Skrevet av Emne: For jenter i kampsport  (Lest 16679 ganger)

Utlogget Kickboxgirl

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 9

For jenter i kampsport
« : 03. oktober 2003, 11:51 »
Jenter har som gutter fordeler i idrett, og mange bruker de.. Mange har en kjempe viljestyrke, og er villige til å streve litt for å nå en drøm - et mål. Noen bruker dette ved å bli gode i en idrett, f.eks, kampsport..
Her kan jo jenter.. og gutter selvfølgelig kanskje dele noen erfaringer innen kampsport eller andre idretter.. Treningstips, motivere hverandre før konkurranser osv..

 Wink

Utlogget Kickboxgirl

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 9

Re:For jenter i kampsport
« #1 : 03. oktober 2003, 12:10 »
Kanskje du er lei av å føle at du har et kjempetalent, og/eller at du er kjempeflink i å presse deg selv(og du føler at det mangler noe, noen å dele livsstils erfaringer o.l med): trener så svetten spruter på rommet ditt.. Du har masse å gi av tips til andre, om hvordan du greier å tvinge deg til å gjøre dette mot deg selv..Del dette med noen andre her, dine erfaringer og mål, det er flere der ute med mange gode tips:)
*Trening er selvfølgelig hardt der og da, men føles veldig godt etterpå:)*
Jeg går selv på kickboxing (kickboxgirl), og føler at det er like hardt psykisk som fysisk, det er ikke lårmusklene som automatisk får kroppen til å sprette opp igjen ved spensthopp, det er viljen.. uten den hadde du lagt deg rett deg rett ut på matta og kanskje hatt dårlig samvittighet over at du ikke gidder utføre denne øvelsen som tar kanskje to minutter. Men alle må jo huske å følge fornuften også, tenk sunnhet.. Ikke bare tren, husk nok søvn og nok næring ! Hvordan skal kroppen klare å bli sterkere uten noen byggestoffer ? Nei, det er moro å ha en drivkraft som får deg til å bli bedre i det du liker.. Because you can do it..
Men husk å behandle deg selv slik at alle endorfinene(si ifra hvis det ikke var det det hete...) du får av treningene, får frem smilet og glade tanker !:)

Utlogget Chas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 69

Re:For jenter i kampsport
« #2 : 03. oktober 2003, 23:20 »
Viljen er vel det som ligger bak alle som trener seriøst. Er ikke mulig å trene hardt flere ganger i uken, hvis ikke man har en jernvilje. Det er vel derfor det er så mange feite nordmenn rundt omkring. Vi har blitt et veigt folkeslag, langt fra våre vikingforfedre =)

Men jo, det er en god følelse å trene hardt. Ikke bare det å bli ferdig med trening, men også det å presse seg selv og kjenne at det brenner i musklene, ta en ekstra rep, eller reise seg når man er helt utkjørt fra kampsporttrening. Selvtilliten stiger også, og man føler seg helhetlig veldig bra. Har merket at jeg føler at det er noe som mangler når jeg ikke trener, eller er ute av form. Kan liksom ikke nyte livet fullt ut.

Har merket at mentaliteten har veldig mye å si for hvor mye man kan yte når man trener. Hvis jeg har hatt en lang dag, spist lite, og følger meg slapp, så er det vanskelig å finne motivasjonen til å trene. Riktignok gjennomfører jeg treningen, men med liten entusiasme, og jeg gidder ikke presse meg så mye som jeg burde. Riktignok kommer vanligvis motivasjonen etterhvert som man trener, men men...
Jeg vet ikke om dette er riktig innstilling, men jeg trener alltid best når jeg er aggressiv. Hvis jeg er forbanna, har vært ute for idioter, eller dagen bare har vært råtten, klarer jeg alltid presse meg selv mye mer. Har jeg ikke aggressivitet, så må den "jeg er best i verden" følelsen til for at jeg skal kunne presse meg. På dette området er musikk et must. Skikkelig heavy metal passer perfekt for å finne treningsformen, og man føler seg så macho, så =)
Føler at trening aldri blir en kjedelig rutine for meg. Jeg psyker meg alltid opp, og presser meg på hver trening, ellers hadde jeg aldri orket å trene. Testosteron og adrenalin er gode ting å ha...

Kickboxgirl: Må si meg uenig på et område. Kan ikke se noen fordeler jenter har over gutter i trening.

