Skrevet av Emne: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?  (Lest 28182 ganger)

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #105 : 12. oktober 2009, 20:23 »
Jeg har tatt belter i både kickboksing og taekwon-do, og kan konstantere at graderingene ikke har noe å si for hvilken av idrettene som er bedre enn den andre....de er rett og slett ikke sammenlignbare!

Graderinger i kickboksing har et større fokus på om man er utholdene og sterk nok, mens taekwon-do er mer "fin puss"...

Å vurdere om en kampsport er bedre enn en annen kommer helt ann på hva man måler de iforhold til...jeg for min del liker begge like godt....men de er svææært forskjellig!

Jeg erfarer at kickboksing er en røffere kampsport, med mer intense treninger, mens taekwon-do har i tillegg stor fokus på stil og holdning.
Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #106 : 12. oktober 2009, 20:46 »
Beste selvforsvarssporten er mellomdistanse sprint.

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #107 : 12. oktober 2009, 21:08 »
.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #108 : 12. oktober 2009, 21:35 »
Plumb0 Sissy-pus. Tongue
Pfft, er da mye mere effektivt enn marsjering.

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #109 : 12. oktober 2009, 22:34 »
.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #110 : 12. oktober 2009, 23:02 »
Nuh-uh to your uh-huh! Cheesy
Betviler du at det er effektivt?

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #111 : 12. oktober 2009, 23:06 »
Beste selvforsvarssporten er mellomdistanse sprint.
Det er sant Smiley Men har man ikke trent mellomdistanse sprint, men TKD så sliter man på gata Smiley

Utlogget Aurvan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 34

  • "If you're coming on, Come on!"
Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #112 : 17. oktober 2009, 21:05 »
Fight Quest  Smile

Fight Quest dekker ikke Taekwondo såvidt jeg vet.
"If you're coming on, Come on!"
-Harold Howard-

Utlogget Ben Dover

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 337
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 337

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #113 : 17. oktober 2009, 21:14 »
Taekwondo er en ringsport og er nærmest ubrukelig utenfor ringen. Kickboxing er bedre egnet til selvforsvar.

Uff, for en uttalelse.... Sad
Gutt 1988
Høyde: 199
Vekt 98 kg

ML: in progress...
BP: in progress...
KB: in progress...

Min treningslogg.

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #114 : 17. oktober 2009, 22:51 »
.

Utlogget Forn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 398

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #115 : 18. oktober 2009, 00:46 »
Og si at TKD og TMA ikke har noe for seg er å gå litt for langt. Virker som UFC blir ivrig nevnt, og der ser man at flere av de som hevder seg har bakgrunn TMA, f.eks GSP, Anderson Silva, Machida, Parysian...

Diskusjonen om TKD er bedre enn kickboksing, er ikke helt svart-hvit. Skal man relatere det til MMA og bruke det som "gullstandard" kan man på en måte si at kickboksing kommer best ut med tanke på funksjonelle slag/spark, men på den andre siden vil det og komme fra en bakgrunn innen en kampsport som TKD kunne gi deg visse fordeler.

Du vil ha trent noe mange andre ikke har vært innom, i en kultur som sier "kickboksing er det mest effektive", og dermed kunne bringe med deg mange uortodokse elementer. Dette vil kunne virke overraskende på motstanderen, som har med en "standard" pakke. Kan diskuteres at det er variasjoner fra klubb til klubb og dette uansett vil være tilfelle, men kickboksing er nå fortsatt kickboksing.

Jeg har ingen tro på at TKD alene vil ha sjans i en ring der "alt" er lov, men det vil heller ikke kickboksing. Og jeg har heller ingen tro på at TKD er mer anvendelig enn kickboksing i en fight, men det er fullt mulig at det inneholder noe som gir deg en fordel.

Dette er en evighetsdiskusjon som er tatt opp gang på gang.. TKD < kickboksing < thaiboksing < MMA.
All that is gold does not glitter...

Utlogget Aurvan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 34

  • "If you're coming on, Come on!"
Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #116 : 18. oktober 2009, 01:42 »
Min erfaring er at det som er viktig er raske, enkle og harde teknikker. Jo enklere, jo rasker, jo bedre. Og det er viktig å ha en god guard slik at du først og fremst får beskyttet den viktigste delen av kroppen - hodet. Videre er mye trening med fri sparring (alle lovlige teknikker) viktig - jo mer jo bedre.

Av det jeg har sett så er dette ofte bedre hos kickboxing enn TKD. Der er det ofte fokus på teknikker der du snurrer mye rundt fremfor å fokusere på å trene på jab, kryss og rundspark. Samtidig har jeg lagt merke til at de som har TKD-bakgrunn hele tiden senker guarden sin når de sparker. Og av det jeg har hørt går sparringen mer på faste teknikker, der de stoppe opp etter at en har avsluttet en teknikk som treffer, for så å begynne på nytt igjen.

