Skrevet av Emne: Hasj  (Lest 250881 ganger)

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #90 : 19. desember 2006, 16:11 »
Du må tenke mer komplisert enn som så. THC er kjemisk stoff som påvirker hjernen din, uten at du egentlig kan velge virkningen. Du kan bare velge å ta en blås eller ikke.

At hasj ofte er inngangsporten til tyngre stoffer, er dokumentert. Ingen har sagt at absolutt alle som bruker hasj blir tunge rusmisbrukere, men sjansen øker dersom du jevnlig bruker hasj. Disponerende faktorer kan være både i miljøet og i individet selv, men dette gjør ikke hasjbruken noe bedre! 

Nikotin er også et kjemisk stoff som påvirker hjernen din, og du kan ei her selv velge bivirkningene. At de fleste som har prøvd hasj, først prøver noe med nikotin, er dokumentert. Bør vi forby røyking? Det tar jo livet av så mange?

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Hasj
« #91 : 19. desember 2006, 16:14 »
Tenk litt på dette:

Nesten hele Norges befolkning drikker eller har drukket alkohol på jevnlig basis, i hvertfall i deler av livet. Prosentvis blir kun et fåtall av disse rusmisbrukere.

Det er færre som bruker hasj jevnlig. Hvor mange prosent av de jevnlige hasjmisbrukerne går over til mer tyngre misbruk? Jeg har ikke det nøyaktige tallet, men jeg tror at det prosentvise antallet er større enn for alkohol. Vil antallet harde rusmisbrukere bli mindre dersom man legaliserer hasj? Neppe.

Hasj bærer et større sosialt stigma i Norge enn alkohol, et stigma som via lugubre miljøer muliggjør en lettere overgang til tyngre stoffer. Min erfaring fra utlandet er at samfunn uten dette sosiale stigmet opplever langt mindre 'rekruttering' til disse miljøene.

Hva alkohol/narkotika-korrelasjonen angår, tenker jeg selvsagt på individene som utmerker seg som drankere, eventuelt dem med en svært tidlig alkoholdebut.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #92 : 19. desember 2006, 16:15 »
Nei, men vi får større personlig frihet. Jeg vil gjøre hva jeg vil, så lenge jeg ikke skader andre enn meg selv.

Selvsagt er det færre alkoholikere per person som har prøvd alkohol, enn det er rusmisbrukere som har prøvd hasj. Men det har mer med faktumet at hasj er ulovlig. Prøver man hasj er man kriminell, og faller det deg merkelig at det finnes flere rusmisbrukere blant kriminelle, enn ved "vanlige folk"?

La oss si at 2% av Norge er heroinmisbrukere, og 30% har prøvd hasj. Tror du virkelig at om en legalisering kommer, og 50% av Norge prøver hasj, at antallet heroinmisbrukere nærmest vil dobles?

edit:
Ment mot innlegget over det over..

Du kan også skyte deg selv i hodet med en pistol. Dette er et valg du selv kan gjøre. Det er ikke dermed sagt at vi er tjent med at pistoler selges over disk på Rema1000.

Skjønner ikke helt hvor du vil med denne "hasj / kriminalitet / vanlige folk"-argumentasjonen.
Mener du at kriminelle oppsøker hasj pga at det er ulovlig? Og at dersom hasj hadde vært lovlig, så hadde ikke kriminelle brukt hasj? Merkelig argumentasjon...

Jeg tror garantert ikke at antallet rusmisbrukere vil minske, nei. Tror du at legalisering og økt hasjbruk vil medføre færre rusmisbrukere?
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #93 : 19. desember 2006, 16:17 »
Hasj bærer et større sosialt stigma i Norge enn alkohol, et stigma som via lugubre miljøer muliggjør en lettere overgang til tyngre stoffer. Min erfaring fra utlandet er at samfunn uten dette sosiale stigmet opplever langt mindre 'rekruttering' til disse miljøene.

Hva alkohol/narkotika-korrelasjonen angår, tenker jeg selvsagt på individene som utmerker seg som drankere, eventuelt dem med en svært tidlig alkoholdebut.

Så  du mener altså at dersom hasj blir lovlig blant både ungdom og voksne, så ville problemene og virkningene ved hasj forsvinne?
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Hasj
« #94 : 19. desember 2006, 16:18 »
Jeg kan gjerne gå med på en legalisering av hasj jeg, så lenge de som bruker dette er villige til å ta samfunnets kostnader med psykisk helsevern som vil komme.. Wink
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #95 : 19. desember 2006, 16:21 »
En pistol brukes først og fremst for å skade andre mennesker. Prøv å skad noen med en hasjpipe.