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:For jenter i kampsport
« #3 : 04. oktober 2003, 11:49 »
det å si at jenter har sterkere vilejstyrke eller evt er sterkere mentalt enn gutter.. er bare bullshit og propaganda fra organisasjoner som ottar som MÅ finne noe for å kompansere for at gutter er sterkere fysisk.. men dere ER ikke smartere... mer viljesterke.. osv.. så bare "get over it" .. takk takk


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Sonica

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 113

Re:For jenter i kampsport
« #4 : 04. oktober 2003, 12:43 »
Ikke vet jeg, men er det noen som syter og skriker til for ingenting på kampsporttreninger, er det gutta. Der jeg trener nå, er det definitivt guttene som får mest kjeft for å prøve å gjøre det lett for seg selv og å sluntre unna.

Tror ikke Kickboxgirl mente å komme med et innlegg i en kjønnsrolledebatt, samtidig må det være lov å diskutere det en holder på med, fra et jentesynspunkt, tross alt er det ikke så mange av oss i kampsportmiljøet.

Angående motivasjon;.. jeg prøver å tenke på hva jeg bør bli bedre på, og virkelig gå inn i treningen og glemme alt annet utenforliggende. At det er grusomt hardt til tider, har jeg sikkert bare godt av i det lange løp, selv om det er fælt når armer og bein blir til verkende skjelvende greier som nekter å lystre. Om treningen er slapp, føler jeg meg litt snytt faktisk. Grin

Utlogget Chas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 69

Re:For jenter i kampsport
« #5 : 04. oktober 2003, 13:27 »
Sier meg enig med Cain. Da jeg trente Kyokushinkai var det aldri noen som klaget. Jentene ble jo også behandlet på samme måte som guttene, så stort sett endte det med at de fikk mer kjeft, da de ikke kunne holde samme nivå.

Utlogget Sonica

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 113

Re:For jenter i kampsport
« #6 : 04. oktober 2003, 15:56 »
Holde samme nivå på hva da? Teknisk utførelse eller styrke/herdingsøvelser? Kyoukushin (-kai) er jo kjent for å legge vekt på styrke, herding osv. Men det er ikke vanlig å legge stor vekt på det i de fleste kampsporter, eller karatestiler for den slags skyld. Det er teknisk nivå, forståelse, erfaring ol. og ikke antall pushups, som sier noe om hvor god en utøver er, både når det gjelder graderinger og konkurranse.

Utlogget Spea

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 110

Re:For jenter i kampsport
« #7 : 04. oktober 2003, 18:14 »
Det er nok gjort undersøkelser på dette med jenters psykiske styrke iforhold til gutta.
Jeg vet ikke helt om det er så lurt å trekke det frem i alle mulige sammenhenger av den grunn.
Det sies at vi har høyere smerteterskel enn menn - de fleste mannfolk hadde dødd i løpet av en fødsel, for eksempel.  Wink

Og - alle vet vel hvor syk en mann (tror han) er når han kjenner litt kiling i halsen?
Jeg skal slutte å tulle. Men det er litt sannhet i det jeg sier også.
Man skal ta slike undersøkelser med en klype salt, og heller se på realitetene.


Det jeg vil frem til, er at det ikke er noen vits i å sammenligne gutter og jenter på denne måten - vi er bedre, fordi...
Hvorfor kan vi ikke bare trene, gjøre det vi skal gjøre - og se på resultatene?


Det jeg synes er positivt, er en oppbackings-tråd.  Cheesy
Jeg driver for øyeblikket ikke med noe seriøs trening selv (skader i hopetall), men synes det er bra å se at andre gjør det.

Bare ikke la det bli en "girlpower"-tråd i Spice Girls-ånd, eller..?
Det tar bort litt av glansen.

Synes jeg, da.

Utlogget Chas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 69

Re:For jenter i kampsport
« #8 : 04. oktober 2003, 21:40 »
Sonica: Kyokushinkai er bygget på realistisk selvforsvar, og uten styrke har man liten sjanse til å forsvare seg selv. Kyokushinkai legger også like mye vekt på teknikk som andre kampsporter.

Når det gjelder smerteterskel, så ligger vel den mye lavere hos jenter. Ihvertfall alle jeg har truffet. Har forresten clusterhodepine, populært kalt selvmordhodepine. Smerten sammenlignes visst med det å amputere et lem uten bedøvelse, så ikke kom her og snakk om fødsler =)

Men, det jeg husker fra gymmen på skolen for en del år siden er at jentene klaget og klaget, fikk spesialbehandling, og hvor den "beste" jenten var på nivå med den gutten som var mest ute av form.

Å si at jenter har sterkere psyke enn menn er bare tåpelig. Menn er fra naturen sin side laget for å være sterkere både fysisk og psykisk. Det er ikke mannsjåvinisme, men fakta. Jaja, blir mye krangling her.

Utlogget Spea

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 110

Re:For jenter i kampsport
« #9 : 04. oktober 2003, 22:57 »
Beklager, men du tar feil.

