Skrevet av Emne: mellommåltid  (Lest 62654 ganger)

Utlogget kriweb

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 211

Sv: mellommåltid
« #15 : 24. januar 2007, 08:16 »
"Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral."

Dette betyr i realiteten at det finnes flere undersøkelser som har forskjellige resultater. Ergo, man har fortsatt ikke funnet ut hva som er korrekt. Det blir derfor helt feil at du påstår at ett måltid om dagen er noe som fungerer for alle.
Jeg vet ihvertfall at det ikke hadde vært noe for meg, blir dårlig/kvalm av å ikke spise på 4-5 timer. Og jeg hadde heller ikke vært så produktiv på jobben vil jeg tro..
Men hvis det å sulte seg gjennom dagen utenom et måltid funker for noen, så er jo det fint. De sparer jo utrolig mye penger!  :Smiley

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #16 : 24. januar 2007, 13:39 »
Jeg skjønner godt at noen kan spise en gang om dagen, de har kanskje høy forbrenning fra genenes side?

Hallo? De spiser like mange kalorier. Har du ikke fått med deg noen ting?

Uansett så tror jeg at man skal spise 5-6 ganger om dagen for å få jevn energi, samme hva som er rett eller galt angående forbrenning.

Eksempelet med ett måltid om dagen var egentlig irrelevant i denne diskusjonen, da den (tilsynelatende) skulle dreie seg om måltidsfrekvensen påvirket forbrenningen. Uansett, det er flere studier som viser at det ikke er noe forskjell mellom å spise ett eller mange måltid per dag. Noen foreslår faktisk en positiv effekt av det. Vi trenger ikke gå videre inn på det, men jeg kan legge ved noen studier i slutten av innlegget mitt.

Jeg er også enig med det at det sannsynligvis vil være mest komfortabelt å spise flere måltider for de fleste. Det skrev jeg i mitt første innlegg.

"Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral."

Dette betyr i realiteten at det finnes flere undersøkelser som har forskjellige resultater. Ergo, man har fortsatt ikke funnet ut hva som er korrekt. Det blir derfor helt feil at du påstår at ett måltid om dagen er noe som fungerer for alle.

Hvor har jeg skrevet at ett måltid er noe som fungerer for alle? For å løse opp i den vranglæren her på forumet, har jeg forsiktig hintet til at det er enkelte studier som viser at ett måltid om dagen har like mye for seg som for eksempel åtte måltider. Nå må du passe litt bedre på hva du skriver og påstår her!

Jeg vet ihvertfall at det ikke hadde vært noe for meg, blir dårlig/kvalm av å ikke spise på 4-5 timer. Og jeg hadde heller ikke vært så produktiv på jobben vil jeg tro..
Men hvis det å sulte seg gjennom dagen utenom et måltid funker for noen, så er jo det fint. De sparer jo utrolig mye penger!  :Smiley

Whatever.


Rødtoppen, her er noen studier som tar for seg kroppens opptak av protein ved kun ett måltid om dagen:


Protein pulse feeding improves protein retention in elderly women.


Arnal MA, Mosoni L, Boirie Y, Houlier ML, Morin L, Verdier E, Ritz P, Antoine JM, Prugnaud J, Beaufrere B, Mirand PP.

Unite d'Etude du Metabolisme Azote, Institut National de la Recherche Agronomique, Clermont-Ferrand-Theix, France.

BACKGROUND: Adequate protein nutrition could be used to limit gradual body protein loss and improve protein anabolism in the elderly. OBJECTIVE: We tested the hypothesis that an uneven protein feeding pattern was more efficient in improving protein anabolism than was an even pattern. DESIGN: After a controlled period, 15 elderly women (mean age: 68 y) were fed for 14 d either a pulse diet (n = 7), providing 80% of the daily protein intake at 1200, or a spread diet ( n = 8 ), in which the same daily protein intake was spread over 4 meals. Both diets provided 1.7 g protein x kg fat-free mass (FFM)(-1) x d(-1). Protein accretion and daily protein turnover were determined by using the nitrogen balance method and the end product method (ammonia and urea) after an oral dose of [15N]glycine. RESULTS: Nitrogen balance was more positive with the pulse than with the spread diet (54 +/- 7 compared with 27 +/- 6 mg N x kg FFM(-1) x d(-1); P < 0.05). Protein turnover rates were also higher with the pulse than with the spread diet (5.58 +/- 0.22 compared with 4.98 +/- 0.17 g protein x kg FFM(-1) x d(-1); P < 0.05), mainly because of higher protein synthesis in the pulse group (4.48 +/- 0.19 g protein x kg FFM(-1) x d(-1)) than in the spread group (3.75 +/- 0.19 g protein x kg FFM(-1) x d(-1)) (P < 0.05). CONCLUSION: A protein pulse-feeding pattern was more efficient than was a protein spread-feeding pattern in improving, after 14 d, whole-body protein retention in elderly women.


