Skrevet av Emne: Dietmar nybegynnerprogram, stopp i markløft?  (Lest 1604 ganger)

JohnBlond

  • Gjest
Dietmar nybegynnerprogram, stopp i markløft?
« : 26. januar 2007, 21:06 »
Jeg trener Dietmar nybegynnerprogrammet. Jeg har tidligere trenet dette programmet flere ganger, men lurer nå plutselig på om jeg bør ha stopp (med innpust) i bunnen av markløft mellom hver repetisjon. Tidligere har jeg tatt så raskt jeg klarer og dermed bruker jeg spennet i musklene (stretch-reflex) på repetisjonene etter den første. Følgelig er den første repetisjonen alltid mye tyngre enn de etterfølgende. Dietmar-programmet sier ikke noe om stopp i markløft, men det nevnes i benkpress og knebøy.

Målet mitt er å bli sterkest mulig i denne runden av Dietmar nybegynnerprogrammet. Bør jeg da i markløft ha stopp på bunn (med innpust og død stang) mellom hver repetisjon?

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Dietmar nybegynnerprogram, stopp i markløft?
« #1 : 26. januar 2007, 21:08 »
Ja, det bør du nok ha. Får mer effekt av det, enn å sprette vekta på gulvet.
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


JohnBlond

  • Gjest
Sv: Dietmar nybegynnerprogram, stopp i markløft?
« #2 : 26. januar 2007, 21:25 »
Da skal jeg gjøre det. Jeg gjorde det i dag og det var mye tyngre enn ved spretting. Da fortsetter jeg med det inntil noen kommer med et godt argument for spretting.

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Dietmar nybegynnerprogram, stopp i markløft?
« #3 : 26. januar 2007, 21:26 »
Da skal jeg gjøre det. Jeg gjorde det i dag og det var mye tyngre enn ved spretting. Da fortsetter jeg med det inntil noen kommer med et godt argument for spretting.

Da kommer du nok aldri til å sprette igjen. Tror ikke det finst ett godt argument for det med å sprette.. Tongue Kanskje noe med eksplosivitet da, men men.. Stopp i bunnen du Wink
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Dietmar nybegynnerprogram, stopp i markløft?
« #4 : 27. januar 2007, 09:43 »
Da det ikke står stopp spesifikt, behøver du ikke stoppe hver rep. Men det er stor forskjell å sprette kontra (stoppe, puste ut, dra inn ny luft, spenne opp igjen og dra). Jeg anbefaler deg å uå løfte kontrollert da det normalt er de første 5-10 cm sittestillinegn blir ødelagt i markløft. Før stevner så pleier jeg alltid å stoppe siste reppen i hver serie. (Min greie- men jeg er heller ikke noe god markløfter (trener den for lite og liker ikke øvelsen))

Utlogget Sigbjørn

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 065
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 065

Sv: Dietmar nybegynnerprogram, stopp i markløft?
« #5 : 27. januar 2007, 14:30 »
Egentlig er det vel meningen at man alltid skal ha full stop på markløft. Det engelske navnet "deadlift" kommer av at løftes skal utføres med stanga liggende helt "død" på bakken, med null sprett, er ihvertfall det jeg har hørt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!