Du kan ikke legge frem egne påstander som "fakta".
Jeg kan ikke påstå som vitenskapelig bevis - selv om jeg flere ganger har opplevd det - at gutter er svakere psykisk enn jenter.
SELV om det, faktisk da, har blitt gjort undersøkelser - med dette som resultat.

Her snakker vi om individualitet, og det er fåfengt å prøve å rakke ned på det ene eller andre kjønn - beviser har dere ikke, så gi opp hele diskusjonen med en gang.
Hva "jentene/guttene på treninga" har gjort, og hvordan de oppfører seg, samt reagerer på motstand og smerte - det er knekkende likegyldig i en saklig debatt.


Jepp - jeg kommer her og snakker om fødsler.


At jentene på gymmen på skolen  :Smiley ble spesialbehandlet, og ikke var på samme nivå spom guttene - ærlig talt!
Jeg antar du ser selv at dette argumentet ikke henger på greip.
Blir litt oppgitt av slike påstander.
Bullshit, rett igjennom.

Akkurat som om småjenter på skolen er representative for seriøse idrettsutøvere.
Makan...

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:For jenter i kampsport
« #10 : 04. oktober 2003, 23:27 »
men kjære lille molanya.. Kan du komme med litt dokumentasjon før du påstår at alle kommer med egne påstander og legger dem frem som fakta? Det at jenter produserer _langt_ fler endorfiner enn normalt under en fødsel og faktisk DEMPER smertene mer effektivt har INGENTING med høy smerteterskel i det daglige liv å gjøre. Og det at dere snakker om undersøkelser som viser ditt og datt.. UTEN å vise til dokumentasjon.. er bare BULLSHIT.. ok? og i de 5-6 kampsportene jeg har trent.. er det jenter som syter og klager absolutt mest.... "vondt med pushups på knokene.. " "dette ødelegger jo sminken jooo!?!?" osv.. så det å komme med helt grunnløse påstander uten mening.. er bare leit. Og det at jenter til stadighet skal prøve å komme seg bort fra at de ble skapt for å føde barn, passe på leirplassen og lage maten som MENNENE jaktet og samlet.. det skjønner jeg ikke.. det var/ble nå engang slik, så i stedet for å begynne å syte om "mental styrke" og "psyke" som faktisk varierer mer individuellt mellom MENNESKER generelt (Se.. kjønnsløst..) enn mellom kjønnene.. ingen undersøkelser jeg har sett, påviser noe annet.


og jeg ser våre kjære jenter snakker om graderinger.. og konkurranser.. når man trener KAMPsport.. med det for øye at man skal bli flink til å forsvare seg selv.. er det ikke hvor mange fancy beltefarger man har som er viktig.. det er ikke hvor mye kul japansk eller koreansk terminologi man kan som er viktig.. det er den dagen du blir prøvd voldtatt og klarer å sparke fyren i skrittet, stikke et par fingrer i halsgropa og komme deg unna.. selvforsvaret ditt er bra.. "graderinger ditt og graderinger datt".. graderinger driter man i... mmmmmmkey?


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Chas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 69

Re:For jenter i kampsport
« #11 : 04. oktober 2003, 23:57 »
Jeg fatter ikke hvor dette med mental styrke kommer fra. Jeg mener, det ligger i selve kvinnens natur at de er svakere utstyrt fysisk og psykisk. Menn er laget som et verktøy. De skal gå på jakt, drepe dyr, og handle rasjonelt i stressende/farlige situasjoner. Kvinner skal ta vare på barn, og gjøre relativt ufarlige ting. Dette er slik naturen laget oss, og slik vi fremdeles er i dag, selv om samfunnet har forandret seg.

La oss ta en sammenligning. Hvis en gruppe på ti sterke menn, og ti svake menn blir stilt opp i mot hverandre, og skal utføre harde økter med et eller annet, er det mest sannsynlig at den svakeste gruppen vil beklage seg. Det er det samme med kvinner og menn. Menn er rett og slett bedre utstyrt til å klare seg i de situasjonene de er laget for å komme opp i.

Hva er det forresten som er så gale med gym argumentet? Det er jo en standard i seg selv. Eller du er vel av typen som mener jenter er like sterk fysisk som gutter?

Jaja, Cain sier det som det er...

