Skrevet av Emne: Hasj  (Lest 250949 ganger)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Hasj
« #105 : 19. desember 2006, 16:53 »
jaha.. Vel, det er en velkjent mekanisme dette med tilgjengelighet og bruk av en tjeneste/produkt.

Ja, men det blir ikke nødvendigvis stort mer tilgjengelig av legalisering, da det allerede er svært lett tilgjengelig på ulovlig vis.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #106 : 19. desember 2006, 16:54 »
Nei, det er ikke det jeg mener, ei heller det jeg skriver.

Det jeg forsøker å formidle, er at mennesker i stor grad er i stand til å ta selvstendige valg, og at faktorer som miljø og øvrige samfunnslige forhold gjør at problematikken rundt stoffer som cannabis kan arte seg svært forskjellig fra land til land.

For å ta et reelt valg når det gjelder inhalasjon av et slikt giftstoff, så må man ha en masse inngående kunnskap om effekter og bivirkninger, såvel akutte som de over mer lang tid. Faktorer både i miljøet og i individet selv kan ha noe å si for hvilke virkninger nettopp DU får. I det THC går inn og påvirker senralnervesystemet ditt, så har du egentlig ikke noe reelt valg lenger. Da er det de kjemiske forbindelser som styrer de fysiologiske og nevropsykologiske prosesser, uavhengig av hva du hadde forventet deg. Det kan ikke sidestilles med valg av Fanta eller Solo, eller om du skal kjøpe Mercedes eller Audi.  
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #107 : 19. desember 2006, 16:55 »
Ja, men det blir ikke nødvendigvis stort mer tilgjengelig av legalisering, da det allerede er svært lett tilgjengelig på ulovlig vis.

Tenk deg litt om da.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #108 : 19. desember 2006, 16:56 »
Ok. Man skader også kun seg selv med å ta en rekke medikamenter som nå er reseptbelagt. Bør alle medisiner friltas for reseptplikt, slik at folk fritt etter eget ønske og kunnskap kan velge hva de vil bruke?
Jeg mener ikke at man skal droppe reseptordningen slik man har den i dag nei. Jeg mener at man derimot ikke trenger å straffeforfølge de som velger å bruke medikamenter de ikke nødvendigvis trenger. Om ei gammel dame ikke får utskrevet sin Paraglin Forte, men velger å kjøpe alikevel, så mener jeg vi ikke har rett til å si at hun ikke har lov til det - og må straffes med fengsel og bøter.

Jeg ser for meg at det skulle gått an å få kjøpt hasj og andre mindre alvorlige rusmidler over disken på apoteket, mot legeerklæring som viser at man er relativt frisk, pluss at man er gammel nok.

Du kan også få det av kompiser og bekjente. Du trenger ikke gå inn i mørke, avsidesliggende smug midt på natta. 
Har du kompiser som dealer, så er du allerede inne i et belastet miljø, og statistikkmessig vil nok noen der få problemer senere, grunnet rusmidler.

Der er vi uenig. Forøvrig kan intelektuelle funksjoner nedsettes ved langtidsbruk. Det øker også risikoen for angst- og depresjonsreaksjoner, og kan utløse psykoser hos disponerte individer. Man har også ment at amotivasjonssyndromet skyldes bruk av cannabisstoffer. Syndromet utvikles særlig hos unge, mottakelige individer. De blir likegyldige, apatiske, får nedsatt konsentrasjonsevne, nedsatt toleranse for skuffelser, samt får uvilje mot å gi seg i kast med nye oppgaver. Vet ikke dette er noe å hige etter, eller hva???
Dette høres ut som ekstremtilfeller spør du meg, og ikke noe de fleste vil møte. Det veldig mange derimot vil møte, er fyllekjørere, folk som slåss og blir aggressive i fylla, og voldtekt osv som ofte skjer i fylla. Jeg har ikke engang begynt å nevne bivirkningene til selve stoffet (alkohol.)

Kriminalisering av hasj bør fortsette fordi dette gjør at tilgjengeligheten begrenses. Dermed får vi færre hasjmisbrukere, og vi får også færre som er langtids- og jevnlige brukere av hasj, med de bivirkninger dette gir. I et samfunnsøkonomisk og helsepolitisk perspektiv er det derfor ingen tvil om at legalisering ikke er et godt alternativ. Av mer personlig grunner, ønsker jeg ikke å se mine nærmeste omgangsvenner og eventuelt barn gå rundt i en hasjrus hver eneste helg livet gjennom. Ved å holde hasj ulovlig, minsker sjansen for at dette skal skje.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=144022

Nærmere 50% av ungdommen i Oslo har prøvd hasj. Hasj er ulovlig, og tilgangen er dermed begrenset, i følge deg. Min påstand er at om 50% har prøvd, så kan bortimot alle skaffe om de vil!

Fra et samfunnsøkonomisk og helsepolitisk perspektiv er det mye som burde være forbudt. Søtsaker, røyk, alkohol, sportsbiler m.m.
At du ikke vil at vennene dine skal røyke hasj er greit nok, jeg mener det bør være deres valg.

