Skrevet av Emne: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?  (Lest 28167 ganger)

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #15 : 20. desember 2006, 02:02 »
Denne diskusjonen blir omtrendt som hva er best av fotball og håndball.........

Selv har jeg trent flere forskjellige kampsporter, de jeg har trent mest er nettopp Kickboxing og TKD (først og fremst WTF, men også ITF og GTF) så jeg føler jeg har "rett" til å uttale meg i denne saken.

Du kom ikke med særlige kriterier for hvordan man skulle måle disse noe forskjellige kampsportene mot hverandre, men du nevnte kordinasjon pga. mønster. Og ja mønster krever både kordinasjon og kroppskontroll, men her er det først og fremst snakk om pugging for å huske et mønster og det som avgjør om du virkelig blir god i mønster har ved siden av tekninsk ferdighet et stort annslag av evnen til "innlevelse" en nærmest teatrisk måte å trene på. Selv tør jeg påstå at jeg var god på dette og skoret høyt i forhold til andre som kanskje var både bedre teknisk og bedre bevegelighet enn meg. Det er altså ikke bare kordinasjon som avgjør om du blir god i mønster.

I Kickboxing derimot, så er kordinasjon vedlig viktig, man kan ikke pugge eller "spille" seg til en seier. Du snakker om et laaaaangt mønster som tar laaang tid å lære, jeg kan ikke være mer uenig med deg, selv "lærte" jeg et nytt mønster med hjelp av internett og en helgevakt som stasjonærvakt (vekter) men for å bli god i dette mønsteret måtte jeg bruke noe mere tid på innlevelse mao. ikke så mye med kordinasjon.

Se på boxing (som jo er en del av KB) det kan synes veldig enkelt i prinsippet kun fire slag: jab, kryss, hook, uppercut. Hvor vanskelig kan det være...? Men her min gode "venn" her kan man begynne å snakke om laaaaaaaaang tid med mye kordinasjon, timing, fotarbeide, tekninsk forståelse, psykologi osv. osv. osv. for å bli virkelig dyktig.

Så den som kommer med påstander om at mønstertrening gir en TKD´er bedre kordinasjon enne en Kickboxer, tar skammelig feil! Kordinasjon er alfa og omega i en fullkontaktsport som Kickboxing.

Men, uansett hva folk måtte si "hva som er best" (et latterlig tema btw) så er det viktigste hva DU har lyst til. Selv trente jeg mye TKD, ikke fordi jeg trodde jeg ville bli "råest i gata" men fordi jeg likte så godt miljøet jeg trente i, og det er den beste grunnen jeg kan finne, så konklusjonen på spørsmålet "Hva er best av TKD og KB" er: DET DU TRIVES BEST MED ER BEST FOR DEG!

Utlogget Lee

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #16 : 20. desember 2006, 02:53 »
Hei! Jeg har 7 års erfaring med Taekwondo, noen medaljer i hist og pist og trent med det Koreanske Landslaget et par ganger samt det Norske og Danske et par ganger. For tiden trener jeg Kickboxing, har gjort det 1,5 år. Jeg har også trent litt Capoeira, Krav Maga, Hapkido, Aikido og Tae Kyon.
Denne diskusjonen dukker stadig opp.
Det jeg mener er at alt er avhengig av utøveren. Bruce Lee sa det ikke fantes dårlige kampsporter, bare dårlige utøvere. Selvfølgelig har Taekwondo noen fordeler over Kickboxing (selvfølgelig er alt avhengig av hvilken gren du trener av sporten og hvilken konkuranse regler du følger, hva klubben din vektlegger og dyktighetsnivået på instruktørene. Dette gjelder begge kampsporter.), generelt kan man si at Taekwondo har en fordel når avstanden er stor mellom rivalene. Spark er tregere, men har ekstremt mye lengre rekkevidde og er utrolig mye hardere. Til gjengjeld har Kickboxerene en fordel i nærmere situasjoner hvor raske, korte angrep er å foretrekke. Hvis man deltar i en konkurranse hvor lave spark (mot lår) er lov, er det ofte Taekwondo utøvere taper pga. av det. Dette er ikke fordi Taekwondo er dårligere, men at det skjeldent trenes mot lave spark. Andre ganger kan man se at en Taekwondo utøver banker dritten ut av en Kickboxser fordi Kickboxeren ikke har trent mye mot lange sparke kombinasjoner og mer avanserte spark enn f.eks front, side og rund spark. Alt er relativt. Hvis man sammenligner gammel koreansk GTF Taekwondo og Kickboxing så er forskjellene mindre. Der bruker Taekwondo utøverene mer slag og øver med på guarden.
En annen viktig ting å tenke på er at OL Taekwondo handler om å score POENG, Fullkontakt Kickboxing handler om å SKADE motstanderen. Selvfølgelig trener man da på to forskjellige måter med hver sine ulemper og fordeler. Tar man f.eks UFC eller annen Mixed Martial Arst konkuranser så ser man skjeldent hvem som trener hva. Dette fordi der trener de mot samme ting (Knock out, skade) (selvfølgelig også fordi de som er med der ofte har trent mer enn en kampsport.)
Konklusjonen min må bli den at alt har VELDIG mange nyanser! Man må velge hva man vil selv og trene mot det. Det er også en kjempe fordel å være innom mer enn en kampsport (gjerne f.eks Taekwondo og Boxing). Personlig synes jeg Taekwondo er fint fordi det er en livstil. Det er mye tenkning bak alle bevegelser og teknikker samt mye filosofi. Hele kroppen din trenes, din Ki, hodet og kroppen. Kickboxing er mer en ren sport. Men prøv det du vil og finn din egen vei.

