens (9) kastet ball - ble påkjørt"  - nå advarer foreldre mot ballspill. Nytt lovforslag skal forby ballspill.

eller:

"Ny studie utført av eksperter: Proteinpulver fører til bruk av steroider"

Usakligheten er bærende og kan kanskje oppfattes som usaklig, men for den kunnskapsbevisste er: "Hasj er roten til alt vondt"-mentaliteten blant enkelte her, ikke ulik.

Hovedårsaken til at hasj burde vært avkriminalisert i Norge, er den samme som politikere bestemte seg for i Nederland. Bruk ressursene på andre ting enn å fotfølge uskyldige brukere som ikke skader en sjel, ei heller i utgangspunktet andre. Problemet oppstår jo når bakmenn kan selge sjokolade for hundretusener og førstegangsbrukere får servert tørka jord eller hasjis som ikke kan kalles annet enn uttørka.

Og for de som absolutt skal sammenligne alkohol og cannabis:
Det er ingen sammenlignbare ruseffekter av disse stoffene, samtidig er veldig mye av virkningene propagandamarginalisert og myteomspundet. F.eks å påstå at THC senker testosteronnivået og alkohol ikke, bare til å le av.

Alkoholbruk fungerer unektelig til: vold, psykososiale problemer, nedsatte kroppslige funksjoner, desorientering, psykoser, selvmord. Alkoholavhengighet medfører jo også i stor grad opphør av arbeidsforhold, familieproblemer, økonomiske problemer o.l.
Enkeltforbruk av Cannabis fører i de fleste tilfeller til, ved riktig bruk: åpen kreativ tankegang, giddesløshet, detaljforklarende meningsytring, mattrivsel, åpenhet og sosial forståelse. I større doser: apati og søvn.
De som mener at en blir sosialt tilbakestående av å tå "en liten en" bør sette seg inn i at når man blir uglesett så fort det er en liten anelse av røde øyer, vil man kanskje ikke prøve å snakke eller omgås disse med det første.
Daglig bruk av Cannabis er ingen løsning på noen problemer, men sammenlignet med 6 øl og 2 shots hver kveld, er det ingenting å diskutere.

At noe så uskyldig som Cannabis er kriminalisert på samme nivå som å innføre og selge steroider, slå ned uskyldige mennesker, stjele biler og voldta småunger er resultatet av en totalt feilslått narkotikapolitikk som kun fungerer som "et spill for galleriet."

I alle tilfeller er det fordeler å ha studert bakgrunnsmateriale før en begir seg utpå diskusjoner av politisk avgjørende karakter. Jeg foreslår nettsider som:
www.razzia.no
www.normal.no

Ta eventuelt også en prat med Bellona-lederen, han er visst skikkelig på kjøret i følge Se og Hør.

mvh,
Jazzy Jeff


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Hasj
« #77 : 19. desember 2006, 14:49 »
 2thumbsup
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Hasj
« #78 : 19. desember 2006, 14:51 »
Var det miljøet? Var det hasjen? Var det personlighetene? Jeg vil tippe at det er noe galt med miljøet når en starter med dette i 13-14 års alderen. Eller satt dere en januardag og spisste peppekaker og drakk saft og så fikk dere ideen om å prøve stoff og så begynte ballen og rulle.

Her gjør du en klassisk feil. Bare fordi noen legger frem fakta for noe betyr ikke at en selv har prøvd eller bruker.



Det er så å si INGEN tunge narkomane som ikke startet med Hasj. Jeg ser meningen din og er enig i mye av det; ingenting tilsier direkte at man blir narkoman av å røyke, prøve å røyke e.l. men for de som er sprøytemisbrukere idag starter veien der. Man flytter sine egne grenser ved å prøve tyngre og tyngre stoffer.

Om du ikke selv har vært særlig "utpå" så kanskje bedre å høre på en som har vært det og som kjenner slike miljøer fra innsiden, kontra å bastant hevde det du gjør?
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #79 : 19. desember 2006, 15:11 »
Proteinpulver kan føre til sterke stoffer, slik som synthol.
Mange som er i treningsmiljøet velger å prøve proteinpulver, men etterhvert søker de gjerne etter noe som gir bedre effekt, slik som synthol.

Her bør vi forby proteinpulver, som jeg med sikkerhet kan si er inngangsstoffet til de fleste syntholmisbrukere. Proteinpulver er uansett livsfarlig (kan føre til kreft), så her er vi "better off" uten.

