Skrevet av Emne: Sannheten om karbohydrater og diett  (Lest 8901 ganger)

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #15 : 29. april 2007, 16:41 »
1200-1500kcal og 3 timer trening hver dag? Hvor mye veier du?

Jeg vil bare si at dette opplegget er ekstremt hardt og jeg kjører det kun i min friperiode. Altså når jeg ikke jobber, og kun noen uker sammenhengende.
Kaloriene ligger imidlertid på det samme, untatt oppkarb dager.
Jeg jogger 8 km morgen og 8 km kveld + 1 time vekter hver dag.
Dette gjør jeg for å tvinge kroppen til å bruke alt av fettreserver. Etter at jeg er kommet ned på et meget lavt nivå så kan jeg slakke av på kardioen.
Trener til et stevne i Miami den 22 juni så jeg har 8 uker på diett..
Det blir mitt siste stevne. Må prøve å komme ned på noen få prosent fett..
Etter det blir det kun trening for sommerform og det er ikke fullt så krevende.

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #16 : 30. april 2007, 13:49 »
Ok, skjønner. Hvordan er styrkenivået ditt etter en sånn periode? Det er jo sånn at jo mindre fett man har på kroppen, jo mindre fett kan man mobilisere fra dag til dag. Det tar altså lengre og lengre tid å få bort de siste grammene, men til gjengjeld ser man endringene nesten fra dag til dag helt på slutten.

Kan jo kanskje bare kopiere fra en annen artikkel jeg har skrevet (Kaloribalanse på kostholdsplanen):

"Et nylig studie viste at det er en begrensing på hvor mye fett som kan mobiliseres og forbrennes i løpet av en dag, og dette er proporsjonalt med hvor mye fett du har på kroppen. Et større kaloriunderskudd vil øke sjansen for å tære på musklene, og for at forbrenningen reduseres raskere. Dette forklarer hvorfor det blir stadig vanskeligere for en med lav fettprosent å gå videre ned, ikke bare vil diverse hormonelle og metabolske tilpasninger gjøre at kroppen setter på bremsene, men samtidig er det ikke mulig å mobilisere mer enn små mengder fett fra de få lagrene som er igjen. Dette tallet er 70kcal i underskudd per kilo fettvekt. For å ha noen nytte av dette må du først vite din omtrentlige fettprosent. Ut fra det kan du beregne hvor mange kilo fett du har på kroppen, og til slutt det maks anbefalte underskuddet du bør ha på diett.

Et eksempel: Du veier 80kg og har 12% i fettprosent. 80kg x 0.12 = 9.6kg fett - som gir et maksimalt kaloriunderskudd på 9.6 x 70kcal = 672kcal. Ser du på regnestykket fra tidligere, med lett aktivitet i løpet av dagen, et vedlikeholdsnivå på 2500kcal og i tillegg 1 time kardio hver dag tilsvarende 2800kcal, bør du altså ikke gå under 2100kcal per dag på dietten for å sikre at det er mest fett og ikke muskelmasse du tærer på. Jeg vil allikevel anbefale at du starter på litt høyere kaloriinntak i starten, og så justere ned til dette nivået over tid for å gi kroppen en mykere start. Mange gjør den feilen å gå fra masse mat og lite trening til å plutselig kutte kaloriene til det minimale samtidig som de kjører maksimalt med kardio. Slike "skippertak" fungerer dessverre dårlig og vil ofte føre til overtrening og at framgangen stopper opp etter kort tid.

I korte faser er det mulig å ha høyere kaloriunderskudd fordi kroppen har såkalte buffere som kompenserer for dette, så lenge du fyller på med spisedager eller oppkarbing (en spisedag der du spiser mest karbohydrater, moderat protein og lite fett), og ender opp på det samme gjennomsnittlige underskuddet når man ser det over 1 uke eller 2 uker. Slike sykliske dietter bør implementeres når fettprosenten begynner å bli lav og man prøver å lure seg under sitt genetiske "setpoint" - som vil si hvor mye muskler og fett DNA-suppa til dine foreldre har forhåndsbestemt at du skal ha. Les artikkelserien min om Optimal Forbrenning for mer informasjon.

Et annet eksempel på en meget effektiv ekstremdiett er en såkalt ProteinSparende Modifisert Faste (PSMF), der man hovedsakelig inntar magre proteinkilder, 2-4g EPA og DHA fra sel- eller fiskeolje per dag, og resten fiberrike og kalorifattige grønnsaker. Dette konseptet skal vi ta for oss i en annen artikkel.