Utlogget amadeus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 159
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 159

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #17 : 20. desember 2006, 11:23 »
KAN DET IKKE BARE BLI SLUTT PÅ SLIKE TRÅDER!! JEG BLIR OPPGITT OVER AT FOLK GIDDER Å SVARE I SLIKE TRÅDER GANG PÅ GANG!!!  Huh
left hand hospital.
right hand semetary.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #18 : 20. desember 2006, 12:05 »
Du burde heller skamme over at utlendinger tar jobbene deres og får bedre karakterer på skolen!..

Hva behager? Hvorfor skal dette være et argument mot at du ikke klarer å uttrykke deg korrekt? Det at en "utlending" eller en etnisk nordmann tar min jobb, håper jeg at dette skyldes at han er bedre på min jobb enn det jeg er. At du, som jeg forstår ikke er etnisk norsk, kommer med slike retardiske uttalelser viser vel at du ikke er i stand til å ta noens jobb. Utlending, eller ikke.

Det samme gjelder den mildt sagt ignorante, bastante uttalelsen om at utlendinger får bedre karakterer på skolen. Det kan godt være, men skal etnisk nordmenn skamme seg av den grunn? Du lider av idioti, "kinesiske-gangster-gutt".
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget amadeus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 159
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 159

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #19 : 20. desember 2006, 12:13 »
BARE IKKE SI NOE MER!!
left hand hospital.
right hand semetary.

Utlogget Ventura

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 636
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 636

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #20 : 20. desember 2006, 12:34 »
Man kan ha perfekte spark, slag og guard, uten at det hjelper deg noe særlig i en kamp, om du ikke har kamptrening/erfaring. Det nytter ikke å avgjøre hvilken sport som er best i kamp ved å se på sparkteknikker osv. Det gjelder å se på den sporten som konkurrerer mest realistisk i forhold til hvordan det vil være i virkeligheten, og man må også se på hvilken sport som driver mest sparring.

En TKD konkurranse har vel så lite med virkeligheten å gjøre som overhodet mulig, og det bør vel egentlig ikke kalles selvforsvar.

Ser man på en kickboxing turnering (fullkontakt), vil du se at denne situasjonen blir mer tilsvarende gata. Og når sparring/trening går ut på det samme, sier det seg selv at kickboxing er best for selvforsvar..


Ellers er det jo valgfritt om du vil stille deg i TKD guard om det kommer en kar og skal ta deg. Smiley