Protein feeding pattern does not affect protein retention in young women.

Arnal MA, Mosoni L, Boirie Y, Houlier ML, Morin L, Verdier E, Ritz P, Antoine JM, Prugnaud J, Beaufrere B, Mirand PP.
Unite d'Etude du Metabolisme Azote, Institut National de la Recherche Agronomique et Centre de Recherche en Nutrition Humaine, Clermont-Ferrand-Theix, France.

This study was undertaken to determine whether a pulse protein feeding pattern was more efficient than a spread pattern to improve protein anabolism in young women as was already shown in elderly women. After a 15-d adaptive period [1.2 g protein/(kg fat-free mass. d)], 16 young women (age 26 +/- 1 y) were given a 14-d diet providing 1.7 g protein/(kg fat-free mass. d), using either a pulse pattern (protein consumed mainly in one meal, n = 8), or a spread pattern (spreading daily protein intake over four meals, n = 8). Nitrogen balance was determined at the end of both the 15-d adaptive and the 14-d experimental periods. Whole-body protein turnover was determined at the end of the 14-d experimental period using [(15)N]glycine as an oral tracer. Nitrogen balance was 17 +/- 5 mg N/(kg fat-free mass. d) during the adaptive period. It was higher during the experimental period, but not significantly different in the women fed the spread or the pulse patterns [59 +/- 12 and 36 +/- 8 mg N/(kg fat-free mass. d) respectively]. No significant effects of the protein feeding pattern were detected on either whole-body protein turnover [5.5 +/- 0.2 vs. 6.1 +/- 0.3 g protein/(kg fat-free mass. d) for spread and pulse pattern, respectively] or whole-body protein synthesis and protein breakdown. Thus, in young women, these protein feeding patterns did not have significantly different effects on protein retention.

PMID: 10867039 [PubMed - indexed for MEDLINE]



Beklager en noe amper tone... Håper enkelte forstår at jeg kan bli litt frustrert. Det er ikke første gangen jeg diskuterer dette.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #17 : 24. januar 2007, 13:46 »
For å ta en kjapp oppsummering:

Siden du er på deff bør du prøve å spise små måltider ofte, det hjelper deg å få opp forbrenningen.

Dette er feil. Måltidsfrekvensen har ingen påvirkning på forbrenningen.

At det kan være et godt tips for å unngå å få i seg for mange kalorier (ved å holde seg ganske mett hele tiden), det kan jeg være enig.

Utlogget Oda

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 083
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 083

  • Webern
Sv: mellommåltid
« #18 : 24. januar 2007, 16:48 »
Ok, la oss glemme forbrenningen, det må vel alikvel være mest ideelt med mange måltider når man er på deff, med tanke på enegri og blodsukker
Min Logg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104919.0

Søsters Blogg
Trening, bodyfitness og fordommer
http://www.kriweb.no/

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #19 : 25. januar 2007, 00:44 »
Jeg skal ikke stanse deg fra å spise mange måltider, hvis det er det du er så redd for. Skjønner ikke at vi bare skal glemme forbrenningen. Det var diskusjonen her, og du tok feil. Myten er veldig utbredt, så jeg synes ikke man bare burde 'glemme det'.

Føler man seg bedre med åtte måltider istedet for fire, så kan man da få lov å spise det for min del. Jeg for min del foretrekker måltider med litt mat i, og ville her bevise at det faktisk ikke reduserer forbrenningen.

Over og ut.

Utlogget Oda

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 083
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 083

  • Webern
Sv: mellommåltid
« #20 : 25. januar 2007, 09:07 »
Jeg skal ikke stanse deg fra å spise mange måltider, hvis det er det du er så redd for. Skjønner ikke at vi bare skal glemme forbrenningen. Det var diskusjonen her, og du tok feil. Myten er veldig utbredt, så jeg synes ikke man bare burde 'glemme det'.

