Skrevet av Emne: Oslo  (Lest 908 ganger)

Utlogget Hans Høyhet

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 66

Oslo
« : 09. november 2006, 22:05 »
Hva skjer egentlig med Oslo om dagen ? Riktignok har jeg hørt at ting begynte å bli ille, en følger jo med fra der en bor uansett – men at det var så ille som nå hadde jeg i grunn aldri trodd. Etter å ha jobbet en liten uke i Oslo og tatt t-banen til og fra jobb hver morgen er det ikke en dag jeg ikke må skreve over en som ligger å sover i utgangen av t-banestasjonen. Hvorfor har det blitt slik egentlig ?

Det hele fikk meg i grunn til å tenke på sist gang jeg var i Norge, det var sist sommer, og jeg skulle innom Oslo S for å ta toget videre. På vei gjennom Oslo S tenkte jeg at det var på tide med litt påfyll av mat, og det er ikke ofte jeg tyr til fast-food varianten, men denne gangen lot jeg meg friste. Så med en hamburger i hånden, en pose pommes frites samt litt brus satte jeg meg til på en benk nede på perrongen. Det tok i grunn ikke veldig lang tid før det satt en liten krabat foran meg. Stille så han opp på meg, skakket litt på hodet og de brune øynene hans spurte vitterlig om han kunne få litt av det jeg spiste. Sa ingenting, det var jo en spurv, men tigge hadde den tydeligvis lært. Så en kvart pommes frites fikk den før den fløy av sted. Ikke lenge etterpå var den tilbake, skjønt om det var den samme eller ikke er jo umulig å si – men en spurv satt nok en gang foran meg. Skakket litt på hodet, og hoppet lett rundt. Og slik gikk det altså videre, og i løpet av de 10 minuttene jeg satt der kom det flere spurv til og de fikk vel alt i alt store deler av min pommes frites. Jeg følte jo hadde gjort en liten god gjerning der jeg satt, for duene – de dukker jo opp de også – hadde ikke fått noe særlig. Store og griske som de er var det ikke rare mengden jeg syntes de fortjente. De stakkars små spurvene derimot, de fikk. Og i det jeg reiser meg opp kommer det ei jente med lett knekk i knærne og skal selge meg et blad. Fikk aldri tak i navnet, med noe med Oslo og hun smilte. Påtatt eller ikke, hun smilte det hun klarte. ”Artig måte å tjene penger på tenkte jeg”; hun fikk ingenting av meg trass i hennes reklame om at ”det er tegneserie av Kristoffer Nilsen”. Ja ja, at du vet hvem Joakim Nilsen var gjør vel ikke at du skal reklamere for broren hans og samtidig prøve å tjene penger på det? Så på toget bar det, uten blad men samtidig fornøyd til sinns der jeg hadde matet mer enn en liten spurvefamilie.

Men altså nå er det bare verre og verre i denne byen vi kaller Oslo. Nå vet ikke jeg om jeg er spesiell som nødig gir fra meg penger til narkomane eller uteliggere, men hva skal en gjøre da? Det er ufattelig kjipt å måtte skreve over en sovende (ruset?) person hver morgen som ligger i ei steintrapp og prøver å ta til seg den lille varmen som siver opp fra t-banestasjonen. Irriterende for meg, og sikkert mange med meg, men hvorfor ligger han der egentlig? ”Alle sier at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor !”. Ja, han var kanskje forut for sin tid – men at de som ”stengte” Plata har vel kanskje ikke lyktes med hva de gjorde? Og hvorfor øker mengden av personer som sover ute og tigger overalt? Skal man gi de penger, eller skal man fore spurvene? Hva jeg gjorde i sommer var da helt naturlig for meg, i hvert fall da, men en enkelt uke i Oslo har fått meg til å tenke. Det verste er vel at jeg ikke tenker på de som ligger ute og fryser, men hvordan skal jeg kunne bidra til å få de bort. Men kanskje det er slik mange av oss tenker, og at det er der problemet egentlig ligger ?
I'm a bodybuilder and I'm OK, I sleep all night and I train all day.... Knebøy




Man vet aldri når en får bruk for et jernrør

Utlogget Blomsterpotte

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 901
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 901

SV: Oslo
« #1 : 09. november 2006, 22:36 »
Jeg forstår akkurat hva du mener, jeg har tenkt det samme flere ganger.

Honnør for et innlegg som virkelig fikk meg til å tenke!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Oslo
« #2 : 10. november 2006, 06:56 »
Undersøkelser viser at antall sprøytenarkomane i landet ikke har økt merkbart de siste årene... Mulig aat bruket har blitt mer synlig, eller at brukermetoden har endret seg.. Altså mer over på røyking av heroin og bruk av tabletter fremfor heroin og sprøytestikk...  what

Uansett har vi en gruppe mennesker som sliter kontinuerlig. Jeg syns salget av avisa "= Oslo" er et kjempebra tiltak for å la folk gjøre noe LITT mere vettugt enn å tigge...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Oslo
« #3 : 10. november 2006, 07:00 »
Undersøkelser viser at antall sprøytenarkomane i landet ikke har økt merkbart de siste årene...

Hørte også dette bli referert på en eller annen radio, og at nedgangen også var markant. Men dette var vel kanskje på landsbasis ? Men jeg støtter påstanden om at etter Plata ble rensket for de narkomane så er de jammen over alt. Og at vi har en rekke mer eller mindre profesjonelle tiggere fra andre land her for tiden hjelper vel kanskje ikke på bildet det heller.

Et annet "fenomen" jeg har lagt merke til, er at det er flere og flere som har alt de eier i en handlekurv eller hjemmesnekkret kjærre. Litt sånn type man forbinder med USA, men nå er det en del av de i Oslo også faktisk.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Oslo
« #4 : 10. november 2006, 11:52 »
Hvor mange prosent av de som bor ute er egentlig narkomane eller alkoholikere? Klarer ikke helt å se for meg at _samtlige_ er på kjøret, selv om det av og til kan virke sånn.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget 12431

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Oslo
« #5 : 10. november 2006, 12:42 »
til meg gjenstår det iallefall å finne en uteligger som IKKE ar noen form for misbruk.
Flertallet av de har nok det.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Oslo
« #6 : 10. november 2006, 14:24 »
Hvorfor er det sånn? Om de hadde brukt penga på noe annet enn dop så hadde de da hatt råd til både et hjem og mat? Er de på gata pga dop eller er de i utgangspunktet ikke misbrukere men har blitt det pga påvirkninger av "venner" på gata? Vanskelige spørsmål, regner vel egentlig ikke med noen svar, men lurer likevel. Hvorfor bor folk på gata? Vi er jo rikest i verden... Har vanskelig for å tro at narko og alkohol er skyld i alt sammen.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

andreassk

  • Gjest
SV: Oslo
« #7 : 10. november 2006, 14:45 »
OT: Hvordan måles egentlig rikdommen i Norge. Er det BNP/befolkning eller er det BNP + oljepengene/ befolkning, eller noe annet?

 Huh

Sorry UAC, gikk litt fort i svingene her..  biggrin

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Oslo
« #8 : 10. november 2006, 14:55 »
BNI ? BNP du mener antar jeg ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!