Skrevet av Emne: Havregrøt til kvelds?  (Lest 6781 ganger)

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Havregrøt til kvelds?
« #15 : 30. januar 2007, 11:43 »
dessuten har har karbohydrater like mange kalorier, eller joule om du vil (energi) som proteiner, så ifølge din påstand skal man ikke spise noenting til kvelds? Jeg har i tillegg lest at man skal ta trege proteiner om kvelden, slik at de kan brytes ned hele natten igjennom. Er det rart man blir forvirret?

Problemet med treige karbs er at de brytes mye senere ned enn proteiner.
Men spis havregrynen din om kvelden du om du ikke vil høre Wink

Utlogget Xvani

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Havregrøt til kvelds?
« #16 : 30. januar 2007, 13:47 »
Jeg spiser ikke havregrøt til kvelds, men jeg er likevel interessert i hvorfor man ikke skal spise carbs på kvelden... Grunnen til at jeg spør er at det er veldig mange "felles aksepterte" holdninger her på forumet, uten at folk spør: "Hvorfor?", "er du sikker?" eller "På hvilken måte"?

Raske karbs blir tatt opp fortere enn proteiner, sant? Hvorfor ikke spise dette på kvelden?
Merk at jeg ikke angriper deg spesielt rogeruni, og at jeg setter pris på dine svar. Det hadde vært fint om du underbygget din fakta Smiley
Jeg er kanskje liten, men jeg er stor der det trengs!

Prissammenligning av proteinpulver!

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: Havregrøt til kvelds?
« #17 : 30. januar 2007, 16:24 »
Jeg spiser ikke havregrøt til kvelds, men jeg er likevel interessert i hvorfor man ikke skal spise carbs på kvelden... Grunnen til at jeg spør er at det er veldig mange "felles aksepterte" holdninger her på forumet, uten at folk spør: "Hvorfor?", "er du sikker?" eller "På hvilken måte"?

Raske karbs blir tatt opp fortere enn proteiner, sant? Hvorfor ikke spise dette på kvelden?
Merk at jeg ikke angriper deg spesielt rogeruni, og at jeg setter pris på dine svar. Det hadde vært fint om du underbygget din fakta Smiley

Nå er ikke jeg en ekspert innen det her, men grunnen må vel være det at krabs er energi, du trenger ikke energi sent på kvelden.  Energi trengs på morran osv.
sterk,blid og ronkefri

Utlogget rypper

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

  • Marching On Together
Sv: Havregrøt til kvelds?
« #18 : 30. januar 2007, 19:47 »
Dersom du spiser karbohydrater (i dette tilfellet havregrøt) på kvelden så vil du sannsynligvis merke at du ikke er like sulten om morgenen som du ville vært dersom du hadde spist mer proteinrik mat istedet.

Såvidt jeg vet så gir proteiner og carbs tilnærmet like mye energi, men proteiner er jo byggestener og med tanke på at du skriver på dette forumet så går jeg ut ifra at du ønsker muskelvekst.

Husk at musklene vokser når du hviler, hvilket vil si at proteinene arbeider når du sover mens karbohydratene vil bruke lang tid å bryte ned siden du ikke er i spesielt stor aktivitet når du sover.

Ikke skyt meg hvis det ble noe feil her.  Huh
Alder: 16 (90)
Vekt: 62,5 kg 64,5 kg 67,8kg 69,4kg
Høyde: 177 cm

Loggboken - R-rated!

Utlogget Xvani

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Havregrøt til kvelds?
« #19 : 31. januar 2007, 19:54 »
Gaffel: Proteiner er like mye energi som karbs, som jeg beskrev tidligere i posten
rypper: Du trenger energi for å bygge muskler, og man vokser mest om natten når man sover ifølge andre påstander. Hvorfor skal man i så fall ikke spise en blanding av karbs og proteiner, som er billigere enn bare proteiner? Du kan ikke bygge muskler uten energi, så hvis det er dette som er hensikten, hvorfor ikke ta begge deler? En vitenskapelige undersøkelse jeg selv har lest beviste at det var (over 50%?) mer effektivt og ta både karbs og proteiner etter trening, i motsetning til bare å ta proteiner. Selv om dette er restitusjon og ikke søvn, må det da gå ut på det samme?