Føler man seg bedre med åtte måltider istedet for fire, så kan man da få lov å spise det for min del. Jeg for min del foretrekker måltider med litt mat i, og ville her bevise at det faktisk ikke reduserer forbrenningen.

Over og ut.
Du trenger ikke ta den tonen der. Jeg mente ikke at vi skulle glemme forbrenningen, men se litt bort fra det og se hva som er mest ideelt for å holde blodskukkeret bra igjennom hele dagen.
Det var ikke jeg som startet denne tråden kunne ikke brydd meg mindre om hva som er best for forbrenningen, jeg spiser mine 6måltider fordi det hjelper meg å ha mest mulig energi iløpet av en dag
Min Logg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104919.0

Søsters Blogg
Trening, bodyfitness og fordommer
http://www.kriweb.no/

Utlogget greger

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 69

Sv: mellommåltid
« #21 : 25. januar 2007, 10:50 »
Stakkars! Tror det er noen som blir litt forvirret her Smiley

Holder meg til det Oda er inne på her. Det å holde et stabilt blodsukkernivå over hele dagen, m.h.t insulin nivået er nøkkelen til å holde en stabil vekt eller som alle som konkurrerer må på diett, å ned i vekt. For å gjøre dette, må en spise gjevnlig for å ikke få et fall i blodsukkernivået.

Ser teoriene som blir lagt ut, og dem vil du vil du finne mange og forskjellige av for den som gidder å lete. Det som er viktig:Hva er det som fungerer i praksis!!!

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #22 : 25. januar 2007, 11:04 »
Stakkars! Tror det er noen som blir litt forvirret her Smiley

Holder meg til det Oda er inne på her. Det å holde et stabilt blodsukkernivå over hele dagen, m.h.t insulin nivået er nøkkelen til å holde en stabil vekt eller som alle som konkurrerer må på diett, å ned i vekt. For å gjøre dette, må en spise gjevnlig for å ikke få et fall i blodsukkernivået.

Ser teoriene som blir lagt ut, og dem vil du vil du finne mange og forskjellige av for den som gidder å lete. Det som er viktig:Hva er det som fungerer i praksis!!!

Må jeg sitere meg selv ørten ganger for at folk skal forstå at jeg prøver å si at FORBRENNINGEN IKKE PÅVIRKES AV MÅLTIDSFREKVENSEN?

Som jeg har skrevet hele veien; JEG ER ENIG I AT DET FOR DE FLESTE KAN VÆRE LURT Å SPISE FLERE MÅLTIDER.

Diskusjonen var om måltidsfrekvensen påvirker forbrenningen. Svaret er nei.

Jeg kan ikke vente på nestemann... Kom igjen.

Mvh
En gretten Baahh

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #23 : 25. januar 2007, 11:05 »
Her kunne vi spart mye tid, føler jeg...

Mitt første innlegg:

Dette er feil. Måltidsfrekvensen har ingen påvirkning på forbrenningen.

At det kan være et godt tips for å unngå å få i seg for mange kalorier (ved å holde seg ganske mett hele tiden), det kan jeg være enig.

Utlogget Tonje_86

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 167

Sv: mellommåltid
« #24 : 25. januar 2007, 11:17 »
En diskusjon er for å diskutere, da vil folk ha delte meninger. Jeg skjønner at du sier at forbrenningen ikke blir bedre av flere måltider. Det er din mening, og jeg har min mening.

Jeg synes bare at det er rart at du er så ekstremt sikker på at flere måltider om dagen ikke virker inn på forbrenningen. Skjønner at du har lest forskjellige studier, men det finnes sikkert nok av studier som sier at mange måltider om dagen påvirker forbrenningen på en positiv måte.
Høyde: 160 cm
Vekt: 58kg

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #25 : 25. januar 2007, 11:22 »
Selvsagt vil folk ha forskjellige meninger. Dette resulterer i at noen tar feil og andre har rett.

Utlogget greger

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 69

Sv: mellommåltid
« #26 : 25. januar 2007, 11:34 »
Jeg skjønner hva du vil frem til, men det jeg vil frem til er at det ikke må sitte noen her med det inntrykket at det kan gå for det samme om du spiser 1,2,3,4,5,6,7 ganger om dagen. Deler du opp måltidene vil du få et bedre opptak av det du spiser, og det vil du ikke få hvis du f.eks spiser 1 gang om dagen. Kroppen har et tak på hvor mye protein den kan ta opp for hvert måltid!


