Skrevet av Emne: Hasj  (Lest 259604 ganger)

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #135 : 19. desember 2006, 23:45 »
Og alikevel bruker du den gamle "hasj fører til sterke stoffer"-reggla som et argument mot legalisering av hasj? Hasj vil jo ikke lenger være et gateway-drug om det legaliseres, ikke mer enn alkohol!

Bruk nå hjernen din litt, da , mann!
Eller skal jeg bare kalle deg troll fra nå av?
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #136 : 19. desember 2006, 23:48 »
..Du gikk tom for argumenter nå?

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #137 : 19. desember 2006, 23:49 »
Det var forresten et veldig bra innlegg du kom med over her, men jeg ser ikke at dette skulle tale noe særlig mot legalisering.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #138 : 19. desember 2006, 23:58 »
Har liksom argumentert for dette tidligere, din lille troller. Hvorfor må man gjenta ting? Hva er problemet? Nedsatt intellektuell funksjon, dårlig kortidsminne, konsentrasjonsvansker???!!! hehe Tongue
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #139 : 19. desember 2006, 23:59 »
Det var forresten et veldig bra innlegg du kom med over her, men jeg ser ikke at dette skulle tale noe særlig mot legalisering.

Vel, det taler ikke akkurat for legalisering heller da. Eller hva?
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: Hasj
« #140 : 20. desember 2006, 00:00 »
Bilkjøring og rus.

Jeg leste en fransk studie som sa at kjører du med cannabis rus har du 1.8 ganger større sjanse for ulykke i trafikken. Samme studien sa at for alkohol var det 8.5 og for kombinasjon både cannabis og alkohol så var sjansen 14.5 ganger høyere for ulykke.

I Nederland fraråder de folk til og kjøre under cannabis rus fordi farene ikke er kartlagt godt nok. Det er ifølge loven forbudt. Eneste aberet er og teste for det. finnes ikke noen blåseprøver som for alkohol. Det blir bare testet for det hvis det er mistanke om at det har vært rus inne i bildet ved ulykke eller hvis en må inn til blodprøve hvis en har blåst feil farge. Da blir det tatt blodprøve for og fastslå om det har vært andre stoffer inne i bildet.

Det finnes studier i nederland som sier at under cannabis rus så er folk klar over at de er ruset og tilpasser kjørestil deretter. Derfor sies det at det ikke er noe forhøyet risiko for og kjøre under cannabis rus.

Er bare til info.


Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #141 : 20. desember 2006, 00:10 »
Vel, det taler ikke akkurat for legalisering heller da. Eller hva?

Nei, det fastsatte det vi allerede vet - hasj er skadelig, men ikke fullt så skadelig som enkelte skal ha det til.

Det som taler for legalisering er som Expedite nevnte tidligere:
"1. Mindre penger til kjeltringene som smugler og selger dette og annen gift.
2. Mindre ressurser brukt på småpiss-besittelse-jalla som tar opp fengselsceller til 2200,- døgnet!!!"

I tillegg vil det gi frihet til å velge selv. Vi mennesker lever kun ett liv, og jeg synes vi må kunne ta avgjørelser som dette selv - uten at staten skal leke mor og far.

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #142 : 20. desember 2006, 00:11 »
Har liksom argumentert for dette tidligere, din lille troller. Hvorfor må man gjenta ting? Hva er problemet? Nedsatt intellektuell funksjon, dårlig kortidsminne, konsentrasjonsvansker???!!! hehe Tongue

Nei, du har ikke argumentert for det tidligere. Du kom bare med statistikk. Statistikk er ikke argumentering Tongue

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #143 : 20. desember 2006, 00:31 »
Sitat fra meg selv på side 7:
"Du må tenke mer komplisert enn som så. THC er kjemisk stoff som påvirker hjernen din, uten at du egentlig kan velge virkningen. Du kan bare velge å ta en blås eller ikke.