Karbohydratene vil ikke ta lenger tid å bryte ned enn proteinene avhengig av hvilken type proteiner og spesielt hvilken type karbs du velger (GI)

Så jeg spør igjen:
Hvorfor ikke karbs om kvelden?
Jeg er kanskje liten, men jeg er stor der det trengs!

Prissammenligning av proteinpulver!

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Sv: Havregrøt til kvelds?
« #20 : 31. januar 2007, 21:15 »
Shocked Nå fikk jeg skikkelig dårlig samvittighet. Vil jeg legge på meg nå? Embarrassed

Mest sannsynligvis nei.
Om du legger på deg eller ei bestemmes av ditt daglige kcal inntak

Men dette kommer vel veldig ann på? Slik som grynen jeg spiser da. Den har ca. 120 kcal per dl. Det er da ikke så voldsomt mye? I tilegg hadde jeg på litt cottage cheese (da proteiner). og om jeg spiste 2-3 timer før jeg skal legge meg, så kan det da ikke ha SÅ mye å si.

Nei det har ikke så mye å si.
Du kan godt spise havregrøt slik du gjør


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Sv: Havregrøt til kvelds?
« #21 : 31. januar 2007, 21:30 »

Hvorfor ikke karbs om kvelden?

Du kan godt spise karbohydrater til kvelds. Bare passe på mengden du inntar.

Teorien bak det at du ikke skal innta karbohydrater på kvelden er: siden du legger deg så vil kroppen din bruke mindre energi. Å siden karbohydrater gir raskt energi så er det ugunstig rett før leggetid. I tilleg så vil karbohydratene hindre fettforbrenningen som skjer om natten, samt at insulin peaken du får gjør at du legger på deg.

Insulin peaken kan du enkelt justere med mengden og typen karbohydrater du inntar
Karbohydratene har også en proteinsparende effekt, så du kan dermed bruke mindre mengde proteiner. Om du går opp eller ned i vekt bestemmes i hovedsak av hvor mye kcal du inntar pr dag/uke samt av ditt kcal forbruk dag/uke. 








Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget rypper

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

  • Marching On Together
Sv: Havregrøt til kvelds?
« #22 : 01. februar 2007, 17:01 »
Jeg må ærlig innrømme at jeg faktisk fikk meg en tankevekker etter at jeg leste denne posten. Ifølge det jeg har lest tidligere på forumet så har jeg fått inntrykk av at "karbs til kvelds er fyfy", men jeg må si meg enig med Xvani. Mener å huske en naturfaglærer som sa at omlag 70% av energiforbruket brukes til fyring, altså holde kroppstemperaturen.

Hvis dette stemmer så bruker du mye av proteinene du tar på kvelden til rett og slett holde en normal kroppstemperatur, med mindre du sover i en peis.

Men igjen, menge og GI på karbohydratene spiller inn.
Alder: 16 (90)
Vekt: 62,5 kg 64,5 kg 67,8kg 69,4kg
Høyde: 177 cm

Loggboken - R-rated!

Utlogget Tunfiskkongen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

Sv: Havregrøt til kvelds?
« #23 : 04. februar 2007, 21:04 »
Hvis man skal opp i vekt da?
Er det ikke bra å spise en boks tunfisk og litt havregryn etterpå?
Wanting to be someone else is a waste of the person you are.
Kurt Cobain

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Sv: Havregrøt til kvelds?
« #24 : 04. februar 2007, 21:12 »
Hvis man skal opp i vekt da?
Er det ikke bra å spise en boks tunfisk og litt havregryn etterpå?