Spørsmålet i utgangspuktet på denne var: er på deff så hva er best når det skjer når det er en slik situasjon at det er fire timer mellom et måltid. best å legge inn et lite mellom måltid da el bare la det går fire timer.?
 

Denne personen rekker å spise 3 ganger, maks 4 for dag. Skal denne person ha 350 gr protein for dag, må han ha 100 gr protein for hvert måltid! Det tar ikke kroppen opp, og dermed er det ikke det samme om han spiser hver 4 time eller ikke. Da ville det være lurt å kanskje ta hver 3 time og dele opp kaloriene.

Grunnen til at jeg skriver her, er for at det sitter personer som ikke har den erfaring eller kunnskap og lett kan missforstå det som har kommet frem her.




Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: mellommåltid
« #27 : 25. januar 2007, 12:00 »
Jeg skjønner hva du vil frem til, men det jeg vil frem til er at det ikke må sitte noen her med det inntrykket at det kan gå for det samme om du spiser 1,2,3,4,5,6,7 ganger om dagen. Deler du opp måltidene vil du få et bedre opptak av det du spiser, og det vil du ikke få hvis du f.eks spiser 1 gang om dagen. Kroppen har et tak på hvor mye protein den kan ta opp for hvert måltid!


Spørsmålet i utgangspuktet på denne var: er på deff så hva er best når det skjer når det er en slik situasjon at det er fire timer mellom et måltid. best å legge inn et lite mellom måltid da el bare la det går fire timer.?
 

Denne personen rekker å spise 3 ganger, maks 4 for dag. Skal denne person ha 350 gr protein for dag, må han ha 100 gr protein for hvert måltid! Det tar ikke kroppen opp, og dermed er det ikke det samme om han spiser hver 4 time eller ikke. Da ville det være lurt å kanskje ta hver 3 time og dele opp kaloriene.

Grunnen til at jeg skriver her, er for at det sitter personer som ikke har den erfaring eller kunnskap og lett kan missforstå det som har kommet frem her.

Du tar feil her også. Kroppen klarer å ta opp alt av proteinet i ett måltid. Faktisk viser enkelte studier at nitrogenbalansen holdes mer positiv ved å gjøre det på den måten. Les disse:



Protein pulse feeding improves protein retention in elderly women.


Arnal MA, Mosoni L, Boirie Y, Houlier ML, Morin L, Verdier E, Ritz P, Antoine JM, Prugnaud J, Beaufrere B, Mirand PP.

Unite d'Etude du Metabolisme Azote, Institut National de la Recherche Agronomique, Clermont-Ferrand-Theix, France.

BACKGROUND: Adequate protein nutrition could be used to limit gradual body protein loss and improve protein anabolism in the elderly. OBJECTIVE: We tested the hypothesis that an uneven protein feeding pattern was more efficient in improving protein anabolism than was an even pattern. DESIGN: After a controlled period, 15 elderly women (mean age: 68 y) were fed for 14 d either a pulse diet (n = 7), providing 80% of the daily protein intake at 1200, or a spread diet ( n = 8 ), in which the same daily protein intake was spread over 4 meals. Both diets provided 1.7 g protein x kg fat-free mass (FFM)(-1) x d(-1). Protein accretion and daily protein turnover were determined by using the nitrogen balance method and the end product method (ammonia and urea) after an oral dose of [15N]glycine. RESULTS: Nitrogen balance was more positive with the pulse than with the spread diet (54 +/- 7 compared with 27 +/- 6 mg N x kg FFM(-1) x d(-1); P < 0.05). Protein turnover rates were also higher with the pulse than with the spread diet (5.58 +/- 0.22 compared with 4.98 +/- 0.17 g protein x kg FFM(-1) x d(-1); P < 0.05), mainly because of higher protein synthesis in the pulse group (4.48 +/- 0.19 g protein x kg FFM(-1) x d(-1)) than in the spread group (3.75 +/- 0.19 g protein x kg FFM(-1) x d(-1)) (P < 0.05). CONCLUSION: A protein pulse-feeding pattern was more efficient than was a protein spread-feeding pattern in improving, after 14 d, whole-body protein retention in elderly women.


