Skrevet av Emne: Kampsport og Belter  (Lest 9973 ganger)

Utlogget Atle

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Kampsport og Belter
« : 24. september 2003, 13:22 »
Lurer på hvordan det fungerer med beltene man får. Når stiger man i rang (skifter farge)? Nåpr man har holdt på så så lenge eller kan man klare å gå opp flere belter på noen mnd hvis man er skikkelig god?

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:Kampsport og Belter
« #1 : 24. september 2003, 17:04 »
Man begynner med hvitt og jobber seg opp mot svart. Det normale er 3-6 måneder mellom hvert belte, spørs hva du trener.
sjokk og vantro

Utlogget Shadow85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 49
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 49

Re:Kampsport og Belter
« #2 : 25. september 2003, 13:19 »
Hei,

Jeg trener Taekwondo NTN og vårt system er følgende:

På de fargede belte gradene går det i denne rekkefølgen:
hvit (10 gup), gul (8 gup), grønn (6 gup), blå (4 gup) og rød (2 gup) . Imellom hver av disse kommer det en strek. F. eks graden etter gul (8 gup) er gul med grønn stripe (7 gup). PÅ det røde beltet må en først ha 3 svarte streker før en kan gå opp til svart.

Videre opp i systemet når en kommer til svart  er det hele ni grader innen dette beltet. Det høyeste er 9 dan.
I Norge har vi to stk som er 7 dan (Master Per Andresen og Master Per Christian Gærnes) som er den høyeste graden som er besatt av nordmenn.

Vi har graderinger 3 ganger i året, der vi eksamineres av personer som innehar minimum fjerde grad innen svart belte.

Systemet er forskjellig innen forskjellige kampsporter og kravene for hvert enkelt belte er for eksempel høyere i karate enn det er i Taekwondo. Det kan jo også kanskje diskuteres i om det er litt for lett å avansere i gradene i Taekwondo.
                                   
Shadow85
For å bli en mester, må du først kjenne dine svakheter...

Utlogget EnUngPumper

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 402
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 402

Re:Kampsport og Belter
« #3 : 25. september 2003, 18:25 »
Jeg holdt på med taekwando før. Hadde blått belte med en rød strek (dvs jeg hadde 3 gup ifølge Shadow85). Dette var i Hong-Kong, så kampsport hadde/er en viktig trening der.
Trenern min var nr. 9 i verden med taekwando. Han var beinhard.. Jeg var faktisk med på en oppvisning også.

Så pass dere, eller så haaaaaiyaa..  Grin
"To be or not to be, - that is the question"

Utlogget ChOleB

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Re:Kampsport og Belter
« #4 : 28. september 2003, 04:04 »
Jeg trener brasiliansk jiu jitsu og der har vi fem belter. Hvitt -> Blått -> Lilla -> Brunt -> Svart. Svart er inndelt i 10grader, hvorav 2 i verden har 10. dan tror jeg. Helio Gracie (som utviklet store deler av sporten) og en til. I Norge er det høyeste beltet noen har lilla, selv om vi har et par som hadde fått brunt hadde de fortsatt trent med drakt. De trener bare for freefight og submission wrestling nå.

Det tar som regel omtrent 1.5 - 2 år å få et nytt belte i bjj, kortere om man trener mye og lærer fort.

Selv har jeg blått OooOOO :-D

Ole

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:Kampsport og Belter
« #5 : 14. oktober 2003, 22:22 »
Har trent Wing Chun kung-fu og shaolin kung fu før, og driver med tae kwon do nå(nettopp begynt)  i Wing chun starter man uten belte og må gradere opp til hvitt. dette tok ca et halvt år. Etter ca fem år kan man klare svart belte, men da er man bare halvveis utlært i systemet sånn ca. mellom hvert belte er det tre striper. Shaolin og tae kwon do har graderinger ganske likt. Har hørt at man kan "hoppe" over belter i kickboxing men vet ikke dette sikkert. Men ikke tenk så mye på hvilken farge du har på belte og graderinger. konsentrer deg om å skjønne det du driver med, hvorfor man gjør teknikker sånn som man skal, og hvordan. Dette ser Sifu/Master/sensei osv. og da går graderingene av seg selv! Oppgaven til et belte er å holde buksa oppe egentlig...  Wink

Stå på!
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Halvis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Re:Kampsport og Belter
« #6 : 17. oktober 2003, 11:40 »
Det er faktisk mulig å hoppe over belter i Kickboxing (dobbeltgradere) hvis man får over en gitt poengsum (man får poeng fra 1-6 for hver øvelse), men det går ikke ann å hoppe fra f.eks. orange til grønt 1, fordi det er flere øvelser man må gjennom på graderingen til grønt 1.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you

Utlogget Småen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 252

  • If you want peace, prepare for war!
Re:Kampsport og Belter
« #7 : 17. oktober 2003, 18:42 »
Orange til grønt 1 er vel rett etter hverandre... Er det grønt 2 du mener?
Size matters...