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
Re:For jenter i kampsport
« #12 : 05. oktober 2003, 00:07 »
Det mest vesentlige og grusomme for alle "kvinnesjåvenister"(finnes nesten det i disse dager) må være det faktum at kvinnene ufattelig nok også må være dårligere i GOLF(inkludert puttingen som har 0 med styrke å gjøre!), DART og CURLING...! Så la oss poengtere det. Jeg kunne kanskje godta fotball, håndball, basket, ishockey, amerikansk fotball, styrketrening, maraton, 100 meter, 200 meter, kort sagt absolutt alle distanser.. både når det gjelder å løpe/gå/sykle/svømme, kickboksing/thaiboksing alt som heter kampsport osv osv... men IKKE for all del - DART og GOLF! Det sier noe om jenteres helhetlige motorikk, akkurat som at langt færre jenter fra naturens side kan utføre et simpelt SLAG på normal måte, uten at det ser klønete ut. Jeg ønsker ikke med denne posten å virke verken disskriminerende eller mannsjovenistisk, men må bare få sagt det som det er, at det desverre stemmer at menn er best til aboslutt alle fyisiske handlinger som eksisterer her på planeten, og hvis vi skal se på kvinnenes fremtrinn så er det vel først og fremst det å ta seg av barna sine og trøste, snakke med dem om problemer osv jeg ser på som forttrinn de kan skryte på seg....

Jeg har som nordmann akseptert at negerne ikke blir solbrente, kvinner; aksepter at dere er fysisk dårligere til så å si alt. Men uansett; dere er ikke dårligere mennesker forde, tvert imot Smiley
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Spea

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 110

Re:For jenter i kampsport
« #13 : 05. oktober 2003, 00:12 »
Kjære, søte, vakre, vene Cain.


Ehm...
Det er du som kommer med påstander, og legger dem frem som fakta her.
Jeg påstår at bildet er mer nyansert enn som så.

Før du krever dokumentasjon fra meg, så må du nok slenge frem et dokument her og en link der først - skjønner du.
Du kan ikke ta andre på dine egne feil.


Men.... Hvorfor så fiendtlig?
Det var egentlig derfor jeg skrev her in the first place - hvorfor lage en debatt om hvem som er best?
Hvorfor ikke, som nevnt før - se det gode i hvert individ, og legge vekt på treningsglede - og for dem som ønsker det - resultater?

Det første jeg gjorde her, var å dempe denne "jenter er best"-greia.
Det betyr ikke at jeg mener menn "er best".
Synes det er en utrolig dårlig problemstilling.


Kjære deg.
Selv om "folk du kjenner" syter og klager, er ikke dette dokumentasjon.
Jeg har mange - tro meg, mange... - episoder, der guttene helt klart kommer dårligst ut.
Jeg har ikke tenkt å nevne dem, for å score billige poeng overfor deg.
Merk: jeg kunne gjort det, men velger faktisk å føre debatt på et "litt" høyere nivå enn akkurat det!


Du plasserer meg, med det du sier, inn i en kategori sammen med de som "syter og klager". Pga kjønn!
Det er den verste argumentasjonen jeg har hørt på lenge.
Det er frekt, og det vil jeg ha meg frabedt.

Makan til generalisering!  Shocked


Og du - denne "lenk-dem-fast-til-kjøkkenbenken"-mentaliteten din bør du legge fra deg med en eneste gang.

Slike utsagn fikk meg nesten til ¨ikke gidde å svare deg... Men klarte ikke å motstå lysten.
(men det er jo ikke så rart, jeg tilhører jo tross alt det svake kjønn!  Cheesy)


Noe av det du skriver; nemlig at dette er mer individuelt, enn kjønnsorientert - er jeg fullstendig enig i, men du sier jo imot deg i resten av innlegget.
Dermed skjønner jeg ikke helt hvor du vil, med så sprikende meninger som det der.
Bestem deg først...



>>og jeg ser våre kjære jenter snakker om >>graderinger.. og konkurranser.. når man trener >>KAMPsport.. med det for øye at man skal bli flink til å >>forsvare seg selv.. er det ikke hvor mange fancy >>beltefarger man har som er viktig.. det er ikke hvor >>mye kul japansk eller koreansk terminologi man kan >>som er viktig.. det er den dagen du blir prøvd voldtatt >>og klarer å sparke fyren i skrittet, stikke et par f>>ingrer i halsgropa og komme deg unna.. >>selvforsvaret ditt er bra.. "graderinger ditt og >>graderinger datt".. graderinger driter man i... >>mmmmmmkey?


Ikke 'key i det hele tatt.
Ærlig talt, du - og slik er det bare jenter som driver på??

Dette er for dumt! :Smiley

Utlogget Spea

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 110

Re:For jenter i kampsport
« #14 : 05. oktober 2003, 00:14 »
... ellers er jeg fullstendig klar over at menn (generelt!) er sterkere enn kvinnen, - dette har jeg heller aldri sagt imot.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!