At hasj ofte er inngangsporten til tyngre stoffer, er dokumentert. Ingen har sagt at absolutt alle som bruker hasj blir tunge rusmisbrukere, men sjansen øker dersom du jevnlig bruker hasj. Mange tunge rusmisbrukere har rapportert at hasj var deres første kontakt med tyngre stoffer, og på en måte var det som vakte interessen for andre narkotiske stoffer, og som igjen førte til videre misbruk og avhengighet. Disponerende faktorer kan være både i miljøet og i individet selv, men dette gjør ikke hasjbruken noe bedre!  "

Siterer fra tidsskriftet Rus og Avhengighet nr 2, 1999:
-Oppfatningen at cannabisbruk kan være inngangsport til alvorligere rusproblemer, den såkalte trappetrinnsmodellen, har vært utbredt i flere tiår. Willy Pedersen, NOVA, presenterer i sin bok BitterSøtt3 en undersøkelse fra 1998 om sammenhengen mellom debutalder og bruk av ulike
rusmidler. Ungdommene i undersøkelsen er norske og født rundt 1980. Også blant norske ungdommer finner man klare ”stier” inn i rusbruk. Det viste seg at hasjbruk før fylte 15 år (fire prosent av utvalget) var knyttet til økt bruk av hasj i voksen alder. Men undersøkelsen synliggjør også statistisk økt sannsynlighet for å utvikle alkoholproblemer og for bruk av illegale rusmidler som amfetamin og ecstasy. Tidlig hasjbruk er en kraftig og generell prediktor i forhold til alkoholproblemer, så vel som for hasjbruk i voksen alder og bruk av annen narkotika. Ved inngangen til voksen alder hadde seks prosent av ungdommene i utvalget siste år brukt ecstasy, kokain, amfetamin eller heroin. Dette gjaldt to prosent av de som ikke hadde brukt hasj, 18 prosent av eksperimentbrukerne og hele 57 prosent av de som brukte hasj fast. Pedersens konklusjon er delt: Viktigst er det kanskje at hasjbruk vokser ut av bruk av legale rusmidler. Men hasj er også, i sin tur, et trinn på veien til bruk av andre illegale rusmidler.

Litteratur:
1 Burroughs, William (1993): ”Crossroads”
fra teaterstykket The Black Rider. Island
Records inc.
2 Se for eksempel:
Kandel,D.B., K Yamaguchi & K. Chen,
Stages of progression in drug involvement
from adolescence to adulthood: further
evidence for Gateway theory. Journal of
Studies on Alcohol 53, s. 447-457 (1992).
3 Pedersen, Willy (1998): Bittersøtt.
Ungdom/sosialisering/rusmidler.
Universitetsforlaget.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #144 : 20. desember 2006, 00:36 »
Jeg leser det du skriver nå, men jeg står fortsatt fast ved mitt. Jeg tror at om man avkriminaliserer/legaliserer hasj, så vil man skape et mye større "sprang på stigen". Jeg tror hasj vil miste mye av effekten sin som "gateway drug" om det legaliseres, rett og slett for at blir det ikke like "kult og rebelsk" lenger. Ingenting av det du skriver her motsier det.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #145 : 20. desember 2006, 00:48 »
Jeg leser det du skriver nå, men jeg står fortsatt fast ved mitt. Jeg tror at om man avkriminaliserer/legaliserer hasj, så vil man skape et mye større "sprang på stigen". Jeg tror hasj vil miste mye av effekten sin som "gateway drug" om det legaliseres, rett og slett for at blir det ikke like "kult og rebelsk" lenger. Ingenting av det du skriver her motsier det.

Hva med å bruke fornuften litt?


Siterer fra et innlegg som Kjersti Strømsvold (student ved Høgskolen Stord/Haugesund) skrev som svar på Statsadvokat Frønsdal uttalelse om at bruk av hasj og marihuana bør legaliseres. Synes hun hadde mange bra poeng:

