Skrevet av Emne: joggetempo?  (Lest 9156 ganger)

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: joggetempo?
« #15 : 30. januar 2007, 01:02 »
Så det du sier er at man forbrenner mer fett ved høy intensitet enn lav(rask gange)? Og grunnen til at folk bruker lav intensitet er for å spare på kreftene(bruke mer på styrketrening?) under en deff?

Man forbruker mer KALORIER per tidsenhet med høy intensitet enn med lav intensitet, samtidig som utskillelsen av stresshormoner vil øke mobilisering og forbrenning på lengre sikt - så ja, 15 minutter intervaller kan ofte gi bedre fettforbrenning på slutten av dagen enn 60 minutter rolig/moderat kardio.

Samtidig skal det balanseres opp mot øvrig treningsmengde, og de færreste klarer styrketrening mandag-onsdag-fredag, med intervaller tirsdag-torsdag-lørdag uten å bli overtrent eller skadet. I så måte er TN's nye "4x4" versjon av Maks Forbrenning totalt overkill, og jeg vil gå så langt som å si at det viser manglende erfaring med trening på reelle personer i det virkelige liv...


Sitat
Vil det være merkbart at en høy intensitet "tar mer av" musklene?

Hvis du tenker på nedbryting kan det være en økende fare for det hvis man ikke kompenserer med økt proteininntak og/eller går for hardt ned på kaloriene - men som sagt ovenfor er det primært snakk om at beina ikke tåler høyintensitetstrening 6 påfølgende dager. Selv utøvere på elite/olympisk nivå vet å periodisere treningen sin i løpet av uka med rolige økter, restitusjonstrening og teknikktrening for å unngå overtrening. Verdens beste utøvere trener styrke+intervaller maks 3-4 ganger i uka - resten er basetrening og lavere intensitet.

Se: http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=trening&fname=070122_treningsprogrammeringdel2 og følg med videre på del 3 når den blir publisert Smiley
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget en_stein

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: joggetempo?
« #16 : 29. mai 2007, 22:47 »
Enig, puls bør ligge på 120-130 i eit lengre tidsrom. Mange sverger til fettforbrenning om morgonen, 45-60 min med puls rundt 125.

Hei. Jeg lurer litt på akkurat dette her. Jeg driver å jogger litt noen ganger i uken, og for meg så er en puls på 120-130 ingenting.. det er gå-fort-tempo.
Når jeg ligger på ca 70%,, så er jeg på omtrentlig 170 i puls iflg pulsklokken min. Jeg syns dette virker litt mye når jeg ser deres anbefalinger å ligge på.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: joggetempo?
« #17 : 29. mai 2007, 23:03 »
hvilken puls du skal ligge på kommer ann på makspulsen din ... det er sannsynlig at du har alt fra 170-220, men ikke utenkelig at du har en makspuls over eller under dette heller. treningsintensiteten oppgis i prosent av makspuls, så når noen sier "ligg på 130 i puls" så kan det være nesten hvilken som helst intensitetssone, avhengig av personen. varièr intensiteten, ingen pulssone gjør "jobben" alene.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!