Utlogget Halvis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Re:Kampsport og Belter
« #8 : 19. oktober 2003, 14:07 »
jeg sa feil, mente egentlig fra f.eks. gult til grønt 1, eller orange til grønt 2 som du sa ja...
If at first you don't succeed, skydiving is not for you

Utlogget tlysaa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 78
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 78

Re:Kampsport og Belter
« #9 : 08. november 2003, 05:00 »
Det er faktisk mulig å hoppe over belter i Kickboxing (dobbeltgradere) hvis man får over en gitt poengsum (man får poeng fra 1-6 for hver øvelse), men det går ikke ann å hoppe fra f.eks. orange til grønt 1, fordi det er flere øvelser man må gjennom på graderingen til grønt 1.

Kan hende jeg tar feil men mener at skal man dobbeltgradere så må dette avtales på forhånd. Når 6 er høyeste score så er 6 høyeste score.... I tillegg så er vel dobbeltgraderinger kun aktuelt når det snakkes om lave beltegrader....

Utlogget boXer

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 296
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 296

Re:Kampsport og Belter
« #10 : 08. november 2003, 10:33 »
Skal en utøver få gradere seg dobbelt så bør de utmerke seg litt på trening og sportslig.

Vi kjørte en grdering hvor vi hentet inn G.M. Søfteland (formann graderings komitee NKBF). fordi vi hadde ett par som skulle opp til høy gradering . han ga dobbelt gradering til en gutt  i klubben vår  uten at dette var avtalt på forhånd på grunn kjempe prestasjoner.

Reglementet i Kickboxing sier også at er du gradert i annen kampsport kan du også starte gradinga i kickboxing på ett høyere nivå enn fra gult. (alt ettersom hvor høyt du er gradert i annen kampsort og type kampsport)


Konkurrerende utøver i kickboxing/boksing.
mosjonist utøver i styrkeløft
Knebøy 180- Benk 122,5 - Mark 215 (stevne) Knebøy 190- Benk 142,5 - Mark 200 ( trening)

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:Kampsport og Belter
« #11 : 08. november 2003, 15:17 »
jeg bryr meg lite om belter, vil bare få grønt 1 så jeg kan gå fullkontakt.
sjokk og vantro

Utlogget Grete

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Re:Kampsport og Belter
« #12 : 25. desember 2003, 20:57 »
hei. hvis noen vil vite alle de forskjellige gradene innenfor taekwon-do, gå inn på www.saltengtf.net  der står det meste om beltene og sporten.
Japansk ordtak: Yakamato Kamatsu Kamito Sumatsuki Yani. På norsk: Vess du har en paraply i ræva, så ikke åpne den...!

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:Kampsport og Belter
« #13 : 26. desember 2003, 20:09 »
bjj har jo et genialt beltesystem. Hvis man f.eks har lilla belte og konstant tar brunbelter, så får man brunt selv.
Bjj-beltene er et av de få beltesystemene jeg respekterer.
Svart belte i visse andre kampkunster har jeg lite eller ingen respekt for.
sjokk og vantro

Utlogget tob

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Re:Kampsport og Belter
« #14 : 28. desember 2003, 21:46 »
Det er faktisk mulig å hoppe over belter i Kickboxing (dobbeltgradere) hvis man får over en gitt poengsum (man får poeng fra 1-6 for hver øvelse), men det går ikke ann å hoppe fra f.eks. orange til grønt 1, fordi det er flere øvelser man må gjennom på graderingen til grønt 1.


beklager men det du sier er galt. I kickboxing kan man helt fint hoppe fra orange til grønt 1. Eller fra hvit til organgest. Men etter grønt 1 er det mye verre å få dobbelgradering. Jeg selv gikk fra gult til grønt 1. Så fra grønt 1 til blått. Men etter dette er det helt umulig å få dobbel. Spørs hvor god man er, men aldri hørt om noen som har klart det.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!