Skrevet av Emne: Markløft  (Lest 2231 ganger)

Utlogget MeanMachine

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Markløft
« : 28. januar 2007, 18:59 »
Jeg har som nevnt snurret i gang et skikkelig program som blant annet innebærer markløft. Sliter imidlertid litt med teknikken.. Har både hørt på mer erfarne løftere og sett på den instruksjonsvideoen som ligger på siden her. Begge deler tilsier at jeg har en grei teknikk.
Føler imidlertid at jeg belaster den nedre delen av korsryggen mer enn tilrådelig Tongue
Tror det kan ha sammenheng med at jeg retter ut beina for tidlig, slik at løftet blir en smule to-delt.. Er det noen ludo-triks for å unngå dette?
Kroppsvekt ca 80kg (going up)

"Anabolic steroids are like tampongs, every pussy needs them"

Utlogget nullet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

Sv: Markløft
« #1 : 28. januar 2007, 19:00 »
Har du prøvd sumo benstilling?
Føler den er litt snillere mot korsryggen.

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
Sv: Markløft
« #2 : 28. januar 2007, 19:01 »
Har du prøvd sumo benstilling?
Føler den er litt snillere mot korsryggen.
Desto verre med hoftene...
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget nullet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

Sv: Markløft
« #3 : 28. januar 2007, 19:05 »
Desto verre med hoftene...

Men han klaget på at han følte korsryggen ble belastet litt for mye....

Utlogget MeanMachine

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Sv: Markløft
« #4 : 28. januar 2007, 19:13 »
Har bare prøvd sumo-stilling i markløft èn gang, og da bare med 60 kg på stangen Smiley Kjentes meget lett ut (den lette vekten tatt i betraktning)

Desto verre med hoftene...

Når det gjelder sumo-mark: Er denne  skadelig for hoftene, og hvilke eventuelle fordeler har denne teknikken?
Kroppsvekt ca 80kg (going up)

"Anabolic steroids are like tampongs, every pussy needs them"

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Markløft
« #5 : 28. januar 2007, 19:41 »
Tren med lettere vekter til du ikke kjenner noe og øk etterhvert.

Man kan med fordel trene vekselsvis sumo og klassisk per økt eller blokker (6-10 uker)

Trenger ikke trene mark tungt.

Utlogget MeanMachine

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Sv: Markløft
« #6 : 28. januar 2007, 19:53 »
Trenger ikke trene mark tungt.

Har hørt flere som sier at man ikke trenger trene markløft tungt. Hva innebærer egentlig at man ikke trener det tungt? Tror jeg er god for kanskje 130 kg x 8 rep uten at teknikken svikter for mye.. Sist trening kjørte jeg på 8x110, noe som gikk helt greit.. Har økt 5kg per trening de to siste treningene, men tenkte jeg skulle nedjustere til 2,5kg per trening nå. Virker dette som en bra plan eller bør jeg kjøre lettere/tyngre?
Kroppsvekt ca 80kg (going up)

"Anabolic steroids are like tampongs, every pussy needs them"

Utlogget nullet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

Sv: Markløft
« #7 : 28. januar 2007, 20:02 »
Hvor ofte trener du mark da?

Utlogget MeanMachine

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Sv: Markløft
« #8 : 28. januar 2007, 20:04 »
Jeg trener bare mark èn gang i uka. Kjører et 4-splitt program med knebøy èn dag og markløft èn dag..
Kroppsvekt ca 80kg (going up)

"Anabolic steroids are like tampongs, every pussy needs them"

Utlogget nullet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

Sv: Markløft
« #9 : 28. januar 2007, 20:09 »
Ser at benken din er ganske nær markløft så er godt mulig du har en god del å gå på.

Hva med å begynne med sumomark litt under arbeidsvekten i vanlig mark og øke 5kg hver økt(om dette er for tungt er 2,5kg en bra vekt å øke med)
Så ser du når du passerer dine gamle arbeidsvekter i mark om sumo føles bedre. Smiley

Utlogget MeanMachine

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Sv: Markløft
« #10 : 28. januar 2007, 20:14 »
Ser at benken din er ganske nær markløft så er godt mulig du har en god del å gå på.