Alle vil jo ha raske resultater, men som regel er en mer moderat framgangsmåte og et litt lengre tidsperspektiv mye bedre, både for å innarbeide bedre kostvaner og for å ha en diettplan man faktisk klarer å følge. Dette vil gi holdbare resultater."
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #17 : 30. april 2007, 13:55 »
En meget effektiv strategi for å bli kvitt gjenstridige fettreserver (dette er ofte pga fordelingen av alfa- og beta-reseptorer forskjellige steder på kroppen) er å kjøre intervaller eller tømmetrening ("styrkesirkel" med høyreps i området 15-25 reps) på lavkarbdager, helst 2-3 timer etter et måltid. Pause i 5-20 minutter, så moderat-intensitets kardio i 20-40 minutter. Er man ekstra tøff kan man avslutte med noen 30/30 eller 60/60 intervaller.

12-16mg yohimbine og 100-200mg koffein et kvarter før denne økta vil også gi bedre effekt, men nå er dessverre yohimbine blitt klassifisert som legemiddel og fås ikke tak i på noen enkel måte lenger. SAN Tight vet jeg har yohimbe som ingrediens, men doseringen er ganske lav og den er full av masse andre stoffer som ikke nødvendigvis er så hensiktsmessige. Yohimbine blokkerer alfa-reseptoren og vil dermed fjerne "bremsen" på fettmobiliseringen i de gjenstridige fettreservene (som ofte har en høyere densitet av alfa-reseptorer).
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #18 : 30. april 2007, 14:51 »
Prøvde koff + yohimbine (Twinlab yohimbe fuel) for dette formålet for ca 10 år siden når jeg gikk på CKD, og fikk skummelt høy puls. Over 180 i puls bare ved å GÅ opp en moderat bakke!
 
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #19 : 30. april 2007, 21:26 »
Jeg setter pris på ditt innlegg og jeg forstår dine teorier.
Men dette er noe jeg har forsøkt før, og for meg er det uaktuelt å forandre mitt opplegg. Jeg gjør bare det som kreves for mitt vedkommende, og jeg mister ikke noe muskler eller styrke. Ser man på mine bilder og resultater så taler vel det for seg selv. Jeg vil også legge til at jeg er 100% fri for steroider,testosterone,veksthormon og efedrin.
Vanlig kosttilskudd bruker jeg en del av, men kosten og treningen er det som gjør utslaget.

Def.

Ok, skjønner. Hvordan er styrkenivået ditt etter en sånn periode? Det er jo sånn at jo mindre fett man har på kroppen, jo mindre fett kan man mobilisere fra dag til dag. Det tar altså lengre og lengre tid å få bort de siste grammene, men til gjengjeld ser man endringene nesten fra dag til dag helt på slutten.

Kan jo kanskje bare kopiere fra en annen artikkel jeg har skrevet (Kaloribalanse på kostholdsplanen):

"Et nylig studie viste at det er en begrensing på hvor mye fett som kan mobiliseres og forbrennes i løpet av en dag, og dette er proporsjonalt med hvor mye fett du har på kroppen. Et større kaloriunderskudd vil øke sjansen for å tære på musklene, og for at forbrenningen reduseres raskere. Dette forklarer hvorfor det blir stadig vanskeligere for en med lav fettprosent å gå videre ned, ikke bare vil diverse hormonelle og metabolske tilpasninger gjøre at kroppen setter på bremsene, men samtidig er det ikke mulig å mobilisere mer enn små mengder fett fra de få lagrene som er igjen. Dette tallet er 70kcal i underskudd per kilo fettvekt. For å ha noen nytte av dette må du først vite din omtrentlige fettprosent. Ut fra det kan du beregne hvor mange kilo fett du har på kroppen, og til slutt det maks anbefalte underskuddet du bør ha på diett.

Et eksempel: Du veier 80kg og har 12% i fettprosent. 80kg x 0.12 = 9.6kg fett - som gir et maksimalt kaloriunderskudd på 9.6 x 70kcal = 672kcal. Ser du på regnestykket fra tidligere, med lett aktivitet i løpet av dagen, et vedlikeholdsnivå på 2500kcal og i tillegg 1 time kardio hver dag tilsvarende 2800kcal, bør du altså ikke gå under 2100kcal per dag på dietten for å sikre at det er mest fett og ikke muskelmasse du tærer på. Jeg vil allikevel anbefale at du starter på litt høyere kaloriinntak i starten, og så justere ned til dette nivået over tid for å gi kroppen en mykere start. Mange gjør den feilen å gå fra masse mat og lite trening til å plutselig kutte kaloriene til det minimale samtidig som de kjører maksimalt med kardio. Slike "skippertak" fungerer dessverre dårlig og vil ofte føre til overtrening og at framgangen stopper opp etter kort tid.