Jo men;
Ikke glem å ta litt sundt fett i tilleg. Slik som feks tran, Udos, EFAomega, linfrø, eller raps olje


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Tunfiskkongen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

Sv: Havregrøt til kvelds?
« #25 : 05. februar 2007, 22:19 »
Will do, takk.
Wanting to be someone else is a waste of the person you are.
Kurt Cobain

Utlogget Aleksander

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Havregrøt til kvelds?
« #26 : 06. februar 2007, 17:12 »
Karbohydrater har jo ikke noe mer Kcal enn noe annet har det det da?
Karbs 4 kcal per g
Prots  4 kcal per g
fett    9 kcal per g
om jeg ikke tar helt feil

Tingen med å ikke ta karbohydrater på kvelden har vel noe med at kroppen har lettere å legge dem som fett pga grunner jeg ikke husker atm

Utlogget Xvani

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Havregrøt til kvelds?
« #27 : 01. mai 2007, 21:23 »
så det er altså greit å ta karbs i moderate mengder med lav GI til kvelds?
Jeg er kanskje liten, men jeg er stor der det trengs!

Prissammenligning av proteinpulver!

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
Sv: Havregrøt til kvelds?
« #28 : 02. mai 2007, 18:40 »
så det er altså greit å ta karbs i moderate mengder med lav GI til kvelds?

Ja.



Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Havregrøt til kvelds?
« #29 : 02. mai 2007, 23:39 »
Backar upp benpressmannen till 100 % Smiley

Litt karbo innan läggdags spelar ingen roll. Kroppen behöver en del karbo för att reglera blodsockret också (ca 4-5 g i timmen). Men så tillvida du inte tränat sent på kvällen så kan mängden gärna begränsas något.

En av grunderna till detta är att ett större karbointag frigör mycket insulin (som är fettinlagrande) samt undertrycker frisättningen av tillväxthormon. Men faktiskt är det så att whey-protein frigör mer insulin än rent druvsocker till och med (1).

En annan grund är om man har fulla glykogenlager, och därtill trycker i sig en massa karbo innan man lägger sig så är risken stor för att en stor del av karbon lagras in som fett. MEN går man på en lågkarbodiet så är sällan glykogenlagrena fulla.. Så då är risken inte lika stor med andra ord.


1. Metabolic effects of amino acid mixtures and whey protein in healthy subjects: studies using glucose-equivalent drinks.

BACKGROUND: Milk protein, in particular the whey fraction, has been shown to display insulinotrophic properties in healthy persons and persons with type 2 diabetes. In parallel to the hyperinsulinemia, a pronounced postprandial rise of certain amino acids and of glucose-dependent insulinotrophic polypeptide (GIP) was observed in plasma.

OBJECTIVE: The objective of the study was to determine to what extent the insulinotrophic properties of whey could be simulated by specific amino acid mixtures.

DESIGN: Twelve healthy volunteers were served drinks consisting of pure glucose (reference drink) or glucose supplemented with free amino acids or whey proteins (test drinks).

RESULTS: A test drink with the branched-chain amino acids isoleucine, leucine, and valine resulted in significantly higher insulin responses than did the glucose reference. A drink containing glucose and leucine, isoleucine, valine, lysine, and threonine mimicked the glycemic and insulinemic responses seen after whey ingestion. With consumption of this drink, the glucose area under the curve (AUC) was 44% smaller (P < 0.05) and the insulin AUC was 31% larger (NS) than with consumption of the reference drink. With consumption of the whey drink, the AUCs were 56% smaller (glucose; P < 0.05) and 60% larger (insulin; P < 0.05), respectively, than with the reference drink. The whey drink was accompanied by an 80% greater GIP response (P < 0.05), whereas the drinks containing free amino acids did not significantly affect GIP secretion. CONCLUSION: A mixture of leucine, isoleucine, valine, lysine, and threonine resulted in glycemic and insulinemic responses closely mimicking those seen after whey ingestion in the absence of an additional effect of GIP and glucagon-like peptide 1.

Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):996-1004

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=17413098&dopt=Abstract



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!