Utlogget Kim Pettersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #21 : 20. desember 2006, 14:01 »
Hei! Jeg har 7 års erfaring med Taekwondo, noen medaljer i hist og pist og trent med det Koreanske Landslaget et par ganger samt det Norske og Danske et par ganger. For tiden trener jeg Kickboxing, har gjort det 1,5 år. Jeg har også trent litt Capoeira, Krav Maga, Hapkido, Aikido og Tae Kyon.
Denne diskusjonen dukker stadig opp.
Det jeg mener er at alt er avhengig av utøveren. Bruce Lee sa det ikke fantes dårlige kampsporter, bare dårlige utøvere. Selvfølgelig har Taekwondo noen fordeler over Kickboxing (selvfølgelig er alt avhengig av hvilken gren du trener av sporten og hvilken konkuranse regler du følger, hva klubben din vektlegger og dyktighetsnivået på instruktørene. Dette gjelder begge kampsporter.), generelt kan man si at Taekwondo har en fordel når avstanden er stor mellom rivalene. Spark er tregere, men har ekstremt mye lengre rekkevidde og er utrolig mye hardere. Til gjengjeld har Kickboxerene en fordel i nærmere situasjoner hvor raske, korte angrep er å foretrekke. Hvis man deltar i en konkurranse hvor lave spark (mot lår) er lov, er det ofte Taekwondo utøvere taper pga. av det. Dette er ikke fordi Taekwondo er dårligere, men at det skjeldent trenes mot lave spark. Andre ganger kan man se at en Taekwondo utøver banker dritten ut av en Kickboxser fordi Kickboxeren ikke har trent mye mot lange sparke kombinasjoner og mer avanserte spark enn f.eks front, side og rund spark. Alt er relativt. Hvis man sammenligner gammel koreansk GTF Taekwondo og Kickboxing så er forskjellene mindre. Der bruker Taekwondo utøverene mer slag og øver med på guarden.
En annen viktig ting å tenke på er at OL Taekwondo handler om å score POENG, Fullkontakt Kickboxing handler om å SKADE motstanderen. Selvfølgelig trener man da på to forskjellige måter med hver sine ulemper og fordeler. Tar man f.eks UFC eller annen Mixed Martial Arst konkuranser så ser man skjeldent hvem som trener hva. Dette fordi der trener de mot samme ting (Knock out, skade) (selvfølgelig også fordi de som er med der ofte har trent mer enn en kampsport.)
Konklusjonen min må bli den at alt har VELDIG mange nyanser! Man må velge hva man vil selv og trene mot det. Det er også en kjempe fordel å være innom mer enn en kampsport (gjerne f.eks Taekwondo og Boxing). Personlig synes jeg Taekwondo er fint fordi det er en livstil. Det er mye tenkning bak alle bevegelser og teknikker samt mye filosofi. Hele kroppen din trenes, din Ki, hodet og kroppen. Kickboxing er mer en ren sport. Men prøv det du vil og finn din egen vei.
Gode poeng, Honnør!!

- Tongue -

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #22 : 20. desember 2006, 16:08 »
Fortell meg hva jeg sier galt da, så skal jeg prøve å snakke mer "forståelig" norsk, mister wannabe lærer. Du burde heller skamme over at utlendinger tar jobbene deres og får bedre karakterer på skolen!..

Den dagen du tar jobben til en stakkars nordmann, husk å gi med sugerør på Mcdonalds drive thruen, jævla irriterende å komme hjem og mangle dette.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Wacko

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 762
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 762

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #23 : 20. desember 2006, 16:23 »
Den dagen du tar jobben til en stakkars nordmann, husk å gi med sugerør på Mcdonalds drive thruen, jævla irriterende å komme hjem og mangle dette.

 rofl

Utlogget Forn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 398

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #24 : 20. desember 2006, 20:13 »
Ser man på en kickboxing turnering (fullkontakt), vil du se at denne situasjonen blir mer tilsvarende gata. Og når sparring/trening går ut på det samme, sier det seg selv at kickboxing er best for selvforsvar..

Det som skjer på gata er jo så mangt, man blir angrepet med diverse gjenstander og må ofte hanskes med flere motstandere.
All that is gold does not glitter...

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #25 : 20. desember 2006, 20:14 »
vel, om man skal ta det på en akse..


TKD ------------------ Kickboksing ----- shootfighting ---- krav maga ---- Gatekamp.


Wink Tkd er langt unna..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #26 : 20. desember 2006, 20:18 »
vel, om man skal ta det på en akse..


TKD ------------------ Kickboksing ----- shootfighting ---- krav maga ---- Gatekamp.


Wink Tkd er langt unna..

TKD ------------------ Kickboksing ----- shootfighting ---- krav maga ---- Gatekamp-----B-gjengen aktiviteter
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Bob The Builder

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

  • Training is pain for pleasure
Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #27 : 20. desember 2006, 20:18 »
Hva som er best pä gata er jo et annet emne. Jeg synes alkohol er den beste sporten pä gatekamp. Da gjelder det bare ä gjöre det som mä til for at den andre personen fär grisejuling. Gatekamp er en kampsport for seg selv...
Bob have spoken.

Utlogget amadeus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 159
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 159

Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #28 : 20. desember 2006, 22:22 »
enig med bob. kampsport er ikke nødvendigvis best på gata!! ring meg når TKD eller kickboxing redder deg fra å flaske knust i bakhode!

å nå(tror det gjelder de fleste) er jeg DRIT LEI diskusjonen om hva som er best på gata!!
kan ikke folk bare slutte å nevne det!
left hand hospital.
right hand semetary.

Utlogget Ashim Boy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 56

  • Member of BF
Sv: Taekwon-Do, bedre enn Kickboxing?
« #29 : 20. desember 2006, 23:22 »
Halo er bare frekk i kjeften, så ville likt å se hvor god han var på gata:)
Born to be a legend.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!