Noen av disse tingene ser jeg i muay thai også. Mange thai-boksere senker guarden når de sparker, som i video #1 under. Se på høyre hånd når han sparker. De telegraferer også noen spark ved å ta et såkalt "switch-step" først. Se video #2 under. Her forklarer han også forskjellen mellom muay thai-spark og karate(kickboxing)-spark.

1. http://www.youtube.com/watch?v=Mwd1mREfTCw#noexternalembed
2. http://www.youtube.com/watch?v=zP-TCF5Q5-M#noexternalembed

En kan argumentere for og mot begge typer teknikker, men det er en forskjell. I kickboxing er man mer opptatt av å ikke gå på kompromiss med forsvaret når man angriper, mens i muay thai ofrer man gjerne noe forsvar for å legge hele kroppen bak angrepet. På grunn av dette ser du også mange thai-boksere snurrer rundt hvis de bommer med et spark, noe som ikke alltid er like heldig.
"If you're coming on, Come on!"
-Harold Howard-

Utlogget Forn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 398

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #117 : 18. oktober 2009, 14:52 »
Om enkle, raske teknikker er det beste, hvorfor ikke trene bare jabb og kryss? Det finnes selvsagt en balanse mellom mange teknikker - hvor godt man får trent hver enkelt teknikk. Guarden er overvurdert, skal man virkelig beskytte hodet, så burde man unvike slagene ved bevegelse, i alle fall med bruk av tynne MMA-handsker.

Det en thaibokser gjør er at han bruker den ene hånden, samme hånd som han sparker med, til å holde balansen/skape moment i sparket, for på denne måten å få et kraftigere spark. På samme tid skal han føre den andre hånden forran ansiktet for på denne måten å beholde guard, dersom thai-bokseren senker guarden er det bare feil av utøveren.

Når de switcher stilling for å sparke, er dette også for å få et kraftigere spark med sin framste fot og brukes ofte når man er "sikker" på å treffe, eller i kombinasjon med andre teknikker. De bruker også de vanlige karatesparkene med framste fot, men disse er mye svakere.
All that is gold does not glitter...

Utlogget Aurvan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 34

  • "If you're coming on, Come on!"
Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #118 : 18. oktober 2009, 16:11 »
Om enkle, raske teknikker er det beste, hvorfor ikke trene bare jabb og kryss? Det finnes selvsagt en balanse mellom mange teknikker - hvor godt man får trent hver enkelt teknikk. Guarden er overvurdert, skal man virkelig beskytte hodet, så burde man unvike slagene ved bevegelse, i alle fall med bruk av tynne MMA-handsker.

Det en thaibokser gjør er at han bruker den ene hånden, samme hånd som han sparker med, til å holde balansen/skape moment i sparket, for på denne måten å få et kraftigere spark. På samme tid skal han føre den andre hånden forran ansiktet for på denne måten å beholde guard, dersom thai-bokseren senker guarden er det bare feil av utøveren.

Når de switcher stilling for å sparke, er dette også for å få et kraftigere spark med sin framste fot og brukes ofte når man er "sikker" på å treffe, eller i kombinasjon med andre teknikker. De bruker også de vanlige karatesparkene med framste fot, men disse er mye svakere.

Jeg mener selvsagt at man skal ha et bra register å spille på, spesielt når motstanderen begynner å bli sliten. Men det er ikke uten grunn at verdensmesteren i tungvekt vinner kamper med kun en type slag, det enkle er ofte (ikke alltid) det beste.

Ja, jeg mener ikke a guarden er der for å absorbere alt av slag. Men det er ikke alle slag du rekker å dukke unna. Men selvsagt, er du like kjapp som Roy Jones Jr., for all del.

Ja, jeg skjønner hvorfor thai-boksere gjør som de gjør, så poenget mitt var at det ikke er utelukkende negativt å ikke holde begge armene oppe hele tiden. Men tror det er et større fokus på å holde armene oppe i kickboxing.
"If you're coming on, Come on!"
-Harold Howard-

Utlogget Ben Dover

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 337
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 337

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #119 : 18. oktober 2009, 16:17 »
Utdyp?

Mye mulig kickboxing er bedre til selvforsvar, men å kalle taekwondo ubrukelig (eller nærmest ubrukelig), er jo en latterlig uttalelse. Kjenner til flere som har kommet i selvforsvarssituasjoner, som helt fint har brukt taekwondo-teknikker som du like gjerne kan finne igjen i KB, karate osv. I det hele tatt kommer også mye an på personen som blir angrepet. Kan du forsvare deg, så kan du forsvare deg, da spiller det ingen rolle om du har trent taekwondo, kickboxing, karate eller fotball for den saks skyld.
Gutt 1988
Høyde: 199
Vekt 98 kg

ML: in progress...
BP: in progress...
KB: in progress...

Min treningslogg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!