-Å legalisere hasj vil si at vi åpner en "inngangsport" til stoffmisbruk for mange unge som er i tvil om hvordan de skal forholde seg til disse narkotiske stoffene. Ved å legalisere hasj og narkotika lager vi regler som kan være vanskelige å forholde seg til. Hvis hasj og marihuana er så farlig, hvorfor er det da lov å bruke det? Hvorfor skal ikke narkomane straffes for sitt misbruk? Er det sant at hasj og marihuana ikke er så farlig som staten og media før har påstått? Det er et håpløst dobbeltsignal. Det vil jo indirekte innebære at samfunnet aksepterer  bruken av hasj og marihuana som rusmiddel. Folk vil ikke forstå at det faktisk er farlig. Og da har vi flyttet en viktig grense. Det kan føres mange og ulike økonomiske resonnementer rundt hvordan legalisering av narkotika vil påvirke markedet og prisene. Prisene vil nok synke, tror jeg. Det tapet narkotikakongene og profittørene derved vil bli påført, vil de prøve å veie opp ved å øke omsetningen. Hvordan vil omfanget av det totale narkotikamisbruk i samfunnet påvirkes?Er det noen som helst grunn til å tro at misbrukerne opptrer rasjonelt og vel overveid når det gjelder hvor mye de må stjele for å  finansiere misbruket? Grunnlaget for et illegalt marked blir neppe borte. Lett tilgjengelighet, risikofrie kjøp og lave priser betyr samtidig at forbruket øker.




"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #146 : 20. desember 2006, 01:01 »
Sitat
Å legalisere hasj vil si at vi åpner en "inngangsport" til stoffmisbruk for mange unge som er i tvil om hvordan de skal forholde seg til disse narkotiske stoffene. Ved å legalisere hasj og narkotika lager vi regler som kan være vanskelige å forholde seg til. Hvis hasj og marihuana er så farlig, hvorfor er det da lov å bruke det? Hvorfor skal ikke narkomane straffes for sitt misbruk? Er det sant at hasj og marihuana ikke er så farlig som staten og media før har påstått?

Jeg mener kunnskap om rusmidler bør bli en større del av skolepensumet, slik at ungdom kan basere seg på fakta og ikke propaganda fra noen av "sidene". Slik det er i dag, får man inntrykk gjennom skolen at hasj er livsfarlig. Deretter prøver man kanskje hasj alikevel, og finner ut at det ikke var så farlig likevel. Man kan fort begynne å tro på "den andre siden" da, de som hele tiden mente at hasj ikke er farlig, og som mener at amfetamin osv heller ikke er farlig.

Ved å legalisere håper jeg det kan gi inntrykk av at det er ET STORT SKRITT Å TA, det å gå fra hasj til amfetamin. Samfunnsproblemet vårt er ikke hvor mange som røyker hasj - det er hvor mange som tar tyngre stoffer.

Sitat
Hvorfor skal ikke narkomane straffes for sitt misbruk?
Hva med å hjelpe de i stedet?

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #147 : 20. desember 2006, 01:02 »
Legger inn enda et sitat fra prof. Pedersen. Sjekk spesielt de siste linjer angående legalisering og problemopphopning.

-Cannabis er ikke så farlig som det har vært vanlig å hevde i Norge. Grunnen til at cannabis – i form av hasj – ble møtt med så stor bekymring da stoffet ble introdusert på slutten av 1960-tallet, ligger nok i at det var et fremmed stoff, uten noen tradisjon for bruk her hjemme. Et alvorlig problem ved at det – som sosiologer vil si –  ble ”sosialt konstruert” som farligere enn det er grunnlag for, ligger i at det derved ble vanskelig å få fram et realistisk bilde av hvilke farer som faktisk er forbundet med stoffet. De er flere:

Viktigst er det at hyppig bruk av stoffet gir risiko for kognitiv (tankemessig) redusert funksjon. Læringsevnen svekkes. Hyppig bruk av cannabis er således dårlig forenlig med optimal innsats i studier og skole. Dette er nok effekter som er knyttet til stoffets rent farmakologiske virkninger og som i liten grad påvirkes av konteksten for bruk.

Videre viser flere studier fra Norge og andre land at bruken kan knyttes til sosiale marginaliseringsprosesser. Drop-ut fra skole og arbeidsliv, samt tilknytning til utsatte og dels kriminelle miljøer kan knyttes til bruk av cannabis. Særlig synes stoffet å være farlig for folk som i utgangspunktet er sårbare. På den annen side er nok disse farene ved stoffet delvis en funksjon av at stoffet faktisk er illegalt, og derved brukes i marginale miljøer. Det kan tenkes at disse effektene hadde blitt mindre ved en legalisering av bruken.