Det jeg ville frem til var det Shemhazai nettopp skrev, han formulerte det bare bedre. Om du røyker hasj i dag må du først inn i et miljø hvor slikt selges. Hasj selges ikke på apotek her, du får kun kjøpt det av de samme som selger amfetamin o.l.

Jeg tror ikke antallet heroinmisbrukere hadde økt betraktelig om hasj ble legalisert, men jeg skal ikke se bort i fra at flere kanskje prøver hasj. Dette er dog noe jeg ser som positivt, da det kanskje ville ført til færre fyllekuler.

Hvorfor vil du egentlig på død og liv kriminalisere hasjbrukere? Hva er det de gjør som er så fælt?

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #96 : 19. desember 2006, 16:23 »
Jeg kan gjerne gå med på en legalisering av hasj jeg, så lenge de som bruker dette er villige til å ta samfunnets kostnader med psykisk helsevern som vil komme.. Wink

Med tanke på at politiet da hadde sluppet å bruke mange millioner årlig av sine ressurser på å ta hasjkriminelle, så tror jeg ikke dette ville blitt noe problem.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Hasj
« #97 : 19. desember 2006, 16:27 »
angående legalisering, så er det en viktig faktor som blir glemt til stadighet; alle de kriminelle som tjener mye cash på å selge, distribuere hasj og marihuana. Legalisering vil knekke bedriften deres, og føre til at de starter med tyngre stoffer, slik at det blir lettere tilgjengelighet på dette.

I amsterdam flyter det over av kokain og ecstasy, det er like lett å få tak i dette som å kjøpe hasj på en coffee shop. Ønsker vi det slik i Norge?

Til den andre debatten; vi kan ganske enkelt konkludere med at mange som røyker hasj ikke blir narkomane, men at de som er narkomane stort sett alle sammen har startet med hasj. Så kan man alltids si at det er miljøet, ja selvsagt må det være ett miljø med tilgjengelighet og andre brukere for å legge til rette eksperimentering, men det er en annen sak igjen.

Man kan ikke si at hasj ikke fører til bruk av sterkere stoffer og bruke miljøet som grunn for dette, om dere skjønner.....når 80% av alle som svarte ja til å ha prøvd ecstasy eller amfetamin svarte at de hadde røkt hasj 5 ganger eller mer før dette er saken rimelig klar. ( undersøkelse gjort blant groruddalens videregående skoler for noen år siden )

Miljøet legger tingene til rette, hasjen prøves, det fortsettes og for mange er dette veien mot tyngre rus. Slik var det også for meg en gang i tiden men jeg hoppet av.......og godt gikk det absolutt ikke med alle de andre. Noen av de holder seg til hasjen og bare det idag, men 5 stk av den gamle gjengen er døde, og flere er tunge narkomane den dag idag.

INGEN skal fortelle meg at om vi aldri hadde prøvd ett trekk av en joint i tidlig ungdom, så hadde man før eller siden havnet på kjøret med piller, kokain, speed osv. Kanskje en eller to ja, men ikke ett tyvetalls personer.

Langt innlegg, håper ikke det ble for rotete.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Hasj
« #98 : 19. desember 2006, 16:30 »
Hasj er ikke bra, INGEN tvil om det... Men så skal det sies at hasj er en av få rusformene som ikke bryter ned musklene slik som feks: Ethanol, Amfetamin, Kokain, andre sentral stimmulerende og opiumsbaserte rusformer...



amfetemin har vel ikke en direkte negativ effekt på treningen..
man frijør jo greie mengder men adrenalin, noe som ggør at men blir sterkere, mer utholdende, kjenner ikke smerte, mer fokusert på en ting..

er en grunn til at man i slike undergrunn slossemiljøer tar amfetamin før en kamp og ikke røyker hasj..

synes forresten hasj er tidenes slummeste rusmiddel og ville heller prøvd kokain enn hasj..

( hadde heller dødd enn å prøve noen av de men det er en annen sak...)


Der og da kan amfetamin ha en klar utholdenhets og styrke fordel, men på sikt vil nok dette ha ganske motsatt effekt åp styrke og muskelmasse.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #99 : 19. desember 2006, 16:32 »
Tyngre stoffer lettere tilgjengelig? Kjenner du mange som selger hasj, men som ikke kan skaffe tyngre stoffer?

Selv har jeg ikke vært på en eneste offentlig fest her i Trondheim det siste året, uten at noen prøvde å dytte på makka. (amfetamin).

