Skrevet av Emne: Trening frem mot sykkelritt om 7 måneder - Noen sykkeleksperter?  (Lest 3998 ganger)

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Hei!

Bedriften skal være med på et sykkelritt i juni en gang, og jeg har planer om å
vertfall gjøre det "over middels". Smiley

Selv så trener jeg kun beinstyrke en dag i uken med 45 mins spinning rett etter øvelsene.
Knebøy, tåhev, lårcurl, benspark og utfall. Trener generelt styrke 4 dager i uken og ønsker ikke å trappe ned på de andre øvelsene.. Har tenkt litt selv, og lurer på om dette kan være en mulighet.
Ønsker synspunkter, gjerne fra syklister eller allsidige atleter med erfaring!
Ikke bare fra 20 åringer som løfter vekter.  Wink

Mandag - Bein styrke
Knebøy
Utfall
Benspark
Tåhev
Lårcurl

Tirsdag - Bryst å Triceps
div øvelser

Onsdag - Bein / kondisjon
Spinning 40 minutt eller 2000m svømming f.eks?

Torsdag - Rygg å Biceps
div øvelser

Fredag - Skuldre og mage

Lørdag - Bein / kondisjon
Langtur på sykkel ute..

Søndag - FRI!



Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Skal du bli god til å sykle må du sykle Smiley Bare synd at det er så kjipt å sykle i norge vinterstid :p Prøv i alle fall å sykle som mye som mulig så ofte som mulig. Spinning er langt i fra en erstatning, hjelper litt på kondisjonen, men for min egen del er intensiviteten midt i mellom alt. Ikke høy nok til å få effekten av intervaller eller lav nok til å simulere sykkelritt over 4 timer. Erfaring er gull verdt i ritt, man bør vite på forhånd hvor lenge man klarer en viss intensitet slik at man ikke går på en skikkelig smell eller sitter inne med ubrukte krefter mot slutten.

Snakker vi om terrengsykling krever dette god teknikk, spesielt i utforbakker kan man spare mye tid.

Er det landevei kan du spare mye på å aldri dra, bare ligge bak andre som tar vinden for deg. Alle vil synes du er kjip, men du kommer til å få en mye bedre tid enn du noen gang ville ha gjort alene hvis det er det som er målet.



Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Er en løype på ca. 8 mil hvor de aller mest er bare hard grus og asfalt, men vi skal sykle på terrengsykler. Nordsjørittet om noen kjenner til det.

Tenkte spinning og styrkeøvelser ville gi god beinstyrke? Trenger det når jeg bare bruker beina når jeg sykler. Er mye bakker og slikt jeg ikke vil gå på en smell i liksom.
Blir jo langtur på lørdagene, så da får jeg jo trening på langdistanse.

Er jo 7 måneder det er snakk om, så mulig jeg bør kjøre litt forskjellig trening?

Utlogget Johannes Doperen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 151

  • GET BIG - HAVREGRYN!
Jeg har litt kompetanse, men ikke på sykling. Grin

Skaff deg en venn med astma, en venn med sukkersyke og en venn med nyrefeil. (3 like)
Skaff deg så to treningskompiser du kan sykle og trene sammen med. (1 par)

That's a full house that's hard to beat! Grin
I don't care if I die young, as long as the coffin is big!

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Jeg syklet nordsjørittet i år faktisk. Løypeprofilen i seg selv er lett, bakkene er ikke lengre enn at du ser toppen fra bunn. Problemet i nordsjørittet er derimot at stiene er veldig smale til tider, samt mye grus i starten. Kombinert med 5000 sykister, derav 4000 som kun deltar på dette rittet en gang i året blir det sykt mye kø. Likte ikke nordsjørittet i det hele tatt da hver gang det gikk det minste oppover hoppet folk av sykkelen og gikk to i bredden.

Absolutt beste trening du kan få er rett og slett å sykle løypen et par ganger slik at du vet hvor hardt du kan presse deg. I nordsjøritt tilfellet vil du nok sykle betydelig raskere alene/ sammen med en kompis enn du vil gjøre i rittet (med mindre du starter i første pulje).

Lykke til!

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Takker for svar. Blir spennende neste år!

Fint om noen har noe mer konkret frem til rittet da..
Da det er veldig åpent at jeg må sykle mye. Smiley

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Som flere påpeker, er det viktig at du sykler mye frem mot rittet. At du nøyer deg med en langtur i uka nå om vinteren er slett ikke verst egentlig. I alle fall med tanke på hvordan klimaet er... Vær litt selektiv med hva slags spinning du går på etterhvert. I og med at du har utesykling en gang i uka, syns jeg du bør få deg en økt eller to i uka med noen skikkelige intervaller om de har slike timer. Hva styrketreningen din angår, bør du etter min mening redusere litt på denne til fordel for sykling litt utpå nyåret. På denne siden av jul, syns jeg du skal trene litt mer lystbetont (om du liker styrketrening, så bare tren det også. Bare vær obs på å ikke overtrene nå da Wink ). Min egen erfaring fra lange ritt er ikke stor, men 2 x Birkebeiner'n og 1 x Bergen - Voss har i alle fall gitt meg følgende 3 treningsmetoder som funker:

1. Mengde
2. Mengde
3. Mengde

Personlig gikk jeg temmelig lei av all sykkeltreninga før rittene, men den gav heldigvis resultater. Bergen - Voss gikk av stabelen i begynnelsen av juni (om jeg ikke husker feil...) og jeg begynte å tilpasse treningen mot dette i midten av januar. Birkebeiner'n gikk i slutten av august, og mellom disse rittene trente jeg sykkel et par ganger i uka for å bare opprettholde formen. Da hovedsakelig på relativt høy intensitet, men noen langturer innimellom.

Vil også råde deg til å trene på den sykkelen du skal sykle rittet på om mulig. Det er jo ikke noe særlig å komme halvveis, for så å finne ut at den ikke er helt riktig innstilt...  Wink


Konklusjonen fra meg blir da:

Nå: Tren det du syns er kjekt!
Over nyttår: Tren mer spesifikt.

I tillegg er det en kjent sak ang. formspissing, at de siste 2 ukene (sånn ca) før rittet består av knallharde intervalløkter og høyintensive turer (ikke for lange) og nesten full hvile de siste 4 - 5 dagene før rittet der man spiser mye karbohydrater. Ta med fordel et par svært rolige turer disse dagene for å "holde beina igang".

Lykke til!  Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Takker for supert svar Kennyo. Ga deg en honnør på den. Wink

Da prøver jeg å kjøre ut året med den treningsmengden jeg har nå hver uke.
Får tilpasse treningen på nyåret, og sette opp et opplegg som varer frem til rittets start.
Alle syklister jeg har pratet me nå i etterkant fra når jeg la ut tråden, så også at det kun var mengdetrening som gjaldt.

Ble litt giret nå som jeg vet meir konkret hvordan jeg bør trene.

Sykkel er på gang og maten er av den seriøse sorten ja. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!