Litt off-topic, men vi snakker jo allerede om legalisering/illegalisering osv.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #80 : 19. desember 2006, 15:17 »
Jeg er veldig spent på hva slags stoff i cannabis eller substans som gjør dette til en gateway til hardere stoffer.
Hvis det ikke er noe ting i cannabis som gjør at en skal føle trang til og ta sterkere stoff så er det heller ikke snakk om noe gateway. Det finnes ingenting i cannabis som gjør at en føler trang til og ta sterkere stoffer.

-Planten "Cannabis sativa" inneholder en lang rekke substanser som har fellesbetegnelsen cannabinoider. Det viktigste av disse er delta-9-tetrahydrocannabinol (THC). I hovedsak er det dette stoffet som gir rus. Den psykiske avhengigheten kan oppleves som sterk. Har en utviklet avhengighet av cannabis, kan risikoen for bruk av andre avhengighetsskapende stoffer øke. Selv om bare et fåtall av brukerne går over til hardere stoffer, har cannabis, sammen med alkohol og tobakk, nesten alltid vært det innledende stoffet i en misbrukerkarriere.

Dette er noen få utvalgte dokumenterte faktaopplysninger om hasj. Så kan du trekke noen selvstendige konklusjoner basert på bl.a. det.


Sitat
Det finnes mange faktorer som spiller inn. Personlighet, miljø, personlige opplevelser osv, Alle disse faktorene blir dyttet inn i en fellesfaktor som man i norge kaller inngangastoffet og det er jo dirrekte feil og missvisende.

Hvorfor er det feil? Kan du forklare det?


Sitat
Hva med alle de som har prøvd cannabis men som ikke har rørt noe hardere stoff? Hva var det som gjorde at ikke cannabis var ingangstoffet for dem? Kan det være at de hadde et annet miljø rundt seg og hadde andre personligheter? Eller var de rett og slett imune mot denne substansen som ikke finnes?

Hva med alle de som har drukket alkohol og ikke blitt alkoholikere? Er alkohol helt ufarlig av den grunn? Eller er det bare hasj som er helt ufarlig siden ikke alle som bruker det går over til hardere stoffer?

"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Hasj
« #81 : 19. desember 2006, 15:22 »
Honnør avgitt PP, glitrende innlegg. Godt noen av oss orker.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #82 : 19. desember 2006, 15:23 »
Hvor mange syntholbrukere er det i norge? Hvor mange er det som bruker/har brukt proteinpulver?

Hvor mange har brukt/bruker hasj i norge? Hvor mange bruker tyngre stoffer?

Bare for å vise hvor usaklig den der var.. Tror nok det andre tallet er 1000 ganger høyere en det første, mens det tredje og det fjerde er litt mer likt. Smiley

Skulle selvsagt brukt anabole steroider som eksempel, da ville det blitt mer likt, men jeg prøvde uansett bare å få frem et poeng.
Om det stemmer det noen før meg her sa, at 40% av alle i storbyene har prøvd hasj, kan du sammenligne det med antallet som er heroinmisbrukere.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #83 : 19. desember 2006, 15:27 »
Det noteres av undertegnede at denne debatten har et høyt innhold av tabloid-tankegang.
Usakligheten er bærende og kan kanskje oppfattes som usaklig, men for den kunnskapsbevisste er: "Hasj er roten til alt vondt"-mentaliteten blant enkelte her, ikke ulik.

Hovedårsaken til at hasj burde vært avkriminalisert i Norge, er den samme som politikere bestemte seg for i Nederland. Bruk ressursene på andre ting enn å fotfølge uskyldige brukere som ikke skader en sjel, ei heller i utgangspunktet andre. Problemet oppstår jo når bakmenn kan selge sjokolade for hundretusener og førstegangsbrukere får servert tørka jord eller hasjis som ikke kan kalles annet enn uttørka.

Her tror jeg du har blitt litt vel hjernevaska av propagandaen fra hamp-hippiene.


Sitat
Og for de som absolutt skal sammenligne alkohol og cannabis:
Det er ingen sammenlignbare ruseffekter av disse stoffene, samtidig er veldig mye av virkningene propagandamarginalisert og myteomspundet. F.eks å påstå at THC senker testosteronnivået og alkohol ikke, bare til å le av.

Hvor har dette blitt nevnt?

Sitat
Alkoholbruk fungerer unektelig til: vold, psykososiale problemer, nedsatte kroppslige funksjoner, desorientering, psykoser, selvmord. Alkoholavhengighet medfører jo også i stor grad opphør av arbeidsforhold, familieproblemer, økonomiske problemer o.l.

Og dermed bør man begynne å bruk hasj i tillegg?

