Skrevet av Emne: kun 1 sett?  (Lest 9339 ganger)

Utlogget j0kk3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

kun 1 sett?
« : 15. oktober 2006, 12:55 »
har trent ryp og hst i over 1 år nå og splitt trening i 2 år før det , der kjørte jeg jo ca.4 sett på hver muskelgruppe 3 ganger i uken.vet at man helst ikke skal ta til failure på disse settene men måtte det i store deler av programmet ettersom vektene ble tyngre. derfor synes jeg det blir for lett med kun 1 sett i dc. og at dette ene settet kun er 1-2 ganger i uka. har kun testet dc i 1 uke nå men tror det blir for lett. for hvorfor skal plutselig 1 sett 1-2 ganger i uka fungere bedre enn 3 sett 3 ganger i uka.?

Utlogget thomasht86

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

  • Athletic Fitness Kaliber FKK
SV: kun 1 sett?
« #1 : 15. oktober 2006, 13:16 »
Du skal jo kjøre dette settet til failure da, og i tillegg er dette kun starten (fase 1). Senere skal du innføre rest-pausing på både 1 og 2 sett, og til slutt static holds. Tror nok det blir mer enn tungt nok etterhvert i og med at du skal slå loggboka hver gang.

24 år, 173cm,
Vekt: Konk: 73 kg
        Off: ca. 80kg
Treningsperser: (Uten utstyr)
Knebøy: 185 kg
Benk:  160 kg
Mark: 235 kg
Chins: 34 stk
Dips: 63 stk
Roing (1min): 367m

2. plass AF IGP Classic 2009
1. plass AF -180cm Oslo GP 2011

 Loggbok/profil
 Sponsor: Gymgrossisten.com

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
SV: kun 1 sett?
« #2 : 15. oktober 2006, 13:18 »
Vel, om det fungerer bedre en andre program er jo individuellt. Men 1 sett regelen er der fordi man trener til failure, og ved bruk av Rest Pauser så er man etter det 1 settet så sliten (visst man tar seg helt ut) at det er utenkelig å gjøre flere sett. HST er som du sier ikke basert på failure trening i det hele tatt.

Det er klart, visst du ikke føler at det er nok trening så er ikke DC for deg. Da er det bedre at du trener en treningsform som du føler deg vel med og tror på. Men 1 uke syns ikke jeg er nok tid for å kunne si om en treningsmetode virker eller ikke.

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 172
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 172

SV: kun 1 sett?
« #3 : 15. oktober 2006, 18:37 »
her er greia.. jeg ville begynt med rest pause fra starten da...  du får du på en måte 3 sett i ett, med veldig kort pause mellom, 15-20 sek...  og også større sjangs til å få kjørt deg helt tom.

sånn trener jeg f. eks.. hantelpress 

Dette er all oppvarmingen jeg gjør  først:
1 set, 15kgx 20 lette reps, 20x10, 24x5, 28x5(vil ikke slite meg ut for mye på oppvarmings set , så jeg tar få reps etter hver som jeg når arbeidessettet),
Da er jeg klar for å jobbe skikkelig med f.eks 34kg:

Så DETTE er arbeids settet med RP:
så 34kgx 8  sette fra meg vektene, 15dype pust-
så 34kg x3    sette fra meg vektene, 15dype pust-
så 34kgx1 og helt til slutt enten holde vekten et stykke fra bånn så lenge jeg klarer eller ta mange små reps.. sånn 1-2 cm pulserne bevegelser i bånn helt til vekta ikke lar seg rikke.   

Alt det var hantelpress.  Det er jo litt mere enn "1sett" egentlig.. men det er kun det ene RP settet  som teller og skal noteres i loggen.

Totalt sett har jeg tatt 7 sett....  4 gradvis tyngre, og 3 sett til slutt med liten pause.  jeg syns ikke dette er for lite.. greia er at trener du så stygghardt som dette programmet får deg til å gjøre, så vil folk rundt deg bli slitne av å se på hehe..   En annen ting er at folk leser 1 sett og syns det virker lite.. tingen er at programmet kun fokuser på det settet som betyr noe!!  Hvor mange "oppvarmingssett" du bruker for komme til det ene viktige settet gjør du som du vil.  Men tro meg, dette holder, bare få hjernen din til å skjønne at du trenger kun to ting for å øke:
1. progressiv trening...  Jeg tar tyngre vekter enn noen sinne på dette programmet, og såpass ofte at jeg vokser av de
2. mye protein, jeg blir faktisk sulten av dette.

Utlogget j0kk3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

SV: kun 1 sett?
« #4 : 15. oktober 2006, 23:21 »
ok, skal teste noen uker til Smiley. men da tar du helt ned til 5 reps på arbeids settet trodde ikke man skulle gå under 10 rep?

Utlogget dunny

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 189

SV: kun 1 sett?
« #5 : 16. oktober 2006, 00:28 »
Hvis du klarer mer enn 10 reps etter rest pausene (rp) så tror jeg du tar for lange pauser.. Tilsammen blir det over 10 reps liksom.

"Do you really think that eating 3000 calories with 225 grams of protein and doing the Weider "confusion training principle" to keep your body offguard will somehow magically make your 175lbs into 250lbs of rock granite monstrosity?
....Get your act together and think this all out or quit your complaining and dreaming and take up tennis." -DC

www.myspace.com/thomasfonn

Utlogget j0kk3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

SV: kun 1 sett?
« #6 : 16. oktober 2006, 21:35 »
ok da må jeg  misfortstått, det er ikke under 10 rep alt i alt med rest pausene også? trodde de kun kom som en "bonus" i tilleg til de andre 10 i selve arbeidsettet

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 308
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 308

  • There is only one person in which I believe.
SV: kun 1 sett?
« #7 : 17. oktober 2006, 10:52 »
Summene av "alt du gjør" på arbeidssettene skal ligge mellom 11-15 reps som et mål. LItt forskjell på hva slags muskelgruppe du trener, men dette kan du lese om.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 172
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 172

SV: kun 1 sett?
« #8 : 18. oktober 2006, 09:58 »
noen som misforstod her?  Tar da ikke bare 5 reps på noen arbeids sett,   men tar kanskje ikke mere enn 5 reps på de siste oppvarmings settene..     bortkasta å ta mange reps på alle oppvarming/tilvennings sett.    Liker ikke slie meg ut på vekter som ikke betyr noe for vekst. trenger alle de kreftene jeg kan ha til RP settet...

skulle bare vise at med oppvarming så blir det totalt mere enne 1 sett, og selv det ene settet med RP er jo tre sett i kjapp rekkefølge egentlig... 

Jeg satser altid når jeg øker vekt, på å nå ca 8 reps, så 3, så 1... dvs. 11 reps totalt,
Neste trening er målet å nå totalt 13-15.. gjør jeg det, øker jeg nok en gang neste gang.  Hender at jeg øker for mye og kanskje ender opp med 6-7 reps på første, men da går det somregel greit neste gang igjen.  veldig opp og ned fra øvelse til øvelse.   noen er man somsagt oppe i 15-30reps..

Gå til:  

Norges Sterkeste Mann 2019

Strongman22.10.201918

Se bilder og video fra Norges Sterkeste Mann 2019.

Sunn mat: Knasende gode knekkebrød

Kosthold21.10.2019167

Dette knekkebrødet bør du spise.

Slik lager du sunnere taco

Kosthold18.10.2019452

Så mange kilokalorier kan du spare i sunn taco.
Hva med snickersgrøt eller ovnsbakt dessertgrøt?
Peanøttsmør er populært både til grøt, brødskiva og middag. Lag din egen!