I korte faser er det mulig å ha høyere kaloriunderskudd fordi kroppen har såkalte buffere som kompenserer for dette, så lenge du fyller på med spisedager eller oppkarbing (en spisedag der du spiser mest karbohydrater, moderat protein og lite fett), og ender opp på det samme gjennomsnittlige underskuddet når man ser det over 1 uke eller 2 uker. Slike sykliske dietter bør implementeres når fettprosenten begynner å bli lav og man prøver å lure seg under sitt genetiske "setpoint" - som vil si hvor mye muskler og fett DNA-suppa til dine foreldre har forhåndsbestemt at du skal ha. Les artikkelserien min om Optimal Forbrenning for mer informasjon.

Et annet eksempel på en meget effektiv ekstremdiett er en såkalt ProteinSparende Modifisert Faste (PSMF), der man hovedsakelig inntar magre proteinkilder, 2-4g EPA og DHA fra sel- eller fiskeolje per dag, og resten fiberrike og kalorifattige grønnsaker. Dette konseptet skal vi ta for oss i en annen artikkel.

Alle vil jo ha raske resultater, men som regel er en mer moderat framgangsmåte og et litt lengre tidsperspektiv mye bedre, både for å innarbeide bedre kostvaner og for å ha en diettplan man faktisk klarer å følge. Dette vil gi holdbare resultater."

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #20 : 02. mai 2007, 12:46 »
Selvfølgelig, hvis det fungerer for deg ser jeg ingen grunn til å forandre på noe. En slik ekstrem-strategi er jo også det jeg nevner i innlegget mitt - på kort sikt kan man kjøre hardere underskudd uten å miste muskelmasse. Interessant å høre om dine erfaringer: Har du oppkarbing/spisedag på dette opplegget? Hvor lenge kjører du sammenhengende? Kroppsvekten fikk jeg ikke med meg? Smiley

JanB: Yohimbe Fuel inneholder urten, og dermed litt flere stoffer enn yohimbine hcl - det gir ofte litt flere bivirkninger. Allikevel er yohimbine noe man skal starte på en lav dose på for å sjekke toleranse, og så gradvis bygge seg opp. Det skal aldri kombineres med direkte eller indirekte beta-agonister (som efedrin), da dette også vil gi flere bivirkninger.

En studie på yohimbine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=17214405
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #21 : 02. mai 2007, 12:56 »
edit: ok, så på hjemmesiden din nå - du er i området 76-80kg on/off-season. Veldig bra fysikk!
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #22 : 02. mai 2007, 13:09 »
JanB: Yohimbe Fuel inneholder urten, og dermed litt flere stoffer enn yohimbine hcl - det gir ofte litt flere bivirkninger. Allikevel er yohimbine noe man skal starte på en lav dose på for å sjekke toleranse, og så gradvis bygge seg opp. Det skal aldri kombineres med direkte eller indirekte beta-agonister (som efedrin), da dette også vil gi flere bivirkninger.

Ja, jeg husker de sa det samme på "lowcarb" mailinglista jeg var med på på slutten av 90-tallet. Lyle og gutta diskuterte yohimbe/koff i forbindelse med keto/CKD. Det var noen (tullinger) der som hadde prøvd yohimbe+efedrin, og det ble kommentert at denne kombinasjonen var "a heart attack waiting to happen".
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #23 : 02. mai 2007, 17:51 »
Jeg er nå inne i en uke med hardkjør, men i dag flippet jeg litt ut pga at jeg måtte på et offshore survival kurs, og dermed spiste jeg et grovt horn med ost og skinke + appelsinjuice til lunsj. Tror ikke det gjorde så mye da jeg kun hadde hatt et proteinshake med 18 gram protein + 10 gram L-Glutamin til frokost.
Og så kaffe da og to Hot-Rox fra Biotest. Inneholder også Yohimbe by the way.
Interessant det du skriver om yohimbe og det genetiske setpunkt.
Jeg klarer ikke kjøre mitt løp mer enn en uke eller mindre om gangen før jeg må fylle på litt. Eller jeg kan flippe ut med noen proteinsjokolader eller noen ekstra knekkebrød. Jeg trenger egentlig bare en uke på å komme i en rimelig bra shape. For å bli kvitt det intramuskulære fettet trenger jeg noen ekstra uker.
Vekten ligger egentlig ganske på det samme. Jeg tvinger vekten ned under 75, og så bouncer den tilbake med en gang når jeg karber opp til 77-80. Da med null fett og mer muskelmasse. man kan sikkert kalle min diett for en ekstrem proteinsparende diett som du skriver. Etter at fettnivået er kommet meget lavt er det ikke lenger nødvendig å kjøre så hardt. Da kan man holde formen ved å være litt nøye på matvalg, men ikke ekstremt, og trene en gang per dag.
Men det er klart at konkuranseform er nesten umulig å holde over lang tid, man skal jo leve det gode liv også..uten å bli feit selvfølgelig..