Sitat
Enkeltforbruk av Cannabis fører i de fleste tilfeller til, ved riktig bruk: åpen kreativ tankegang, giddesløshet, detaljforklarende meningsytring, mattrivsel, åpenhet og sosial forståelse. I større doser: apati og søvn.
De som mener at en blir sosialt tilbakestående av å tå "en liten en" bør sette seg inn i at når man blir uglesett så fort det er en liten anelse av røde øyer, vil man kanskje ikke prøve å snakke eller omgås disse med det første.
Daglig bruk av Cannabis er ingen løsning på noen problemer, men sammenlignet med 6 øl og 2 shots hver kveld, er det ingenting å diskutere.

Ser du har endel personlige erfaringer.
Dokumenterte kortidssvirkninger:

-Cannabis gir både dempende og svakt hallusinogene symptomer, noe som innebærer endret virkelighetsoppfatning. Rusen svekker den kritiske sansen, og brukeren kan ofte oppføre seg ”fjollete”.
 
Virkningen av cannabis er som ved andre rusmidler sterkt avhengig av brukerens personlighet, forventninger og miljø. Rusen kan gjøre brukeren avslappet og pratsom, og forsterker ofte sansene, spesielt inntrykk av farger, smak og musikk. Man opplever seg selv som mer åpen og sosial, med hyppige latteranfall.
 
Ruseffekten inntrer allerede kort tid etter at røyken er inhalert, med en topp etter ca. 20-30 minutter. Brukeren får som oftest økt puls, rødhet i øynene, tørr munn, samt økt matlyst. Fortsetter man å røyke, vil virkningen vedvare. Man kan også oppleve ubehagelige virkninger hvis man fortsetter å røyke. Etter noen timer er rusen av et typisk enkeltinntak normalt over, selv om svekkelse av koordinasjonen, konsentrasjonen og reaksjonsevnen er påvist opptil 24 timer etter inntak.
 
Rusen kan også føre til svimmelhet og trøtthet. Når koordinasjonen, konsentrasjonen og reaksjonsevnen blir svekket, øker sjansen for lite gjennomtenkte handlinger eller ulykker. Ved bilkjøring kan det skje at man konsentrerer seg om kjøringen, men f.eks. overser rødt lys eller stoppskilt. Korttidsminnet blir kraftig påvirket, og tidsoppfatningen forstyrres. Korttidsminnet kan være nedsatt opptil et par dager etter rusen. Akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger kan også forekomme, avhengig av personlighet og omstendigheter, sinnstilstand, mengde inntatt stoff og innhold av THC.

Virkelighetsoppfatningen kan bli forvrengt med forstyrrelse av syn og hørsel. Kortvarige symptomer på sinnssykdom kan utvikles, særlig i form av forfølgelsesforestillinger. Akutt livstruende forgiftning ved bruk av en vanlig rusdose er antakelig sjelden. Brukt sammen med andre narkotiske stoffer og/eller alkohol kan virkningen forsterkes eller endres.

De siste 20 årene er det publisert mange rapporter som viser sammenheng mellom cannabisbruk og akutt hjerteanfall.

Som du ser, så er det litt fler og mer alvrlige kortidsvirkninger enn det du beskriver. I tillegg kommer en rekke langtidsvirkninger.



Sitat
At noe så uskyldig som Cannabis er kriminalisert på samme nivå som å innføre og selge steroider, slå ned uskyldige mennesker, stjele biler og voldta småunger er resultatet av en totalt feilslått narkotikapolitikk som kun fungerer som "et spill for galleriet."

Du høres paranoid ut...Hvis din løsning på narkotikapolitikken og narkoproblemene er at vi skal legalisere alle stoffer, så vet jeg ikke helt om det kommer til å bli noen suksess.

Sitat
I alle tilfeller er det fordeler å ha studert bakgrunnsmateriale før en begir seg utpå diskusjoner av politisk avgjørende karakter. Jeg foreslår nettsider som:
www.razzia.no
www.normal.no

Seriøse nettsider, gitt.....eh...Man skal være bra lettlurt og naiv for å tro på alt som står der.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Hasj
« #84 : 19. desember 2006, 15:49 »
Hvor mange har brukt/bruker hasj i norge? Hvor mange bruker tyngre stoffer?

Det viser seg at førstnevnte tall her er enormt mye større enn sistnevnte. Hva prøver du å bevise?

