Skrevet av Emne: Er kampsport fordummende ?  (Lest 15678 ganger)

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #15 : 22. februar 2007, 00:38 »
Nå kan det jo godt hende at Ali´s tøffe tid som aktiv proff-bokser, fremskyndte og/eller forverra sykdomen hans, men jeg synes generelt at det fokuseres alt for mye på Ali når man skal "bevise" at kampsort er farlig, de aller, aller fleste av oss, også profesjonelle fightere, er ikke en brøkdel i nærheten av det livet han levde. Han var en tøff bokser (særlig mot seg selv) i en svært tøff tid.

Derfor blir jeg en smule provosert når man sier til f.eks en stakkar som akkurat har begynt å trene i den lokale bokseklubben: "At du tør? Se hvordan det gikk med Ali"

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #16 : 22. februar 2007, 10:54 »
Sitat
Both Vitali and his brother are avid chess players, along with former champ Lennox Lewis. Vitali is a friend of former chess champ Garry Kasparov and the two have played. His quote on chess: "Chess is similar to boxing. You need to develop a strategy, and you need to think two or three steps ahead about what your opponent is doing. You have to be smart. But what's the difference between chess and boxing? In chess, nobody is an expert, but everybody plays. In boxing everybody is an expert, but nobody f
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #17 : 22. februar 2007, 13:27 »
Folk får parkinsons uten å bokse også. Å peke til én profilert bokser på verdensbasis som bevis på at boksing utløser parkinsons er mildt sagt elendig research.

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #18 : 22. februar 2007, 15:16 »
Man skal vel ikke se bort i fra at sykdommen til Ali kan ha noe med fortiden hans som bokser. Men det er vel heller ikke bevist, og da kan man heller ikke ta det som et utgangspunkt. Uansett så må det jo sies at Ali var en tøff bokser som tok MANGE smeller til hodet, han sparret tøft, fightet tøft og levde tøft. Så mange slag til hodet over så lang tid kan være en grunn til senskade. Tror ikke boksere som driver på et moderat nivå har samme forutsetningen iallefall.

Og når det er sagt er det sikkert individuelle forskjeller også. Men å bokse som Ali gjorde(og alt hva det involverer), tror jeg alle er enig om kanskje ikke er det sunneste i lengden.


Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #19 : 24. februar 2007, 16:17 »
Man skal vel ikke se bort i fra at sykdommen til Ali kan ha noe med fortiden hans som bokser. Men det er vel heller ikke bevist, og da kan man heller ikke ta det som et utgangspunkt. Uansett så må det jo sies at Ali var en tøff bokser som tok MANGE smeller til hodet, han sparret tøft, fightet tøft og levde tøft. Så mange slag til hodet over så lang tid kan være en grunn til senskade. Tror ikke boksere som driver på et moderat nivå har samme forutsetningen iallefall.

Og når det er sagt er det sikkert individuelle forskjeller også. Men å bokse som Ali gjorde(og alt hva det involverer), tror jeg alle er enig om kanskje ikke er det sunneste i lengden.



1. det blir dumt å basere ting på en enkelt person som ali spessielt siden han er en av de personene som har fått mest juling noensinne. og er milevis unna en typisk bokser når det kommer til helserisiko.

2.den klassike boksesykdommen pga slag mot hodet er jo kronisk slagfullhet"dementica pugilistica", ikke parkinson.

3.mange tar litt rare slutninger, virker som om folk hadde skylt på boksinga om han så fikk malaria.
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #20 : 24. februar 2007, 16:19 »


for ikke å nevne at de begge behersker 4 språk, har professor grad i filosofi og doktorgrad i sportsvitenskap.
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #21 : 24. februar 2007, 16:24 »
apropos, så var legalisering av proffboksing tema på tabloid en av dagene forrige uke.

ap motstanderen gjentar gang på gang at det bør forbys fordi intensjonen er å skade andre uansett hvor mange ganger tangstad prøver å forklare han at det dreier seg om å utmanøvrere motstander.

videre så er programlderen partisk(å gud jeg savnet pål t jørgensen).

og når debatten får totalt 10-15 min uten noe dokumentasjon på verken det ene eller det andre så, vel hva skal man si
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #22 : 24. februar 2007, 22:09 »
Det beste var jo påstanden om at 9 av 10 proff-boksere er hjerneskadd!! Men, når man slet med å dokumentere dette, jo da var det det etiske som skulle tale for fortsatt forbud mot proff-boksing.......jeg blir helt "slått ut" av sånn argumentasjon.

Utlogget Mikey89

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 82

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #23 : 13. juni 2007, 15:00 »
Visse folk vil nok aldrigt forstå hva boksing handler om.
Alder:    18.
Vekt:     105 Kilo.
Høyde:  1.98 cm.
Bosted:  Forus.
Trener:  Boksing og vekter.