For øvrig skjønner jeg at med narkotikapolitikken Norge fører, så vil ta lang tid før en legaliseringen kommer. Det jeg håper på, er at strafferammene for oppbevaring/bruk av vanlige brukerdoser hasj senkes, og at man havner i bøteregisteret i stedet for strafferegisteret.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #109 : 19. desember 2006, 17:02 »
Skal man ha legeerklæring  for å kjøpe hasj, nå da!??
Hva er vitsen med det, hvis det er så "ufarlig"?

De som kjøper hasj kan være fra alle samfunnslag. Kanskje kjøper man kun hasj, men ikke gjør noe annet "belastet" kriminelt. Det at det er ulovlig, gjør at de fleste normale folk får mindre lyst å kjøpe det. Dersom hasj ligger i hylla på Mix-kiosken eller på Rimi, så er det nok mer sannsynlig at flere ville brukt det. Ikke så vanskelig å tenke seg.

Du sier at ca 50% av ungdommen har prøvd hasj. Men hvor mange bruker det jevnlig? Jeg tviler sterkt på at det er de samme 50-prosentene.

Røyk er til opplysning sakte men sikkert på vei mot å bli ulovlig, og røyking er jo ulovlig på flere offentlige steder allerede. Hadde alkohol kommet til Norge idag, så tviler jeg faktisk på at det hadde blitt lovlig. Men at alkohol er lovlig, er jo ikke noe argument for å innføre legalisering av enda fler uheldige stoffer! Tvert imot.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Hasj
« #110 : 19. desember 2006, 17:33 »
Jeg kan gjerne gå med på en legalisering av hasj jeg, så lenge de som bruker dette er villige til å ta samfunnets kostnader med psykisk helsevern som vil komme.. Wink

Det der trenger du ikke å være redd for. Økonomisk sett vil samfunnet tjene på en avkriminalisering av bruk og omsetning av hasj. Samfunnet går glipp av enorme skatteinntekter med den narkotikapolitikken som føres nå. Dessuten ville det frigjøres store ressurser innenfor politi-, fengsel- og tollvesenet, som for eksempel kunne brukes på psykisk helsevern, men også på bekjempelse av andre typer kriminalitet.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Hasj
« #111 : 19. desember 2006, 17:58 »
Jeg mener ikke at man skal droppe reseptordningen slik man har den i dag nei. Jeg mener at man derimot ikke trenger å straffeforfølge de som velger å bruke medikamenter de ikke nødvendigvis trenger. Om ei gammel dame ikke får utskrevet sin Paraglin Forte, men velger å kjøpe alikevel, så mener jeg vi ikke har rett til å si at hun ikke har lov til det - og må straffes med fengsel og bøter.

Jeg ser for meg at det skulle gått an å få kjøpt hasj og andre mindre alvorlige rusmidler over disken på apoteket, mot legeerklæring som viser at man er relativt frisk, pluss at man er gammel nok.
Har du kompiser som dealer, så er du allerede inne i et belastet miljø, og statistikkmessig vil nok noen der få problemer senere, grunnet rusmidler.
Dette høres ut som ekstremtilfeller spør du meg, og ikke noe de fleste vil møte. Det veldig mange derimot vil møte, er fyllekjørere, folk som slåss og blir aggressive i fylla, og voldtekt osv som ofte skjer i fylla. Jeg har ikke engang begynt å nevne bivirkningene til selve stoffet (alkohol.)

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=144022

Nærmere 50% av ungdommen i Oslo har prøvd hasj. Hasj er ulovlig, og tilgangen er dermed begrenset, i følge deg. Min påstand er at om 50% har prøvd, så kan bortimot alle skaffe om de vil!

Fra et samfunnsøkonomisk og helsepolitisk perspektiv er det mye som burde være forbudt. Søtsaker, røyk, alkohol, sportsbiler m.m.
At du ikke vil at vennene dine skal røyke hasj er greit nok, jeg mener det bør være deres valg.

For øvrig skjønner jeg at med narkotikapolitikken Norge fører, så vil ta lang tid før en legaliseringen kommer. Det jeg håper på, er at strafferammene for oppbevaring/bruk av vanlige brukerdoser hasj senkes, og at man havner i bøteregisteret i stedet for strafferegisteret.

Så med en legalisering av hasj vil dette forsvinne? Du minner litt om foreldrene som sender med tenåringene alkohol på fester...






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Hasj
« #112 : 19. desember 2006, 18:00 »
Tenk deg litt om da.


Glimrende argument! Jeg sier det samme til deg.

Hvem som helst kan idag skaffe hasj. Alle kjenner noen som kjenner noen, og den moralske terskelen for å prøve stoffet er i all rimelighet (etter statistikken å dømme) temmelig lav. Kan du nå forklare hvordan en eventuell legalisering (som trolig også ville medføre en kollaps i det illegale marked) ville føre til en kvantitativ økning i tilgjengelighet?

