Skrevet av Emne: Kampsport og Belter  (Lest 9970 ganger)

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Kampsport og Belter
« #15 : 29. desember 2003, 16:26 »
Nå er en beltegrad innen en hvilken som helst kampsport et bevis på at du der og da kan vise det som klubben/foreningen/forbundet har satt som krav for at du skal klare akkurat det beltet. Intet mer, intet mindre. Det vil si at det også er veldig stor forskjell på hva f.eks. en innehaver av sort belte kan innen de forskjellige kampkunstene. Stort sett vil det si at du har kommet deg et stykke over nybegynnerstadiet, og i hvert fall har vært innom de aller fleste av teknikkene den kampkunsten omhandler. Jeg er også tvilende til "beltefabrikker" hvor man graderer hvert kvartal eller så, og allikevel bruker 6 år til sort. Særlig hvis man må betale for hver gradering og hvert nye belte. I så fall ser jeg ingen som helst annen grunn til dette enn at klubben skal tjene penger. Hvis instruktørene ikke klarer å holde elevene motiverte på annet vis enn å gi dem nye belter fire ganger i året så gjør de et eller annet feil!

Utlogget Crostraining

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:Kampsport og Belter
« #16 : 30. desember 2003, 07:23 »
Det ligger litt forskjellig filosofi/krav bak beltegraderingene alt etter hva slags art en utøver.
I flere av artene som jeg har trent finnes det faktisk ikke belte grader. Men Instruktør level og som regel tre elev parti. Det er da instruktøren som bestemmer når du er god nok for å klatre videre  fra nybegynner til mellom og til slutt til videregåeden elev. På ett eller annet punkt vil en også få opplæring å instruere da det er i seg selv en lærdom. Det var faktisk en fin måte å ha det på, i og med at en ikke nødvendigvis får visst alt under en gradering( eller rett og slett har en dårlig dag).
Noen arter begynner man ikke å "lære "før"  en har tatt sort belte, og andre arter er  det teknisk høyeste beltet sort belte og tar da flere år å oppnå. Det vil si i de artene så er alle dan æres dan for det du tilfører arten/sporten. Beltet er en måte og vise at du har tilegnet deg mer kunnskap og utviklet deg. Så definisjon av kunnskap og krav er forskjellig alt etter hva slags art en trener. Jeg må ærlig innrømme at alle graderingsformer har mye positivt bak seg, men at jeg setter kunnskap og personlighet foran
Kjell Torbjørn Tofte
Self defence isn't a style, it 's just how you can survive.


Konkurrerende utøver i Kampsport.

Utlogget TheBoxer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Re:Kampsport og Belter
« #17 : 30. desember 2003, 07:40 »
Enig med Kjell her, hos oss blir det ihvertfall delt opp i partier, nybegynnere og videregående, er treneren flink nok og kjenner sine utøvere slik han skal, vet han og kan se hva du er god på og ikke er god på, uten at man trenger ett belte til å fortelle det. Men dette er jo boksing da, litt spesielt det, i tillegg til at vi ikke er 100 man på trening (ligger på rundt 10) og da er det lettere å ha kontrollen..
"No teammates
 No timeouts
 Nowhere to hide"

"It's not the size of the dog in the fight, It's the size of the fight in the dog."

"Your mind can make you train
Your body can create power
But only your heart can make you a Champion!"

Utlogget boXer

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 296
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 296

Re:Kampsport og Belter
« #18 : 30. desember 2003, 21:00 »
hvis du skal konkurerre i kickboxing kreves det beltegraderinger,
lokale-regionale stevner -  gult belte
nasjonale stevner - orange belte
NM - Orange belte
internasjonalt - blått belte

samme hvis du har tenkt å dømme eller trene(drive klubb)
Dommerlisens
D og C -  lisens - orange belte
B lisens/ klubbtrener   -  grønt belte
A lisens / hovedtrener   -  blått belte

Dette hvis man er organisert i NKBF,  Men har man ikke tenkt å konkurere ser jeg ingen grunn til å gradere seg.
jeg har brukt det oppover årene som test ovenfor meg selv, ser hvor langt jeg greier å presse meg selv (fysisk). og det er en herlig følelse etter en endt gradering å modta belønningen i form av ett diplom og belte.

Jeg har kommet meg til brunt belte , men har ikke greid å motivere meg selv til ny gradering selv om det nå er gått 4,5 år siden sist. Sa til meg selv den gang at jeg skulle ha svart men Smiley  selv om graderingene etter brunt (brunt 2, brunt 3 og svart) ikke er så anderledes fysisk enn brunt, det kreves at man har dømt nasjonale stevner  , norgescup poeng etc...



Konkurrerende utøver i kickboxing/boksing.
mosjonist utøver i styrkeløft
Knebøy 180- Benk 122,5 - Mark 215 (stevne) Knebøy 190- Benk 142,5 - Mark 200 ( trening)

Utlogget Jero

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

  • To live is to die. How is up to you...
Re:Kampsport og Belter
« #19 : 02. januar 2004, 09:55 »
Mulig jeg svarer litt sent på dette, men det er ikke umulig å dobbeltgradere seg. Min første sensei, Sensei Ottar Henriksen, reiste ned til Japan for å ta 2 dan i jiu jitsu. Han syntes det var så dyrt å reise ned dit, så han tok så like godt 3 dan mens han var der nede. Og da snakker vi om en mann som var over 80 år... Så det kan umulig være umulig...

 I capoeira så begynner man ikke med hvitt, men ender med hvitt. Da har man holdt på ett sted mellom 15-20 år og det er veldig få som har det. Ingen i norge. Man har både ensfarget og to farget belte i gradene. Det er ikke noen tidsregel for hvor lenge man har holdt på, men det er gradering ca en gang i året. Det er fordi at instruktørene som tar graderingene som regel kommer utenlands fra...

   I capoeira heter det forresten "batisado", som betyr dåp.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!