Protein feeding pattern does not affect protein retention in young women.

Arnal MA, Mosoni L, Boirie Y, Houlier ML, Morin L, Verdier E, Ritz P, Antoine JM, Prugnaud J, Beaufrere B, Mirand PP.
Unite d'Etude du Metabolisme Azote, Institut National de la Recherche Agronomique et Centre de Recherche en Nutrition Humaine, Clermont-Ferrand-Theix, France.

This study was undertaken to determine whether a pulse protein feeding pattern was more efficient than a spread pattern to improve protein anabolism in young women as was already shown in elderly women. After a 15-d adaptive period [1.2 g protein/(kg fat-free mass. d)], 16 young women (age 26 +/- 1 y) were given a 14-d diet providing 1.7 g protein/(kg fat-free mass. d), using either a pulse pattern (protein consumed mainly in one meal, n = 8), or a spread pattern (spreading daily protein intake over four meals, n = 8). Nitrogen balance was determined at the end of both the 15-d adaptive and the 14-d experimental periods. Whole-body protein turnover was determined at the end of the 14-d experimental period using [(15)N]glycine as an oral tracer. Nitrogen balance was 17 +/- 5 mg N/(kg fat-free mass. d) during the adaptive period. It was higher during the experimental period, but not significantly different in the women fed the spread or the pulse patterns [59 +/- 12 and 36 +/- 8 mg N/(kg fat-free mass. d) respectively]. No significant effects of the protein feeding pattern were detected on either whole-body protein turnover [5.5 +/- 0.2 vs. 6.1 +/- 0.3 g protein/(kg fat-free mass. d) for spread and pulse pattern, respectively] or whole-body protein synthesis and protein breakdown. Thus, in young women, these protein feeding patterns did not have significantly different effects on protein retention.

PMID: 10867039 [PubMed - indexed for MEDLINE]



Mvh
Baahh
Alltid mot strømmen

Utlogget Akilles.

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 386
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 386

  • 01 OKT. 2008
Sv: mellommåltid
« #28 : 25. januar 2007, 12:17 »
Det jeg sier, er at måltidsfrekvensen ikke påvirker forbrenningen. Det er også like så sunt, ja.

At det hjelper forbrenningen, er en hvit løgn (eller uvitenhet) ekspertene kommer med. Mange vil nok oppleve at de ubevisst spiser mindre mat ved å spise flere måltider.

Les bloggen til JohnBlond. Han spiser bare èn gang om dagen. Shocked

Din påstand om at måltidsfrekvensen ikke påvirker forbrenningen er faktisk det mest idiotiske jeg noen gang har lest her på treningsforum. Og her har jeg fanken lest mye rart.
Hvis du noen gang i livet kommer til å deffe deg ordentlig, vil du selv erfare hvor feil det du skriver er. Men ønsker deg lykke til skal DU deffe deg på den måten.
DU KAN BLI AKKURAT DET DU VIL. VIL DU DET BARE HARDT NOK!!

"du, det er ikke vektene som er tunge vet du, det er hodet ditt som sier til kroppen at vektene er tunge - kom igjen da..."

http://www.bjorgulfhansen.com/news.php



Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: mellommåltid
« #29 : 25. januar 2007, 12:22 »
Baahh: Artiklene du sikter til er forøk gjort i en realtivt liten gruppe mennesker over en relativt kort tidsperiode. Noe som i seg selv aldri ville blitt akseptert for go fisk i mine øyne. I tillegg på eldre mennesker, hvorpå mikroflorabalansen og bakterier som hjelper med fordøyelse allerede kan være dårligere enn hos friske og oppegående unge mennesker.. For meg virker den artiklen som et dårlig eksperiment for å prøve å gi de eldre mindre omsorg ved å hevde de bare trenger et måltid om dagen(ler, eller 4 da). Mulig det måltidet også vil komme med Agiolax!!!

Er målet og faktisk ta opp den næringen man spiser vil jeg heller holde meg til utsagnet til greger og oda her. For en person, kanskje spesielt på diett vil jeg holde meg til en jevn fordeling av næring utover dagen. Men for all del, om det funker for deg, og du har maksimale resultater, og er i bedre form enn alle du kjenner som bruker andre metoder.. Way 2 go!! Man kjenner segselv best. 
Become your potential...

*Min profil

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!