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #24 : 15. juni 2007, 13:59 »
Muhammed Ali er vel ikke så sylskarp lenger, så vidt jeg har fått med meg.. Han har vel fått sin del av karamellene og vel så det.
Hvis man skal se bekymret på boksing i forhold til boksing er vel heller
Meldrick Taylor ett bedre eksempel.
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget KenKen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #25 : 23. juni 2007, 23:03 »
joda, du blir dummere av boksing og sporter der du blir truffet i hode. Hver gang du blir truffet i hode av noe mister du mange mange hjerneseller (husker ikke hvor mange det var) det er derfor også så mange som spille fotball blir dum, de gjentatt heddingene.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #26 : 23. juni 2007, 23:06 »
Og noen trenger verken fotball eller kampsport :Smiley
Smiley

Serveruler

  • Gjest
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #27 : 23. juni 2007, 23:25 »
det er jo logisk at gjenntatte slag mot hode vil ha en negativ effekt på hjernen og da altså tankevirksomheten, om det gjelder koordinasjon, hukommelse, logisk tenkning eller andre ting vet jeg ikke, og jeg tror disse negative effektene i de aller fleste tilfeller er nesten ikke eksisterende. Det viktigste er vel om skadene er permanente eller om de forsvinner etter et opphold fra kampsporten. Etter hva jeg har hørt så kan ikke kroppen generere nye hjerneceller, altså visse kampsporter bør ha en fordummende effekt, i hvilken grad er vel noenlunde uvisst? Jeg vet at det er folk som sliter med hodepine grunnet boksing, gjentatte hjernerystelser er jo heller ikke kjent for å være så sunt...

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Er kampsport fordummende ?
« #28 : 24. juni 2007, 10:31 »
Det er klart att den ytterste konsekvensen av gjenntatte slag mot hodet er en eller annen form for skade på CNS. Enten permanent eller forbigående. Det trenger man ikke være neurolog for å forstå. Det er utøverens fysiske forutsettninger/sårbarhet og en lang rekke tilfeldigheter som avgjør hvem som ender opp som "skadet". Det derimot som burde være en forutsettning for alle som skal drive med kampsport som tillater fullkontakt mot hodet, er regelmessige og grundige neurologiske undersøkelser, og utestengelse/karantene om man finner noe som kan sette utøverens helse i fare. Jeg er for att folk skal kunne drive med det de selv vil, men det burde være obligatorisk å forsørge seg om att utøvernes helse er tilstrekklig ivaretatt. Desverre er bestemmelser i ulike forbund og fra land til land veldig forskjellige i forhold til hva som faktisk gjøres av undersøkelser, og hva som tillates. Som alltid så er det pengene som styrer. I alle fall når man kommer opp til ett litt høyere nivå. Kampsport i seg selv er ikke fordummende iom att  spekteret er så utrolig bredt. Kampsport på høyt nivå som tillater fullkontakt mot hodet kan være "fordummende" men det er kun de færreste som blir så "skadet" att det påvirker livet deres merkbart negativt.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Er kampsport fordummende ?
« #29 : 24. juni 2007, 10:45 »
Det er klart att den ytterste konsekvensen av gjenntatte slag mot hodet er en eller annen form for skade på CNS. Enten permanent eller forbigående. Det trenger man ikke være neurolog for å forstå. Det er utøverens fysiske forutsettninger/sårbarhet og en lang rekke tilfeldigheter som avgjør hvem som ender opp som "skadet". Det derimot som burde være en forutsettning for alle som skal drive med kampsport som tillater fullkontakt mot hodet, er regelmessige og grundige neurologiske undersøkelser, og utestengelse/karantene om man finner noe som kan sette utøverens helse i fare. Jeg er for att folk skal kunne drive med det de selv vil, men det burde være obligatorisk å forsørge seg om att utøvernes helse er tilstrekklig ivaretatt. Desverre er bestemmelser i ulike forbund og fra land til land veldig forskjellige i forhold til hva som faktisk gjøres av undersøkelser, og hva som tillates. Som alltid så er det pengene som styrer. I alle fall når man kommer opp til ett litt høyere nivå. Kampsport i seg selv er ikke fordummende iom att  spekteret er så utrolig bredt. Kampsport på høyt nivå som tillater fullkontakt mot hodet kan være "fordummende" men det er kun de færreste som blir så "skadet" att det påvirker livet deres merkbart negativt.

Flott post! Honnør.

Jeg tror denne tråden (og problemstillingen generelt) er mer påvirket av myter enn realiteter. På lik linje med at store muskler er synonymt med lav mental kapasitet.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!