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Hasj
« #113 : 19. desember 2006, 18:02 »
Men at alkohol er lovlig, er jo ikke noe argument for å innføre legalisering av enda fler uheldige stoffer! Tvert imot.

For all del. Det er derimot et verdifullt moment når det kommer til å belyse samfunnets kroniske hykleri.

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Hasj
« #114 : 19. desember 2006, 18:27 »
Så med en legalisering av hasj vil dette forsvinne? Du minner litt om foreldrene som sender med tenåringene alkohol på fester...

Poenget er at det er vanskelig å se noen logikk i at hasj skal være forbudt når et så ekstremt mye mer ødeleggende stoff som alkohol er tillatt.

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #115 : 19. desember 2006, 19:07 »
Sitat
Skal man ha legeerklæring  for å kjøpe hasj, nå da!??
Hva er vitsen med det, hvis det er så "ufarlig"?
Hasj er ikke ufarlig, og ingen her har påstått at det er det. Det vi påstår er at denne helserisikoen er en risiko vi som enkeltindivider bør få lov til å ta om vi vil, uten å bli kriminalisert.[/quote]

Sitat
De som kjøper hasj kan være fra alle samfunnslag. Kanskje kjøper man kun hasj, men ikke gjør noe annet "belastet" kriminelt. Det at det er ulovlig, gjør at de fleste normale folk får mindre lyst å kjøpe det. Dersom hasj ligger i hylla på Mix-kiosken eller på Rimi, så er det nok mer sannsynlig at flere ville brukt det. Ikke så vanskelig å tenke seg.
Det er nettopp derfor legeerklæring osv kommer inn. Alternativt egne steder, slik som vinmonopolet.
Sitat
Du sier at ca 50% av ungdommen har prøvd hasj. Men hvor mange bruker det jevnlig? Jeg tviler sterkt på at det er de samme 50-prosentene.
Nei det er vel nettopp på grunn av at hasj ikke er så avhengighetsskapende som mange vil få det til å være.

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #116 : 19. desember 2006, 19:09 »
Så med en legalisering av hasj vil dette forsvinne? Du minner litt om foreldrene som sender med tenåringene alkohol på fester...

Ja. Legaliseres hasj vil alle bli hamphippier som kun sitter hjemme, hører på Bob Marley og ser "How High" på tv3. Deretter vil samfunnet kollapse.

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: Hasj
« #117 : 19. desember 2006, 19:18 »
Kanskje det egentlig er Bob Marley som er roten til allt ondt ?

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #118 : 19. desember 2006, 19:43 »
Glimrende argument! Jeg sier det samme til deg.

Hvem som helst kan idag skaffe hasj. Alle kjenner noen som kjenner noen, og den moralske terskelen for å prøve stoffet er i all rimelighet (etter statistikken å dømme) temmelig lav. Kan du nå forklare hvordan en eventuell legalisering (som trolig også ville medføre en kollaps i det illegale marked) ville føre til en kvantitativ økning i tilgjengelighet?

Eh...Spøker du? Forbruk og tilgjengelighet er nært knyttet sammen. Det er svært kjent, og det trodde jeg faktisk at du hadde fått med deg. Om du ikke har fått det med deg, så sliter du ærlig talt. Hvorfor tror du ellers at det selges mindre polvarer på tettsteder som ikke har pol, og hvorfor selges det mer polvarer der det finnes pol? Hvorfor selger Toyota bedre der det finnes Toyota-forhandlere enn der det ikke gjør det? Hmmm.....Tror du at det kan ha noe med tilgjengelighet å gjøre, eller er det bare "lureri"??  hehe.....
 :Smiley
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #119 : 19. desember 2006, 19:51 »
Hasj er ikke ufarlig, og ingen her har påstått at det er det. Det vi påstår er at denne helserisikoen er en risiko vi som enkeltindivider bør få lov til å ta om vi vil, uten å bli kriminalisert.
Det er nettopp derfor legeerklæring osv kommer inn. Alternativt egne steder, slik som vinmonopolet. Nei det er vel nettopp på grunn av at hasj ikke er så avhengighetsskapende som mange vil få det til å være.

Når helseriskioen er så opplagt, og det kan føre til store samfunnsmessige kostnader og helseplager for den enkelte, hvorfor skal man da legalisere det? Det vil jo garantert gå mest utover de svakeste som ikke har vett eller ressurser til å skjønne hva de driver på med. Hvorfor skal vi ofre dem bare for at noen noksagter skal røyke en tjall når de vil?

Hasj er avhengighetsskapende, men i noe mindre grad enn f.eks heroin og amfetamin. Den psykiske avhengigheten kan derimot oppleves som sterk. Men for å bli avhengig, så må man bruke det over tid og litt jevnlig. At 50% har prøvd det, er ikke det samme som jevnlig bruk, hvis du skjønner. Man blir ikke avhengig over natten, det er ingen som har sagt det her. Dette er faktum, selv om du kanskje ikke tror det selv.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!