Sitat
INGEN skal fortelle meg at om vi aldri hadde prøvd ett trekk av en joint i tidlig ungdom, så hadde man før eller siden havnet på kjøret med piller, kokain, speed osv. Kanskje en eller to ja, men ikke ett tyvetalls personer.
Hvorfor prøvde du den første jointen da? Hvorfor prøver ikke alle hasj?

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #100 : 19. desember 2006, 16:33 »
Hasj er ikke bra, INGEN tvil om det... Men så skal det sies at hasj er en av få rusformene som ikke bryter ned musklene slik som feks: Ethanol, Amfetamin, Kokain, andre sentral stimmulerende og opiumsbaserte rusformer...

amfetemin har vel ikke en direkte negativ effekt på treningen..

Hasj kan føre til lavere produksjon av testosteron, og kan dermed "bryte ned" musklene. Amfetamin kan over lengre tid i "beste fall" føre til at du mister veldig mye kroppsvekt.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Hasj
« #101 : 19. desember 2006, 16:40 »
Så  du mener altså at dersom hasj blir lovlig blant både ungdom og voksne, så ville problemene og virkningene ved hasj forsvinne?

Nei, det er ikke det jeg mener, ei heller det jeg skriver.

Det jeg forsøker å formidle, er at mennesker i stor grad er i stand til å ta selvstendige valg, og at faktorer som miljø og øvrige samfunnslige forhold gjør at problematikken rundt stoffer som cannabis kan arte seg svært forskjellig fra land til land.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #102 : 19. desember 2006, 16:42 »
En pistol brukes først og fremst for å skade andre mennesker. Prøv å skad noen med en hasjpipe.

Ok. Man skader også kun seg selv med å ta en rekke medikamenter som nå er reseptbelagt. Bør alle medisiner fritas for reseptplikt, slik at folk fritt etter eget ønske og kunnskap kan velge hva de vil bruke?

Sitat
Det jeg ville frem til var det Shemhazai nettopp skrev, han formulerte det bare bedre. Om du røyker hasj i dag må du først inn i et miljø hvor slikt selges. Hasj selges ikke på apotek her, du får kun kjøpt det av de samme som selger amfetamin o.l.

Du kan også få det av kompiser og bekjente. Du trenger ikke gå inn i mørke, avsidesliggende smug midt på natta.  

Sitat
Jeg tror ikke antallet heroinmisbrukere hadde økt betraktelig om hasj ble legalisert, men jeg skal ikke se bort i fra at flere kanskje prøver hasj. Dette er dog noe jeg ser som positivt, da det kanskje ville ført til færre fyllekuler.

Der er vi uenig. Forøvrig kan intelektuelle funksjoner nedsettes ved langtidsbruk. Det øker også risikoen for angst- og depresjonsreaksjoner, og kan utløse psykoser hos disponerte individer. Man har også ment at amotivasjonssyndromet skyldes bruk av cannabisstoffer. Syndromet utvikles særlig hos unge, mottakelige individer. De blir likegyldige, apatiske, får nedsatt konsentrasjonsevne, nedsatt toleranse for skuffelser, samt får uvilje mot å gi seg i kast med nye oppgaver. Dette er ikke noe å hige etter, eller hva???

Sitat
Hvorfor vil du egentlig på død og liv kriminalisere hasjbrukere? Hva er det de gjør som er så fælt?

Kriminalisering av hasj bør fortsette fordi dette gjør at tilgjengeligheten begrenses. Dermed får vi færre hasjmisbrukere, og vi får også færre som er langtids- og jevnlige brukere av hasj, med de bivirkninger dette gir. I et samfunnsøkonomisk og helsepolitisk perspektiv er det derfor ingen tvil om at legalisering ikke er et godt alternativ. Av mer personlig grunner, ønsker jeg ikke å se mine nærmeste omgangsvenner og eventuelt barn gå rundt i en hasjrus hver eneste helg livet gjennom. Ved å holde hasj ulovlig, minsker sjansen for at dette skal skje.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Hasj
« #103 : 19. desember 2006, 16:46 »
Kriminalisering av hasj bør fortsette fordi dette gjør at tilgjengeligheten begrenses.

Dette minner om et av de gamle argumentene mot håndvåpen...

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #104 : 19. desember 2006, 16:48 »
Dette minner om et av de gamle argumentene mot håndvåpen...

jaha.. Vel, det er en velkjent mekanisme dette med tilgjengelighet og bruk av en tjeneste/produkt.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!