Jeg støtter forøvrig det som sies her om miljø. Jeg har selv erfaring (fra utlandet) fra et miljø med svært utbredt bruk av cannabis, som samtidig tok sterk avstand fra alt av hardere ("ikke-naturlige") stoffer. Da cannabis både var sosialt akseptert og semi-legalisert, var det lett for mine venner å trekke et skille mellom dette og andre, tyngre rusmidler, på samme måte som folk flest gjør med alkohol/tobakk og tyngre rusmidler.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Hasj
« #85 : 19. desember 2006, 15:50 »
Det viser seg at førstnevnte tall her er enormt mye større enn sistnevnte. Hva prøver du å bevise?

Jeg støtter forøvrig det som sies her om miljø. Jeg har selv erfaring (fra utlandet) fra et miljø med svært utbredt bruk av cannabis, som samtidig tok sterk avstand fra alt av hardere ("ikke-naturlige") stoffer. Da cannabis både var sosialt akseptert og semi-legalisert, var det lett for mine venner å trekke et skille mellom dette og andre, tyngre rusmidler, på samme måte som folk flest gjør med alkohol/tobakk og tyngre rusmidler.

Prøver å si at å sammenligne protein og synthol er latterlig.....

Uansett, egentlig ikke noe å diskutere, skal ikke blande meg inn.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Hasj
« #86 : 19. desember 2006, 15:58 »
Prøver å si at å sammenligne protein og synthol er latterlig.....

I grunnen ikke, selv om AAS hadde vært et langt mer treffende eksempel enn synthol.

Logikken folk her synes å foretrekke, er av typen: "Alle narkomane begynner med hasj, ergo fører hasj til tyngre stoffer." Det samme kan dog sies om bolere: "Alle bolere begynner med proteinpulver/kosttilskudd, ergo ... "

Foruten å være logisk vaklevorne, vitner slike utsagn om usedvanlig liten tillit til menneskets evne til å ta selvstendige valg.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #87 : 19. desember 2006, 16:00 »
Det viser seg at førstnevnte tall her er enormt mye større enn sistnevnte. Hva prøver du å bevise?

Jeg støtter forøvrig det som sies her om miljø. Jeg har selv erfaring (fra utlandet) fra et miljø med svært utbredt bruk av cannabis, som samtidig tok sterk avstand fra alt av hardere ("ikke-naturlige") stoffer. Da cannabis både var sosialt akseptert og semi-legalisert, var det lett for mine venner å trekke et skille mellom dette og andre, tyngre rusmidler, på samme måte som folk flest gjør med alkohol/tobakk og tyngre rusmidler.

Tenk litt på dette:

Nesten hele Norges befolkning drikker eller har drukket alkohol på jevnlig basis, i hvertfall i deler av livet. Prosentvis blir kun et fåtall av disse rusmisbrukere.

Det er færre som bruker hasj jevnlig. Hvor mange prosent av de jevnlige hasjmisbrukerne går over til mer tyngre misbruk? Jeg har ikke det nøyaktige tallet, men jeg tror at det prosentvise antallet er større enn for alkohol. Vil antallet harde rusmisbrukere bli mindre dersom alle bruker hasj, eller dersom man legaliserer hasj? Neppe.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #88 : 19. desember 2006, 16:04 »

Du må tenke mer komplisert enn som så. THC er kjemisk stoff som påvirker hjernen din, uten at du egentlig kan velge virkningen. Du kan bare velge å ta en blås eller ikke.

At hasj ofte er inngangsporten til tyngre stoffer, er dokumentert. Ingen har sagt at absolutt alle som bruker hasj blir tunge rusmisbrukere, men sjansen øker dersom du jevnlig bruker hasj. Mange tunge rusmisbrukere har rapportert at hasj var deres første kontakt med tyngre stoffer, og på en måte var det som vakte interessen for andre narkotiske stoffer, og som igjen førte til videre misbruk og avhengighet. Disponerende faktorer kan være både i miljøet og i individet selv, men dette gjør ikke hasjbruken noe bedre!
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #89 : 19. desember 2006, 16:07 »
Nei, men vi får større personlig frihet. Jeg vil gjøre hva jeg vil, så lenge jeg ikke skader andre enn meg selv.

Selvsagt er det færre alkoholikere per person som har prøvd alkohol, enn det er rusmisbrukere som har prøvd hasj. Men det har mer med faktumet at hasj er ulovlig. Prøver man hasj er man kriminell, og faller det deg merkelig at det finnes flere rusmisbrukere blant kriminelle, enn ved "vanlige folk"?

La oss si at 2% av Norge er heroinmisbrukere, og 30% har prøvd hasj. Tror du virkelig at om en legalisering kommer, og 50% av Norge prøver hasj, at antallet heroinmisbrukere nærmest vil dobles?

edit:
Ment mot innlegget over det over..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!