Selvfølgelig, hvis det fungerer for deg ser jeg ingen grunn til å forandre på noe. En slik ekstrem-strategi er jo også det jeg nevner i innlegget mitt - på kort sikt kan man kjøre hardere underskudd uten å miste muskelmasse. Interessant å høre om dine erfaringer: Har du oppkarbing/spisedag på dette opplegget? Hvor lenge kjører du sammenhengende? Kroppsvekten fikk jeg ikke med meg? Smiley

JanB: Yohimbe Fuel inneholder urten, og dermed litt flere stoffer enn yohimbine hcl - det gir ofte litt flere bivirkninger. Allikevel er yohimbine noe man skal starte på en lav dose på for å sjekke toleranse, og så gradvis bygge seg opp. Det skal aldri kombineres med direkte eller indirekte beta-agonister (som efedrin), da dette også vil gi flere bivirkninger.

En studie på yohimbine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=17214405

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #24 : 02. mai 2007, 19:55 »
Leste jeg riktig at off season vekta di kun er 5 kg høyere enn konkurranseformen? Det er jo ganske uvanlig. Eller sagt på en annen måte så er det vel ikke så mange som har nok disiplin til det.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #25 : 02. mai 2007, 20:05 »
Offseason er nå på ca 80 ja, og det er også on season vekta etter oppkarb.
Det dreier seg egentlig bare om å spise normalt. Trenger ikke så mye disiplin.
Jeg bulker ikke. Har gitt opp å få mer muskler, og ikke vil jeg ha det heller lenger. Er fornøyd med 75-80kg deffa. Hvis jeg ikke passer kosten blir jeg 80kg blautfeit. Det er ikke bra..

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #26 : 02. mai 2007, 20:57 »
"Normalt" for deg tror jeg da er ganske unormalt for de fleste. Det hører vel til sjeldenhetene at noen er i så god form til vanlig at de bare må gå ned 5 kg for å komme i konkurranseform? Av de gutta jeg kjenner til så vet jeg vel ikke om en eneste en som går ned mindre enn 15 kg. De er riktignok litt tynge, men likevel. Men nå har vel også de fleste av disse litt kunstig hjelp både for å bygge og for å gå ned, så man kan vel ikke sammenligne direkte. 
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget s032050

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #27 : 02. mai 2007, 21:18 »
OT
Definition, du må utbedre hjemmesiden din! Greit å ha bilder som bakgrunn, men bruk da for guds skyld en tekst som synes bedre, eller la ett!! bilde ta hele plassen, ikke samme bildet side ved side slik som nå. (Lite tips bare Wink )

Utrolig bra form på deg forresten!

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #28 : 02. mai 2007, 21:34 »
OK, takk, skal prøve, men det er et vanskelig program å jobbe med.
Får gjøre et forsøk..

OT
Definition, du må utbedre hjemmesiden din! Greit å ha bilder som bakgrunn, men bruk da for guds skyld en tekst som synes bedre, eller la ett!! bilde ta hele plassen, ikke samme bildet side ved side slik som nå. (Lite tips bare Wink )

Utrolig bra form på deg forresten!

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget s032050

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: Sannheten om karbohydrater og diett
« #29 : 02. mai 2007, 22:34 »
Bra Wink Ble veldig vanskelig å lese slik som det var nå iallefall.. Eventuelt kan du jo bare bruke en ensfarget bakgrunn.. Du har jo mange gallerier på siden din, så ser ikke helt behovet for å ha bilder også som bakgrunn?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!