Det har vel vært såpass mange diskusjone rundt dette temaet her inne at mange begynner å bli en smule lei (ref. f.eks warlock har jeg inntrykk av

). Når det er sagt, så svarer jeg jeg...da jeg synes temaet er veldig interessant/fascinerende.
Vi streber alle etter noe... Prøver å finne mening med livet vårt så godt vi kan. Prøver å leve tilfredsstilt så godt vi kan. Vi er alle forskjellige, vi mener alle forskjellig, tror forskjellig osv. Hvem har rett, og hvem har feil?
Jeg tenker at meningen med livet rett og slett må være å finne noe som gjør en lykkelig, noe som gjør at man føler at dette var det virkelig verdt å bruke livet mitt på. Ut fra dette synspunktet blir det feil å stille spørsmål om hvem som har rett og feil, da det vil være 100% subjektivt. Å fokusere tilværelsen rundt å bygge en mest mulig perfeksjonert fysikk føles for noen absolutt meningsfylt, mens det for andre nok ville vært å kaste bort den tiden man har til rådighet...
Det er skremmende å se millioner av muslimer gå beserk på Norge og Danmarks ambasader pga. noen Mohammed tegninger. Helt sykt er det å se hvordan så mange mennesker er totalt hjernevasket og vil tom ofre livet sitt for troen sin.
At handlingen og konsekvensene er skremmende er jeg helt enig i, men jeg er overbevist om (som det vel kommer frem i flere andre tråder) at den egentlige årsaken til disse hendelsene ikke har noe som helst med tegningene å gjøre. Heller ikke religion i seg selv tror jeg er særlig utslagsgivende for mye av det som skjer. Situasjonen i verden, og forholdet mellom den islamske- og den vestlige delen av verden derimot, samt globalisering og integrering når verden stadig blir mindre, har nok en hel del mer å si...slik jeg ser det.
Når det gjelder diskusjonen rundt om det finnes en gud eller ikke, så er det den mer generelle "høyere" makten jeg finner det mest interessant å tenke på. Om det finnes noe vi kan kalle gud, så ser jeg sannsynligheten for at vi skal kunne evne å fatte dette fenomenet som forsvinnende liten. Med andre ord så kan jeg vel kanskje kalles agnostiker, da jeg ikke fornekter at det finnes ting vi mennesker aldri vil oppnå forståelse av (begreper som evighet, begynnelse og ingenting kan være illustrerende for det jeg tenker på).
Om folk ønsker å diskutere sannhetsinnhold i hver enkelt religion, der man har kartlagt veldig mye av innholdet, så føler jeg det blir litt håpløst, da man ikke på noen måte har noen indisier på hvilken som er den riktige. Religionene inneholder også (om de tolkes hvertfall noe i nærheten av bokstavelig) alt for mange selvmotsigelser til at jeg finner det særlig interessant.
Kommer sikkert på noe mer jeg burde hatt med, men da får jeg vel heller endre senere...