Hehe.. Dersom du mener at jeg har prioritert benk og bare benk, har du rett i det Grin
Kan jo gi sumo-stilen en sjanse, og se om den fungerer for meg..
Kroppsvekt ca 80kg (going up)

"Anabolic steroids are like tampongs, every pussy needs them"

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

Sv: Markløft
« #11 : 29. januar 2007, 12:37 »
Sumo er juksemarkløft for veikrygger  Grin

Men bortsett fra det; hvis du skal konkurere i styrkeløft er det lurt å teste ut både sumo og vanlig markløft for å finne ut hva som passer best for deg. Det du greier i reps gir ikke noe skikkelig svar, fordi de fleste opplever at de kan ta flere reps nermere maks i sumo enn det de greier i vanlig markløft. Så du bør nok gi begge stilarter en sjanse i stevner eller "stevnelignende maksforsøk" før du gjør deg opp en mening.

Skal du derimot IKKE konkurere i styrkeløft men trener markløft for å øke ryggstyrken blir det helt feil å trene sumo. Da må du nok heller jobbe med teknikken så du unngår den todelingen du nevner. Kanskje kan du få hjelp av å trene en del markløft fra kloss (vektene på kloss så du starter med stanga rett under kneet) der du ikke tillater deg å bikke frempå det aller minste fra startposisjonen.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget Prince Charming

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 219

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
Sv: Markløft
« #12 : 29. januar 2007, 12:43 »
Sumo er juksemarkløft for veikrygger  Grin


Du har trøbbel i vente Smiley

 Konkurrerende utøver i Styrkeløft for Alta Atletklubb.
 Knebøy 310kg. Benkpress 195kg. Markløft 300kg. Sammenlagt: 805kg.

Utlogget MeanMachine

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

Sv: Markløft
« #13 : 29. januar 2007, 13:21 »
Sumo er juksemarkløft for veikrygger  Grin

Men bortsett fra det; hvis du skal konkurere i styrkeløft er det lurt å teste ut både sumo og vanlig markløft for å finne ut hva som passer best for deg. Det du greier i reps gir ikke noe skikkelig svar, fordi de fleste opplever at de kan ta flere reps nermere maks i sumo enn det de greier i vanlig markløft. Så du bør nok gi begge stilarter en sjanse i stevner eller "stevnelignende maksforsøk" før du gjør deg opp en mening.

Skal du derimot IKKE konkurere i styrkeløft men trener markløft for å øke ryggstyrken blir det helt feil å trene sumo. Da må du nok heller jobbe med teknikken så du unngår den todelingen du nevner. Kanskje kan du få hjelp av å trene en del markløft fra kloss (vektene på kloss så du starter med stanga rett under kneet) der du ikke tillater deg å bikke frempå det aller minste fra startposisjonen.

Takk for bra svar Smiley
Jeg kommer nok aldri til å konkurrere nei, og hvertfall ikke i styrkeløft da jeg har nedprioritert bein så lenge (men ikke nå lenger!)
Har såvidt vært innom markløft fra kloss, men har ikke trent det regelmessig. Tror du denne øvelsen kan hjelpe meg å bli kvitt problemet med at løftet blir noe to-delt? Hvordan bør jeg eventuelt legge inn trening med markløft fra kloss i forhold til vanlig markløft? Jeg trener som nevnt markløft bare èn gang i uka.
Kroppsvekt ca 80kg (going up)

"Anabolic steroids are like tampongs, every pussy needs them"

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

Sv: Markløft
« #14 : 29. januar 2007, 14:42 »
Jeg regner med at todelingen din skyldes at du starter løftet for mye med beina og tillater ryggen å bli hengende litt etter sånn at du må heise opp den som en "stiffleg"-øvelse til slutt. Forutsatt at du greier å starte alle repsene fra kloss uten å tillate ryggen å bikke ned tror jeg kanskje klossløftingen kan hjelpe deg til å automatisere en teknikk der ryggens hellning aldri skal flate ut i forhold til utgangsstillingen din. Den vil du forhåpentligvis greie å ta med deg over til vanlig markløft fra gulvet etterhvert.

Det er vanskelig å si hva som er lurt når du trener mark bare en gang i uka, men jeg vil tro du i starten bør prøve fra kloss annenhver gang. (selv trener jeg markløft-varianter tre ganger i uka, men så å si aldri vanlig konkurranse-markløft. Varierer mellom markløft fra kloss, markløft på kloss (jeg står på kloss=lengre og tyngre løft), stiffleg markløft, og markløft med bredt grep og dragreimer). Kanskje kan du de dagene du trener vanlig markløft legge inn noen lette sett til slutt med markløft med ekstra bredt grep (overhåndsgrep og dragreimer) for å gi øvre del av ryggen litt ekstra trening.

Du har trøbbel i vente Smiley
Lar meg ikke skremme av veikrygger  >Cheesy


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!