Jeg regner med at todelingen din skyldes at du starter løftet for mye med beina og tillater ryggen å bli hengende litt etter sånn at du må heise opp den som en "stiffleg"-øvelse til slutt. Forutsatt at du greier å starte alle repsene fra kloss uten å tillate ryggen å bikke ned tror jeg kanskje klossløftingen kan hjelpe deg til å automatisere en teknikk der ryggens hellning aldri skal flate ut i forhold til utgangsstillingen din. Den vil du forhåpentligvis greie å ta med deg over til vanlig markløft fra gulvet etterhvert.
Det er vanskelig å si hva som er lurt når du trener mark bare en gang i uka, men jeg vil tro du i starten bør prøve fra kloss annenhver gang. (selv trener jeg markløft-varianter tre ganger i uka, men så å si aldri vanlig konkurranse-markløft. Varierer mellom markløft fra kloss, markløft på kloss (jeg står på kloss=lengre og tyngre løft), stiffleg markløft, og markløft med bredt grep og dragreimer). Kanskje kan du de dagene du trener vanlig markløft legge inn noen lette sett til slutt med markløft med ekstra bredt grep (overhåndsgrep og dragreimer) for å gi øvre del av ryggen litt ekstra trening.
Du har trøbbel i vente

Lar meg ikke skremme av veikrygger >