En fersk norsk studie viser at tidlig debut på stoffet også er mye mer sannsynlig hos ungdom som har atferdsproblemer. Særlig jenter med slike problemer har forøkt sannsynlighet for tidlig debut. Slike ungdommer har allerede i utgangspunktet betydelig risiko for trøbbel på skole, i arbeidsliv og i samliv. Denne risikoen forøkes gjennom bruk av rusmidler. For slike ungdommer brukes dessuten stoffet ofte i blanding med andre legale og illegale rusmidler.

Noen studier kan dessuten tyde på at ungdommer med sårbarhet for alvorlige sinnslidelser (for eksempel schizofreni) kan ”trigge” denne sårbarheten gjennom bruk av cannabis. Men dette gjelder få personer og studiene er ikke entydige. En skal imidlertid være klar over at det på  markedet i dag finnes stoffer med mye høyere konsentrasjon av det virksomme stoffet THC enn det vi fant tidligere. Bruk av slikt stoff kan antakelig gi forbigående forvirringstilstander hos også en del normalt fungerende ungdommer.

Det vil være uenighet om hvor farlig cannabis faktisk er. Etter mitt skjønn vil (i) sporadisk bruk av (ii) milde former for marijuana eller hasj, for (iii) personer uten stor risiko for sosiale problemer eller psykiske lidelser – sjelden være forbundet med stor fare. Problemet vil være at det ikke er lett å holde alle disse risikofaktorene under kontroll. Ved økt generell bruk av stoffet vil det derfor være sannsynlig med økt problemopphoping hos norsk ungdom.
(Willy Pedersen, dr.polit, Professor UiO)
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Hasj
« #148 : 20. desember 2006, 01:11 »
Jeg skjønner at hasj er helseskadelig, og jeg vet at mennesker er dumme dyr - det har jeg nevnt tidligere.

Jeg mener uansett at straffeforfølging er feil, da det er snakk om kriminalitet uten offer. Hvem er den fornærmede/skadede parten, om jeg blir tatt for besittelse av hasj? Staten?

Jeg mener mer utdanning, mindre propaganda, flere holdningskampanjer og litt mer tro på menneskers vett er veien å gå. Straffeforfølging av brukere, og spredning av skremselspropaganda er tydeligvis ikke veien å gå - det fungerer jo ikke. Eller mener du at det gjør det?

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Hasj
« #149 : 20. desember 2006, 01:11 »
Jeg mener kunnskap om rusmidler bør bli en større del av skolepensumet, slik at ungdom kan basere seg på fakta og ikke propaganda fra noen av "sidene". Slik det er i dag, får man inntrykk gjennom skolen at hasj er livsfarlig. Deretter prøver man kanskje hasj alikevel, og finner ut at det ikke var så farlig likevel. Man kan fort begynne å tro på "den andre siden" da, de som hele tiden mente at hasj ikke er farlig, og som mener at amfetamin osv heller ikke er farlig.

Ved å legalisere håper jeg det kan gi inntrykk av at det er ET STORT SKRITT Å TA, det å gå fra hasj til amfetamin. Samfunnsproblemet vårt er ikke hvor mange som røyker hasj - det er hvor mange som tar tyngre stoffer.
Hva med å hjelpe de i stedet?


Ja, det er ingen tvil om at overdreven propaganda ofte har motsatt virkning på mange ungdommer. Men saklig informasjon og faktakunnskaper bør være nok til at de fleste selv velger å avstå. At hasj er ulovlig hjelper til med at så få som mulig får tak i stoffet, selv om det ikke er så fryktelig vanskelig å få tak i om man virkelig går inn for det.

Jeg tror legalisering vil ha motsatt virkning av det du håper på. Det vil bli vanskeligere å se hvorfor amfetamin, kokain etc er ulovlig og skal være så farlig, når hasj kan brukes fritt. Dette gjelder spesielt unge folk.

De fleste narkomane blir kriminelle pga stjeling, innbrudd etc. Blå Kors har jo f.eks egne lovlige lokaler som narkomane kan ta skudd i trygge omgivelser i. Så de narkomane får nok noe hjelp.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!